Потенциална гореща точка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Потенциална гореща точка

Потенциална гореща точка

София е сред дестинациите в Европа с голям потенциал за строителство на търговски площи

1894 прочитания

© В© Charles Platiau / Reuters


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Имоти Инвестиции. Всички текстове по темата може да откриете тук.
156.3

млн. кв.м е общият обем търговски площи в Европа към края на този юни.
Автор: Капитал
Автор: Капитал

София отново попада сред дестинациите с най-голям потенциал за строителство на търговски площи, а причините за това са силните макроикономически основи и ниската наситеност на пазара спрямо средното равнище за Европа. Прогнозата е направена в новия доклад за тенденциите при строителството на търговски площи на компания Cushman&Wakefield. Другите обещаващи дестинации според консултанта са Лондон, Бристъл, Единбург, Барселона, Мюнхен, Анкара, Истанбул и Букурещ.

По-малко обеми...

По-малко молове са построени в Европа през първата половина на годината. Обемът нови търговските центрове достига 1.3 млн. кв.м, което е със 7% по-малко, отколкото през същия период на 2015 г. От Cushman&Wakefield посочват, че най-активните пазари в периода януари - юни са били Турция (287 хил. кв.м) и Русия (257 хил. кв.м), където са съсредоточени 40% от новите площи. Следват Русия, Италия и Румъния, където са били въведени в експлоатация съответно 141 хил. кв.м, 92 хил. кв.м и 83 хил. кв.м. Топ 10 на най-активните пазари се допълва от Полша, Швеция, Германия, Хърватия и Белгия.

В процес на изграждане на континента са търговски центрове с обща площ 8.1 млн. кв.м, които се очаква да бъдат завършени до края на 2017 г. (3.8 млн. кв.м от тях до края на тази година и 4.3 млн. кв.м през следващата).

...и инвестиции

Инвестициите в търговски центрове в Европа като цяло също са намалели. На годишна база спадът е с почти 50% през първата половина на годината до 8.5 млрд. евро. Обемите са и значително по-ниски в сравнение с инвестициите за същия период на предходните три години. И докато общата инвестиционна картина изглежда негативна, за държавите от Централна и Източна Европа това не е така. Тук инвестиционните обеми са достигнали 1.9 млрд. евро през първата половина на 2016 г., което е ръст от 17% на годишна база. От доклада на Cushman&Wakefield се вижда, че почти половината от инвестициите в региона са привлечени от Полша (928 млн. евро).

Дестинация София. Защо?

Наситеността на търговски центрове в София е относително ниска - 234.6 кв.м на 1000 души. Този факт в комбинация с прогнозата за годишен ръст от 4.1% в потреблението за следващите пет години ще генерира добри възможности за този пазар, посочват от Cushman&Wakefield. В доклада се посочва още, че през първите шест месеца на годината няма открити нови търговски центрове в страната, както и че липсват проекти в процес на строителство. Същевременно обаче търговците на дребно активно търсят обекти, с които да разширят мрежата си, и наемите в търговските центрове започват да се покачват - нещо, което е предпоставка за появата на нови проекти.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Имоти Инвестиции. Всички текстове по темата може да откриете тук.
156.3

млн. кв.м е общият обем търговски площи в Европа към края на този юни.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK