С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 ное 2018, 12:00, 3354 прочитания

Събития под тепетата

През 2019 г. Пловдив ще е домакин на почти безкраен низ от събития, както културни, така и индустриални, а това ще даде тласък на местния бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Проектът Европейска столица на културата даде тласък на този сектор, на този "културен бизнес", ако мога да го нарека така."
Кирил Велчев, директор на Фондация "Пловдив 2019"
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit

Идната 2019 г. се очертава да бъде изключително силна за почти всеки сектор в Пловдив, а водещата причина за това е бъдещата Европейска столица на културата, която вече бавно превзема града. Очакванията са за удвоен брой туристи – от малко над милион в "обикновена" година като 2016 г. до над два милиона през 2019 г., повечето от които – чужденци. Освен за крафт бирите и вкусната кухня на "Капана" гостите на града пристигат и за над 500-те събития, които ще се проведат в града под егидата на културната столица. Измежду тях ще има както културни и социални мероприятия, така и сериозни индустриални конференции.

Вече придобитите култов статут фестивали – от "Капана фест" и ONE Dance week, джаз и опера фестивалите ще са по-големи от всякога, а Нощта на музеите и галериите също ще направи завръщане през септември. Добавете към това набъбващия интерес към всякакви видове фирмени обучения, за които Иван Бондоков от пространството "Лимакон" разказва и ще получите изключително цветна картина на предстоящата година за града.


Културата е двигателят

Безспорно двигателят за оживлението на събитийната сцена в града е предстоящото домакинство на престижната Европейска културна столица. "Проектът Европейска столица на културата даде тласък на този сектор, на този "културен бизнес", ако мога да го нарека така", казва Кирил Велчев, директор на фондация "Пловдив 2019". Той добавя, че петстотинте събития, които ще се случат през 2019 г. и ще привлекат гости както от чужбина, така и от страната, са избрани след осем отворени покани за участие в последните три години, за които са кандидатствали между 1200 и 1300 проекта.

Според него една от най-силните страни на Пловдив като културна столица е силната собствена културна програма, която градът е изградил през последните години. Събитията, които вече са част от лицето на Пловдив, развиват не само неговия културен и социален облик, а и са в полза на бизнеса. "С организацията се заемат широк спектър от бизнеси - от обслужващ персонал, през кетъринг, сигурност, поддръжка на сцената, хамалски услуги, които са свързващото звено за организацията на концертите", разказва Велчев, давайки пример с последното издание на музикалния фестивал Hills of Rock, където само за строежа на сцената са били заети около 450 души. "Нужна е широка експертиза", заключава той и добавя, че фирмите, които ще работят по организацията на събитията в града, са основно от града и региона, но за по-големите няма как да не се включат и бизнеси с по-голям капацитет от София.



Но гръбнакът на подготовката си остават местните фирми, а те вече се готвят усилено за идната година. "Нашият календар се пълни всяка година, а след януари вече е много трудно да намерим свободни дати. Задават се няколко сериозни фестивала през 2019, които ще бъде страхотно, ако останат ежегодно на пловдивската културна сцена", разказва Петрана Калинин от фирмата за организиране на събития "Мавруда", която от около 7 години организира различни мероприятия в града и региона, от планирането и създаването на цялостна концепция, през бюджетирането, до изпълнението и кетъринга по време на събитието.

"В графика ни присъстват и корпоративните мероприятия, а индустриите са разнообразни - от производствения, търговския, през банковия сектор и така до тепърва прохождащите фирми. Повечето от мероприятията целят сплотяване на колектива и обществото, повишаването на културата в различни области, свързани са и с откриването на нови лични изживявания и културна динамика в социалната среда", разказва тя.

Калинин споделя, че през 2019 г. фокусът на компанията ще бъде кулинарната сфера, към която има увеличаващ се интерес. "Все повече хора искат да откриват нови вкусове и да съживяват традициите. Мисията, която си поставихме преди четири години, е да храним вкусно и здравословно хората със свежи регионални продукти, а по време на събития могат да се предложат много нестандартни решения в тази посока", разказва Калинин.

Новите фестивали и пространства


Фотограф: Цветелина Белутова
Говорейки за фестивали и вкусове, един от новите такива, които комбинират двете теми, е събитието "Две-три бири фест" на бара "Котка и мишка", едно от най-разпознаваемите места в "Капана". "Събитието е посветено на крафт бирената култура и има за цел да покаже голямото разнообразие и качествата на бирата", разказва Таня Ковачева, ръководител на проектите на "Котка и мишка", и добавя, че фестивалът вече две години събира на специално подбрани локации в Пловдив българските занаятчии пивовари, дистрибутори на крафт бири, както и техните почитатели. За следващото издание екипът ще акцентира на дегустационна и обучителна лекционна част.

Това не е единствената иновация, която "Котка и мишка" развива в отговор на променящите се вкусове на развиващата се събитийна сцена в града. Липсата на достатъчно разчупени пространства, в които да се организират подобни събития, кара екипа да започне да организира такива първо в самия бар в сърцето на "Капана", а отскоро и на още едно място – в специално създаденото co-working пространство над бара. Макар, както всеки co-working, основната му цел да е да предоставя споделено място за работа на предприемачи, хора със свободни професии и "дигитални номади", мястото е създадено и с идеята да може да поеме както корпоративни, така и по-лежерни събития, разказва Ковачева.

По думите й мястото е идеално за малки до средни групи посетители от 10 до 30 души. "В града ни има търсене за обособени пространства за провеждане на събития, с по-малък капацитет от стандартните големи конферентни зали", казва тя и добавя, че за кратката четиримесечна история на co-working пространството в него са се провели различни типове събития, от лекционни и обучителни мероприятия с насоченост към бизнеса, кариерното и личностното развитие, през срещи на малки екипи в IT сферата, до благотворителна инициатива.

Корпоративният събитиен бум

Отвъд фестивалите и по-малките работилници, Пловдив ще бъде домакин и на сериозни индустриални събития през 2019 г., разказва Иван Бондоков от "Лимакон". "Докато преди година-две имаше една топ конференция, до края на тази година ще има поне три такива - "Индустрия 4.0", една за иновативен мениджмънт, както и за b2b маркетинг. Ивент мениджмънтът започва да вкарва доста високо ниво съдържание, канят се лектори от чужбина. Догодина тези конференции ще бъдат поне пет", разказва той.

Въпреки бумът на корпоративните и културни събития личните поводи продължават да бъдат водещ двигател в работата на фирмите за организиране на събития

Фотограф: Цветелина Белутова
Калинин и Бондоков разказват, че през следващата година се задават и доста мащабни корпоративни мероприятия, включително събитие за няколко хиляди души - служителите и техните семейства на водеща компания в България – мероприятие, което Калинин описва като "малък град на чудесата".

Управителката на "Мавруда" е доволна, че тенденцията "всичко интересно да се случва в София" сякаш се обръща и Пловдив започва все по-често да се появява на радара. "Изключително много ме радва фактът, че почти всеки месец в културния календар се появяват нови и интересни събития и фестивали, движим се напред в правилната посока, а градът ни има нужда от още. Смятам, че тепърва ще се разгърне потенциалът на този сектор и има още много какво да се предложи на него", коментира собственикът на "Мавруда".

Калинин обаче подчертава, че въпреки бумът на корпоративните и културни събития личните поводи продължават да бъдат водещ двигател в работата на фирмите за организиране на събития. А това може да създаде неочаквани проблеми заради един премълчаван, но много реален недостатък около организацията на Европейската столица на културата - липсата на достатъчна леглова база и закъснелите инвестиции в хотелиерския сектор.

"Това е казус, защото например повече от половината ни сватби са на двойки, които не живеят в България - и в рамките на няколко дни ще заемат между 20 и 50 стаи - предвидени по принцип за туристи покрай фестивала, но вярвам, че все някак ще се оправим, по старата максима - когато има желание, има начин", остава оптимистична Калинин.

Директорът на фондация "Пловдив 2019" Кирил Велчев остава оптимист. "Ако с бизнеса работим "Заедно", каквото е и мотото на Европейската столица на културата, ще постигнем много добри резултати", заключава той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

С поглед от началото до успеха С поглед от началото до успеха

Нашите най-добри съвети за екологично чисти панаирни инициативи

20 мар 2019, 83 прочитания

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи 1 Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

25 ное 2018, 4629 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10