Нашият дом е вашата платформа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нашият дом е вашата платформа

Нашият дом е вашата платформа

Социални каузи, съвременно изкуство и дизайн са във фокуса на най-новите пространства за колаборация и събития в София

Десислава Лещарска
3716 прочитания

Макар да изглежда, че град като София предлага достатъчно интересни места за срещи и за провеждане на събития, истината е, че конкуренцията не е голяма, особено по отношение на нестандартните и концептуални пространства. Още по-малко са тези, чието създаване и съществуване има за цел да събере хора със сходно мислене и идеи и това да доведе до качествена промяна в ежедневието ни.

Хубавото е, че от няколко години тази ниша започна полека да се запълва, като пионери бяха споделените пространства (coworking space), след това се появиха общностните центрове (community space), а от тази година вече можем да говорим и за т.нар. collaborative space - места за колаборация на различни професионалисти, граждански организации, творци, хора с идеи.

Места като "Генератор", новият The Fridge, къщата на неправителствените организации - A-hub не са event centres, макар да предлагат възможности за всякакъв тип събития - от вечеря до конференция. Те имат ясно дефиниран фокус - дизайн ("Генератор"), съвременно изкуство (The Fridge), социални иновации (A-hub), собствена програма и грижливо подбират кого да приютят. Индивидуалният им облик и социална мисия ги правят свежото попълнение в сравнително скучния откъм подобни пространства софийски пейзаж.

Дизайн от и за хората

"Генератор" отвори врати на последния етаж на Бизнес център "Витоша" на бул. "Черни връх" през юли тази година, но бързо се превърна в разпознаваем бранд благодарение на създателите му - Адриана Андреева, Бояна Гяурова, Гергана Жулева, Йоанна Митова. Адриана и Бояна познаваме още от екипа на списание "Едно", One Design Week и One Architecture Week, като в момента двете са сърцето на "Студио Комплект", занимаващо се с консултантска и кураторска дейност в сферата на приложния дизайн. Гери и агенцията й Creative Shower се занимават с дизайн на услуги, а Йоанна Митова е създател на пространството Metta, което се намира няколко етажа по-надолу в бившия завод "Витоша".

"Само една част от нашата дейност е, че отдаваме мястото под наем", казва Гергана Жулева. "Генератор" има собствена програма и е най-вече място за иновации, лекции, работилници и мастъркласове с фокус дизайн. Първият им собствен формат се нарича "Дизайнът е" и представлява серия от срещи с утвърдени на световно ниво имена в дизайна. През юли се проведе среща с британеца Даниел Чарни, а през октомври престои лекция на италианеца.

"В същото време тук е удобно място за фирми или различни инициативи, конференции, семинари, вътрешни срещи", пояснява Гери. Капацитетът на мястото е 150 души за конференция или прожекция, но за по-лежерни формати като изложби, партита и др., може да събере доста повече", казва тя. Наемът варира в широки граници в зависимост от продължителността на събитието и форматът.

В просторните помещения на "Генератор" с минималистичен дизайн нищо не е фиксирано. Това е търсен ефект - мястото е ориентирано към хората, гъвкаво е и се променя заедно с тях. В създаването му са ангажирани много съвременни творци като Ива Платникова, Склада, Funkt, Елиа Недков, Cactus Lab и др. "Генератор" е място, което подкрепя креативността. Има много естествена светлина, живи цветя - тези елементи не са случайни, те са тук да ни помогнат да отворим съзнанието си", казва Гери. Освен домакин на лекции и събития, свързани с дизайн, социални каузи, неформални срещи, представяния на книги и др. "Генератор" е и място, където всеки може да отиде за кафе, да почете книга или да поработи на спокойствие. Програмата му може да следите на facebook.com/generatorsofia.

Къща с кауза

Ашод Дерандонян, основател на пространството A-hub
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Може ли затрудненията да се трансформират във възможности? Според Ашод Дерандонян, основател на фондацията за хора с увреден слух "Заслушай се", отговорът е положителен. Тази нагласа е залегнала в друга негова инициатива - пространството A-hub, което откриваме на партера на Къщата на неправителствените организации на ул. "Христо Белчев" 3. A-hub е съкратено от Abilities Hub - от англ.: възможности. "Много се говори че хората с увреждания имат "проблеми", но не се говори за това, а че имат потребности и възможности", казва Ашод.

Целта на създаденото от него пространство е да събере на едно място бизнеса, неправителствените организации и социалните предприемачи. То функционира като клуб - срещу месечен абонамент всеки гражданин, социален предприемач или представител на НПО може да ползва залата и възможностите на мястото - за работни и неформални срещи, събития, презентации, представяне на проекти и др. Залата може да се наеме и за еднократно събитие. Фирмите също могат подкрепят инициативите в A-hub с месечна такса от 500 лв. "Какво е корпоративната социална отговорност - съвкупността от личната социална отговорност на служителите.

Ако фирмите искат социалната им отговорност да е нещо повече от ПР и кампанийни събития два пъти в годината, те могат да инвестират в служителите си, да ги насърчат да бъдат проактивни и активни граждани и социални предприемачи", казва Ашод. За физически лица месечният наем е 85 лв. Плановете са до края на 2017 г. A-hub да има 100 членове, а до края на първата половина на 2018 г. - 300. "Искаме да създадем една общност, която да почне да изнася промяната", казва Ашод. "А ние сме тук, за да съдействаме с менторство и организационно на хора, които искат да правят социално предприемачество и разбират от него, не сме образователен център, макар и тук да се провеждат обучения на нашите партньори", продължава Ашод, който е с увреден слух, но не се възприема като инвалид.

Партньори на A-hub са Българския център за нестопанско право, ЛГБТ организация "Действие", OpenSofia, "Визия за София", общността на глухите "Заслушай се", както и 6-7 бежански организации, чиято цел е да се обединят. Отделно в Къщата на неправителствените организации са офисите на някои от най-активните граждански сдружения в страната.

Новият дом на съвременното изкуство

На ъгъла на улиците "Паренсов" и "Мальовица" се намира аристократична къща, строена 20-те години на миналия век. Тук се е помещавала частната клиника и домът на д-р. Г. Добринов, а според наследниците му в клиниката се е родила самата княгиня Мария Луиза. Днес последният етаж на къщата, чиито оригинални елементи от обзавеждането са до голяма степен запазени, приютява платформата за съвременно изкуство the fridge.

"За нас и за изкуството, което показваме, пространството винаги е било важно, то трябва да има идентичност. Когато попаднахме на този апартамент през март тази година, решихме да поканим художниците Яна Танковска, Ясен Згуровски, Галя Крумова и Мартина Йорданова от Фондация за съвременно изкуство и медия, които също търсиха място за работа, и запретнахме отново ръкави", казват Наталия Тодорова и Ивана Ненчева, които стоят зад проекта.

Концепцията на мястото е продължение на осемгодишната практика на the fridge да работи активно за развитието на съвременната художествена сцена и новото поколение артисти в страната. "Дейностите ни са ангажирани с организирането на дебютни изяви на млади артисти, на местни и гостуващи проекти, резидентни програми за куратори и художници. Целим да създадем среда и условия за пълноценен обмен на опит и информация, както и да спомагаме образуването на общности със сходни интереси в сферата на културата и изкуството", разказват още Наталия и Ивана.

Мястото има собствена програма с акцент върху изложбите и културните събития и е отворено преди всичко към млади артисти, активисти, предприемачи и организации от творческите индустрии. Същевременно е подходящо за конференции, прожекции, концерти, базари и т.н. "Разполагаме с голям салон, четири студиа, кухня и просторно преддверие. Имаме и специално студио за резиденции на артисти от страната и чужбина", посочват двете млади жени. Наемът зависи от различни фактори като приблизителната цена е 70 лв.

Лукс на покрива

[[img:3097112]Сред новите места за събития, появили се през последната година, се открояват помещенията в сградата на Walltopia на "Цариградско шосе", в границите на "София тех парк". Под наем се отдават залата за катерене, която е уникална за целия свят - не само заради мащабите си, но и заради визията си със светещи в най-различни цветове хватки, които са особено красиви в часовете след залез слънце. По-интересен обаче е покривът на сградата, който към момента е достъпен само за служителите на компанията. Той представлява първокласно rooftoop пространство с infinity pool (басейн с илюзия за безкрайност), тревна площ и 360-градусова гледка към Витоша и Стара планина. Басейнът е 17-метров, в най-дълбоката си част е 5 метра и скоро ще се сдобие с платформа за височинни скокове. "Басейнът на покрива беше нещо като бонус за служителите на компанията, дори в началото изпълнителният ни директор беше категоричен, че няма да се допускат външни лица. Но след като видяхме крайния резултат и възможностите, които мястото предлага, решихме, че няма да е честно да го пазим само за нас", разказва

Александра Христова от менниджърския екип на Walltopia. Тя уточнява, че официално мястото не е обявено за отдаване под наем и не всеки може да го наеме за каквото и да е. "Покривът е за хора, с които си допадаме, имаме еднакви идеи и интереси", казва Алекс. Досега до басейна са провеждани няколко големи партита - на Walltopia и на Еxe (бранд за ексклузивни технопартита), а собствениците са отворени за всякакви идеи и инициативи. Мястото все пак има някои ограничения - на първо място е силно зависимо от времето; събитието трябва да се съгласува с ръководството на "София тех парк"; може да побере 300 души или 600, със специални платформи за извеждане на хората при пожар.

Фотограф: Цветелина Белутова


За покрива цените са в диапазона от 10 000 до 15 000 за продължително събитие – целодневно или нощно. Ако обаче е едночасово или двучасово събитие, цената може е значително по-ниска.

За залата за катерене цените варират от 5000 до 12 000 лева, като тук отново има доста условности – налага ли се демонтаж на настилката, продължителност, както и колко време залата няма да е достъпна за посетителите на катерачния център, в кой период от годината е. Най-високите цени са в периода около коледните партита.
Автор: Личен архив
Фотограф: Капитал


Тенденциите при организирането на събития: необичайни и мултифункционални пространства

Адриана Михайлова, управляващ директор на Ogilvy PR Bulgaria, пред Events Kit

Какво е определящото при избора на място за провеждането на дадено събитие?

Event и PR мениджърите обикновено се надпреварват в избора на нови, оригинални и нестандартни места за събития. С екипите ми винаги си поставяме задачата на мислим извън рамката и мислено обхождаме целия град в търсенето на локация за следващия ни проект. Обичаме да преоткриваме познати места по нов начин, както и да откриваме такива, които до момента да не са били експлоатирани за подобна цел. За човек, който организира професионално много и различни събития, е нормално още с избора на мястото да се търси разнообразие, както и провокация към гостите и медиите. Разбира се, има и такива корпоративни или по-строги във формата си събития, които не предполагат такава креативност, и тогава се обръщаме към традиционните места, които са обезпечени, и в които логистиката и организацията са далеч по-лесни.

Има ли въобще избор/конкуренция при предлагането и избора на места за провеждане на събития?

Има конкуренция в предлагането на конферентни локации от хотели и конгресни центрове, както и сред заведенията. По-нестандартните места в София са доста по-малко и като че ли лесно намират своята пазарна ниша, тъй като и търсенето не е малко. По-скоро центърът на града се оказва тесен и конкуренцията не е толкова голяма.

Има ли нови и интересни места, които биха могли да запълнят липсите на пазара? Какво още й липсва на София?

На София определено и липсват места за събития, особено в централната градска част, която е предпочитана за целта. В самия център освен в хотелите няма много варианти за провеждане на семинари и конференции, а още по-малко мултифункционални зали, които могат да се модифицират за различни цели. Затова се налага да търсим нетрадиционни локации, галерии, арт пространства, които пък имат друга заетост и друг режим на съществуване.

Какъв тип място е по-изгодно да се наеме за реализацията на събитие, различно от конференция?

Във всички случаи най-изгодно излиза наемането на оборудвани зали за събития, които вече разполагат с професионално озвучаване, осветление и мултимедийни решения, имат обособени места за кетъринг и като цяло са организирани за провеждането на събития. Винаги бюджетът се натоварва, когато се налага да създадеш всички тези условия в "гола" среда. Но обикновено целта на всяко събитие е да има контекстуална връзка с повода си и да изненада гостите с концепция, затова и инвестицията обикновено е оправдана от ефекта.

Има ли определени тенденции при наемането и създаването на нови пространства за събития?

Определено тенденцията е да се усвояват необичайни пространства и да се търсят и предлагат мултифункционални пространства, които лесно могат да се моделират за различни събитийни формати.
Пространството "Генератор" е инициатива на Адриана Андреева, Бояна Гяурова, Гергана Жулева и Йоанна Митова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова

Макар да изглежда, че град като София предлага достатъчно интересни места за срещи и за провеждане на събития, истината е, че конкуренцията не е голяма, особено по отношение на нестандартните и концептуални пространства. Още по-малко са тези, чието създаване и съществуване има за цел да събере хора със сходно мислене и идеи и това да доведе до качествена промяна в ежедневието ни.

Хубавото е, че от няколко години тази ниша започна полека да се запълва, като пионери бяха споделените пространства (coworking space), след това се появиха общностните центрове (community space), а от тази година вече можем да говорим и за т.нар. collaborative space - места за колаборация на различни професионалисти, граждански организации, творци, хора с идеи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK