С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 ное 2017, 12:43, 1471 прочитания

Събитийният бизнес в Пловдив между реалностите и очакванията

Бюджетите варират според вида на услугата и целевите групи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на събития в Пловдив става все по-конкурентен, което се отразява директно на развитието на туризма и на икономиката.

Индустриалната зона с хората, които я съставят - чуждестранни и български инвеститори, множеството фестивали на изкуствата и занаятите, изборът на Пловдив за Европейска столица на културата през 2019 г. превръщат града във "втора столица" за развитие на събитийния бизнес.

"През тази година събитията в Пловдив във всички обществени сфери нарастват и количествено, и качествено. Хората, които работят тук, и тези, които посещават Пловдив, се вълнуват все повече от актуалните и стратегическите обществени теми и искат да покажат позицията си в рамките на дадено събитие и в корпоративната, и в образователната, и в културната сфера. Категорично смятам, че пазарът на събития в Пловдив става все по-конкурентен, което се отразява директно на развитието на туризма и на икономиката." Това са наблюденията на д-р Мариана Чолакова, собственик на агенцията за връзки с обществеността "Сол комюникейшънс", почетен консул на Федерална република Германия със седалище в Пловдив, представител на Германо-българската индустриално-търговска камара за район Южен централен.


Позицията на управителката на фондация LocalFood.bg Гергана Кабаиванова пък звучи по различно. Тя категорично е имала очаквания за повече и по-нови събития в Пловдив през последната година. "Със сигурност пазарът на събития в града не се е свил, но и не бе обогатен, така както община Пловдив обещаваше", дава по-критичен поглед на пазара тя. Нейната фондация е инкубатор за малки стартиращи бизнес инициативи в областта на храните. Гергана Кабаиванова е и сред основателите на първите фермерски пазари в големите градове на страната, сред които е и Пловдив.

"За конкуренция при събитийния бизнес в Пловдив трудно може да се говори. От една страна, защото на пазара в града няма толкова професионални агенции за организиране на събития, а от друга, защото компаниите рядко търсят услугите на външни експерти", коментира Татяна Василева. Тя е управител на "Мега комюникейшън" - първата PR агенция в Пловдив и региона, която предлага професионални услуги в сферата на интегрираните маркетингови комуникации. Компанията развива дейността си от 2005 г., а в края на 2008 г. разкри и втори офис в София.

Бюджети и прояви



Бюджетите за организиране на събития в Пловдив варират според вида на услугата и целевите групи, обобщават собственици на агенции. "Сумите започват от стотина лева за събитие на фермерския пазар до няколко стотици хиляди левове за организирането на фестивал или опера например", посочва Гергана Кабаиванова.

Татяна Василева уточнява, че по принцип в Пловдив се търсят услуги на много по-ниски цени. "Прави се компромис с качеството, но преди всичко не се разбира, че едно събитие се подчинява на конкретна идея, реализирана от А до Я, казва тя. Според нея дейностите, които обикновено се възлагат, са за провеждане на пресконференции, изпращане на съобщения до медиите или за осигуряване на оператор и фотограф. "В този смисъл събитийният мениджмънт в Пловдив излиза от класическото разбиране за тази част от общата концепция на Public Relations, свързана с прилагането на интегрирани маркетингови и комуникационни инструменти за изграждане на емоционална връзка, доверие и лоялност между организацията и нейните публики. Събитията, такива каквито са, често се организират от колеги журналисти, хора на свободна практика и дори от сватбени агенти", обобщава Василева. И дава примери за класическите корпоративни събития, които преобладават – годишнини, конференции, празненства и фестивали, откриване на магазини, сключване на стратегически договори за партньорство. "За бизнеса в Пловдив такъв тип дейности е задължително условие за добиване на публичност и повод да благодарят на своите служители, клиенти и партньори", отбелязва тя.

Според Мариана Чолакова не големият бюджет определя успеха на едно събитие, а хората, за които то е предназначено. "Ако сте уцелили публиката, можете да се справите и с по-скромен бюджет", обобщава тя. По думите й в Пловдив най-многобройни винаги са били културните събития. Примерите са много: фестивали, посветени на театъра ("Сцена на кръстопът", "Черната кутия", "Двама са малко, трима са много"), операта ("Опера опън"), танцът (One dance week), карикатурата, изобразителното изкуство (Есенен салон на изкуствата), различни дефилета ("На младото вино", "Вино и гурме"). Мариана Чолакова отбелязва, че активното развитие на икономическите зони привлича много нови клиенти, което увеличава и броя на корпоративните събития. "Бизнесът се занимава и с конкретни актуални проблеми, свързани с образованието и персонала, затова в Пловдив се организират и много събития, посветени на стратегически решения на тези въпроси", допълва тя.

Наблюденията на Гергана Кабаиванова също показват, че събитията с най-големи бюджети през тази година са тези за сценични и артистични изкуства: Hills of Rock, Kapana Fest, Opera Open, One Dance Week, Фолклорният фестивал, "Сцена на кръстопът", Нощта на музеите и галериите и др. "Занаятите също стават все по-видими чрез Седмицата на традиционните занаяти и Улицата на занаятите, но Пловдив може да покаже много повече. Затова се надявам на още и нови инициативи в тази насока. Съвременните творчески индустрии, храните, вино културата, етно-културното многообразие и street културата все още стоят на заден план. Има немалко граждански и бизнес организации, които се опитват да организират такива събития, но остават неподкрепени и без подобаваща публичност", коментира Кабаиванова. "Това, което притеснява пловдивчани, особено малките граждански инициативи, е, че през тази година на пазара на събитията се включиха много столични играчи. "Още по-притеснително е, че част от тях никога не са играли в този сектор, за който получиха финансиране от Общинска фондация "Пловдив 2019". Един такъв пример е софийска рекламна агенция, която получи бюджет от 150 хил .лв. за фестивал за храните", обобщава Гергана Кабаиванова.

Основни тенденции

Вълнуващото събитие, което да се запомни, е цел на всички организатори. "Прави впечатление, че традиционните комуникационни канали и елементи като реклама, PR, директни продажби или стимулиране на продажбите имат по-детайлно фрагментиране на целевите групи и общуване лице в лице с тях. И причината за това е развитието на социалните мрежи, които промениха изцяло начина на комуникация между организациите и тяхната публика. В дигиталния свят, в който живеем, все повече говорим за изграждане на персонален имидж чрез демонстриране на експертност, както и за създаване на ново нетрадиционно съдържание, което се интегрира в промотирани постове във Facebook и Тwitter и спонсорирани ъпдейти в Linkedin или Google Adwords кампании", обобщава новите тенденции Татяна Василева. "Надеждата ми е, че с провеждането на "Капана фест", "Базар Капана", както и на новото издание на фестивала за съвременен танц и пърформанс One Dance Week бизнесът в Пловдив ще разчупи консервативната си представа за организиране на събития. Все пак събитийният мениджмънт е един от най-силните инструменти на PR за създаване на публичност, генериране на интерес, популярност и положителни нагласи към бранда", коментира Татяна Василева.

Мариана Чолакова отбелязва, че основните тенденции на този пазар са свързани с организирането на все повече събития за конкретна публика. "Има диференциране на целевите групи и отчитане на интересите и на по-малки групи хора, които имат различен от масовия интерес. Но тези малки групи привличат и ще привличат и други като тях от други градове и държави и така постепенно ще се запълват ниши в събитийното пространство. Мисля, че времето на предимно масовите събития мина, дойде времето за задоволяването на различните вкусове и интереси", обобщава тя.

Новост са и събития, организирани от неправителствени организации или клубове, които предлагат услуги в сферата на функционалното спортуване и здравословния начин на живот, отбелязва Татяна Василева. И дава пример с фестивала "Здравей, здраве", по време на който има спортни прояви на открито в целия град. "Вярно е, че организаторите са самодейци, а не професионални експерти, но с личните си усилия и време успяват да мобилизират доста съмишленици и партньори. Напоследък е модерно да се организират и тематични вечери с гост-готвач в различни заведения, ако въобще този вид преживяване може да се квалифицира като специално събитие", обобщава Василева. Тя отчита, че потребителите стават все по-капризни за съдържанието, което привлича вниманието им, и очакват да получат отговор почти веднага, в момента. "За да отговорят на очакванията, на експертите все повече се налага да правят PR в реално време, както и да разказват истории с визии – говоря за използване на видеа и слайдщоу в кампаниите. Въпреки това не съм привърженик на мантрата, че социалните мрежи ще изместят традиционните комуникационни канали и инструменти. Напротив, вярвам, че те ще ги дообогатят с ново знание за печелене на внимание и доверие сред потребителите", твърди Татяна Василева.

За Мариана Чолакова новите тенденции в сектора са свързани с ползването на все повече експертен потенциал и от други държави, което е пряко следствие от членството на България в Европейския съюз. "Покрай "Европейска столица на културата 2019" си дадохме сметка, че хората, които се занимават с управлението на всякакви културни процеси, включително и събитийните, все пак няма къде да научат това. Къде се предлага такова обучение? В конкретика, в практическата му част. И понеже най-важното, което ще остане след 2019 г., са компетенциите, обучение по арт мениджмънт или културен мениджмънт има вече в Музикалната академия в Пловдив и в Пловдивския университет", посочва Мариана Чолакова.
Блиц


Фотограф: Капитал
Татяна Василева, управител на "Мега комюникейшън"

От кои сектори са най-големите ви клиенти?
- От създаването й през 2005 г. до момента "Мега комюникейшън" работи в сферата на здравеопазването и висшето образование и наука. Организирали сме събития както на най-големите болници и университети в страната, така и на корпоративни клиенти от преработвателната промишленост, строителството, недвижимите имоти, търговията, автоматизацията на производствените процеси и дори едно от изданията на националния фолклорен събор в Рожен.

