Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 ное 2017, 12:41, 3276 прочитания

Нашият дом е вашата платформа

Социални каузи, съвременно изкуство и дизайн са във фокуса на най-новите пространства за колаборация и събития в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Макар да изглежда, че град като София предлага достатъчно интересни места за срещи и за провеждане на събития, истината е, че конкуренцията не е голяма, особено по отношение на нестандартните и концептуални пространства. Още по-малко са тези, чието създаване и съществуване има за цел да събере хора със сходно мислене и идеи и това да доведе до качествена промяна в ежедневието ни.

Хубавото е, че от няколко години тази ниша започна полека да се запълва, като пионери бяха споделените пространства (coworking space), след това се появиха общностните центрове (community space), а от тази година вече можем да говорим и за т.нар. collaborative space - места за колаборация на различни професионалисти, граждански организации, творци, хора с идеи.


Места като "Генератор", новият The Fridge, къщата на неправителствените организации - A-hub не са event centres, макар да предлагат възможности за всякакъв тип събития - от вечеря до конференция. Те имат ясно дефиниран фокус - дизайн ("Генератор"), съвременно изкуство (The Fridge), социални иновации (A-hub), собствена програма и грижливо подбират кого да приютят. Индивидуалният им облик и социална мисия ги правят свежото попълнение в сравнително скучния откъм подобни пространства софийски пейзаж.

Дизайн от и за хората

"Генератор" отвори врати на последния етаж на Бизнес център "Витоша" на бул. "Черни връх" през юли тази година, но бързо се превърна в разпознаваем бранд благодарение на създателите му - Адриана Андреева, Бояна Гяурова, Гергана Жулева, Йоанна Митова. Адриана и Бояна познаваме още от екипа на списание "Едно", One Design Week и One Architecture Week, като в момента двете са сърцето на "Студио Комплект", занимаващо се с консултантска и кураторска дейност в сферата на приложния дизайн. Гери и агенцията й Creative Shower се занимават с дизайн на услуги, а Йоанна Митова е създател на пространството Metta, което се намира няколко етажа по-надолу в бившия завод "Витоша".



"Само една част от нашата дейност е, че отдаваме мястото под наем", казва Гергана Жулева. "Генератор" има собствена програма и е най-вече място за иновации, лекции, работилници и мастъркласове с фокус дизайн. Първият им собствен формат се нарича "Дизайнът е" и представлява серия от срещи с утвърдени на световно ниво имена в дизайна. През юли се проведе среща с британеца Даниел Чарни, а през октомври престои лекция на италианеца.

"В същото време тук е удобно място за фирми или различни инициативи, конференции, семинари, вътрешни срещи", пояснява Гери. Капацитетът на мястото е 150 души за конференция или прожекция, но за по-лежерни формати като изложби, партита и др., може да събере доста повече", казва тя. Наемът варира в широки граници в зависимост от продължителността на събитието и форматът.

В просторните помещения на "Генератор" с минималистичен дизайн нищо не е фиксирано. Това е търсен ефект - мястото е ориентирано към хората, гъвкаво е и се променя заедно с тях. В създаването му са ангажирани много съвременни творци като Ива Платникова, Склада, Funkt, Елиа Недков, Cactus Lab и др. "Генератор" е място, което подкрепя креативността. Има много естествена светлина, живи цветя - тези елементи не са случайни, те са тук да ни помогнат да отворим съзнанието си", казва Гери. Освен домакин на лекции и събития, свързани с дизайн, социални каузи, неформални срещи, представяния на книги и др. "Генератор" е и място, където всеки може да отиде за кафе, да почете книга или да поработи на спокойствие. Програмата му може да следите на facebook.com/generatorsofia.

Къща с кауза

Ашод Дерандонян, основател на пространството A-hub

Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Може ли затрудненията да се трансформират във възможности? Според Ашод Дерандонян, основател на фондацията за хора с увреден слух "Заслушай се", отговорът е положителен. Тази нагласа е залегнала в друга негова инициатива - пространството A-hub, което откриваме на партера на Къщата на неправителствените организации на ул. "Христо Белчев" 3. A-hub е съкратено от Abilities Hub - от англ.: възможности. "Много се говори че хората с увреждания имат "проблеми", но не се говори за това, а че имат потребности и възможности", казва Ашод.

Целта на създаденото от него пространство е да събере на едно място бизнеса, неправителствените организации и социалните предприемачи. То функционира като клуб - срещу месечен абонамент всеки гражданин, социален предприемач или представител на НПО може да ползва залата и възможностите на мястото - за работни и неформални срещи, събития, презентации, представяне на проекти и др. Залата може да се наеме и за еднократно събитие. Фирмите също могат подкрепят инициативите в A-hub с месечна такса от 500 лв. "Какво е корпоративната социална отговорност - съвкупността от личната социална отговорност на служителите.

Ако фирмите искат социалната им отговорност да е нещо повече от ПР и кампанийни събития два пъти в годината, те могат да инвестират в служителите си, да ги насърчат да бъдат проактивни и активни граждани и социални предприемачи", казва Ашод. За физически лица месечният наем е 85 лв. Плановете са до края на 2017 г. A-hub да има 100 членове, а до края на първата половина на 2018 г. - 300. "Искаме да създадем една общност, която да почне да изнася промяната", казва Ашод. "А ние сме тук, за да съдействаме с менторство и организационно на хора, които искат да правят социално предприемачество и разбират от него, не сме образователен център, макар и тук да се провеждат обучения на нашите партньори", продължава Ашод, който е с увреден слух, но не се възприема като инвалид.

Партньори на A-hub са Българския център за нестопанско право, ЛГБТ организация "Действие", OpenSofia, "Визия за София", общността на глухите "Заслушай се", както и 6-7 бежански организации, чиято цел е да се обединят. Отделно в Къщата на неправителствените организации са офисите на някои от най-активните граждански сдружения в страната.

Новият дом на съвременното изкуство

На ъгъла на улиците "Паренсов" и "Мальовица" се намира аристократична къща, строена 20-те години на миналия век. Тук се е помещавала частната клиника и домът на д-р. Г. Добринов, а според наследниците му в клиниката се е родила самата княгиня Мария Луиза. Днес последният етаж на къщата, чиито оригинални елементи от обзавеждането са до голяма степен запазени, приютява платформата за съвременно изкуство the fridge.

"За нас и за изкуството, което показваме, пространството винаги е било важно, то трябва да има идентичност. Когато попаднахме на този апартамент през март тази година, решихме да поканим художниците Яна Танковска, Ясен Згуровски, Галя Крумова и Мартина Йорданова от Фондация за съвременно изкуство и медия, които също търсиха място за работа, и запретнахме отново ръкави", казват Наталия Тодорова и Ивана Ненчева, които стоят зад проекта.

Концепцията на мястото е продължение на осемгодишната практика на the fridge да работи активно за развитието на съвременната художествена сцена и новото поколение артисти в страната. "Дейностите ни са ангажирани с организирането на дебютни изяви на млади артисти, на местни и гостуващи проекти, резидентни програми за куратори и художници. Целим да създадем среда и условия за пълноценен обмен на опит и информация, както и да спомагаме образуването на общности със сходни интереси в сферата на културата и изкуството", разказват още Наталия и Ивана.

Мястото има собствена програма с акцент върху изложбите и културните събития и е отворено преди всичко към млади артисти, активисти, предприемачи и организации от творческите индустрии. Същевременно е подходящо за конференции, прожекции, концерти, базари и т.н. "Разполагаме с голям салон, четири студиа, кухня и просторно преддверие. Имаме и специално студио за резиденции на артисти от страната и чужбина", посочват двете млади жени. Наемът зависи от различни фактори като приблизителната цена е 70 лв.
Лукс на покрива

[[img:3097112]Сред новите места за събития, появили се през последната година, се открояват помещенията в сградата на Walltopia на "Цариградско шосе", в границите на "София тех парк". Под наем се отдават залата за катерене, която е уникална за целия свят - не само заради мащабите си, но и заради визията си със светещи в най-различни цветове хватки, които са особено красиви в часовете след залез слънце. По-интересен обаче е покривът на сградата, който към момента е достъпен само за служителите на компанията. Той представлява първокласно rooftoop пространство с infinity pool (басейн с илюзия за безкрайност), тревна площ и 360-градусова гледка към Витоша и Стара планина. Басейнът е 17-метров, в най-дълбоката си част е 5 метра и скоро ще се сдобие с платформа за височинни скокове. "Басейнът на покрива беше нещо като бонус за служителите на компанията, дори в началото изпълнителният ни директор беше категоричен, че няма да се допускат външни лица. Но след като видяхме крайния резултат и възможностите, които мястото предлага, решихме, че няма да е честно да го пазим само за нас", разказва
Александра Христова от менниджърския екип на Walltopia. Тя уточнява, че официално мястото не е обявено за отдаване под наем и не всеки може да го наеме за каквото и да е. "Покривът е за хора, с които си допадаме, имаме еднакви идеи и интереси", казва Алекс. Досега до басейна са провеждани няколко големи партита - на Walltopia и на Еxe (бранд за ексклузивни технопартита), а собствениците са отворени за всякакви идеи и инициативи. Мястото все пак има някои ограничения - на първо място е силно зависимо от времето; събитието трябва да се съгласува с ръководството на "София тех парк"; може да побере 300 души или 600, със специални платформи за извеждане на хората при пожар.

Фотограф: Цветелина Белутова
За покрива цените са в диапазона от 10 000 до 15 000 за продължително събитие – целодневно или нощно. Ако обаче е едночасово или двучасово събитие, цената може е значително по-ниска.
За залата за катерене цените варират от 5000 до 12 000 лева, като тук отново има доста условности – налага ли се демонтаж на настилката, продължителност, както и колко време залата няма да е достъпна за посетителите на катерачния център, в кой период от годината е. Най-високите цени са в периода около коледните партита.
Автор: Личен архив

Фотограф: Капитал
Тенденциите при организирането на събития: необичайни и мултифункционални пространства
Адриана Михайлова, управляващ директор на Ogilvy PR Bulgaria, пред Events Kit

Какво е определящото при избора на място за провеждането на дадено събитие?
Event и PR мениджърите обикновено се надпреварват в избора на нови, оригинални и нестандартни места за събития. С екипите ми винаги си поставяме задачата на мислим извън рамката и мислено обхождаме целия град в търсенето на локация за следващия ни проект. Обичаме да преоткриваме познати места по нов начин, както и да откриваме такива, които до момента да не са били експлоатирани за подобна цел. За човек, който организира професионално много и различни събития, е нормално още с избора на мястото да се търси разнообразие, както и провокация към гостите и медиите. Разбира се, има и такива корпоративни или по-строги във формата си събития, които не предполагат такава креативност, и тогава се обръщаме към традиционните места, които са обезпечени, и в които логистиката и организацията са далеч по-лесни.

Има ли въобще избор/конкуренция при предлагането и избора на места за провеждане на събития?
Има конкуренция в предлагането на конферентни локации от хотели и конгресни центрове, както и сред заведенията. По-нестандартните места в София са доста по-малко и като че ли лесно намират своята пазарна ниша, тъй като и търсенето не е малко. По-скоро центърът на града се оказва тесен и конкуренцията не е толкова голяма.

Има ли нови и интересни места, които биха могли да запълнят липсите на пазара? Какво още й липсва на София?
На София определено и липсват места за събития, особено в централната градска част, която е предпочитана за целта. В самия център освен в хотелите няма много варианти за провеждане на семинари и конференции, а още по-малко мултифункционални зали, които могат да се модифицират за различни цели. Затова се налага да търсим нетрадиционни локации, галерии, арт пространства, които пък имат друга заетост и друг режим на съществуване.

Какъв тип място е по-изгодно да се наеме за реализацията на събитие, различно от конференция?
Във всички случаи най-изгодно излиза наемането на оборудвани зали за събития, които вече разполагат с професионално озвучаване, осветление и мултимедийни решения, имат обособени места за кетъринг и като цяло са организирани за провеждането на събития. Винаги бюджетът се натоварва, когато се налага да създадеш всички тези условия в "гола" среда. Но обикновено целта на всяко събитие е да има контекстуална връзка с повода си и да изненада гостите с концепция, затова и инвестицията обикновено е оправдана от ефекта.

Има ли определени тенденции при наемането и създаването на нови пространства за събития?
Определено тенденцията е да се усвояват необичайни пространства и да се търсят и предлагат мултифункционални пространства, които лесно могат да се моделират за различни събитийни формати.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къде е следващият семинар 1 Къде е следващият семинар

...или нови възможности за организиране на фирмени събития

4 яну 2020, 4526 прочитания

Организирането на политическо събитие – от посланието до коктейла Организирането на политическо събитие – от посланието до коктейла

Дипломатичност, съобразителност и много знания са важни, за да бъде един екип безупречен в работата си

28 дек 2019, 2265 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Събитийният бизнес в Пловдив между реалностите и очакванията

Бюджетите варират според вида на услугата и целевите групи

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10