Подрък с подтекст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Подрък с подтекст

Финесът в подбора е подаръкът да създаде емоция, но не и да задължава.

Подрък с подтекст

Как и защо се променя идеята за корпоративните подаръци

Весислава АНТОНОВА
1916 прочитания

Финесът в подбора е подаръкът да създаде емоция, но не и да задължава.

© Надежда Чипева


Разгледайте бюрото или етажерката на работното си място. На него със сигурност има минимум три рекламни или корпоративни подаръка. Календар, тефтер, химикал или рамка за снимка, чаша или малка статуетка обикновено са най-популярните и често избирани като подарък. Вероятно защото са практични и винаги влизат в употреба. Да избереш и подариш подарък обаче не е проста работа и изисква да сте внимателни и креативни.

Какво е корпоративен подарък

Корпоративните подаръци не са само демонстрация на внимание - те отдавна са станали необходим детайл от ефективната маркетингова комуникация, отразяваща нивото на бизнес етикета на дадена компания. Те могат да повишават мотивацията за сътрудничество с партньорите ви, полагат основа за продължаването му или пък, защо не, за ново такова.

При избора на корпоративни подаръци основното, към което трябва да се стремите, е те да бъдат едновременно практични и оригинални, както и да отговарят на статуса и дейността на компанията, която ги подарява.

Офис материали - визитници, тефтери, химикалки и други органайзери, може би са най-практичните коледни подаръци. На пръв поглед идеята може да изглежда банална, но ако се обмислят добре детайлите, персонализираната химикалка или писалка могат да се окажат незаменим подарък за дълга употреба.

За някои бизнес партньори добър подарък може да бъде книга. Трудно е да се избере наистина интересна и подходяща тема, но ако вашите партньори обичат да пътуват например, отлично би им паснало издание за различните страни, култури и обичаи. Важното е да се подходи индивидуално към избора на подобен подарък.

По Коледа, Нова година и Великден например много популярни са големите кошници, пълни с различни лакомства. Обикновено те комбинират различни продукти по вкуса на поръчващия ги. В зависимост от адресата и отношенията с него, както и неговата и вашата фирмена дейност, това могат да бъдат различни видове сирена в комбинация с бутилка вино или друг алкохол, коледни сладкиши, подаръци от шоколад. Ако сте решили да се спрете на такъв вид коледен подарък, не забравяйте, че най-важен е срокът им на годност и условията, при които се съхраняват продуктите. Този тип подаръци са благодатни, защото с тях можете да зарадвате не само конкретния човек, а да го мотивирате да го сподели с всички в офиса и да си направят импровизирано парти. В днешно време, когато избирате кошница с букет от хранителни продукти, е важно да сте добре осведомен какви са вкусовите предпочитания и хранителните навици на човека, до когото ги пращате.

Каквото и да решите да подарите на своите бизнес партньори или на гостите на събитието, което сте организирали, важното е подаръкът да бъде оригинален и избран с чувство и отговорност.

Променя ли се идеята за подарък и как

През последните години виждаме излизане от клишето на корпоративните подаръци и дори състезание между компаниите, което се изразява не в това кой ще направи по-голям подарък, а кой ще е по-креативен. Според маркетинг и комуникационните експерти, до които се допитахме, социалните медии имат роля и тук, защото по това дали снимаш и постваш подаръка, било то за Коледа или на конференция, е един от показателите за измерване на неговата стойност. Специалистите споделят, че като цяло вече се мисли по-концептуално и целенасочено. В технологичните компании например се забелязва по-голяма промяна, защото служителите им посещават повече събития по света и развиват критериите си, а и се борят да впечатлят по-взискателна публика, наситила се с преживявания и визии.

Според PR и маркетинг мениджъра на Fox International Channels за Балканите Милена Филчева изборът на корпоративен подарък се променя заедно с промените в обществото и в съответствие с развитието на конкретната корпоративната култура. По думите й основната цел е проста - да направиш получателя щастлив и така да заздравиш неговата връзка с бранда.

Да направиш положително впечатление и да установиш лоялни отношения е комплексен процес. "Върху него влияе демографията например, за поколението Х здравето е най-силният мотиватор за щастие, а родените между 1995 и 2002 г. поставят на първо място забавлението", обръща внимание Филчева. Мъжете и жените реагират позитивно на различни цветове и т.н. В развлекателната индустрия да зарадваш някого не е трудно, но да се отличиш от многобройните конкуренти е предизвикателство. "Това, което смятам, че ни отличава, е, че се стремим да познаваме партньорите си и техния личен график, за да може брандираният подарък да се впише естествено в ежедневието им", обяснява Филчева.

Управляващия директор и партньор в компанията All Chanels Activation Владимир Стефанов обяснява, че основната тенденция, която отчитат в компанията, е максималното персонализиране на всеки подарък. "Колкото по-личен и креативен е подаръкът, толкова по-голям е шансът клиентът/потребителят да го хареса и запази. Затова се стремим освен нестандартен и интересен подаръкът да бъде персонализиран за човека, който го получава, и да го докосва лично", казва Стефанов.

"Персонализацията насочва още по-фокусирано този процес", казва Милена Филчева и допълва, че няма предвид личното ти име да е гравирано навсякъде. Разбира се, хората се ангажират с брандове, които имат ценности. Ценностите на бранда и неговата автентичност са водещи при избора на подаръци, които компаниите правят. "Когато познаваш бранда и получателя на подаръка, имаш повече ресурси да си креативен в иначе строгите рамки, поставени от корпоративни политики и ценови ограничения", категорична е Филчева.

Маркетолозите съветват, че когато мислим за подарък, задължително трябва да го вкараме в контекст. Защото подаръкът освен жест на внимание е и послание. Дори може да се разглежда като отделна медия. Подаръците за събития следва да са в синхрон с концепцията на събитието и дори да я доразвиват. Понякога може да изпреварва събитието и да служи за тийзър към него. Друг път може да е материалното изражение на основното му послание. Най-запомнящите се подаръци са тези, които са добре преплетени с концепцията за събитието и са съобразени с добро познаване на получателя. Поводите може да са най-различни, а също зависят и от публиката - партньори, клиенти, служители, журналисти, др.

Според Милена Филчева от Fox подарък се прави при всеки повод, който може да донесе позитивно отношение към бранда, но само когато наистина имаш какво да кажеш с този жест. "Затрупването с ненужни предмети със съмнително качество и натрапването на нечие лого не работи за бранда. Качеството и добрият дизайн също са норма", казва Филчева.

Най-добрият подарък

Според комуникационните експерти е този, който получателят помни и коментира. Добре е например подаръкът да разкрива нов пласт от това, което искаме да кажем. Преживяването със сигурност ще продължи да се използва, но трябва да е наистина забавно, изненадващо или иновативно. В случая с предмета - отношение, изпипването до всеки малък детайл, добрият дизайн, ненатрапчивото брандиране, умното практично приложение, дори и да е за сметка на размера, критериите са много. "Ако успееш да създадеш преживяване, което ще направи някой малко по-щастлив или по-здрав този ден, би постигнал повече, отколкото ако предложиш отстъпка", обръща внимание Филчева.

Да дадеш възможност на някого да гледа хубав филм в приятна компания, да го заведеш на сета на снимките, за да се запознае с актьорите, или да му осигуриш достъп до събитие като церемонията по връчването на наградите "Еми" със сигурност е спомен, който остава, а неговият притежател става възторжен посланик на бранда задълго. "Правим подобни жестове и към партньори, и към фенове. Обратната връзка е фантастична", споделя Филчева.

Финесът в подбора е подаръкът да създаде емоция, но не и да задължава. Маркетинг мениджъра на Fox Милена Филчева обяснява, че и при подбор на подарък трябва да се имат предвид етични стандарти и те да не се прескачат. "Имаме много строги правила, които регулират този процес с цел прозрачност и избягване на корупционни практики. Професионалната връзка с конкретния партньор; моментът, в които той ще получи промоционалния предмет или преживяване, стойността на конкретния материал – всичко това е изключително стриктно контролирано", обяснява тя.

Разгледайте бюрото или етажерката на работното си място. На него със сигурност има минимум три рекламни или корпоративни подаръка. Календар, тефтер, химикал или рамка за снимка, чаша или малка статуетка обикновено са най-популярните и често избирани като подарък. Вероятно защото са практични и винаги влизат в употреба. Да избереш и подариш подарък обаче не е проста работа и изисква да сте внимателни и креативни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK