С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 ное 2017, 13:13, 2094 прочитания

Да яхнеш IT вълната

DEV.BG организира над 140 безплатни специализирани събития на година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В разрез с твърдението, че безплатен обяд няма, една българска стартираща компания се стреми да докаже, че безплатни събития обаче може да се организират, при това в сферата на технологиите, водени от някои от най-добрите специалисти в страната. Екипът на DEV.BG цели да запълни ниша, за която все още алтернатива в България няма, а именно да предостави възможност за обучение и обогатяване на познанията на старши специалистите от IT индустрията в страната чрез взаимно споделяне на опит.

В търсене на кадри


Предприемачите Ивайло Христов и Светослав Димов основават DEV.BG преди повече от година и половина, когато се сблъскват с често срещания проблем с намиране на квалифицирани кадри в IT индустрията, която продължава да се развива по-бързо, отколкото образователните институции обучават специалисти. За да могат да предложат решение обаче, те се задълбават още повече в проблема и забелязват, че почти липсват възможности за надграждане на познанията на хората, които вече имат опит в областта. "През последните 4-5 години се създадоха много възможности за тези, които тепърва искат да навлязат в индустрията, като SofUni, "Телерик академия" и др. За старшите кадри обаче с 3 или 4 години стаж възможностите за обучение намаляват драстично.", разказва Христов.

Според двамата основатели най-ефективният и полезен начин за обучение, отвъд скъпите специализирани курсове, е споделянето на знания и обмяна на опит между хора от една и съща сфера. Така Ивайло Христов и Светослав Димов решават да работят върху създаване именно на такава среда чрез организиране на специализирани събития и създавайки общности около различните IT специализации.

Безплатно споделен опит



Ивайло Христов сравнява модела на работа на DEV.BG с взаимните училища. В основата на всяко технологично събитие е лекторът, най-често IT специалист и лидер на мнение в сферата си на работа, който безвъзмездно взима участие. Аудиторията пък основно е съставена от професионалисти с няколко години опит в същата индустрия.

За да профилират по-конкретно публиката, от DEV.BG обособяват 14 потребителски групи според IT специализацията им. Сред тях са Machine learning, Java, Blockchain, IT sales и други. "Лекторът си избира тема, но именно през профила на посетителите ние му даваме насоки за съдържанието. Предвид че публиката има между 3 и 5 години опит, на технологичните събития хората искат да видят повече сорс кодове и реални примери, а не просто обобщение", казва Светослав Димов.

Така всеки месец от DEV.BG организират общо 14 събития - по едно за всяка потребителска група, която включва лекция от между 45 и 60 минути, след което в рамките на 15 минути публиката може да задава въпроси, а накрая има и нетуъркинг част. Организаторите се стремят всяко от 14-те профилирани събития да се провежда на едно и също място, за да се създаде навик в потребителската група. Най-често те се помещават в споделени работни пространства или образователни институции.

Фотограф: DEV.BG

Броят посетители пък зависи най-често от темата, но по думите на основателите на DEV.BG средно привличат над 800 души на месец. "Технологичните, по-широко специализирани събития обикновено се посещават от oколо 100 души. В по-нишовите теми и потребителски групи средно се събират около 30", уточнява Димов. Събитията се провеждат в делнични дни след 19 ч., като според Ивайло Христов това е още един начин да се отсеят будните хора, които приключват работния ден с нагласата да натупат още познания от специализирани мероприятия. До момента общият брой събития на DEV.BG надминава 140, като всяко от тях е напълно безплатно за публиката.

Финансиране
Предвид че IT събитията на българската организация са безплатни, от DEV.BG се финансират единствено чрез партньорства за спонсорства, основно с технологични компании, опериращи на пазара. "Целта е спонсорите да бъдат дългосрочни, подпомагайки поредица тематични събития. Това е и работещият модел за една компания да стане разпознаваем работодателски бранд сред целевите аудитории на кадри", обяснява Димов. В замяна спонсорите получават възможност да се рекламират чрез листовки на столовете, банери на сцената, както и през онлайн бюлетините на DEV.BG към отделните потребителски групи, в които може да позиционират информация за компанията. Ивайло Христов изрично уточнява, че организацията не предоставя данни за посетителите на спонсорите на събитията.

Друга възможност за набиране на финансиране е през сайта на DEV.BG, където организаторите са публикували подробен списък с компании в IT сферата, който да помага на специалистите в областта при търсене на нова работа. Срещу промоционалната към момента сума от 996 лв. фирмите могат да спонсорират профилите си в платформата, отличавайки се с по-подробна информация и данни, снимки и видеоматериали. "Искаме да създадем база данни с информация за компаниите и на базата на обективно представена информация специалистите, които си търсят работа, да преценят коя е най-добрата за тях. Продължаваме да обогатяваме списъка. Съвсем скоро ще пуснем и търсачка по критерии – работно време, големина на компанията, сектор и др.", обяснява Ивайло Христов.

Предизвикателствата

Екипът на DEV.BG е единодушен, че една от най-трудните стъпки в организацията на безплатно събитие е да бъдат предвидени посетителите му и съответно необходимият капацитет на залата, в която ще се проведе. "Това, че един човек е заявил безплатен билет, не означава, че ще дойде със сигурност, което зависи от много неща – какво е времето, дали има други събития по това време, каква е натовареността на сезона. Затова имаме сложна методология, по която определяме колко билета да пускаме за всяко безплатно събитие, за да може хем залата да е запълнена, хем да няма правостоящи хора", разказва Светослав Димов. Регистрация за всяко събитие посетителите могат да си направят в сайта на DEV.BG.

Друго предизвикателство в бъдеще би могло да бъде и намирането на нови и висококвалифицирани лектори предвид малкия пазар в България. От организацията са си поставили условие да не повтарят темите на събитията, а повтаряне на лектор е възможно да има най-малко през половин година. След всяко събитие пък от DEV.BG провеждат кратка анкета, в която посетителите могат да споделят кой лектор биха искали да чуят, което допълнително насочва организаторите за желанията на публиката.

С поглед в бъдещето

В близко бъдеще българската организация цели да разшири екипа си до петима души, които да работят върху организирането на събитията. "DEV.BG има бизнес модел, който, за да е устойчив във времето, трябва да има хора, които да работят не на благотворителни начала, а да бъдат наети на заплата и да имат мотивация да правят нещата по възможно най-добрия начин", убеден е Ивайло Христов.

Основателите не планират да променят модела на събитията, които ще продължат да се провеждат на живо на различни физически места с цел да сформират общности от специалисти в различни области. Все пак обаче в бъдеще обмислят да предоставят онлайн платформа за комуникация между хората. Друга важна посока за DEV.BG е все по-често да канят чуждестранни лектори, които също да споделят пред българска публика своите опит и познания.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи 1 Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

25 ное 2018, 4355 прочитания

Защо все още не може да се развие винен туризъм в България 3 Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

24 ное 2018, 7633 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Пазарът е разнообразен като видове прояви, но бюджетите имат таван

Намалява броят на годишнини, рождени дни и всичко други имиджови събития

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" 19 идва на мястото на затворилото врати Percolate

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда