Няма неправилен подарък - има подходящ и неподходящ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма неправилен подарък - има подходящ и неподходящ

фотограф: Виолета Апостолова

Няма неправилен подарък - има подходящ и неподходящ

Мария Касимова, консултант по протокол и етикет, пред Event Kit

Весислава АНТОНОВА
7894 прочитания

фотограф: Виолета Апостолова

© Капитал


Мария Касимова е сертифициран консултант по етикет и протокол. Обучението си в тези области получава в различни школи и училища в Париж, Лондон и Брюксел, сред които Minding Manners и International School of Protocol and Diplomacy. Консултант е по имидж, медийно поведение и коучинг треньор. По образование е филолог, автор е на много качествени текстове и вълнуващи истории. Преди няколко месеца излезе първата й книга "Близки срещи със смесени чувства".

В Event Kit участва като консултант по протокол. Има ли разлика между бизнес и корпоративен подарък? - Да, има разлика. Корпоративният подарък е подарък от компанията. Той може да е от компанията за друга компания или от компания за служител на друга или същата компания. Корпоративният подарък по-често няма личен елемент, той трябва да е свързан с работата и да я изразява. Това са например всякакви офисни материали - химикалки, тефтери, календари, офисни сувенири. Корпоративен подарък може да е например и бутилка вино с етикета на компанията. Корпоративен подарък могат да са и деликатеси, красиво опаковани, с логото на компанията или бизнес картичка.

Кога се подаряват бизнес подаръци?

- Бизнес подаръкът е много по-личен. Това е подарък от партньор на партньор например. Той трябва да съдържа някаква персоналност, без обаче да минава в сферата на подаръците, които близки хора си правят. Бизнес подаръкът трябва да излъчва някакъв ексклузивитет - например това може също да са офисни материали, но от по-висока класа, изработени специални, с лично посвещение или изразяващи някаква специална идея. За да направиш добър бизнес подарък, трябва да познаваш малко или много този, на когото го предлагаш. Ако той например има хоби риболов, това може да е някаква специална въдица, бинокъл или нещо друго, свързано с тази страст, без да се преминава границата на официална близост - не е подходящо бизнес подарък да е рибарско яке или панталон например.

Бизнес подаръци се подаряват по специални, професионални поводи, свързани с определена личност. Например директор на фирма, с която работим, има кръгла годишнина и кани партньорите си на празненство. Това е повод да направите бизнес, а не корпоративен подарък. В този случай добър подарък може да е също картина, красиво оформена и скъпа книга, някакво произведение на изкуството.

Какви подаръци да (не) подаряваме на бизнес партньорите си?

- Прекалено лични. Не е подходящо например да подарим бельо, парфюм, чорапи, бижу. Подходящи са аксесоари от по-общ тип - бизнес чанта, чадър, вратовръзка, колан (не и ако човекът, когото адресираме, е пълен), скъпа писалка, аксесоари за пура (ако този, на когото правим подарък, пуши пури, разбира се), сервиз (може да е с логото на компанията).

Каква трябва да е цената на подаръкът?

- Когато се правят корпоративни подаръци, е по-лесно - те обикновено не надвишават обичайната сума за правенето на сувенири. Бизнес подаръците обаче трябва да са с адекватен лимит. Най-често в големите корпорации асистентите или HR отделът се занимават с това да обсъдят лимита на подаръците, както и техния вид. Те мога да ориентират отсрещната страна в интересите на своя служител например. Съвсем подходящо е двете страни да се разберат например подаръкът да е до 100 лв. Така ще се избегне неудобството от едната страна да подарят нещо прекалено скъпо, а от другата да не помагат да отвърнат със същото. И по този начин единият подарък няма да бъде погрешно разбран, като подкуп например.

Какви са етичните стандарти, които да спазваме, когато правим корпоративен подарък?

- При този тип подаръци най-малко можем де сбъркаме, ако предложим офисни материали. Можем да сгрешим обаче, ако не съобразим някои подробности. Например не е добра идея да подарим вино с етикет на компанията на въздържатели или строго спазващи правилото за въздържание по религиозни причини. Не е етично да подаряваме подарък с чувство за хумор, което може и да не бъде разбрано. Преди години една компания подари на друга за Коледа торта с лицето на шефа и логото им, като това дълбоко обиди получателите на подаръка, тъй като, за да я изядат, трябваше да разрязват лицето на собствения си началник... И не им беше смешно. Затова правилото е същото като при всеки тип подарък - трябва да си представим как той би функционирал, след като е подарен. Един от най-лошите корпоративни подаръци, които съм получавала лично, беше пепелник във формата на картата на България. Нека си помислим как би се ползвал той! Първо, аз не пуша. Второ, днес вече се приема за невъзпитано да стимулираш нечий нездравословен навик като тютюнопушенето. И трето, представете си как някой си гаси цигарата в този пепелник! Къде е "подходящо" да направи този жест - в София ли, в Бургас ли, във Варна ли...

Какви да бъдат рекламните сувенири, които даваме на клиенти и гости на събитие, което сме организирали?

- Рекламните сувенири. Това е твърде лична работа - тя засяга и отразява вкуса на хората, работещи във фирмата, на тези, които взимат тези решения. Добре е тези подаръци да не са сексистки или обиждащи нечие достойнство. Не е добра идея например да рекламираш бойлерите си с полуголи жени на календар. Те биха били подходящи за продажба на бельо или за рекламни материали на нощен бар. Въпреки че и в този случай аз бих препоръчала малко повече креативност все пак.

Рекламните материали трябва да са удобни и красиви, да не излъчват прекалено скъперничество. Бих заложила на строго офисен стил и цвят, на рекламна визия, свързана с нещо неутрално или напротив - строго представящо компанията и дейността й. Добра идея са например календарите, направени с благотворителна цел.

Наблюдавате ли тенденция за промяна в идеите за бизнес подаръците и рекламните сувенири? Каква?

- Да, напоследък хората се стремят да бъдат по-изобретателни, когато мислят какви да бъдат подаръците и рекламните материали. Личният елемент винаги работи по-добре, защото прави подаръка запомнящ се. Преди години един лош корпоративен сувенир на една компания за мебели беше например една метална латерничка, която, кой знае защо, пееше коледна песен на гръцки... Компанията не беше гръцка. Не продаваше нищо, свързано с музиката. Така подаръкът си беше сам по себе си. И изглеждаше като отбиване на номера, като бърза покупка на едро от секретарката на офиса...

Подходящият сувенир щеше да е нещо, свързано с компанията - може да е например отвертка, метър, малък сет с инструменти, дори малка възглавница с логото - това са все неща, които изразяват дейността на компанията.

Пък латерничката можеше да е чудесна, ако беше сувенир на музикален магазин, звукозаписно студио, школа по учене на гръцки... Затова няма неправилен подарък - има подходящ и неподходящ.

Мария Касимова е сертифициран консултант по етикет и протокол. Обучението си в тези области получава в различни школи и училища в Париж, Лондон и Брюксел, сред които Minding Manners и International School of Protocol and Diplomacy. Консултант е по имидж, медийно поведение и коучинг треньор. По образование е филолог, автор е на много качествени текстове и вълнуващи истории. Преди няколко месеца излезе първата й книга "Близки срещи със смесени чувства".

В Event Kit участва като консултант по протокол. Има ли разлика между бизнес и корпоративен подарък? - Да, има разлика. Корпоративният подарък е подарък от компанията. Той може да е от компанията за друга компания или от компания за служител на друга или същата компания. Корпоративният подарък по-често няма личен елемент, той трябва да е свързан с работата и да я изразява. Това са например всякакви офисни материали - химикалки, тефтери, календари, офисни сувенири. Корпоративен подарък може да е например и бутилка вино с етикета на компанията. Корпоративен подарък могат да са и деликатеси, красиво опаковани, с логото на компанията или бизнес картичка.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    oxh1449346489482252 avatar :-|
    Petar Limonov

    Все на нас мъжете се падат най-неподходящите подаръци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK