Защо GDPR има значение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо GDPR има значение

Защо GDPR има значение

Мария Манолова
4744 прочитания

Статията е част от специалното издание на Капитал GDPR, посветено на новите правила за личните данни. Повече информация за изданието можете да видите тук. Може да го поръчате тук.

Колкото и да се опитва да изглежда модерно, рядко мислим за Европейския съюз като за иновативна структура. Евроадминистрацията не е по-различна от всяка друга институция - тя е тромава, бюрократична и често се движи след събитията. С една от най-тежките си мерки напоследък обаче - Общият регламент относно защита на личните данни (General Data Protection Regulation, или GDPR), ЕС се оказва с адекватно решение по наболял въпрос в (почти) точния момент.

Само преди седмици британският вестник The Guardian разкри, че компанията за анализ на данни в политически кампании Cambridge Analytica, която изигра ключова роля в избора на Доналд Тръмп за президент на САЩ, е изградила целия си бизнес модел върху, в най-общи линии, откраднати данни на потребители на Facebook. Става дума за 50 милиона души. Според разследването на The Guardian преподавател в университета "Кеймбридж" е събирал данните чрез игра в социалната мрежа, с благословията на Facebook, но без знанието на потребителите. Впоследствие Cambridge Analytica са използвали същия процес, за да създадат чудовищна по размери база с данни, чрез която са създадени модели и алгоритми за персонализирано, строго таргетирано влияние върху психиката, политическите нагласи и взимането на решения на населението на САЩ.

Няколко десетки от вашите "харесвания" във Facebook, оказва се, могат да дадат на добре подготвеното око твърде точно предсказание за кого бихте гласувал, от какъв пол сте и с каква сексуална ориентация, дали родителите ви са останали заедно в детството ви, или колко сте интелигентен, както и коя тактика за влияние върху психиката би ви подействала най-добре. Главният мозък зад алгоритмите на Cambridge Analytica - 28-годишният канадец Кристофър Уайли, днес признава, че е създал "инструмент за информационна и психологическа война" в социалните мрежи. Сега той се опитва да върне стореното назад, като разкрие цялата информация за сделките, клиентите и операциите на Cambridge Analytica.

Последните европейски правила за защита на личните данни, които действат и в момента в съюза, са отпреди две десетилетия. Директивата е писана далеч преди разразстването на онлайн пазаруването в Amazon или споделянето на настроения и снимки във Facebook и много, много преди организирания анализ на големи масиви с данни, който правят Cambridge Analytica и подобните на нея бизнеси.

С разрастването на масовото събиране на данни (т.нар. big data) ЕС усеща, че трябва да се намеси. Новата регулация за това кой и как може да използва лични данни на потребители е зачената преди две години и влиза в сила на 25 май тази година.

GDPR е, откровено казано, насочен единствено към потребителите. Ако проработи, както е замислена, регулацията трябва да ограничи случаи като намесата на Cambridge Analytica в американските избори, британския референдум за излизане от ЕС и десетки други казуси в различни държави, в които фирмата се е месила. GDPR трябва да позволи на всеки да знае къде, от кого и за какво се използват данните му, както и да го въоръжи с възможността да "се отпише" от дадена база данни.

За бизнеса засега GDPR значи ужасно много бюрокрация. Това важи в особена степен за тези компании, които все още не са дигитализирали процесите си или нямат ясно разписани правила за събиране на данни. За много от фирмите, които вече спазват Закона за защита на личните данни, промените могат да минат сравнително безболезнено. GDPR ще засегне огромен брой бизнеси по много начини, които все още е трудно да си представим. Около регулацията все още има много неясноти. Някои от тях опитваме да разясним на следващите страници. Други въпроси тепърва ще изникват след 25 май. При всички положения е хубаво да приемем новите правила като възможност и за бизнеса и за потребителите в ЕС да започнат начисто и с повишено доверие помежду си. Това е особено важно след няколко години, в които интернет създаваше повече напрежение, недоверие и разделение, отколкото по всяко време досега.



GDPR – какво трябва да знаят фирмите за новия регламент за личните данни:
Бизнес доклад на Капитал


- Какво е GDPR и за кого се отнася
- Как да се приложи стъпка по стъпка
- Колко ще струва на компаниите
- Какви са новите маркетинг правила
- Кога трябва да се назначи служител за защита на данните
Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

Статията е част от специалното издание на Капитал GDPR, посветено на новите правила за личните данни. Повече информация за изданието можете да видите тук. Може да го поръчате тук.

Колкото и да се опитва да изглежда модерно, рядко мислим за Европейския съюз като за иновативна структура. Евроадминистрацията не е по-различна от всяка друга институция - тя е тромава, бюрократична и често се движи след събитията. С една от най-тежките си мерки напоследък обаче - Общият регламент относно защита на личните данни (General Data Protection Regulation, или GDPR), ЕС се оказва с адекватно решение по наболял въпрос в (почти) точния момент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK