С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 ное 2017, 16:28, 2301 прочитания

Секторът продължава да се развива и да расте, но в определени граници

Има играчи, които вече тестват опита си извън България, за да преодолеят ограничените възможности на сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Един от най-сериозните проблеми пред събитийната индустрия липса на достатъчно подготвени хора.
- И през настоящата година IT секторът е този, който инвестира най-много в организирането на събития.

Срещите и специалните събития се случват по-често от всякога. Корпоративните лидери навсякъде по света гледат на тях като на жизненоважни маркетингови канали или като на ангажиращи платформи за вътрешни инициативи. Индустрията за планиране на събития постоянно се развива, като всяка година инвестира във въвеждането на нови технологии и пише нови тенденции за създаване на креативни и полезни прояви.

Основният фокус в този сектор през отиващата си 2017 г. се върти около разработването на повече мултидисциплинарни бизнес събития, интегриране на образованието и развлеченията, ангажиране на участниците по нови начини на различни нива, включването на технологиите и по-голямото персонализиране на събитията. Редица международни експерти, занимаващи се с мениджмънт на събитията, са категорични, че през 2017 и 2018 г. можем да очакваме виртуалната реалност да играе все по-голяма роля в организирането и споделянето на събития. Тя ще даде възможност за едно по-различно преживяване на ивентите. Дори да присъствате на тях от дома си, в случай че нямате възможност да присъствате на живо. Така накратко изглеждат нещата, погледнати от международен ъгъл.


През призмата на българския пазар обаче те имат по-различна динамика. Въпреки малкия му размер ивент мениджърите на компаниите са амбицирани да предлагат услуга, измерваща се с качеството на развитите европейски пазари. Малки, много на брой, все по-креативни и обезпечени с нови технологични решения. Такива са най-качествените събития в България през очите на организаторите им.

За следващата година безспорно основният фокус ще бъде председателството на ЕС. Връзките с институциите ще бъдат актуални. Както и институционалните събития. Компаниите също ще се опитат да отбележат председателството на България и да го използват като повод за изграждане общности и иницииране на диалог по интересни за тях теми (виж текста на стр. ????).

Ивент индустрията бележи развитие и чрез специализираните събития и фестивали, които вече придобиват традиционен характер в по-малките и средно големи градове във вътрешността на страната.



Как се разви пазарът

Изпълнителният директор на агенция Site Media Consultancy Ружа Загорска определя изминаващата година като "интересна и изключително динамична" за пазара на събития в България. "И тази година, подобно на предишните две, в "Райт Рентал" наблюдаваме възходяща тенденция", допълва положителната посока на развитие на сектора управляващият съдружник в една от водещите на пазара компании за специални събития "Райт Рентал" Александър Ковачев. Той допълва, че клиентите на компанията все повече се възползват от цялостни ивент решения, като се забелязва и увеличаване на търсенето за изграждане на конкретни концептуални зони за по-мащабните събития. "Щандове на изложители, информационни дескове, експо дисплеи, lounge зони, bar&dinner зони са само част от решенията в нашето портфолио", дава пример Ковачев.

От маркетинг екипът на една от предпочитаните в последно време локации за организиране на конференции, партита и обучения - "София тех парк", също споделят, че продължава тенденцията за увеличаване на броя на събитията и разрастване на този специфичен пазар. "София тех парк" като локация за събития бележи сериозно покачване на броя на мероприятията в сравнение с 2016 г. До септември 2017 г. на територията на парка се проведоха над 40 събития с над 40 хил. души участници, което е с около 30% ръст спрямо 2016 г.", коментират от компанията.

