Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 2 май 2015, 14:51, 15016 прочитания

Вълната от молове затихва на запад

С предстоящото завършване на последния софийски мол Plaza West картата на търговските площи в столицата поне засега остава непроменена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание "Имоти и инвестиции" на в. "Капитал". Цялото съдържание на изданието може да намерите в Библиотеката на сайта.
Представете си картата на лондонското метро: система от 11 наземни и подземни линии, които в комбинация с лондонската железница образуват гъста мрежа, свързваща открай докрай целия мегаполис. Подобна е и ситуацията в София. Разбира се, не става въпрос за столичния метрополитен. За девет години пазарът на търговски площи тук порасна до около 400 хил. кв.м, като гъстата мрежа от молове се простира от центъра на София, в посока изток, след това на юг и поне засега завършва на запад. Но докато конкуренцията в столицата буквално изправя търговските центрове в битка на живот и смърт, извън нея се заформят регионални молове с монопол върху териториите. Именно към тях поглеждат и все още колебливите търговски вериги, които откриват в регионалните центрове възможност да достигнат до нова, свежа група купувачи.

Новите в битката


В края на миналата година откриването на два нови мола добави още 80 хил. кв.м към търговската мрежа на столицата. През ноември на околовръстния път до магазина на IKEA отвори най-новият - Sofia Ring Mall. В западната част на София през септември пък беше открит Mega Mall. Така картата на софийските търговски площи вече е почти запълнена и според експерти ще остане такава поне за пет години напред. Единственият потенциален обект, който може да допълни картинката, е Plaza West в жк "Люлин". Откриването на последния софийски мол беше отложено за тази есен, но той все още е на груб строеж, а отдаването му под наем не напредва особено. За Plaza West това е второ забавяне, след като откриването му вече веднъж бе отложено за април тази година. Първоначално той трябваше да отвори през пролетта на 2014 г. В началото на годината се заговори за смяната на собствеността му, като очакванията бяха,че гръцкото инвестиционно дружество NBG Pangаea ще придобие първоначалния инвеститор "Стърлинг пропъртис България". Въпреки това до сделка все още не се стига, а изграждането на последния мол е замразено, което е и причина за единственото бяло петно на търговската карта. Това поне засега означава следното: на пазара се очаква рестартиране и репозициониране на търговски центрове. Междувременно стратегическите ходове на новите играчи ще са от особена важност за налагането им на силно конкурентния пазар.

"Предлагането на нови площи изпревари търсенето", в няколко думи обобщава пазара Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton, партньор на Cushman&Wakefield. Според него ще е необходимо доста време, за да се каже дали новите проекти са успешни. Ключово за новооткритите молове ще бъде да се разграничат от останалите, коментира експертът. Повторението на успешни концепции от миналото няма как да помогне в ожесточената надпревара за клиенти. Според Венцислав Огнянов, генерален директор на полската верига за обувки и чанти CCC, която наскоро навлезе в България, много важна роля за успеха на мола имат именно наемателите. "Моловете, които съумеят да привлекат известните международни вериги с голям асортимент, ще са и лидерите на пазара", смята Огнянов. "Именно ключовите наематели са тези, които вкарват трафик в търговския център, потвърждава и Генев. Ако отсъстват, молът не може да функционира добре."

Според него новите проекти имат много трудна задача, решението на която не може да бъде едностранно. "По-лесно е да се рестартира готов проект, по-малък и с добра локация", коментира Генев. Примери за това през последната година са няколко търговски центъра, които промениха собствениците си и в които в момента текат преустройства и ребрандиране. В Пловдив моловете с нов облик са два: "Галерия Пловдив" и "Марково тепе". При първата сделка първоначалният инвеститор "Сиенит холдинг" излезе от проекта. В него той беше съдружник с фонда European Convergence Development Company и италианския Fereti Holding. Заради необслужван кредит миналата година управлението на пловдивския мол бе поето от Райфайзенбанк. Впоследствие тя прехвърли вземането си в размер на 47.77 млн. евро към дружеството "Алфа Младост девелопмент", зад което стоят гръцки инвеститори. По същата причина дружество, свързано с Уникредит Булбанк, придоби старозагорския "Парк мол" срещу 25.7 млн. лв. През февруари собствеността си смени и мол "Марково тепе" в Пловдив.



Старата песен...

Един от предстоящите проекти на пазара всъщност ще бъде обновеният първи столичен мол, който миналата година също смени собственика си. City Center Sofia беше придобит от базирания в Лондон фонд Revetas Capital. За да върне водещите позиции на търговския център (той работи вече девет години), инвеститорът започна цялостна промяна. Тя включва ремонт на фасадата, промяна на разпределението на магазините, на ескалаторите и избягването на т.нар. глухи зони, които се възприемат от наемателите като недобри за разположение на магазините. Това са само част от техническите промени, които се очаква да придадат изцяло нов облик на мола. Като търговски център обаче обектът е най-ценен с наемателите си, които също ще бъдат основно променени. "Миксът, който подготвяме, ще бъде от среден към висок клас магазини, съобразен с клиентите, които живеят в близост до мола. Въпреки това големите и емблематични марки остават", коментира Генев. Forton консултират фирмата за преобразяването на центъра.

Вълната от молове затихва на запад

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Целта на екипа е да се избегне копирането на други модели и проектът да се разграничи от останалите на пазара. "Няма да повтаряме други търговски центрове, искаме да сме по-различни", каза експертът, според когото в условията на силна конкуренция между търговските центрове е много важно новите проекти ясно да се разграничат от останалите. По тази причина на следващ етап името на мола може също да се смени. Киното ще остане, но ще има промени в заведенията за хранене. "Целим да запазим до голяма степен заведенията, но да привлечем и нови. Ще търсим и нов наемател за ресторанта с тераса към парка", разказа Генев. Консултантът е убеден, че новата концепция на мола ще бъде успешна, тъй като и първоначалните условия са налице. "City Center има най-добрата локация в София, достъпът до него е възможен с всякакъв вид обществен транспорт, има и паркинг с достатъчно места. Разположеният зад мола парк и сантиментът към него като първия търговски център в столицата също са важни условия за успех", коментира експертът. Преустройството на новия-стар мол вече тече, а целта е до края на 2015 г. да има визуални промени, съобщиха от Forton. Очакванията: комбинацията от нов собственик със свежи идеи и капитал, както и нов имидж и маркетинг на обекта да поразместят вече силно конкурентния пазар на търговски площи в столицата.

Регионалните завоеватели


Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Освен рестартирането на стари проекти обаче другата вече доказано успешна стратегия е тази на ключово разположените регионални молове. Добър пример за това може да се нарече "Панорама мол" в Плевен, който се посещава не само от жителите на града, в който се намира, но и от гости от близките Ловеч, Свищов, Никопол, Козлодуй, Враца и Мездра. "Съвсем скоро молът ще навърши една година, а заетостта в него е над 80%, което е доста добре за такъв сравнително малък град. В най-слабите си месеци търговския център е имал 310-320 хил. души посещаемост, тоест средно по 10 хил. души на ден", коментира Росен Генев.

В търговския център са представени водещите и добре познати търговски марки H&M, LC Waikiki, Deichmann, магазини за бързооборотни стоки DM, Carrefour, магазин за техника "Зора", "Хиполенд", McDonalds, комбинацията от които оформят един много добре работещ микс. Подготвят се и още сделки, като в мола ще влезе и по-висок клас моден магазин. Ключово за търговските центрове в по-малките градове е те да бъдат съобразени с класа клиенти, които ще обслужват, като това най-често е среден клас, разказа експертът. Наемателите в "Мол Плевен" основно са познатите вериги, а около 5% са местните. Делът им е съвсем малък, тъй като подобни проекти разчитат на по-големите добре познати имена. Въпреки това включването на локалните наематели в повечето случаи е успешен ход. В плевенския мол местните фирми са предимно в обслужващата сфера: кафене, фризьорски салон, оптика, магазини за цветя и аксесоари. В колаборацията между местните и големите вериги международните фирми, които са доста опитни, успяват да повлияят положително и на по-малките.

Такива молове определено се движат добре, интересен пример за това е, че кино "Арена" в плевенския търговски център, което откри с една зала, вече има четири, една от които е ВИП. До голяма степен успехът на мола се дължи и на това, че беше придобит за много ниска цена, което помага на собствениците да поддържат и доста ниски наеми. Търговският център беше замислен като "Мол Плевен" от предприемача Аладин Харфан, който обаче след няколко години затруднения изгуби контрол върху него и кредиторът му Райфайзенбанк продаде сградата на търг през частен съдебен изпълнител на "Фраймонд България". Купувачът, който смени името си на "Мол Плевен 2013", успя напълно да приключи проекта и така търговският и развлекателен център отвори врати през април 2013 г. и поне до момента се развива успешно.

С регионален поглед се насочват към пазара и все повече вериги. Големите ритейлъри вече таргетират градове като Плевен, Стара Загора, Велико Търново. H&M навлязоха във Велико Търново, Плевен, Благоевград, LC Waikiki влязоха в мол "Галерия" в Стара Загора, а голямата полска верига за обувки ССС откри магазин в "Мол Русе" веднага след първия в столичния Ring Mall. Фирмата планира експанзия и в градовете Бургас и Варна, като освен двата магазина, които вече отвори, заявява да открие още шест-седем до края на годината. Полската верига избира на навлезе на българския пазар, тъй като според тях се отваря абсолютна ниша за продуктите, които предлагат. "Нашите обувки са с много добро съотношение цена - качество и в това нямаме преки конкуренти. Силните на пазара са в други ценови нива - или под или над нашето", коментира генералният директор Венцислав Огнянов. Целта ни е максимално бързо, но обмислено, да отворим много магазини тук в модерни търговски центрове, където има международно представени вериги. Според Огнянов именно моловете, които привлекат максимално бързо големите ритейлъри с богат асортимент, ще са и най-успешните. Полската верига откри първия си магазин в Sofia Ring Mall в средата на март, а малко след това откри обект и в "Мол Русе".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Десетилетие след жилищната криза се задават нови рискове 2 Десетилетие след жилищната криза се задават нови рискове

Сенчестото банкиране се свързва с близо половината ипотечни кредити в САЩ

24 май 2020, 16819 прочитания

River Park – къщи на два етажа със съвременна архитектура River Park – къщи на два етажа със съвременна архитектура

Потопете се в красотата на природата и семейния уют

22 май 2020, 2894 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти Инвестиции" Затваряне
Офисната 2015 година: Голямото предоговаряне

Изтичащи договори обещават чести срещи между наематели и хазяи през тази година

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10