С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 ное 2014, 11:45, 6024 прочитания

Индустриални площи: лечебен глад

Засега предлагането на бази за складове и производство е слабо, но вероятно ще се оживи догодина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Запустяла тухлена сграда с олющена фасада и изпочупени стъкла… Гледката е типична за почти всяка стара индустриална зона в България, а за инвеститорите, търсещи бързи решения за производство и складиране е равна на отчаяние. През последните години пейзажът нямаше много шансове за промяна. Спадът на инвестициите доведе до отлив на интерес към проекти в индустриалния сектор. Предлагането остана оскъдно, а ако има развитие, то е основно при строителството за собствени нужди или по поръчка (build to suit). Най-засегнат изглежда наемният пазар, където липсата на нови площи запълни наличните модерни складови бази и сведе дела на свободните помещения до под 3%.
Така едно от ограниченията за нови инвестиции и разширение на налични производства и логистични операции освен политическата и икономическата нестабилност се оказва и имотният пазар, който няма какво да предложи.
Все пак отделни проекти за изграждане на индустриални площи вече се случват и ако са успешни, ще са добър знак и за нови вложения.

Пазарно присъствие


Сделката на швейцарската компания Trisa за 27 хил. кв.м в "Индустриален парк София-изток" край Елин Пелин бе една от положителните новини за сегмента на индустриалните имоти тази година. Производителят на продукти за устната хигиена обяви, че ще изгради логистичен център с площ от 3000 кв.м за обслужване на доставките си в Източна Европа. В рамките на същия индустриален парк веригата "Пикадили" също планира дистрибуционен център на площ от 76 600 кв.м. Пак на изток от София - край Елин Пелин, приключва и работата по център от 6000 кв.м на логистичната компания "Гербрюдер вайс".
Няколко месеца по-рано производителят на електрическо оборудване "АББ България" (част от шведско-швейцарската група ABB) официално откри втори завод край Пловдив, макар и самата инвестиция да приключи още миналия октомври.
Активни останаха и производителите на авточасти. Германската Behr Hella Thermocontrol приключи фабриката си в държавната индустриална зона в Божурище, а в началото на следващата година Nexans влиза в производствената си база в Плевен. В Русе Witte Automotive също разширява капацитета си.
Към тези проекти със сигурност има какво още да се добави, но то едва ли ще промени значително обема от инвестиции в индустриални площи в страната. Още повече на фона на случващото се на съседни, по-големи и по-атрактивни пазари като румънския.
За по-скромното представяне на България в привличането и разширяването на големи производители и логистични оператори обаче си има причини. И те освен в работната ръка, икономическите показатели, разходите и стимулите за инвеститори се свеждат и до възможността въпросните компании в кратки срокове да оборудват база и да започнат дейност. И тук проблемът отново опира до офертите на имотния пазар.

Възможните решения

Недостиг на съвременни площи за производство и складиране определено има и това личи от статистиките на консултантските компании. Според "Елта консулт" от 800 хил. кв.м складови и логистични имоти в района на София едва около 450 хил. кв.м са новоизградени и покриват съвременните изисквания за височина, температурен контрол, настилки и др.  
Основният проблем е липсата на ново строителство през последните години. Заради него от Forton отбелязват рекордно ниски нива на свободни площи на софийския пазар - едва 2.4% от общо 812 хил. кв.м за последното тримесечие. Големи бази като тези на "Юнивърсъл лоджистик" и "Транскапитал" са заети. Дори в района на летището, където наемите на складовете са над средните за пазара, свободни площи няма, отбелязва Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални имоти" в компанията.  
И той, и колегите му отбелязват като основен двигател на пазара сделките със земя. От цитираните в началото примери също личи, че масовият модел е компании, които влизат в страната или разширяват дейността си, да купуват парцели и да си строят складове или производствени бази.  
Процесът отнема време най-вече заради тежките административни процедури по регулация на земята и изграждане на довеждаща инфраструктура. Това е причината край по-интересни за инвеститорите градове като София, Пловдив, Русе още в годините на имотния бум да се обособят държавни, общински и частни индустриални зони, които предлагат подготвени за строителство терени.
Край София подобен пример е държавната индустриална зона в Божурище, също и няколко големи частни проекта на изток от града. Един от тях - "Индустриален парк София-изток", е почти завършен като прилежаща инфраструктура, което позволява бързо започване на строителство при инвеститорски интерес. Другият - East Ring край Нови хан, се развива по сходен модел. Инвеститорът "Глориент инвестмънт БГ" вече е прокарал ток, вода, канал, оптичен кабел, асфалтов достъп до индустриалния парк и се ангажира да завърши обектите на потенциални купувачи в комплекса за 8 до 10 месеца. Новото при проекта на "Глориент" обаче е, че за първи път от години редом с опцията за строителство по поръчка той включва и част с площи за наемния пазар (базата от 6400 кв.м бе открита преди дни).
"Вече се изморихме да се разминаваме със средни по размер компании, които имат бизнес и клиенти, но нямат бюджет от централите си за инвестиции в страната и търсят площи под наем", обобщава Велизар Проданов, проджект мениджър на East Ring.
Думите му обясняват решението на "Глориент" за подобно строителство. Повечето проекти за подобни бази обаче все още са само картинки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Варна - морският шампион при имотите Варна - морският шампион при имотите

По брой сделки морската столица е в топ 3 в страната

8 яну 2020, 3075 прочитания

Фондова борса за имоти 1 Фондова борса за имоти

Акциите на дружествата със специална инвестиционна цел дават възможност за инвестиции с малки суми, но има и някои рискове

5 яну 2020, 4422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти Инвестиции" Затваряне
Търговски площи: лидерите и другите

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10