С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 дек 2016, 15:03, 1584 прочитания

Потенциална гореща точка

София е сред дестинациите в Европа с голям потенциал за строителство на търговски площи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Имоти Инвестиции. Всички текстове по темата може да откриете тук.
156.3
млн. кв.м е общият обем търговски площи в Европа към края на този юни.
София отново попада сред дестинациите с най-голям потенциал за строителство на търговски площи, а причините за това са силните макроикономически основи и ниската наситеност на пазара спрямо средното равнище за Европа. Прогнозата е направена в новия доклад за тенденциите при строителството на търговски площи на компания Cushman&Wakefield. Другите обещаващи дестинации според консултанта са Лондон, Бристъл, Единбург, Барселона, Мюнхен, Анкара, Истанбул и Букурещ.

По-малко обеми...


По-малко молове са построени в Европа през първата половина на годината. Обемът нови търговските центрове достига 1.3 млн. кв.м, което е със 7% по-малко, отколкото през същия период на 2015 г. От Cushman&Wakefield посочват, че най-активните пазари в периода януари - юни са били Турция (287 хил. кв.м) и Русия (257 хил. кв.м), където са съсредоточени 40% от новите площи. Следват Русия, Италия и Румъния, където са били въведени в експлоатация съответно 141 хил. кв.м, 92 хил. кв.м и 83 хил. кв.м. Топ 10 на най-активните пазари се допълва от Полша, Швеция, Германия, Хърватия и Белгия.

В процес на изграждане на континента са търговски центрове с обща площ 8.1 млн. кв.м, които се очаква да бъдат завършени до края на 2017 г. (3.8 млн. кв.м от тях до края на тази година и 4.3 млн. кв.м през следващата).

...и инвестиции



Инвестициите в търговски центрове в Европа като цяло също са намалели. На годишна база спадът е с почти 50% през първата половина на годината до 8.5 млрд. евро. Обемите са и значително по-ниски в сравнение с инвестициите за същия период на предходните три години. И докато общата инвестиционна картина изглежда негативна, за държавите от Централна и Източна Европа това не е така. Тук инвестиционните обеми са достигнали 1.9 млрд. евро през първата половина на 2016 г., което е ръст от 17% на годишна база. От доклада на Cushman&Wakefield се вижда, че почти половината от инвестициите в региона са привлечени от Полша (928 млн. евро).

Дестинация София. Защо?

Наситеността на търговски центрове в София е относително ниска - 234.6 кв.м на 1000 души. Този факт в комбинация с прогнозата за годишен ръст от 4.1% в потреблението за следващите пет години ще генерира добри възможности за този пазар, посочват от Cushman&Wakefield. В доклада се посочва още, че през първите шест месеца на годината няма открити нови търговски центрове в страната, както и че липсват проекти в процес на строителство. Същевременно обаче търговците на дребно активно търсят обекти, с които да разширят мрежата си, и наемите в търговските центрове започват да се покачват - нещо, което е предпоставка за появата на нови проекти.
Всички статии от Имоти Инвестиции

По-динамично

Договаряне в строеж

Строителен възход

Олга Стоичкова: Пазарът ще се развие устойчиво през 2017 г.

Пламен Андреев: Секторите IT и BPO ще повлияят значително на развитието на офис пазара

Верка Петкова: Има сериозен обем проекти, чието откриване очакваме през 2018 - 2020 г.

Какво ново на офис пазара

Пазарно оживление

Магазини под Витоша

Потенциална гореща точка

Събуждането на индустриалните зони

Европейският пазар: логистиката на предна позиция

Европейският пазар: Смесена картина

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българската следа в умната къща Българската следа в умната къща

Решенията, които спестяват време и разходи на потребителите

5 май 2019, 2352 прочитания

Пазарът на жилища влиза в стадий на зрялост 2 Пазарът на жилища влиза в стадий на зрялост

Търсенето и предлагането са пред равновесие, моментът е подходящ за продажби и за покупки

1 май 2019, 13945 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти Инвестиции" Затваряне
По-динамично

През 2016 г. всички сегменти на пазарът на бизнес имоти се радваха на оживление

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10