С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 май 2016, 11:00, 11378 прочитания

Слънцето изгрява за ваканционните имоти

От началото на 2016 г. пазарът и на морето, и в планината е по-активен от предходната година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Руснаците все още липсват като активни купувачи на ваканционни имоти.
"Наблюдаваме двойно увеличение на продажбите от страна на български купувачи както в Созопол, така и в Поморие. През 2015 г. около 20% от клиентите ни бяха българи."
Антоанета Тодорова, търговски директор в Green Life Development and Resorts
Новините за пазара на ваканционни имоти от началото на 2016 г. са предимно положителни. Според експертите интересът към ски курортите е бил стабилен и нарастването на продажбите там е факт. От морето също идват слънчеви прогнози - на фона на почти нулевия интерес в началото на 2015 г. през тази година дори и през зимата е имало активност в района на Слънчев бряг, отбелязват от агенция Bulgarian Properties. Очаква се през идния сезон туристите също да са повече, което е предпоставка за възходящо развитие и на имотния пазар по бреговете на Черноморието. "Годината започна добре, очаквамe по-голям брой почиващи от миналия сезон", коментира Антоанета Тодорова, търговски директор в Green Life Development and Resorts. Според нея част от туристите, които традиционно летуват в Турция, вероятно ще се насочат към България. "Ръст ще има и в броя на българите, но е необходимо да се популяризира родното Черноморие и да се работи в посока подобряване на репутацията му в страната", подчертава Тодорова.

Раздвижване на интереса в планината

Стартът за имотния пазар в ски курортите през тази година е бил успешен, тъй като активността в курортите Боровец и Банско през последните месеци се е повишила. "Боровец е изцяло доминиран от българските купувачи, а в Банско продължават да се срещат клиенти от различни страни - съседни и такива, които са извън Европа, като Канада и Нова Зеландия", коментира изпълнителният директор на Bulgarian Properties Полина Стойкова. Според нея и в двата курорта има чувствително нарастване на продажбите през първото тримесечие на годишна база. По данни на агенцията Пампорово през тази година изостава по интерес. През миналия зимен сезон там е имало голямо увеличение на запитванията от български купувачи, но през тази зима е отбелязан спад. "Отдаваме го на ниското предлагане на атрактивни за българите имоти", коментира Стойкова.


Слънчево за имотите на морето

На ваканционния пазар по морето клиентите освен българи са и чужденци с разнообразни националности - испанци, италианци, сърби, украинци, британци, сочат данните на Bulgarian Properties. "Руснаците за съжаление все още липсват като активни купувачи. Имаме заявен интерес на изминалото изложение в Москва, но предимно към по-евтини имоти", казва Полина Стойкова. Основната тенденция е нарастване на интереса на българите заедно с привличане на много разнообразни купувачи от чужбина. "Комбинацията от българи и чужденци се отразява много добре на пазара и това, което видяхме в Банско през зимата, според мен ще се види като тенденция и по морето през лятото - засилване на интереса и повече продажби на чужденци от много разнообразни страни по света", пояснява Стойкова.

Българските купувачи



"От миналата година насам има раздвижване по отношение активността на българите", отбелязва и Антоанета Тодорова. "Наблюдаваме двойно увеличение на продажбите от страна на български купувачи както в Созопол, така и в Поморие. През 2015 г. около 20% от клиентите ни бяха българи", пояснява Тодорова. Най-мащабният ваканционен проект на Green Life към момента е комплекс в Созопол, който се развива много успешно. Друг значим проект, който в момента реализират, е в Поморие, посочват от компанията.
Част от причините за увеличението на българските клиенти са валидни за целия имотен сектор. "Лихвите по депозитите са ниски, много хора разполагат със свободни пари, за които търсят вложение. Тези, които купуват при нас, избират ваканционен имот, тъй като той им дава възможност да бъдат гъвкави и да постигнат няколко цели – да инвестират парите си в сигурен актив, да го ползват за лични нужди, когато пожелаят, и да го отдават, без да имат ангажимент за това", коментира Тодорова. Практически целият процес по рентването на имота се извършва от управляващата компания. В Поморие апартаментите могат да се използват целогодишно, тъй като градът е утвърден балнеологичен център, обяснява Тодорова. Промените по отношение на чужденците са ясни и са подвластни на редица външни за България фактори, смята експертът. "Спадът на руски говорещи клиенти се случи, като в момента сме в процес по-скоро на възстановяване. Не бива да забравяме, че руснаците продължават да имат интерес към България и той вероятно ще се увеличи след отпадането на Турция и Египет от руския пазар", смята Тодорова.

Цените

Експертите посочват, че поради разнообразното предлагане на пазара на имотите по морето има проекти във всички ценови сегменти. В планината средната цена също е относително постоянна (виж графиката). Средните цени на база сключени сделки от Bulgarian Properties през първото тримесечие на 2016 г. са съответно 585 евро/кв.м за Боровец, 385 евро/кв.м в Банско, 400 евро/кв.м в Пампорово и 520 евро/кв.м за Слънчев бряг. "Бюджетите варират средно от 25 хил. до 27 хил. евро в Банско и Слънчев бряг до около 38 хил. евро средно за Боровец", пояснява Полина Стойкова.

Профил на клиента

Клиентите от страната са най-вече семейни хора с деца, между 40- и 60-годишни, със собствен бизнес или на високи позиции и със средни и над средните доходи, очертават тренда от Bulgarian Properties. "Купуват за собствени нужди, обикновено не отдават под наем. Живеят в София или големите градове. Има и българи, които живеят в чужбина и купуват ваканционни имоти, където да прекарват част от ваканциите си, когато се приберат в България", посочва Полина Стойкова. Според нея тези, които купуват в морските курорти като Лозенец, Свети Влас и престижните комплекси, са хора със собствен бизнес, с успешна кариера и купуват за собствено ползване. Причина за покупката е лайфстайл решение за притежание на луксозен имот на първа линия.
Ваканционни имоти в чужбина
В кои държави купуват ваканционни имоти българите? Отговорът в 90% от случаите е Гърция. Други популярни, но по-скъпи дестинации за българите са Испания, както и Италия и Франция, но най-масовият интерес определено е към южната ни съседка. Българите с всяка изминала година все по-масово се насочват за летен туризъм към Халкидики и други райони на Северна Гърция и именно там е концентрирано търсенето на ваканционни имоти за покупка, сочат наблюденията на агенция Bulgarian Properties. "Кризата миналата година беше охладила интереса, но сега от няколко седмици виждаме отчетлив ръст на запитванията, започват пътуванията дотам за почивка и огледи и сезонът постепенно набира скорост", коментира Стойкова. Цените на къщите за продажба започват от около 100 хил. евро.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Варна - морският шампион при имотите Варна - морският шампион при имотите

По брой сделки морската столица е в топ 3 в страната

8 яну 2020, 2611 прочитания

Фондова борса за имоти 1 Фондова борса за имоти

Акциите на дружествата със специална инвестиционна цел дават възможност за инвестиции с малки суми, но има и някои рискове

5 яну 2020, 4077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти Инвестиции" Затваряне
Имоти 2.0

Виртуалните огледи помагат на международните инвеститори да купят втори дом в чужбина, а все по-често се ползват и от клиенти в страната

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10