Индустриален магнит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Индустриален магнит

Индустриален магнит

Общините също се включиха в битката за инвеститори чрез развитието на собствени производствени зони

Весела Николаева
9997 прочитания

© Shutterstock


Зоните в Бургас, Русе и Видин имат предимството да са близо до пристанища, а при износа на стоки водния транспорт си остава един от най-използваните, евтини и удобни алтернативи.

Най-големите и стари индустриални зони в България са държавни или общински инвестиции и сега са част от "Национална компания Индустриални зони".

Освен традиционните пътища, електрификация и ВиК услуги всяка от новите зони около градовете се опитва да привличат инвеститори с различни предимства.

"Имоти и инвестиции" е специално издание на "Капитал". Статиите от нея

ще намeрите на capital.bg/imoti.

Индустриални зони, високотехнологични паркове, бизнес инкубатори… Често чуваме тези съчетания в плановете за засилване на икономиката и траен ръст. Понякога употребата им е доста самоцелна и зад изразите се крие безпомощност и липса на реални мерки в подкрепа на бизнеса. Сами по себе си индустриалните зони и парковете са една от мерките, за да се чувстват компаниите по-добре, докато работят и искат да се разширяват. Най-големите и стари индустриални зони в България са държавни или общински инвестиции и сега са част от "Национална компания Индустриални зони". През последните години се развиха и някои изцяло общински проекти, както и такива, които местните власти развиват с помощта на частни партньори.

Най-стари са зоните в Русе, Видин и Свиленград, в последните една-две години започнаха да се изграждат и такива в Шумен и Бургас. Не е случайно, че те са на стратегически места – това е един от най-важните фактори за привличане на бизнеса.

Какво прави една индустриална зона удобна и с какво може да привлече компании? На едно от първите места като условия е местоположението й – тя трябва да бъде на удобно от гледна точка на транспорта място. Зоните в Бургас, Русе и Видин имат предимството да са близо до пристанища, а при износа на стоки водния транспорт си остава един от най-използваните, евтини и удобни алтернативи. В Бургас има и сравнително добри връзки с железопътен възел и магистрала "Тракия", но пък ако целта ви е износ към Западна Европа, Русе и Видин може да са по-удобни варианти. Обратно – насочването на юг и изток прави предпочитани крайморския град и Свиленград.

Старите европейски връзки на Русе

"Индустриален парк – Русе" е проект на общината в града и заема 369 дка, като изграждането му е с финансова подкрепа от държавата. Първата компания в парка е френският производител на автомобилни части "Монтюпе", последваха го испанската "Керос", металургичните "МБМ Металуърк", "Балканцинк", както и още едно предприятие за авточасти – "Витте аутомотив". Намерение за отваряне на производство или използване на складове са заявили още няколко компании, закупили имоти, обясниха от "Индустриален парк – Русе". Това са "Уббикалия България", "Тамарес индъстрис Бългрия", "Бългериън пропърти девелъпмънтс" и "Ретро 2003". От ръководството на парка изтъкнаха, че индустриалната зона е един от успешните модели от подобен тип в България, защото територията й разполага с добри съоръжения. Зоната е газифицирана, има и собствена електрическа подстанция. На около километър разстояние са Дунав мост, ново пристанище и жп гара, а в момента се изгражда и интермодален терминал, който трябва да направи логистиката още по-удобна. В момента от зоната са обявили за продажба и няколко имота – парцел от близо 22 дка се продава срещу 847 хил. лв. Близо 989 хил. лв. е цената на друг имот от 17 дка с построени четири масивни сгради.

Новият мост на Видин

Близо до втория мост на Дунав се намира "Свободна зона - Видин", но това е както предимство, така и донякъде проблем за индустриалния парк в момента. Изпълнителният й директор Добромир Тодоров коментира, че след приключването на строежа на моста много от компаниите в зоната са напуснали. "Мостът беше произведен в "Свободна зона - Видин" и в някои моменти 80-90% от парка бяха заети от строителните фирми", обясни Тодоров. След тяхното напускане голяма част от зоната остава празна и сега от ръководството се надяват да привлекат нови компании. Доколко мостът помага – Тодоров не се наема да твърди, че със сигурност съоръжението е основна причина за привличане на производства, но определено е плюс. Фериботът е бил далеч по-бавен и неудобен по думите на директора. Подобно на тази в Русе и зоната във Видин има наблизо товарно пристанище, терминал на катамарани, а и тя е още по-близо до Западна Европа. Сериозен недостатък, за който говорят от ръководството, е лошият път до София. Част от Е79 е в много добро състояние и се поддържа, но след област Монтана, при наближаване на Видин, пътят е лош, минава през много села, има и остри завои, които за товарен камион са изпитание.

Общата площ на зоната във Видин е близо 309 дка, от които 220 хил. дка са свободни. Цените за разполагане на производство и използване на складове в зоната се определят индивидуално и точни стойности не могат да се дадат, уточни Тодоров. Те зависят и от това колко работни места ще бъдат разкрити, дали компанията има дългосрочни намерения. Освен пътя сериозен недостатък на зоната във Видин е липсата на газификация – градът няма достъп до синьо гориво за разлика от повечето индустриални зони.

Свиленград, близо до две граници

Без директна газификация е и зоната в Свиленград, но тя им предимството да е близо до гръцката и турската граница. Всъщност за Свиленград скоро се очаква да има удобна газификация след изграждането на връзка Стара Загора - Одрин, чрез която индустриалната зона ще се включи в турския колектор, обясни изпълнителният директор Маври Инджебазов. Кога точно ще се случи това все още не е ясно. Иначе в града и в зоната газ се доставя в бутилки под налягане, които се карат до разпределителна станция, каза директорът.

Общата площ на зоната в крайграничния град е над 70 дка, до нея е и жп гара. Зоната има и база за ремонт на камиони, а в последната година наемателите й са се увеличили от един на осем, обясни Инджебазов. Сред наемателите са търговецът на строителни материали "Балканика", "Агросат", която се занимава със съхранение и износ на зърно, производителят и вносител на топлотехника "Ерато холдинг". Изпълнителният директор посочи, че вече имат уговорени и нови наематели, които са производствени и търговски компании, но засега не може да даде повече информация.

Промишленият парк основно отдава имотите под наем, като в момента има свободни 1500 кв.м складове и около 300 кв.м офиси. Откритата площ, на която могат да се изграждат производствени халета, е 40 дка. По думите на Инджебазов закритите площи не се продават, само се дават под наем, но при желание на инвеститора и със съгласието на министерство на икономиката откритите терени може да се продават.

Полъхът на морето в Бургас

Съвсем нов е "Индустриален и логистичен парк - Бургас", чието изграждане започна през 2012 г., като паркът заема около една пета от старата северна промишлена зона. Инвестицията е на община Бургас, която държи 49% от капитала и апортира терени, и "Национална компания Индустриални зони" с останалите 51%. Първият етап от изграждането на зоната вече е готов, като той заема 80 дка площ, а общо след приключването на втора фаза ще е 240 дка. За 40 дка вече са осигурени инвеститори, обясни Аристид Каравидов, директор на "ИЛП - Бургас". Това са общо шест фирми за рециклиране на пластмаса, производство на яхти, мебели, хранително-вкусова промишленост, транспорт и логистика, дистрибуция на храни и аксесоари за домашни любимци, както и едно проектантско бюро за енергийна ефективност. Очакванията на Каравидов са от следващата година фирмите да започнат реална дейност, като някои вече са стартирали строителството на сградите си.

За още 40 дка готова индустриална площ се търси инвеститор, като амбицията на ръководството е това да е голяма компания, каза  изпълнителният директор. При липса на такава е възможно теренът да се даде и на други по-малки компании. За да получат възможност да работят в зоната, кандидатите подават инвестиционно намерение, което се разглежда на събрание на акционерите и се решава какви ще са условията за продажба или отдаване под наем. Зоната в Бургас не е изцяло газифицирана, като на 400 м от нея има газова връзка и при индивидуална договорка с доставчика всяка компания може да си прокара гориво. Сериозно предимство на зоната в Бургас освен магистрала и жп връзка е и морското пристанище. То е най-дълбоководното в България, което означава, че в него могат да акостират и големи кораби с дълбоко газене.

Бизнес под Мадарския конник в Шумен

Сега стартиращ е "Индустриален парк - Шумен", който е публично-частно партньорство между общината (40%) и "Ники-БТ" (60%). Паркът предлага за продажба индустриални парцели при цени от 20 до 38 евро на кв.м. Общо проектът предвижда зоната да заема 2400 дка, от които 460 дка вече са готови за инвестиции. Изпълнителният директор на парка Николай Тончев посочи, че предлагат и малки парцели от по 2 дка, и големи, по 20 и повече, според нуждите на малки и големи компании. Индустриалният парк вече има осигурени договори с два инвеститора, единият от които е изградил два цеха на завод за опаковки и сега строи трети. Водят се и преговори с други, но засега Тончев обясни, че не може да каже имена. Зоната е напълно газифицирана, в нея има станция на "Булгаргаз", а за всеки парцел са предплатени по 100 киловата първоначална мощност към "Енерго-про". Това означава, че ако дойде инвеститор, веднага може да започне строителство и да използва електричество, коментира Тончев. Централната жп линия София - Варна минава през самата зона, а на 1 км разстояние е най-близката товарна гара. Проектът за нова жп инфраструктурата в България предвижда линията на влаковете вече да не минава през града, а близо до "Индустриален парк - Шумен" и вероятно ще се изгради и нова товарна гара, каза още Тончев.

Високотехнологичните паркове в България все още са по-скоро на етап проекти и начало на строежа. В по-напреднала фаза е индустриалната зона в Божурище, в която много компании, основно технологични, са обявили проектите си за инвестиции. Общата й площ трябва да е близо 5000 дка, като тя предлага освен газификация и оптичен интернет. Паркове в проект на "Национална компания Индустриални зони" са и тези във Варна (535 дка), Карлово (580 дка), както и до плевенското с. Телиш (2000 дка). Разбира се, трябва да споменем и гордостта на държавните технологични зони - "София тех парк", чието реално изграждане би трябвало скоро да започне, но вече има подписан договор за развоен център с производителя на катерачни стени Walltopia. Финансирането на инвестицията е в голямата си част по европейски програми. След като в началото на април Комисията за защита на конкуренцията върна поръчката за изграждане на цялостна инфраструктурата, не е ясно кога точно ще бъде избран изпълнител и кога високотехнологичните компании ще могат да се нанесат в българската Силициева долина.

Зоните в Бургас, Русе и Видин имат предимството да са близо до пристанища, а при износа на стоки водния транспорт си остава един от най-използваните, евтини и удобни алтернативи.

Най-големите и стари индустриални зони в България са държавни или общински инвестиции и сега са част от "Национална компания Индустриални зони".

Освен традиционните пътища, електрификация и ВиК услуги всяка от новите зони около градовете се опитва да привличат инвеститори с различни предимства.

"Имоти и инвестиции" е специално издание на "Капитал". Статиите от нея


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Индустриален гамбит?!

  • 2
    ajsayder avatar :-?
    sim4o

    Всъщност- никъде освен покрай Пловдив няма мащабни индустриални зони .. а за възникване на зоните там- никой от община или държава не си е мръднал пръста-създаването им е инициатива на няколко човека ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

BOYANA TERRACE

BOYANA TERRACE

SoHome Residential Park

SoHome Residential Park

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.