Пазарът на събития отчита добра година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на събития отчита добра година

Пазарът на събития отчита добра година

Най-сериозните инвеститори в ивент маркетинг са IT браншът и фармацевтичната индустрия

Весислава Антонова
7992 прочитания

© Капитал


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit. Още текстове по темата може да откриете тук.
Все повече ивент агенции инвестират в създаването на собствени събития, насочени към крайни или пък бизнес клиенти. Така самите те се появяват като инвеститор в собствения си сектор.

"Постоянно инвестираме в компанията и развиваме нови концепции - декорация, технически възможности и т.н., с които да отговорим на все по-високите изисквания на нашите клиенти. Стремим се дори да изпреварим очакванията им, за да сме подготвени, когато дойдат с искане за организиране на оригинално и запомнящо се събитие", обяснява управителят и съсобственик на Special Events Group Невена Тодорова.

Индустрията, съсредоточена в организирането на събитието, е в постоянно състояние на еволюция, защото от нея се очаква да инвестира в иновативни и креативни стратегии и концепции за създаване на запомнящи се прояви. Това не е лесна задача, но пък е предизвикателство, което си заслужава, защото ефектите от него са големи и трайни, ако си си свършил добре работата. Това важи както за ивент бизнеса, така и за клиентите. От първите се очаква ниво, от вторите - да инвестират в развитието на събитийния маркетинг.

Ако през миналата година играчите отчитаха сериозен ръст в сектора на базата на приходите на компаниите и броя проведени събития, тази година голяма част от тях са по-въздържани в констатациите си.

Как се развива пазарът

Повечето фирми, ангажирани в бранша, коментират, че като брой събития нивото на пазара се запазва, т.е. продължава да има много на брой прояви. Бюджетите им също са запазили нивата си от миналата година, а разликата е, че изискванията на клиентите са станали по-високи. Един от големите играчи на пазара - Special Events Group, които отчитаха, че на събитийния пазар през 2015 г. има ръст 50-60%, тази година обясняват, че става дума за едва 10% ръст.

Има други ключови играчи на пазара, които споделят, че са претоварени от ангажименти. Такъв е случая с "Интер експо център", където се организират и провеждат много международни бизнес изложения и различни по вид събития. Управителят на компанията Ивайло Иванов споделя, че през годината са имали случаи, в които са отказвали събития, защото календарът на центъра е бил пълен. "За 2017 г. голяма част от капацитета за мащабни събития е почти изчерпан, в момента работим активно по резервации за 2018 г.", каза Иванов.

По думите му за разлика от миналата година, когато "Интер експо център" отбелязва ръст в приходите си главно заради увеличаването на броя на проведените събития, тази година отчитат около 30% ръст заради увеличените бюджети. "Това ни дава възможност непрекъснато да правим инвестиции в осъвременяване на базата", обясни Ивайло Иванов.

Според ръководителя на отдел "Събития" в "София хотел Балкан" Гергана Гергова през последните пет години пазарът на събития в София се стабилизира след кризата от периода 2009-2010 г. и не се забелязват драстични промени по отношение на финансовите резултати, въпреки това пазарният микс се променя. Тя дава пример, че в последно време се организират предимно бизнес и правителствени събития, докато в миналото предимство са имали маркетинговите, рекламните и личните събития. "Това се дължи на факта, че повечето фирми и организации с оглед на финансовите им разходи намалиха предимно разходите за реклама, промоции, коледни партита и събития за служители", смята Гергова.

През последните години определено се забелязва ръст на направените инвестициите в събития, отчита и Елина Големанова, експерт в APRA Porter Novelli Balkans Communication Group. Клиентите на агенцията в региона са предимно големи международни компании, които инвестират както в стратегически проекти, които се разрастват като мащаб и инвестиции всяка година, така и в малки бутикови събития, насочени към специфични целеви групи.

Изпълнителният директор на SiteMedia Consultancy Ружа Загорска споделя, че според нея мащабът на събитията се увеличава, но бюджетите намаляват. "Всички искат повече добавена стойност срещу по-малко вложени средства. Това кара организаторите да са все по-изобретателни", коментира Загорска и допълва, че по тази причина таргетирането става все по-прецизно и вече се правят събития даже за конкретен списък от хора. "Положителна тенденция обаче е, че организациите и компаниите все повече започват да вярват в принципите на споделената икономика и вече са доста по-склонни да обединяват усилия за постигането на общите си интереси, вместо да се конкурират при таргетирането на една и съща потенциална аудитория", обяснява Загорска.

От екипа на "София тех парк", отговарящ и за развитието на Иновационен форум "Джон Атанасов", споделят, че по техни наблюдения събитията през последните години се увеличават, и то значително. "Според нас тенденцията е такава, защото все повече хората ценят личните контакти с партньори и съмишленици и чрез участие в събития могат да увеличат мрежата си от такива, както и затвърждават вече изградените си контакти", коментират от "София тех парк". Според екипа все повече организаторите на събития се стремят да отговарят на световните стандарти и влагат много повече средства и усилия при организацията на събития. "Поради спецификата на нашата локация, но и следейки събитийния бизнес по-отблизо през последната година, ни прави впечатление, че все повече организаторите се стремят да осигуряват на посетителите на събитията и така нареченото added value, като не просто организират лекции, но и семинари в малки групи и работилници, в които участващите получават специфични умения", казват от "София тех парк".

Един от управляващите директори на All Channels Activation, Владимир Стефанов, споделя наблюдението, че ивент пазарът става все по-конкурентен, което е нещо много позитивно за сектора, защото така качеството на продукта расте. "От гледна точка на инвестираните през годината бюджети не наблюдаваме свиване, а по-разумното им използване. Клиентите все по-често инвестират бюджетите с оглед възвращаемостта и добавените ползи, които събитието ще донесе на компанията", коментира Стефанов.

Ръководителят на направление "Програма, реализация и международна дейност" на НДК Ивелина Кючукова дава и друг по-мащабен поглед върху ивент пазара. "В глобален аспект през последните години терористичните актове и заплахи, както и банковата криза след 2008 г. оказват негативно влияние върху пазара на събития", смята Кючукова. Затова според нея е имало известен период на затишие в провеждането на мащабни международни събития, които са заменени с онлайн и видеоконференции. "Въпреки продължаващата нестабилна в световен мащаб обстановка ситуацията в бранша започва да се нормализира", коментира Кючукова. Тя отчита, че през изминалата година благодарение на доброто управление и успешно приложената стратегия за развитие на НДК собствените продукции на двореца реализират положителен финансов резултат – следствие на силно съдържание, качествено изпълнение, професионална комуникационна кампания и привлечени партньори.

За момента пазарът е стабилен и се очаква единствено ръст в следващите няколко години, е мнението на голяма част от мениджърите в ивент бранша. "Една от основните причини за това е и бъдещото председателство на България на ЕС през 2018 г. Тази тенденция би могла да се обърне в отрицателна посока единствено от една политическа нестабилност в страната или региона", прогнозира Гергана Гергова.

Организираните събития са много различни като формат и мащаб. Голяма част от агенциите на пазара са много добри или като криейтив, или като логистика и организация, а това, което най-често търсят клиентите, е една агенция, която да може да предложи комбинация от двете. Един екип, който може да предложи комплексни решения и работи в пълна синергия, елиминира нуждата от постоянна координация от страна на клиентите между различните агенции, с които работят. Това важи с особена сила, когато говорим за трансгранични проекти на големи корпорации в региона.

Най-щедрите клиенти

Организаторите на събития са единодушни, че браншовете, които инвестират най-сериозни бюджети в ивент сектора, са IT и фармацевтичната индустрия. След тях се нарежда сферата на телекомуникациите и медицинския бранш, държавните и неправителствените организации, които правят обучения за допълнителна квалификация на персонала.

"Появиха се и нови сектори и организатори, които инвестират в събития. Това са стартъпите и студентските организации, на които целенасочено даваме и преференциални условия", коментира управителят на "Интер експо център" Ивайло Иванов.

Екипът на НДК обяснява, че се наблюдава раздвижване и в развлекателните индустрии, свързани с новите медии и интернет. "Геймърската индустрия се развива с бързи темпове. Зачестяват например събитията, предназначени за общности, които участват в определена видеоигра", споделят от НДК. Освен корпоративни клиенти дворецът предоставя залите си за политически събития от национално и международно значение - форуми на отделни партии, предизборни кампании. През 2018 г. България ще бъде начело на председателството на ЕС, а НДК е избрана като основна локация на формални и неформални срещи в рамките на това председателство. "Очакваме за шестмесечния период на председателството над 20 срещи на високо ниво, около 200 съпътстващи събития, 20 хил. делегати, повече от 100 международни медии", казва Ивелина Кючукова.

Сред най-големите клиенти на APRA Porter Novelli Balkans Communication Group пък са компании от сектора на бързооборотните стоки, строителството, козметиката. Аутсорсинг индустрията е все по-активна в организирането на събития, отчитат от компанията. Банките и козметичните дружества също са активни в организирането на събития.

Ръководителят на отдел "Събития" в "София хотел Балкан" Гергана Гергова обясни, че от гледна точка на хотелиерския бранш събитията, поне в София, са от среден мащаб около 100 - 120 души. По думите й вече има интерес и от локации за събития за 300 - 500 и дори 1000 души, което е основно предизвикателство в София, тъй като пространствата с такъв капацитет са силно ограничени или не предлагат пълен пакет услуги като хотелско настаняване, зали за събития и кетъринг.

"Като новост мога да отчета, че все повече агенции инвестират в създаването на собствени събития, насочени към крайни или пък бизнес клиенти. Така самите event агенции се появяват като инвеститор в собствения си сектор. Ние в All Channels Activation например създадохме бранда Secret Urban Party, под който организираме серия от мащабни нестандартни музикални събития, с цел подпомагане на авторската музика в България и свързването й с крайните клиенти", дава пример Владимир Стефанов.

Ивент мениджърите отчитат, че Пловдив се очертава като една от алтернативните столици, в които се организират много и интересни събития. "Очаквам много интересни неща в Пловдив като европейска столица на културата, както и във Варна, където предстои да видим програмата, свързана с младежка европейска столица. Хубаво е, че тези програми са факт и се случват извън София, защото това стимулира децентрализацията, а оттам и развитието на цялата индустрия", коментира Мария Николова от All Channels .

Видът събитие има значение

Пазарът на събития претърпя интересно и разнопосочно развитие през изминалата година според повечето ивент мениджъри. "От една страна, компаниите все повече осъзнават ползите за корпоративния или бранд имидж да са близко не само до потребителите си, а и до потенциалните такива. Интересното е, че те са все по-отворени да подкрепят външни събития, отколкото да организират собствени", споделя наблюденията си Ружа Загорска от SiteMdia. На успех се радват и тематичните събития. "Информационните технологии отново са лидер, по темата се организират много събития – от обучения на начинаещи програмисти до мащабни IT конференции", обяснява Загорска. Много се развиват и събитията за стартъпи, които помагат на млади ентусиасти да поемат по трудния път на предприемачеството. Играчите на пазара наблюдават и сериозен подем на коучинг събитията за саморазвитие и помощ.

Най-интересната според Ружа Загорска тенденция обаче е появата на все повече масови събития, които целят да привлекат хиляди участници в публични спортни инициативи, танци, арт пърформанси и т.н. "И вече България не е достатъчна и все повече от тези инициативи се организират на европейско ниво. Български организации вече участват в партньорска мрежа на европейско или световно ниво и заедно организират мащабни събития и инициативи, които обединяват по едно и също време десетки градове в много държави", споделя наблюденията си Загорска.

От перспективата на управляващия директор на All Channels Activation Мария Николова тази и миналата година са минали под знака на годишнините. Според нея това е и една от причините да има много повече реализирани събития в периода. А бюджетите за тях се формира от много фактори: какъв и колко важен е поводът; очакван ефект; вътрешно или отворено за външни публики е събитието; част от по-голяма интегрирана кампания ли е. "В този смисъл всеки проект е различен и няма как да бъде сложен в някаква прогресия или рамка. За нас в Activation тази година е изключително динамична и наситена със събития. И, да, в този смисъл може да кажем, че се наблюдава раздвижване на пазара", коментира Николова.

През последните две години подчертано се разви културният профил на НДК. "Екипът ни води целенасочена политика за промяна на онази мрачна сграда от последните 25 години с казионни културни събития и базарен ъндърграунд до днешния модерен арт център с литературен клуб "Перото", Пространство за съвременен танц и пърформанс ДНК, театър "Азарян", кино "Люмиер", Арт галерия. В този ред на мисли безусловно НДК е предпочитаният и като че ли безалтернативен партньор за културни събития", разказва ръководителят на направление "Програма, реализация и международна дейност" на НДК Ивелина Кючукова.

Тя споделя, че дворецът става все по-харесвано място и за провеждане на корпоративни събития – промоции, конференции, семинари, уъркшопове. Организират се още тиймбилдинги, лекции и бизнес обучения за фирми, които търсят разчупени пространства и различен дух.

Основателят на едно от най-новите пространства в София - "Малките 5", Цвета Стоева надгражда картината на събитийния пазар с още впечатления. Според нея пазарът става все по-отворен да организира различни видове базари, основно през пролетта и зимата. "Има много български автори, които застават с името и труда си зад продукта, който представят", коментира Стоева. И допълва, че навлиза и стартъп културата в България, и то не само технологичните проекти, а като цяло хората, които предпочитат да започнат самостоятелен бизнес, който да развият, пред това да работят в голяма корпорация. "В един момент хората започват да оценяват качествените неща в живота – добрата храна, продуктите, направени специално за тях, а не за масовия потребител. През събитията за изкуство тези хора успяват и да общуват помежду си и да се запознават с нови хора", допълва впечатленията си за пазара Цвета Стоева.

Като цяло хората от бранша са единодушни, че не е важна формата. "Събития във всяка форма се организират и могат да намерят своите посетители. Но трябва да предложат уникално съдържание или преживяване на участниците. В противен случай те няма как да се отличат от многобройните събития, с които всеки от нас е бомбардиран ежедневно", категорична е Ружа Загорска. А всеки избира кое събитие да посети основно по два критерия – какво ще получа като информация или преживяване там и с кой познат ще го споделя. Затова основните предпоставки за успеха на всяко събитие са уникално съдържание и добре развита общност, към която то е насочено. Всичко друго е само добра организация и око за детайлите.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit. Още текстове по темата може да откриете тук.
Все повече ивент агенции инвестират в създаването на собствени събития, насочени към крайни или пък бизнес клиенти. Така самите те се появяват като инвеститор в собствения си сектор.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK