Ованес Ованесян: В световен мащаб всички се стремят да избягват стандартните формати събития
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ованес Ованесян: В световен мащаб всички се стремят да избягват стандартните формати събития

"В момента много актуални са събития, които отричат едностранната комуникация, а наблягат на много по-интерактивни формати, където всички - и лектори, и гости, са равни и участват активно."

Ованес Ованесян: В световен мащаб всички се стремят да избягват стандартните формати събития

Съсобственикът и управител на Web&Events пред "Капитал"

Весислава Антонова
5344 прочитания

"В момента много актуални са събития, които отричат едностранната комуникация, а наблягат на много по-интерактивни формати, където всички - и лектори, и гости, са равни и участват активно."


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit. Още текстове по темата може да откриете тук.
"Все повече се засилва дигиталното маркетиране на събитията, като се използват все повече социални медии, за да се свържат всички участници в една единна общност."

Ованес Ованесян е съсобственик на Weemss, Eventex и Web & Events. Той е организатор на международната конференция и награди за организатори на събития - Eventex. През последните години Ованесян и екипът му се опитват да наложат нови подходи, формати и тенденции в индустрията. Съсобственик е и в ивент агенцията Web & Events и Weemss - софтуерът за управления на събития и продажба на билети. Софтуерът е сред лидерите в България, като си проправя път и на световния пазар. Ованесян посвещава част от свободното си време на Фондацията от обществена полза "Идентичност за България" и форум "Кариера в България. Защо не?". Иска да се развива и налага като един от влиятелните хора в световната събитийна индустрия. Следващото издание на Eventex ще се проведе в Дъблин.

Как оценявате развитието на пазара на събития през последната година?

- Пазарът става все по-интересен с всяка изминала година, защото високите технологии и интерактивността между хората са в своя пик. С това мога да обобщя и развитието на пазара на събития в момента - все по-голяма нужда от интеракция между гостите, все повече високи технологии.

Надявам се и в България да срещаме все по-често иновативни и интересни събития, които да заместят стандартните конференции, галавечери и пр. Web and Events изцяло работи в тази посока.

Като цяло събитийният бранш в България е много свит. Това идва от факта, че държавата не работи достатъчно за развитието на бизнес туризма в страната. София и по-големите градове не разполагат с голяма база за големи събития. Например един конгрес от 3000 - 5000 души няма къде да настани своите гости. София не разполага с достатъчна хотелска база. Ето защо трябва да се създаде държавна стратегия по въпроса, а не частните фирми да се борят сами.

Кои са основните тенденции, открояващи се на пазара през изминалата година?

- Има няколко тенденции, които навлизат с пълна сила в международния и донякъде българския пазар. Те са насочени в 4 аспекта: формат, интерактивност, технологии, дигитален маркетинг.

Все повече организатори в световен мащаб избягват стандартните формати като конференции, обучения, изложения. В момента много актуални са събития, които отричат едностранната комуникация от "обучаващ към слушащ" или от "изложител към посетител", а наблягат на много по-интерактивни формати, където всички - и лектори, и гости, са равни и участват активно. Пример за нови формати са аквариуми, unconference, world cafes и др.

Това неизбежно влияе и върху технологиите, които се използват. С пълна сила навлизат технологии, които подпомагат интеракцията между всички участници, като мобилни приложения, приложения за гласуване в реално време и др.

Засилва се все повече и дигиталното маркетиране на събитието, като се използват все повече социални медии, за да се свържат всички участници в една единна общност.

А за да се създаде този wow ефект, за който говорим, се използват все повече "хард" технологии като 3D mapping, ефектно осветление, озвучаване, за да бъдат активирани всички сетива на гостите.

Как ще развивате компанията си? В каква посока ще надграждате услугите, които предлагате?

- Ние сме много иновативна компания. Следим изкъсо ивент пазарите в Европа, Щатите, Азия и имаме много контакти в ивент индустрията по цял свят. Това ни позволява да сме една от най-информираната в областта агенции. Обичаме да експериментираме и ние да налагаме тенденции не само в страната, но и по света. Ако някой има нужда от нестандартно, суперинтерактивно, високотехнологично събитие - ние сме правилните хора за тази задача.

Другата ни основна дейност е софтуерът ни за управление на събития - Weemss. Той е тази висока технология, от която всеки организатор на събития има нужда. Подобен софтуер може да спести часове къртовски труд. Той е плод на нашите опит и ноу-хау, който събираме вече десетилетие. Weemss позволява на организаторите да управляват регистрациите за събитието, да увеличат приходите си и да комуникират автоматизирано с гостите. Днес платформата се ползва в над 70 страни от организатори на събития, сред които HP, SiteGround, BNP Paribas, Lions Clubs International, Bloomberg и др.

Другата ни линия на развитие е международната конференция за организатори на събития - Eventex, която съществува вече осем години. А следващото, девето, издание ще се проведе извън границите на България - в Дъблин, Ирландия, на 24 - 26 януари 2017. Много сме горди, че успяхме да популяризираме България чрез тази конференция. Едни от най-влиятелните имена в ивент индустрията посетиха нашата страна в рамките на събитието. А през 2017 този български проект ще се пренесе и в Западна Европа.

Какво е бъдещето на Eventex?

- Бъдещето на Eventex е в международен план. Имаме идея да го превърнем в пътуващо събитие, което да обиколи Европа, а защо не и Щатите.

За съжаление необходимостта да преместим Eventex от България се породи от някои не много приятни факти. Първо, в България няма работещо конгресно бюро, което да види потенциала на събитието и да се включи активно в неговото развитие. Както знаете, бизнес туризмът е много печеливш бранш за всяка държава. Един бизнес турист внася много повече пари в страната, отколкото един средностатистически чуждестранен турист на българското Черноморие. Ето защо е толкова важно да се промотира страната ни като атрактивна дестинация за организиране на събития. Да се привличат международни конгреси, фестивали и конференции трябва да е номер 1 приоритет на Министерството на туризма.

Това ни подтикна да потърсим ново място за провеждане на Eventex. И точно в този момент конгресното бюро на Дъблин се обърна към нас, предлагайки града за наш домакин. Ето един отличен пример за работеща държавна институция.

Какви ще са основните акценти в него тази година? Кои ще са най-ценните лектори?

- Стана малко клиширано всички организатори на събития да повтарят, че лекторите са страхотни и уникални. Но ще се наложи да го кажа отново. Лекторите са най-влиятелните личности в Европа и света в събитийната индустрия. Няма как да кажа кой е най-ценен, защото всеки от тях е истински виртуоз в областта си (виж лекторите на: http://eventex.co).

Стараем се непрекъснато да разчупваме стандартните конферентни формати. Затова тази година Eventex няма да е просто конференция, ами ще е единен космос, разделен на няколко вселени. Ще разделим хората на много групи, за да активираме активна комуникация в групата. Накрая на деня ще съберем всички в една зала и ще проведем интерактивен Mash Session - сесия, в която представители на всяка от групите ще разкажат как е преминал денят им и с какво ще си тръгнат като знания.

Опитали сме се да комбинираме няколко иновативни формата в едно, като основната ни цел е да създадем няколко малки общности, които накрая да влеят в една голяма общност.

Трансформира ли се пазарът на събития и в каква посока?

- Няма как да не се трансформира, предвид че той е тясно свързан с технологиите, а както знаем, те се развиват непрекъснато.

За мое съжаление невинаги трансформациите са в положителна насока. Например предвид проблемите с тероризма в Европа и света все повече ни се налага да мислим за сигурност вместо за креативност. Но няма как. Всяко време върви ръка за ръка със своите положителни и отрицателни страни.

Кои събития вече са отживелица и им се търси нова форма? Как се трансформират корпоративните събития?

- Конференциите и корпоративните събития не са това, което бяха. В световен мащаб открояващите тенденции са три:

- предоставяне на незабравимо изживяване на гостите

- хоризонтална комуникация между лектори и посетители

- ROI (Return on Investment = възвращаемост на инвестициите).

Нека да наблегнем на третата тенденция, тъй като тя е най-непозната за българския пазар. Основният принцип, който седи зад ROI, е, че всяко корпоративно събитие трябва да доведе до печалба. Дори коледното парти. Предвид че в момента е ерата на събитията с ефект на изненада, може да си представите какви бюджети се хвърлят, за да се постигне подобен ефект. Ето защо трябва да се търси максимална полза от подобна инвестиция - да се увеличи клиентската или партньорската база, да се повиши лоялността на вече съществуващи клиенти, да се направят директни продажби и пр. Всяко корпоративно събитие трябва да има ясно поставена цел. А знаете ли при колко запитвания за организиране на корпоративно събитие фирмата възложител знае какви цели гони? Отговорът е: близо до нула. Масово фирмите не знаят защо организират това събитие и защо дават тези пари. Това агенцията не може да направи вместо тях. Тя може да предостави инструментите, за да се постигне целта, да насочи и сподели опит, но не и да знае какви са вътрешнофирмените нужди.

Ако се знае каква е целта от самото начало, вече нашата агенция може да направи стратегия, която да проследи ROI.

Интервюто взе Весислава Антонова

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit. Още текстове по темата може да откриете тук.
"Все повече се засилва дигиталното маркетиране на събитията, като се използват все повече социални медии, за да се свържат всички участници в една единна общност."

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK