"Тракия икономическа зона": Бизнесът с привличане на бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Тракия икономическа зона": Бизнесът с привличане на бизнес

"Тракия икономическа зона": Бизнесът с привличане на бизнес

До момента над 120 компании са избрали "обръча" от шест зони край Пловдив за развитие на своята дейност

9520 прочитания

© Капитал


През последните години повечето новини, свързани с привличането на нови инвестиции, са с адрес Пловдив. И това не е случайно. Градът и съседните му общини са мястото в България, на което през последните години успешно се развива един от най-големите икономически проекти на България - "Тракия икономическа зона". Моделът на индустриалните зони - с обособена инфраструктура и логистична подкрепа, набра скорост именно тук, като плод на усилията на частния бизнес, местните власти и академичната общност. Решихме да ви разкажем малко повече за проекта - с какво привлича инвеститорите и защо околните общини го припознаха.

Възможност за разрастване

Да сравним: "Тракия икономическа зона" има площ от 10.7 квадратни километра, в това число потенциал за разрастване - 7.5 квадратни километра. Пловдив има 102 квадратни километра площ и нулев потенциал за разрастването си по административен път. Броят на работните места в зоната е приблизително 15 хил. (потенциал - още 30 хил. за следващите десет години). Броят на работните места в Пловдив е приблизително 130 хил., потенциал - няма данни. Иначе казано, в следващите 10 години Пловдив е избрал посоката на икономическото си разрастване и то е към "Тракия икономическа зона". По една много належаща причина - в сегашните си градски рамки икономиката на Пловдив няма много място за разрастване. Това е и един от най-важните доводи, поради които Пловдивската община подкрепя сърцато проекта, въпреки че самата зона има твърде малко площи в чертите на града. С разрастването на зоната Пловдив прави и интелигентен икономически ход за разширяването си, защото вече две десетилетия политическите ходове не успяват да направят това.

Инвестиции=работни места

И ако интересът на Пловдив към "Тракия икономическа зона" е продиктуван от железни икономически необходимости, интересът на останалите партньори в зоната - общините Асеновград, Калояново, Куклен, Марица, Първомай, Раковски, Родопи, Стамболийски, също е ясно осъзнат. Те виждат в нея една постоянно търсеща работници и специалисти група от над 120 предимно западноевропейски предприятия, които дават сравнително високи за региона заплати. И следователно са близка и разбираема алтернатива на традиционния аграрен сектор в Тракия. Според проучвания на "Индъстри уоч" сред чуждестранните инвеститори в Пловдив и региона едно от високо ценените качества на работната сила тук е нейната лоялност към града и мястото, където живее. От гледна точка на хората, живеещи в по-малките населени места край Пловдив, а и за пловдивчани, зоната просто е довод да останат да живеят и работят тук, където са родени.

Отглеждане на кадри

В "Тракия икономическа зона" виждат своя интерес и висшите учебни заведения в Пловдив. В следващите 2 години инвеститорите в зоната "ще поискат" над 1000 инженери, химици, софтуерни специалисти плюс още 2000 средни специалисти с висока квалификация. Най-гъвкави в реакцията на това търсене са в Техническия университет - филиал Пловдив, може би защото търсенето на инженери в "Тракия икономическа зона" е най-голямо. Академичният екип на университета вече има опит в изнесено обучение на инженерни кадри на място в предприятията, при това привличайки в обучението и мениджъри от самите фирми. Така че обучените нови специалисти да бъдат съвсем според потребностите на фирмите, развили производството си в зоната.

Най-важният довод за стъпване на всеки нов инвеститор в "Тракия икономическа зона" се измерва с неговите по-ниски разходи тук. Според инж. Пламен Панчев, съуправител на зоната, "ако един инвеститор трябва да направи инвестицията си "на голо поле" и ако предпочете да влезе в икономическата зона, втората инвестиция е с около 25% по-ниска от първата". Това казва всичко. Икономиите идват от изградената инфраструктура, от изчистените права на ползване или на собственост, които вече са направени и той ги спестява, и най-вече от разхода за време, което бизнесът високо цени.

Какво казват инвеститорите

Джеймс Хюз, мениджър от британската група William Hughes: "Може и да ви звучи странно, но инвестицията, която направихме преди 10 години в ТИЗ, даде силен тласък на развитието на нашия бизнес, дръпна бизнеса ни в целия свят. Затова сега завършваме четвърто разширение и започваме пето. Знаете ли, че тук държавата и по-конкретно организациите, свързани с образованието, търсят мнението на бизнеса, докато в Англия липсва такава съвместна дейност.

От първия си ден работим чудесно с персонала си, 70 % процента от който са роми. При нас интеграцията е факт, защото приемаме, че членовете на екипа на "Уилям Хюз" са наше семейство, няма значение дали са англичани, българи или роми."

Бен Кох, търговски директор на William Hughes: "Избирахме между България и Румъния за инвестиране и решихме, че в България е по-добре."

Борис Недев, съсобственик на "БИОФРЕШ" ООД: "Подбрахме перфектната локация и готовност на инфраструктурата, това накланя обикновено везните за всеки инвеститор. Сега приключваме първата фаза на проекта си – склад, производствена и офис сграда, а до 2-3 години се надяваме да завършим още 2 фази.

За разлика от други места в България местната власт в ТИЗ подпомага бизнеса."

Петер Симон, мениджър за България и Румъния на ABB Group: "Зона Раковски е наистина индустриална зона и за много кратко време осъществихме проекта. Тук намерихме образовани, мотивирани хора, основа за успеха на първия завод. През 2013 г. построихме и втори завод."

Радослав Кошков, вицепрезидент LifeSpace в Schneider Electric: "Избрахме зона Марица заради квалифицираната работна ръка и заради локацията - оттук доставяме за целия свят. Наскоро разширихме фабриката и тя стана една от най-големите за производство на този тип продукти в Европа."

Синан Емин, турски концерн "Техно Акташ": "От създаването на завода през 2008 г. досега имаме ръст на производството и продажбите 5 пъти. Самото местоположение на зона Куклен обезпечава бързото обслужване на нашите клиенти от Източна, Западна и Северна Европа. Нашите български кадри обучават работници на холдинга по целия свят."

Христо Георгиев, управител на "Либхер-Хаусгерете Марица": "Зона Марица ни привлече с наличието на висококвалифицирани кадри с техническо образование, доставчиците за производството, конкурентното заплащане на работната ръка и възможността оттук да се завладеят пазарите на Източна Европа."

Лудвиг Кол, бивш финансов директор на "Фереро България": "От решението ни да инвестираме в България до пускането на фабриката минаха едва 12 месеца и през това време ние получихме всякакво съдействие от българските власти."

(мненията са документирани във филм на Българската агенция за инвестиции от 2013 година, посветен на възможностите на българските индустриални зони)

Източник: gradat.bg

През последните години повечето новини, свързани с привличането на нови инвестиции, са с адрес Пловдив. И това не е случайно. Градът и съседните му общини са мястото в България, на което през последните години успешно се развива един от най-големите икономически проекти на България - "Тракия икономическа зона". Моделът на индустриалните зони - с обособена инфраструктура и логистична подкрепа, набра скорост именно тук, като плод на усилията на частния бизнес, местните власти и академичната общност. Решихме да ви разкажем малко повече за проекта - с какво привлича инвеститорите и защо околните общини го припознаха.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    greenhrast avatar :-(
    greenhrast

    "Тракия икономическа зона" --- А на обратна страна на глобуса на България е Северозападна(ла) България...

  • 2
    apavlov avatar :-|
    JOjoo

    До коментар [#1] от "greenhrast":

    ТИЗ е частен проект (на Сиенит основно), подкрепен от правителството, а то започна да го подпомага след като в зоната бяха вече налети стотици милиони и имаше вече хиляди работни места.
    Проекта е започнат през 1995 година... така че в северозапада трябва и активност и от местните бизнесмени.Имаме един успеше пример и от Смолян, местен бизнесмен се активизира и привлече чрез контактите си една немска фирма и ако не се лъжа вече има над 1000 работни места в нея (да не забравяме и косвените работни места и ползите за общината.

    Извод -> не трябва да се чака само на държавата, Сиенит изградиха фирмата си на база на тоя проект..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK