С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 25 ное 2018, 15:00, 3086 прочитания

Иван Бондоков: Тенденцията успешните бизнеси да се крият приключи

Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки, казва създателят на "Лимакон"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Иван Бондоков е съосновател на платформата за обучения и събития "Лимакон" в Пловдив, където вече три години създава общност от бизнес ориентирани хора и такива, които искат да развиват себе си и да имат здрав социален капитал.
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit.

Можете ли да обобщите тенденциите в събитийния сектор в Пловдив за последната година и какви са очакванията за идната?


- Събитията в Пловдив в последните две години се развиха много като формати и разнообразие. Наблюдаваме, че освен стандартната фестивална култура с панаирите и изложенията за работилници като "Капана фест" започнаха да се организират по-сериозни конференции, обучения и паралелни изложения, които имат за цел не само да представят бизнесите и техните продукти, но и да търсят работна ръка. Много бизнеси започнаха да инвестират в събития, които им вдигат т.нар. работодателски бранд и се опитват да привлекат нови служители. Ние работим най-вече в сферите развитие на професионални и меки умения като емоционална интелигентност или комуникация, създаване на събития и формати, които повишават уменията на служителите. Същевременно работим с някои от големите компании по темата работодателско брандиране и привличане на хора. Нашата практика е да организираме еднодневни форуми на конкретна компания. Това е по-успешен модел, защото може да насочи усилията или към привличането на нови клиенти, или към представяне на продукти на дистрибуторите.

Увеличеният интерес за организиране на събития отразява ли се и на бюджетите, които компаниите инвестират в тях?

- Ако направим съотношение с бюджета, който една производствена компания трябва да отдели на година, за да участва в изложения - имайте предвид, че много от живите компании в Пловдив, които са от средни нагоре, участват в поне две изложения на година, едно българско и едно чуждо. Като сумата, която дават за участие на чуждото, е три пъти по-голяма. Пресен пример е клиент, който в Италия е дал между 15 и 20 хил. евро за изработка на щанд, командировъчни, материали. В България същото струва около 15 хил. лева. Ако организираш собствено събитие в рамките на ден-два, можеш да свалиш много това число. Имахме клиент, който миналата година направи ден на отворените врати на територията на производственото си предприятие близо до Пловдив, неговият бюджет беше някъде около 10 хил. лв., като заради наличието на собствено пространство той успя да привлече партньорски компании, които също представиха собствените си продукти. Така те споделиха разходите и това ги намали.



Това важи за компаниите, които са свикнали да отделят от бюджета си някакви пари. Има такива, които започват лека-полека да се отварят в тази посока. Мисля, че това ще продължи и бумът ще бъде следващата и по-следващата година. Компаниите виждат смисъла от това да инвестират в публичност, брандиране, търсят малко повече известност. Тенденцията бизнесите, които работят и печелят, да се крият от публичния свят, защото това им е останало от времето, в което успешните бизнеси бяха "поглъщани", приключи. Компаниите искат да се представят по-добре публично. Това става и защото мениджмънта се обновява със свежи лица. Днес служителят иска да се идентифицира с "яка" компания, дори тя да произвежда гайки.

Какви са иновациите - и технологични, и чисто организационни, които се отразяват на сектора?

- Със сигурност всичко, свързано с организацията на едно събитие да бъде успешно, трябва да бъде маркетирано по най-добрия начин. За това са нужни най-добрите инструменти на пазара. Стигаме до моменти, в които клиенти искат да им поръчаме и изработим персонализирано приложение за тяхното събитие. Работим с компании, които разработват приложения за информация за цялото събитие, кои са лекторите, човек може да се свърже с тях – на практика едно мини-LinkedIN приложение.

Променя се и самият начин, по който се организира едно събитие. На панаира имахме възможност да видим как едно от големите производства от Троян направи цяло шоу - техния щанд струваше поне 100 хил. лв., с лазери, видеостени, прожектори, телевизори. Идеята е да предизвикаш "уау" ефект, дори и да си завод за електромотори.

Търси се и домашно направена храна, дори за нормални компании, тук има ниша за кетъринг компании, които предлагат малко по-интересни храни. Вече не е просто салата, кебапче, кюфте, хляб, лютеница, а неща, които са здравословни, по-приятно поднесени.

В последните години има ли нови и интересни места за организиране на събития в Пловдив?

- Едно от тях е нашият център "Лимакон". Няма много нови места за събития. Бизнесите и хората още не са се разчупили достатъчно. Събитията още се организират масово от секретарката или маркетолога. Автоматично се търсят хотелски зали. Хотелът все още е топ мястото от гледна точка на това, че предоставя пространство за провеждане на събитието и място, където да се спи. "Лимакон" работи много, за да повлияе положително на бизнеса, за да отвори очите му за по-различното пространство. Наш голям плюс е, че влизайки тук при нас, може да слушаш много повече - отворено е, просторно, светло. Когато ни търсят за събития, но отказваме поради запълнен капацитет, ни питат за подобни места. Ние им предлагаме няколко заведения, където има пространство за провеждане на събития, понеже там има комбинация храна и напитки, което ние не предлагаме. Но за мен до година или до две ще се появи нещо, което ще надгради над "Лимакон" и ще бъде в същия дух, защото това е тенденцията и търсенето се увеличава.

Има ли сектори или компании, които имат по-задълбочен интерес в организирането на събития?

- Два са секторите основно - IT и производствена индустрия. Гладът за кадри е огромен в първия сектор и той се опитва да се бори с това чрез брандинг събития. Колкото до втория, Пловдив се превърна в индустриалното сърце на България, но сега се опитва да се ребрандира като място за високотехнологична индустрия. Искаме да привличаме R&D сектора, а не само заводите с хиляди нискоквалифицирани работници. Но тук говорим за големите многонационални концерни, те много добре знаят колко е важно да се брандират през събития и да ги организират, за да привличат хора. При тях корпоративната и социална отговорност е много засилена и се изразява през събития като маратони, семейни дни и т.н. Освен това ги има и местните производства, които тепърва започват да се конкурират за кадри с големите гиганти.

Колко е голям пазарът на събития в града и има ли потенциал за увеличаване?

- Фестивалите са единият вид събития, които ще имат бум догодина. На второ място идват конференциите - докато преди година-две имаше една топ конференции, до края на тази година ще има поне три такива - "Индустрия 4.0", една за иновативен мениджмънт, както и за b2b маркетинг. Събитийният мениджмънт започва да вкарва високо ниво съдържание, канят се лектори от чужбина. Догодина ще има пет такива конференции в Пловдив. В "Лимакон" правим на година по две-три работилници за меки умения (комуникационни умения, емоционална интелигентност и др. - бел.ред.) на месец. Те включват мениджмънт обучения, продажби, дигитален маркетинг, HR обучения, презентационни умения, комуникиране. А напоследък липсата на меки умения се забелязва дори в производствата. Хората имат огромен дефицит в комуникацията помежду си, което се отразява в това да не се чувстват добре на работа или да не се чувстват в добра среда. Все повече се инвестира в това как да управляваш екипи, как да мотивираш хората. Вътрешнофирмените обучения се увеличават. Виждаме все повече събития за продажби и брандинг.

Интервюто взе Мартин Димитров
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо все още не може да се развие винен туризъм в България 3 Защо все още не може да се развие винен туризъм в България

Най-предприемчивите винарски изби имат за цел да постигнат между 20 и 50% от приходите си от винен туризъм

24 ное 2018, 4323 прочитания

Инвестиция в развитие Инвестиция в развитие

Защо все повече компании и рекламодатели добавят събитията в микса си от формати

24 ное 2018, 932 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Events Kit" Затваряне
Събития под тепетата

През 2019 г. Пловдив ще е домакин на почти безкраен низ от събития, както културни, така и индустриални, а това ще даде тласък на местния бизнес

Как в Люксембург ще четат Пеевски

Видински съдия изпрати спорната законова поправка, даваща нови права на синдиците на КТБ, за тълкуване в Съда на ЕС

Порасналите дигитални агенции

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Глас от новия свят

Писателката Тайе Селаси за сложната африканска идентичност и борбата със собствените страхове

20 въпроса: Мила Михова

На 15 декември в "Люмиер" тя ще изпълни песни и арии на Росини, Белини и Доницети

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Мей оцеля, но драмата Brexit продължава, ЕЦБ спира да печата пари

Емисия

DAILY @7PM // 13.12.2018 Прочетете