С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 яну 2017, 15:05, 4658 прочитания

Пазарно оживление

Ръстът на потреблението в страната допринесе за силно тримесечие за сегмента на търговските площи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Имоти Инвестиции. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Силно трето тримесечие за сегмента на търговските площи. Това отчетоха експертите от сектора за периода юли – септември. Липсата на нови проекти в столицата и значителни такива в страната донякъде се отразява положително на съществуващите молове и търговски улици. Те се радват на добър интерес както от страна на потребителите, така и на наемателите. Именно вторите са сред основните двигатели в сегмента, тъй като поради липсата на нов обем площи надпреварата между търсещите разширение магазини става все по-оспорвана. Което води и до леко повишаване на наемните нива.

Периодът юли – септември се характеризира и с повишено потребление в основните градове, което още повече подхранва търсенето на първокласни площи както в моловете, така и на търговските улици.


Икономически тласък

Сегментът на търговските площи се движи основно от активността на потреблението. Съответно позитивните новини през третото тримесечие на годината за този сектор на бизнес имотите идват главно от по-високата активност на населението. Според статистиката на НСИ общият среден разход на лице от домакинство в периода юли – септември на 2016 г. е 1223 лв. и се увеличава с 4.7% спрямо същото тримесечие на миналата година.

Според експертите на MBL|CBRE друг фактор, който оказва влияние в сектора на търговските площи, е повишението на средната работна заплата в страната. През второто тримесечие тя е пораснала с 2.6% до 484 евро в сравнение с първите три месеца на годината. Повишението на годишна база е със 7.6 процентни пункта. Средното ниво в София е значително по-високо – средната заплата в столицата достига 654 евро през второто тримесечие, което е с 2.9% повече от периода януари – март.



През второто тримесечие е отчетен и ръст на брутния вътрешен продукт – повишението е от 3% на годишна база и 0.7% в сравнение с предходния период. Най-сериозен двигател за положителната промяна остава местното търсене - инвестициите се повишават с 1.4%, а потреблението с 1.1% годишно.

Пазарът в числа

От началото на 2016 г. общият обем търговски площи в страната остава стабилен – 760 хил. кв.м, изчисляват консултантите на MBL|CBRE. Търговските центрове допринасят за 93% от този обем, докато аутлетите и ритейл парковете за 7%.

Средната плътност на търговските площи остава непроменена – около 100 кв.м на 1000 жители в цялата страна и 276 кв.м на 1000 души в София, очертават пазарната картина от Forton. Средното ниво в страната продължава да бъде сред най-ниските в района на Централна и Източна Европа", посочва Христо Асенов, директор агенционни услуги в MBL. Сред държавите от Централна и Източна Европа с най-висока плътност са Естония – 608, Словения – 380, и Латвия – 323 кв.м на 1000 жители.

Според доклада на MBL нивото на незаетост в столицата в периода е 18%. "Многото освободени площи от Carrefour повлияват осезаемо на пазара в София, давайки отражение в значително по-висок процент на свободни площи в сравнение с предходното тримесечие – делът расте от 13.3% на 18%. Междувременно процентът на незаети площи в търговските центрове извън София отбеляза несъществено изменение – от 19.5% на 18.9%", отчитат експертите от консултантската фирма.

Според тях делът на свободните площи в столицата ще се запази на сравнително високо ниво. В тази посока интерес ще представлява бъдещото запълване на площите, освободени от Carrefour.

Прогнозите на Forton сочат, че с предстоящото изграждане на многофункционални комплекси в София с големи квадратури за търговски цели, обемът свободни площи значително ще се промени. Планираните мултифункционални комплекси са на турския инвеститор Garanti Koza. Проектите Grand Kanyon и Sofia Square ще разполагат с големи търговски зони от по около 35 хил. кв.м брутна отдаваема площ. Въвеждането им в експлоатация е планирано съответно за 2019 и 2020 г.

Какво ново на пазара

Въпреки че в София няма нови проекти, извън столицата бяха открити няколко нови обекта. В Galleria Burgas отвори врати първият обект на IKEA, а в Пловдив в края на октомври беше открит официално мол "Марково тепе", съобщават от Colliers International. В пловдивския търговски център са представени марките Tom Tailor, Guess, Liu Jo, Yves Rocher и др.

Едно от значимите събития в периода в София пък беше представянето на визията на ребрандирания City Center Sofia под новото име Park Center. Основните промени в търговския център са реновираната фасада и общи части на сградата, както и местоположението на ескалаторите. Миксът от наематели също е променен – в мола вече са представени търговски марки като Betty Barclay, Scandal, The North Face и др.

Разместване извън столицата

Сред акцентите в периода е и фактът, че модните ритейлъри продължават експанзията си в страната. Пример за това е влизането на LC Waikiki в "Ритейл парк Пловдив" и на магазин за обувки CCC в плевенския "Панорама мол". Дрогериите като DM и Lilly също разширяват присъствието си извън столицата. Сред знаковите разширявания са и влизането на "Зора", "Доминико" и JYSK в "Ритейл парк Варна" и на шведската верига H&M в "Тера мол" в Габрово. Гръцката верига за играчки и стоки за бита Jumbo ще отвори магазин с площ 11 600 кв.м в Park Mall Стара Загора в на мястото на обект на "Пикадили".

Активност при веригите

Както и през останалата част на годината, веригите супермаркети отново са сред най-активните участници на пазара. "Секторът на бързооборотните стоки в момента е активен главно заради апетита на бързо разрастващите се търговци да заемат нишата, освободена от Carrefour и Penny Market, както и от реорганизацията на "Пикадили", посочва Росен Генев от Forton.

Oттеглянето на Carrefour и намаляването на броя обекти от магазинната мрежа на "Пикадили" отваря място за нови вериги и в търговските центрове. Влизането на Lidl в Sofia Ring Mall и това на Billa в "Сердика център" илюстрират тази тенденция. Супермаркет CBA заменя "Пикадили" върху 1300 кв.м в "Мол Велико Търново". Все още не е ясно кой ще заеме мястото на най-големия обект на Carrefour в столичния The Mall.
Всички статии от Имоти Инвестиции

По-динамично

Договаряне в строеж

Строителен възход

Олга Стоичкова: Пазарът ще се развие устойчиво през 2017 г.

Пламен Андреев: Секторите IT и BPO ще повлияят значително на развитието на офис пазара

Верка Петкова: Има сериозен обем проекти, чието откриване очакваме през 2018 - 2020 г.

Какво ново на офис пазара

Пазарно оживление

Магазини под Витоша

Потенциална гореща точка

Събуждането на индустриалните зони

Европейският пазар: логистиката на предна позиция

Европейският пазар: Смесена картина

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Все още ипотеките движат имущественото застраховане Все още ипотеките движат имущественото застраховане

Увеличават се клиентите, които предпочитат сами да изберат полица, вместо да разчитат на предложеното от банката

2 дек 2019, 1952 прочитания

Комплекс Okol Lake Park 1 Комплекс Okol Lake Park

С невероятни панорами към язовир "Искър" и само на 30 км от София, Okol Lake Park ще бъде най-мащабният комплекс от типа Golf & Residential Community в България

22 ное 2019, 3154 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти Инвестиции" Затваряне
Събуждането на индустриалните зони

Все повече чуждестранни инвеститори правят запитвания за развитие на свои проекти в страната

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10