Кой тип събития е най-труден за организиране?
- Тези, които се възлагат на парче, а не като цялостна идея, както и събития, за които времето не стига. В първия случай професионалните агенции за
PR и реклама трябва да плонжират между подизпълнителите и клиента, във втория – да действат като многоръкия Шива.

Предстоят ли промени в града по отношение зоните за събития, свързани с изкуство и култура?
- Мисля, че да, защото Пловдив е обявен за "Европейска столица на културата" за 2019 г. И един от основните проекти в тази посока е обновяването на "Капана" и връщането му в активния градски живот като зона за изкуство и култура. Наскоро тук се проведе карнавал на уличното творчество с богата програма от музика, танци, кино и литературни събития, работилници и изложби. Предстои и "Базар Капана", който да възроди историческия, занаятчийския и търговския дух на квартала.

Фотограф: Капитал
Д-р Мариана Чолакова, собственик на "Сол комюникейшънс"

От кои сектори са най-големите ви клиенти?
- Ние организираме на базата на стратегическо планиране и корпоративни, и образователни, и културни събития, посещения на делегации, кариерни борси и търсим винаги синергийни ефекти. Когато планираме за нашите клиенти, се стремим да дадем отговор на въпроса как едно културно събитие би могло да даде добавена стойност и на бизнеса, и на региона. И, разбира се, на развитието на бранша, защото си мисля, че свърши времето на индивидуалното мислене ("да си го направим само за нас"). Сдруженията по браншове стават все по-активни, защото проблемите на една фирма в 90% от случаите са проблеми и на останалите. Колкото повече се обсъжда темата в общественото пространство, толкова по-голяма е вероятността с обединени сили да се намери решение за нея. Моите клиенти са от различни браншове – минерална вода, винарска изба, хотели, енергетика, сдружения с идеална или бизнес цели, и всички без изключение инвестират в събития, с които да популяризират дейностите и продуктите си. Наша цел е и привличането на събития, които обичайно се случват на други места. Ето например едно сериозно събитие като Бала на германската икономика следващата година ще се случи в Пловдив, за да фокусираме вниманието на участниците в него и върху града и към темата "Европейска столица на културата
" 2019 г.

Кой тип събития е най-труден за организиране?
- Моите клиенти стават все по-активни в желанието си да организират или участват във форуми по актуални теми на сферата, в която работят. Голямата част от тях очакват предложенията да дойдат от нас, защото те са специалисти в тяхната дейност, а ние в нашата – затова са ни наели. За нас няма лесно или трудно събитие. Всяко събитие е нещо специално – то е като написването на книга – трябва да измислите сюжета, да въведете героите, да има развитие, кулминация и после развръзка. И всички трябва да се чувстват добре и по-вдъхновени след събитието. Много е творческо, но се искат дисциплина и добра комуникация.

Предстоят ли промени в града по отношение зоните за събития, свързани с изкуство и култура?
- Тази тема кореспондира непосредствено с две ключови концептуални теми: с концепцията за Европейска столица за културата 2019 г. и с интегрирания план за градско развитие. Целта и на двете концепции е за обживяване на зони за културни събития, които до този момент не са били на фокус, защото са занемарени и не са били използвани от десетилетия. С интегрирането им като зони за културни събития те ще бъдат и инфраструктурно подобрени. И "Тютюневият град", и остров "Адата" вече са много по-разпознаваеми за хората. За тях са предвидени публични изкуства и артистични намеси. Ще дам и един пример с акция на фондация "Дом за пловдивската опера". Пловдивската опера няма сграда, а ползва сградата на Дома на културата "Борис Христов". Повдигнахме темата, събрахме 15 000 подписа на граждани, получихме предложения от гражданите за 8 възможни локации, направихме идеен проект, финансов план, предложение до Министерството на културата и, както се казва, с твърда настойчивост ще продължим, докато това не стане факт, тъй като смятаме, че един бъдещ Дом на операта ще бъде ключова зона за културни събития.

Фотограф: Капитал
Гергана Кабаиванова, управител на фондация LocalFood.bg

Кой тип събития е най-труден за организиране?
- Традиционно спонсорите предпочитат да подкрепят изяви с голяма публичност и "отъпкани" програми за сметка на иновациите, новите публики и инициативите със социална насоченост. Едни от най-трудните събития за организиране са тези, на които се представя или продава храна, тъй като трябва да отговорят на твърде много нормативни изисквания и същевременно да се привлекат атрактивни участници.

Предстоят ли промени в града по отношение зоните за събития, свързани с изкуство и култура?
- Предстои обновяване на площад "Централен", където се случват голяма част от събитията, както и развиване на Тютюневия град като място за култура. Също така има добра тенденция към отваряне на нови малки частни пространства за култура, споделяне и социални инициативи. Един успешен пример за това е клуб "Отсреща", който наскоро навърши 2 години.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи 1 Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

25 ное 2018, 4628 прочитания

Защо все още не може да се развие винен туризъм в България 3 Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

24 ное 2018, 8691 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Рожден ден в бара? Скука!

Няколко алтернативи за празнуване на личен повод

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10