Завръщането към музеите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Завръщането към музеите

Завръщането към музеите

Посещението в музей вече не включва просто разходка край експонатите, а и възможности за активно участие на малки и пораснали деца в интересни занимания

Мара Георгиева
5599 прочитания

© Надежда Чипева


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit. Още текстове по темата може да откриете тук.

"Петко ме е поканил на рождения си ден, ще играем компютърни игри, после ще отидем на симулаторите в мола или на картинг. След това сигурно ще се почерпим суши", разказва 12-годишният Стилян.

Вече отмина времето, когато децата празнуваха рождения си ден в клуб, където има торта, играчки и могат да се боричкат с приятелите си. Новите деца са добре информирани и искат да прекарват свободното си време и празниците си на места, където могат не само да се забавляват, но и да научават нови неща, провокиращи въображението им. Затова и бизнес моделът на старите квартални клубове западна. Сега са модерни места, които предлагат виртуални забавления например. Така че да организираш събитие, празник или рожден ден за дете вече е истинска провокация и никак не е лесно. Защото заради интернет, съвременните мобилни телефони, таблетите и голямото количество нови електронни игри светът на децата е подреден по различен начин.

Докато се забавляват, децата могат и да учат, а това става по-лесно под формата на игри, експерименти, допир, преживявания. Тази потребност създаде възможност музеите и научните центрове да заживеят нов живот и да се превърнат в алтернативни пространства за празниците и свободното време.

Посещението в музея вече не включва просто разходка край експонатите, а и възможности за активно участие на малки и пораснали деца в интересни занимания, показва практиката. Специално създадените образователни центрове, ателиета, лаборатории, както и множество събития, организирани от музеи, все повече изместват традиционните форми за забавления или за организиране на детски тържества. Голяма част от идеите за "учене чрез преживяване" са резултат от изпълнение на програма за подобряване работата на българските музеи с деца, финансирана от фондация "Америка за България".

"Музейко"

Детският научен център "Музейко" в столицата е едно от най-новите места за забавления с пространство от 2000 кв. метра на три етажа, с 13 изложби и над 130 интерактивни игри. Цялото съдържание на музея, който бе открит на 1 октомври миналата година, е мислено с една цел - да вдъхнови децата за познание, откривателство и наука. А за година работа той вече успя да се превърне в неформален канал за образование.

Заниманията и възможностите за игра и забавления в "Музейко" са многобройни. Но освен тях центърът предлага и образователни програми за училищни групи от 1 до 4 клас в три различни формата – тематичен ден (на организациите, на формите, на енергията, на пътешествието), ден на игрите, организирана разходка. Най-новите предложения включват изучаване на английски в музея (авторска програма за учене на лексика по забавен начин), както и първи детски фестивал на приключенското кино и спорт Adventure Kids.

В новооткрития учебен корпус на "Музейко" пък има читалня, кухня, работилници, зала за спорт, професионална лаборатория. Това e ново пространство, създадено за допълнителни дейности на деца.

Националният военноисторически музей

Националният военноисторически музей също предлага образователни програми за деца и ученици. Беседите са разделени хронологично по исторически периоди или тематика - например "Българското средновековие", "Свобода или смърт" (хайдутство, раждане на националната идея, Априлското въстание), "Васил Левски – вчера и днес", "Хладно оръжие", "Огнестрелно оръжие", "Експонатите оживяват" (какво е усещането на борда на транспортен хеликоптер, тясно ли е в танка, как изглежда светът от кабината на изтребителя).

Всяка от темите е разделена на три части от по 20 минути - лекционна с мултимедийни презентации, "на терен" (в която участниците имат възможност да пипнат реални исторически артефакти и да усетят автентичната атмосфера на времето) и игрова.

Националният исторически музей

Детският образователен център към него също е разработил специални програми за деца от 5 до 12 години. Различни ателиета дават възможност на участниците да учат и се забавляват. В "Чудодейно измивало" например те могат не само да научат кои са древните и съвременните методи за направа на сапун, но и сами да си го изработят. Децата могат да получат познания и да направят собственоръчно и украшения от вълна, кукла, предмети от глина. В "О писменехь - История на книгата: От глинената плочка до електронната страница" те пишат с перо и мастило, за да пресъздадат страничка от средновековна книга. Огромен интерес има към ателието "Драколандия", където изработват свое драконче. Едно от най-новите предложения е "Старото школо", което възпроизвежда урок от Възраждането", коментира Валентина Петрова, която завежда центъра.

Националният политехнически музей

Тук образователните програми са в областта на физиката, химията, текстила и музиката. Традицията да се обучават ученици по занимателен начин води началото си от 1990 г. - тогава музейните специалисти разработват кът със забавни физически опити, които предизвикват голям интерес. В кабинета по физика по атрактивен начин се демонстрират основни закони и явления. Например в област "Механика" специалистите на музея показват на децата как се улавя и удържа топче в струя въздух (включително и насочена надолу) и какво общо има това с метрото.

"Нашите образователни предложения са директно свързани с учебните програми, застъпени в училище. Интересът е много голям както от организирани групи, така и от семейства с деца. Най-многобройни са децата на възраст от 6 до 12 години. Най-търсени са програмите по физика и химия, които са и много зрелищни", коментира Васил Макаринов, уредник в музея. И уточнява, че всяка последна събота на месеца от септември до юни се организират семейни сбирки по теми, свързани с експозицията на музея – например "Земетресенията", "Битовата техника в миналото и днес".

Националният музей "Земята и хората"

Образователната програма тук е в областта на минералогията и геологията и за мнозина това се превръща в удоволствие, забавление и хоби. "Музейната експозиция и образователният фонд са отлични учебни материали", коментира гл. ас. Чавдар Начев, директор на музея.

Философията на екипа е, че светът, видян с очите на минералог и геолог, започва да разкрива своите дълго пазени тайни, може да бъде осмислен, става познаваем и предвидим.

Геоложкият кът в музея представя под формата на игра основна научна информация за минералите и тяхната всекидневна употреба. Децата разрешават минерални загадки като "Може ли скалата да плува във вода?", "Рубин ли е наистина "Рубинът на Черния принц", вграден в английската кралска корона?". В разработването на игрите са участвали специалисти на музея, от НБУ, педагози и психолози.

Музеят предлага и специализирани занимания по заявка на учители (ръководители, родители) по много теми – например "Образуване на Земята", "Кристални структури и форми", "Магнитни минерали и земен магнетизъм", "Вулкани".

В началото на лятото стартира нов образователен проект "Земята във филми". Всяка сряда от 11 и 16 часа посетителите имат възможност да обогатят представите си за състава, строежа, произхода, развитието на Земята.

Националният етнографски музей

Преди Коледа и Великден Националният етнографски музей организира тематични творчески ателиета за деца. Входът е свободен, а заниманията са свързани с българските фолклорни празнични традиции. Преди Коледа например ателиетата са на тема "Коледни обредни хлябове", "Традиционни български сурвачки", "Уникални коледни картички". С помощта на специалисти от музея и на родителите децата изработват сурвачки, картички, хлебчета и гевречета, научават се да пеят коледарски песни и да разказват български коледни приказки.

"Музеят започна кампания за набиране на средства с цел да разшири предложенията на образователния център", съобщи д-р Петър Кърджилов, завеждащ връзките с обществеността. Целта е да се съберат 45 хил. лв. за ремонт на помещенията, където ще има фурна за хляб, грънчарско колело и други възможности за занимания на деца и ученици.

Музей за история на София

Музеят за история на София също организира тематични ателиета за най-малките. В тях децата изработват сами мартенички или различни декорации за посрещането на Великден вкъщи например. През зимната и пролетната ваканция музеят предлага образователни програми за ученици от I до V клас. Те включват занимания, свързани с историята на София, творчески задачи и игри на различна тематика (археология, епиграфика, етнография, изобразително изкуство, приложно творчество и др.).

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit. Още текстове по темата може да откриете тук.

"Петко ме е поканил на рождения си ден, ще играем компютърни игри, после ще отидем на симулаторите в мола или на картинг. След това сигурно ще се почерпим суши", разказва 12-годишният Стилян.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK