С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 16 май 2014, 9:00, 10283 прочитания

Молове: конкуренцията предстои

През следващите години основната надпревара между търговските центрове ще е за повече потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Имоти и инвестиции" е специално издание на "Капитал". Статиите от нея
ще намeрите на capital.bg/imoti.

Осем години. Точно толкова се навършват тази пролет от откриването на първия мол в София. За това време пазарът порасна до над 730 хил. кв.м и градът вече е плътно покрит с мрежа от търговски центрове. С очакваното отваряне на последните три - Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West, попълването с нови площи поне за момента приключва (виж карето). Но продължава надпреварата за потребители.
Ако в първите години бяха достатъчни добра локация и интересни наематели, то с узряването на пазара формулата за успех включва по-различни усилия. Като това мол мениджърите много точно да знаят кои са техните клиенти, как стигат до мола, колко време прекарват вътре, как се движат из него... И така да изградят работеща маркетингова стратегия, добре управляван микс от наематели и проект, насочен към точната група потребители.
Накратко: след началното натрупване на площи конкуренцията между софийските молове все повече се измерва с качествени показатели. И все по-важно става всеки търговски център да има свое лице. Клиентът едва ли ще прости повторенията или слабостите.

В различни посоки
Вълната от молове започна от центъра на София, пренесе се в източна, след това в южна посока и завършва на запад (виж картата). Когато приключи, жителите на почти всеки столичен квартал ще имат свое място за бърз седмичен пазар, кафе, шопинг и с малки изключения - кино и развлечения.
По тази причина специалистите вече разглеждат софийските молове като продукти, насочени към конкретни райони и локални групи купувачи. Това личи и по рекламната активност, която при повечето търговски центрове е концентрирана в зоните в непосредствена близост. Съответно и проектите в същата част на града се приемат за преки конкуренти.   
Така например The Mall е смятан за търговски център на източните квартали по линията на бул. "Цариградско шосе". Първоначално той се конкурираше за посетители с разположения в близка, но по-централна зона Serdika Center. Сега обаче очакванията са с отварянето на Sofia Ring Mall на околовръстното шосе до IKEA той и The Mall да влязат в директен сблъсък за жителите от жк "Младост".
Очертаващата се конкуренция между Sofia Ring Mall и двата други проекта на юг - Paradise Center и Bulgaria Mall, пък е толкова ясна, че дори няма смисъл да се споменава.
По сходен начин за "зона" на Mall of Sofia се смятат широкият център и западните квартали. Досега този мол беше без пряка конкуренция, но с отварянето на два нови в жк "Люлин" - Mega Mall и Plaza West, прогнозите са да има разсейване и сред неговите посетители.
От управата на Mall of Sofia са на различно мнение. Според Ноах Мааян, асет мениджър на търговския център, жителите на жк "Люлин" генерират относително малка част от трафика в него. Проучванията му показват, че 60-70% от посетителите живеят или работят в непосредствена близост до Mall of Sofia и немалка част от тях стигат до него пеша. По тази причина Ноах Мааян не очаква новите проекти на запад да окажат съществено влияние, а най-много "лек спад на посещаемостта през почивните дни".
Сходен "съботно-неделен" ефект прогнозира и маркетинг-мениджърът на Bulgaria Mall на бул. "България" Браян Търнър от предстоящото отваряне на конкурентния Sofia Ring Mall в южна посока. Очаква се той да привлече част от потребителите на двата работещи проекта в близост - Bulgaria Mall и Paradise Center.
Заради близостта до планината, откритите площи и големите развлекателни зони бъдещият търговски център до IKEA се очертава като място за семейни посещения през уикендите, но поне за момента - трудно през седмицата. Причината е, че е сравнително далеч от гъсто населени жилищни и офисни райони, трафикът е транзитен, а достъпът - основно с автомобил.
По-ключова обаче ще е конкуренцията му с Paradise Center не само заради близостта, но и заради близките концепции, които съчетават развлекателни и търговски площи. Според търговския директор на Sofia Ring Mall Сотирис Янакудакис това не е съвсем така и стремежът е именно да се отграничи проекта от близкия му конкурент.
"Paradise Center има добра селекция от модни марки, ние също, но нашата е различна от неговата. По същия начин стои въпросът с развлекателните площи", посочва той. Допълва обаче, че двата мола в комбинация се превръщат в добра причина хората да дойдат да пазаруват и да се забавляват в южната част на града.
Консултантите на вече работещия Paradise Center също твърдят, че не очакват сериозен отлив на посетители с отварянето на конкурентен проект в близост. "Молът е още нов и атрактивен. Освен това вече се наложи с концепция за развлечения, луксозна спортна зона, интересни заведения и трудно ще бъде изместен", коментира Росен Генев от Forton, която отдава Paradise Center.
Факт е обаче, че като цяло насищането на София със сравнително близко разположени търговски центрове (а в много случаи и със сходни наематели) вече повдига въпроси около пазарния успех на един или друг от тях.
По тази тема Росен Генев е категоричен: оттук нататък никой не може да си позволи copy-paste концепция. За да се наложат, новите молове ще трябва да предложат на посетителите различно преживяване от вече познатото. А това е още по-трудна задача предвид неголемия пазар и ограничената покупателна способност.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Варна - морският шампион при имотите Варна - морският шампион при имотите

По брой сделки морската столица е в топ 3 в страната

8 яну 2020, 3194 прочитания

Фондова борса за имоти 1 Фондова борса за имоти

Акциите на дружествата със специална инвестиционна цел дават възможност за инвестиции с малки суми, но има и някои рискове

5 яну 2020, 4516 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти Инвестиции" Затваряне
Жилища: завръщането на купувачите

Пазарът в София вече достигна дъното, оттук нататък прогнозите са за годишен ръст на цените с 5 до 7%

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10