Потенциална гореща точка

Потенциална гореща точка

София е сред дестинациите в Европа с голям потенциал за строителство на търговски площи

2367 прочитания

© В© Charles Platiau / Reuters


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Имоти Инвестиции. Всички текстове по темата може да откриете тук.
156.3

млн. кв.м е общият обем търговски площи в Европа към края на този юни.

София отново попада сред дестинациите с най-голям потенциал за строителство на търговски площи, а причините за това са силните макроикономически основи и ниската наситеност на пазара спрямо средното равнище за Европа. Прогнозата е направена в новия доклад за тенденциите при строителството на търговски площи на компания Cushman&Wakefield. Другите обещаващи дестинации според консултанта са Лондон, Бристъл, Единбург, Барселона, Мюнхен, Анкара, Истанбул и Букурещ.

По-малко обеми...

По-малко молове са построени в Европа през първата половина на годината. Обемът нови търговските центрове достига 1.3 млн. кв.м, което е със 7% по-малко, отколкото през същия период на 2015 г. От Cushman&Wakefield посочват, че най-активните пазари в периода януари - юни са били Турция (287 хил. кв.м) и Русия (257 хил. кв.м), където са съсредоточени 40% от новите площи. Следват Русия, Италия и Румъния, където са били въведени в експлоатация съответно 141 хил. кв.м, 92 хил. кв.м и 83 хил. кв.м. Топ 10 на най-активните пазари се допълва от Полша, Швеция, Германия, Хърватия и Белгия.

В процес на изграждане на континента са търговски центрове с обща площ 8.1 млн. кв.м, които се очаква да бъдат завършени до края на 2017 г. (3.8 млн. кв.м от тях до края на тази година и 4.3 млн. кв.м през следващата).

...и инвестиции

Инвестициите в търговски центрове в Европа като цяло също са намалели. На годишна база спадът е с почти 50% през първата половина на годината до 8.5 млрд. евро. Обемите са и значително по-ниски в сравнение с инвестициите за същия период на предходните три години. И докато общата инвестиционна картина изглежда негативна, за държавите от Централна и Източна Европа това не е така. Тук инвестиционните обеми са достигнали 1.9 млрд. евро през първата половина на 2016 г., което е ръст от 17% на годишна база. От доклада на Cushman&Wakefield се вижда, че почти половината от инвестициите в региона са привлечени от Полша (928 млн. евро).

Дестинация София. Защо?

Наситеността на търговски центрове в София е относително ниска - 234.6 кв.м на 1000 души. Този факт в комбинация с прогнозата за годишен ръст от 4.1% в потреблението за следващите пет години ще генерира добри възможности за този пазар, посочват от Cushman&Wakefield. В доклада се посочва още, че през първите шест месеца на годината няма открити нови търговски центрове в страната, както и че липсват проекти в процес на строителство. Същевременно обаче търговците на дребно активно търсят обекти, с които да разширят мрежата си, и наемите в търговските центрове започват да се покачват - нещо, което е предпоставка за появата на нови проекти.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Имоти Инвестиции. Всички текстове по темата може да откриете тук.
156.3

млн. кв.м е общият обем търговски площи в Европа към края на този юни.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал