С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 ное 2015, 16:18, 1864 прочитания

2015 е много силна година за бизнеса

Твърди изпълнителен директор на Special Events Group Калоян Тодоров

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Как оценявате развитието на пазара на събития през 2015 г.?
- Ако някой каже, че няма работа в момента, ще излъже. Компаниите очевидно са стабилни и инвестират основно в корпоративни събития. Те според мен имат най-голям дял на пазара в момента.
От 15 години сме на пазара, но не си спомням сезон, в който на всеки, на когото се обадиш - конкурент или партньор подизпълнител, да казва "хора, дайте да си помогнем, защото не можем да поемем събитията и трябва да ги отказваме" или казват "не можем да поемем събитието което ни предлагате, защото и ние сме така претоварeни с работа", т.е. този сезон "гръмна" всички наши очаквания. Колкото и да прогнозирахме, че ще е добър, всичките ни очаквания се преизпълниха.
Мога да кажа, че към момента има 50-60% ръст на пазара на събития. Ако продължи със същите темпове да се развива бизнесът, процентите може да се увеличат, т.е. ще се наложи да наемем нови хора, ще купим още оборудване. Тази година август не даде индикации, че ще има толкова много работа в нашия сектор. Заявките започнаха септември-октомври, което изигра лоша шега на тези, които се сещат в последния момент да организират събития. Само за първите две седмици на октомври сме отказали 20 събития и в момента имаме стоп ордер по всички отдели и в следващите седмици почти не можем да приемаме поръчки за организиране на събития. Календарът ни е запълнен. Винаги сме имали възможност да се разтегнем като балон и да вземем всичко. Имали сме по 30-40 събития на месец. Сега имаме рекорд от 30 в един ден. Затова за пръв път ни се налага да отказваме събития на практика всеки ден. Това важи и за останалите компании в бранша. Ние сме близо десет фирми.
Положителното за пазара е, че тази година се очаква да се появят поне две нови локации за събития. Едната е залата на "София техпарк". В нея ще се представят стартъпи, събития от IT сферата и събития за компаниите, които имат офиси и работят в "София тех парк". Тяхната идея е да организират 80% собствени събития. Има проект за зала и в бившето кино "Левски" на бул. "Янко Сакъзов", който също обещава да е много интересен.

Какви са мащабът и бюджетите на събитията, които се организират в момента в България?

- Правят се предимно големи събития за над 100 - 200 до 500 души и все са със специални изисквания. Фармацевтичният сектор традиционно е силен наш клиент. Тези компании постоянно организират събития. От наша гледна точка за този бизнес никога не е имало криза. Те никога не щадят средства за събития. Постоянно представят нови продукти. IT браншът също организира мащабни и иновативни прояви. Тази година имаше рекорден брой годишнини на компании. Фирмите искат да се покажат, че имат влияние, достатъчно ресурс, да се види как са се развили през годините. Козметичните марки също инвестират в специални събития. Започват да правят все по-големи и все по-хубави събития. Компаниите и техните гости се пренаситиха от по-обикновените и нискобюджетни събития. Клиентът си иска своето. Не може да си позволи да дадете Х пари, които е давал преди, и да не впечатли потенциалните си клиенти. Бюджетите за събития в момента са от 10-15 хил. до 100 хил. лв. средно на събитие. Все повече се предпочитат галавечерите, които са истински такива, а не просто събиране на едно 3-4-степенно меню. Иска се всичко да е изпипано до последния детайл със съответната декорация, включва се често анимация и по специално представяне на залата, така че да изглежда истински добре.
Какъв е оборотът на пазара за организиране на събития ми е много трудно да кажа, но нашата компания има годишен приход от 6-7 млн. лева. Като цяло пазарът вече е стотици милиони със сигурност. Ние правим една малка част от хилядите събития, които се случват, макар че правим по 3 хил. събития годишно.

Кои са основните тенденции, открояващи се на пазара с организиране на събития през изминалата година?
- Отчетлива е тенденцията, че събитията стават много детайлни. Хората не искат вече обикновени неща, искат да се правят инсталации. Не се задоволяват с базовото, искат да впечатлят присъстващите с някакви ефекти, където другаде не са виждани и не са използвани. За тези неща клиентите имат достатъчно информация, свалят видео и информация от интернет и идват с конкретни изисквания при нас. Изисквания към сетове, кътове, щандове и т.н. Много често, като има изложения, клиентите не искат да участват със стандартните щандове и искат да направим нещо по-специално за тях. Това е тенденция, която много ясно е застъпена и изисква от нас постоянно да разработваме иновативни проекти. Това вдига и бюджета на събитието, защо ако някой иска да получи нещо по-специално, то обикновено трябва да се поръча и измисли отделно. Клиентите обаче са склонни да си позволяват тази услуга.
Другата много силна тенденция е недостигът на кадри в нашата сфера. И то за всякакъв тип дейности. В момента това ни е най-основният проблем и това важи за целия сектор. Постоянно търсим да намерим квалифицирани хора. Защото ние като компания предлагаме услуги от всички парчета на тортата за събитиен маркетинг. Техника, декори, дизайн, зала и т.н. На всички нива има недостиг на кадри. Ние сме една от фирмите до момента, доколкото знам, единствената, която реши да направи собствена академия. Видяхме, че пазарът на кадри е изчерпан, няма квалифицирани кадри и взехме решение да започнем да си ги обучаваме сами. В академията, която смятаме да развиваме, ще подбираме млади хора, които да започнат стаж и обучение. След това ги вземаме директно при нас. Много често дори със стажа те получават и работа. Това е западен начин на работа. Пазара на кадри би бил пречка пред развитието на индустрията. Ние в момента отказваме събития, защото няма кой да ги изпълни. Не е заради липса на оборудване, такова можем да намерим от цял свят.
Все още една голяма част клиентите планират събитията си в последния момент. Това е лош навик - краткосрочността на изпълнението за дадено събитие. Не може да мислиш голяма проява, чиято подготовка изисква месец и повече да се организира, а ти да дойдеш и да го заявиш две седмици преди да се проведе. В чужбина големите събития се планират четири месеца по-рано и до самото събитие имаш право на до 2% промени. С един голям клиент - доставчик на медицински конференции в цял свят, финализираме договорните си взаимоотношения за работа по проект за април 2016 г. В България всеки очаква в последния момент всичко да му се случи и оттам идва целият хаос. Планирането се срива и ние вече отказваме, защото виждаме, че има риск събитието да се провали. Това вреди и на клиента и на нас. Хората се сърдят, но ние им казваме следващия път да планират по-рано.  


Как ще развивате компанията? В каква посока ще надграждате услугите, които предлагате?
- В последно време видяхме, че имаме само едно бяло петно в секторите, които покриваме. Декорацията на събития. Това е последният завършващ щрих на едно събитие. Представете си, че имате галавечеря и по традиция на такова събитие хората сядат на бяла покривка и бял стол, а по средата има цветя. Сега новите тенденции, идващи от чуждите пазари, където декорацията на събитие е много добре развита, ни показват, че една маса вече представлява завършена арт инсталация. Подбират се цветово покривката, калъфката на стола, специален дизайн подложна чиния, така че всичко стилово и цветово да си подхожда. Центърът вече не е задължително да е само от цветя, може да е нещо тематично свързано с вечерта със самото събитие. Това специално обмисляне на декорацията досега не го е имало. Единствената използвана досега е сватбарската декорация. В последните години има тенденция тя да става все по-елитна. Букетът на масата вече няма да струва 10-20 лв., има букети, които струват по 1000 лв. и повече. Причината за това е, че дизайнерът флорист е отделил много време, понякога няколко дни, за да конструира една качествена цветна украса, която да бъде запомнена от гостите на събитието.

Защо решихте да инвестирате във фирма за декорация?
- Изискванията на клиентите от корпоративния сектор стават все по-големи и за да можем да им отговорим, ще развием собствена фирма за декорация като част от портфолиото на SEG. Благодарение на фирмата, която имаме и се е развила през годините, преценихме, че можем да си позволим да инвестираме в закупуването на инвентар за декорация. Така направихме следващата стъпка и откриваме петата фирма в SEG за декорация и се надяваме с нея да покрием нуждите на пазара.
Хората от бранша не поддържат богат инвентар за декорация, често не могат и да си го позволят. Затова решихме ние да инвестираме в това. Убедени сме, че всеки детайл за едно събитие е важен. От покривката до цветната декорация, свещниците и цялото осветление в залата, за да изглежда една вечеря стилна, завършена и скъпа. Клиентите с по-високи бюджети вече имат специални изисквания към декорацията на залата, а няма кой да им предложи инвентар и затова ние решихме да инвестираме в такава услуга и да купим различни предмети. Например искаме при нас клиентите да могат да избират между 50 цвята и материи покривки. Всякакви материи. Ръчни изработки. Искаме да предложим на клиента всичко, което си е представял да се реализира. Ще предложим над 5 хил. артикула.
В момента много се е развила и дейността по изграждане на сцени. Почти няма събитие, което да няма сцена. И дизайнът в тази посока също много се е развил. Клиентите вече свикнаха, че трябва да има сцена и без нея събитието пада като тежест. По същия начин сега ще се опитаме да наложим нова тенденция и ще кажем, че всъщност корпоративният сектор и в частност сватбите по-нататък имат нужда от нова услуга и това е персонализираната декорация. И в това мащабите са големи, защото ние не обичаме да правим нещата половинчато.
Декорацията ще е това, което ще промени пазара! Имало е вакуум за услугата. Ще направим нещата да са по-красиви.

Визитка
Калоян Тодоров е съсобственик и изпълнителен директор на SEG (Special Event Group) от самото й създаване през 2001 г. Групата SEG обединява фирмите "Конгрестехник България", "Сценио", "София ивент център" и брандовете "Некст левъл" и "Ново 20" - всички, специализирани в предоставянето на широка гама логистични услуги за специални събития - озвучаване, осветление, мултимедия, техническа поддръжка, системи за превод, изработване на декори и щандове, предоставяне на мебели под наем, декорация, цялостни концепции за събития и пр. Всички освен първата, в която има участие на австрийски партньори, са изцяло създадени и управлявани от Тодоров и съпругата му Невена, която е другият съсобственик. SEG изпълнява събития в редица престижни международни локации, включително вече над 14 години и за Световният икономически форум в Давос. Калоян Тодоров е учил в Икономическия факултет на Виенския университет, завършил е маркетинг и мениджмънт в УНСС. През 1996 г. заминава да учи в Австрия, където започва като технически специалист в "Конгрестехник", Австрия. Пет години по-късно се връща и основава "Конгрестехник България" (първата фирма от групата SEG) в България. Калоян Тодоров е и консултант в сферата на организация и логистика на специални събития с богат международен опит и с над 20 хил. изпълнени събития зад гърба си.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи 1 Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

25 ное 2018, 4502 прочитания

Защо все още не може да се развие винен туризъм в България 3 Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

24 ное 2018, 8439 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Има място за всички

Новите пространства за събития в София целят сплотяването на общности, а не просто предоставяне на зала

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10