Въпреки че е много трудно да се измери и каже какъв е обемът на ивент пазара в България, управляващият директор и партньор в All Chanels Activation Владимир Стефанов твърди, че той отчита стабилен ръст. "Тази година, както и миналата, премина под надслова на уникалното лично преживяването по време на събитието от страна потребителите. За целта различните компании в сектора, търсят различни формати, с които да се достигне до тази цел – голяма идея, стояща зад събитието, комуникация преди и след него, нестандартна локация, creative technology, артисти, декорация, интеракция с потребителя и пр.", обяснява Стефанов. Като интересна определя тенденцията за развитието на културни фестивали – с множество участници, където компаниите по-скоро се явяват спонсори.

Директорът "Продажби на реклама" в New Age Media Зорница Тодорова допълва, че се случват много повече различни по формат, мащаб и целеви групи събития – от насочени към малки общности, в този смисъл "бутикови", до големи ивенти за по няколко хиляди души, каквито са тези на гейминг сектора.

В допълнение Ружа Загорска припомня, че както и миналата, така и през тази година все повече се увеличава делът на малките независими събития, профилирани по професии или интереси, създаващи и обединяващи общностите. "Запазва се, макар и леко да намалява, делът на "платените събития" – обучения, семинари и т.н. Но все по-малко организации успяват да реализират печалба от организиране на такива събития", коментира Загорска. Тя допълва, че тъй като събитията са един от скъпите комуникационни инструменти, вече се планират с много по-конкретни цели и измерими ефекти и резултати, като се търсят всевъзможни варианти за проследяване на всеки контакт дълго след самото събитие.

Кои са най-щедрите сектори

Събитийната индустрия се състои главно от корпоративни, частни и социални събития, като секторите, които организират по-големи събития, са индустрия, финанси, услуги.

IT секторът организира най-често най-големи и щедри събития, единодушни са играчите на пазара. Следват ги секторът на бързооборотните стоки и фармацевтичната индустрия. Изпълнителният директор на агенция Site Media Consultancy Ружа Загорска потвърждава, че сред най-големите им клиенти, с най-големите бюджети за организиране на събития са от секторите информационни технологии, телеком индустрия, ритейл и козметика. Същото обяснява и Калоян Тодоров, съсобственик и изпълнителен директор на Special Events Group - една от водещите компании в сектора с организиране на събития, която управлява и една от най-големите зали за прояви Sofia Event Center.

Екипът на "София тех парк" посочва като най-големи и активни свои клиенти освен IT сектора също бизнеса и държавната администрация.

Ако се сравни с предходни години, очевидно тенденциите за най-щедри клиенти не се променят и това проличава от коментарите на играчите в сектора.

От отдел "Външни комуникации" на НДК допълват списъка и споделят, че все повече училища, университети, академии проявяват желание да използват възможностите за организиране и провеждане на събития в залите на НДК. "Привличането на млади хора в двореца е от особено важно значение за развитие на публиките", казват от НДК.

Мария Николова All Chanels Activation: Някои от най-големите клиенти в портфолиото на All Chanels Activation са от сектора за бързооборотни стоки, алкохолни и безалкохолни брандове, банковия сектор, институционални, козметика и пр. "За нас в All Channels Activation е важно, че много от тях вече са дългосрочни клиенти и имаме изградени стратегически партньорства", коментира Мария Николова управляващ директор и партньор в компанията.

Извън топ две на компаниите с големи бюджети за събития директорът "Продажби на реклама" в New Age Media/Cinema City Bulgaria Зорница Тодорова допълва козметичния, финансовия, телеком, автомобилния и медийния сектор. "През последните две години, откакто се възроди снимането на български телевизионни сериали, каналите все по-често правят предпремиера на сериалите си в киносалоните на Cinema City", казва Тодорова.

Калоян Тодоров от SEG допълва, че телевизиите вече имат традиция да правят събития за началото на сезона, на които канят рекламодателите, специализирани фокус групи и свои партньори.

По важно от бюджета и големината на компанията обаче е да гледаш на клиентите си като на партньори, с които работиш заедно по реализирането на конкретното събитие, обяснява Александър Ковачев от "Райт Рентал". "Всеки ивент, без значение от мащаба му, изисква максимална отдаденост както от страна на организатора, така и от страна на нашия екип – както в уточняване на концепцията и дизайна, така и в работата на терен", категоричен е Ковачев.

Проблемите в бизнеса

Освен постижения и енергия за развитие секторът с организиране на събития има и своите проблеми. Един от най-ярките през последните години, който се задълбочи през тази и ще продължи и през следващата година, е липса на достатъчно подготвени хора. "В момента, в който на пазара се появи свободен човек, веднага се взема и дори не се подбира, толкова сериозен е проблемът с подбора на качествени хора, които да работят в ивент индустрията", обяснява Калоян Тодоров от SEG. Това мнение се споделя от всички компании на пазара.

Като проблем играчите отбелязват и ниската култура на комуникации между клиент и изпълнител. "Клиентите си мислят, че нещата им могат да се случат веднага без никакво планиране, все едно ние чакаме да се отвори вратата и веднага да започнем да работим - не може от днес за днес да се случи едно събитие, хората не са се научили да планират правилно", коментира Калоян Тодоров.

Като трети проблем се посочва липсата на достатъчно нови и големи локации за организиране на прояви. И това е траен проблем за сектора. От него обаче също има изход. "Преди тренд беше постоянно да се търси нова локация. Сега трендът е по-скоро да се търси разнообразие в стила на организиране на събитието, декорация, използване на нови технологии и т.н. Така или иначе, когато излезе ново място, бързо се разбира за него и то скоро престава да е интересно, бързо се изконсумира. В момента клиентите търсят интересни решения. Бяга се от стандартните познати неща, които вече са използвани", обяснява мениджърът проекти в SEG Диана Иванова.

Сред проблемите на събитийния бизнес в България е недостатъчната координацията между различните звена – ивент центровете, професионалните организации, хотели и ресторанти, по отношение на конгресния туризъм, посочва председателя на съвета на директорите на НДК Борислав Велчев. "Средствата, които отделят големите компании за тази част от дейността си, също са недостатъчни", допълва Велчев.

Според Борислав Велчев проблем е и липсата на традиции, познаване и прилагане на съвременен събитиен маркетинг, както и модерни комуникационни стратегии за привличане нови аудитории. "Когато става дума за концерти на актуални изпълнители, които са на гребена на вълната в момента, все още за България е проблем ниската средна цена на билета", дава пример той. И допълва: "За това как да се решат тези проблеми екипът на НДК има добри идеи, които скоро биха могли да се реализират вследствие на добрата инерция и добрите практики, които ще създаде председателството."

Според Александър Ковачев на пазара в България му липсва дързост да прави неконвенционални и смели събития и дава за пример френския и белгийския пазар, на които се правят събития тип арт инсталации, които се превръщат в уникално преживяване и културен артефакт. Такива са например вечерите, които организира белгийският архитект и дизайнер Чарлз Каисин (Charles Kaisin) за клиенти като световни модни брандове и автомобилната компания Rolls-Royce.

Засега най-голямата дързост на българските компании представляват опитите им да предложат услугата си и на пазари извън българския. Например SEG има опит на пазари като тези в Румъния и Австрия. Следващата година компанията планира да открие офис извън България и преди да вземе това решение, прави сериозно проучване на европейския пазар. "Тук пазарът дори и да се увеличава, ще нараства като печалба с много бавни темпове. Затова и не можем да станем по-големи, нито България да стане по-голяма държава. Няма как да подготвяме събития като в Берлин и Виена с хиляди посетители например. Затова решихме догодина да се разраснем в Западна Европа. Имаме планове да открием офис на едно конкретно място, но все още е рано да кажем къде", казва Калоян Тодоров.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи 1 Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

25 ное 2018, 4166 прочитания

Защо все още не може да се развие винен туризъм в България 3 Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

24 ное 2018, 7008 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Тенденциите на пазара на събития през 2017 според представителите на бизнеса

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица