Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 6 апр 2018, 16:30, 13593 прочитания

Речник на термините в GDPR

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на Капитал GDPR, посветено на новите правила за личните данни. Повече информация за изданието можете да видите тук. Може да го поръчате тук.

Лични данни
Всяка информация, чрез която даден човек може да бъде идентифициран: имена, домашен адрес, имейл адрес, номер на лична карта, данни за местоположение, IP адрес, интернет идентификация - "бисквитка", данни за здравословно състояние, статуси от социални мрежи и т.н. Отделни данни, които когато се съберат заедно, могат да доведат до идентифициране на конкретно лице, също представляват лични данни.


Данни, които не са лични
Информация, чрез която не може да бъде идентифицирано конкретно лице: регистрационен номер на фирма, общ имейл адрес от типа инфо@компания.ком, анонимна информация.

Чувствителни лични данни
Информация за расов или етнически произход, религиозни убеждения, принадлежност към професионална организация, генетични или биометрични данни, здравен статус, данни за сексуалния живот или сексуалната ориентация. Този тип данни подлежат на специфични условия за обработване.

Псевдонимизация на данните
Инструмент за защита на данните, който добавя допълнителна стъпка - псевдоним, между лицето и информацията за него. Този процес е обратим, т.е. информацията може да бъде проследена обратно до човека. Псевдонимизираните данни са обект на GDPR.



Анонимизация на данните
Инструмент за защита на данните, чрез който личната информация се отделя от конкретното лице, за което се отнася. Процесът не е обратим, а този тип данни не са обект на GDPR.

Обработка на данни
Автоматични или ръчни операции, които дадено дружество или институция извършва с информация за физически лица. Това включва събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване на личните данни.

Ограничаване на обработката на данни
Според GDPR фирмите и институциите имат право да обработват само данни, които са свързани с техния бизнес. Например ако предлагате услуга за споделени автомобили, може да поискате име, адрес, номер на кредитна карта и евентуално информация за здравословно състояние на физическо лице, но не и информация за расовия произход или сексуалната ориентация.

Администратор на данни
Фирмата или институцията, която определя защо и как се обработват лични данни.

Обработващ лични данни
Трета страна, външна за фирмата или институцията, която обработва лични данни от нейно име и по определен от нея начин. Задълженията на обработващия към администратора трябва да бъдат определени в договор.

Съвместни администратори
Дружества, които предлагат съвместни продукти или услуги и споделят бази данни с информация за физически лица.

Легитимен интерес
Условие за обработка на лични данни, при което фирмата или институцията използва данните по начин, който физическите лица биха очаквали, който има минимален ефект върху неприкосновеността на личния им живот, или има непреодолима обосновка за обработката.

Профилиране

Всяка форма на автоматизирано взимане на решения, при която компютърна система използва информация за физически лица, за да анализира, оцени и предвиди лични характеристики за човека. Това може да са изпълнение на служебните задължения, икономическа ситуация, здравно състояние, лични интереси, поведение, местонахождение. Профилиране се използва например при оценка/отказ за издаване на кредитни карти или при подбор на кадри.
GDPR – какво трябва да знаят фирмите за новия регламент за личните данни:
Бизнес доклад на Капитал


- Какво е GDPR и за кого се отнася
- Как да се приложи стъпка по стъпка
- Колко ще струва на компаниите
- Какви са новите маркетинг правила
- Кога трябва да се назначи служител за защита на данните
Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

GDPR в 10 стъпки GDPR в 10 стъпки

Пълен списък за подготовка на бизнеса преди въвеждането на новата регулация за защита на личните данни

6 апр 2018, 22286 прочитания

Новият щит за лични данни на колекторските компании 1 Новият щит за лични данни на колекторските компании

Индустрията инвестира в ИТ системи, нови служители и въвеждане на различни нива на достъп до информацията

6 апр 2018, 8284 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "GDPR" Затваряне
GDPR като услуга

Облачните услуги са възможност за споделяне на отговорността по защита на личните данни

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10