Професионалното управление на сгради набира скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Професионалното управление на сгради набира скорост

Shutterstock

Професионалното управление на сгради набира скорост

Близо 20% от сградите в България са избрали да се доверят на професионалните домоуправители

5963 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Жилищни имоти. Още текстове по темата може да откриете тук.
Ценовият диапазон на месечните такси за професионалните фирми в панелните блокове варира между 3 и 7 лева на апартамент месечно.

Германците са известни с това, че се стремят към оптимизация на процесите и пестене на време при всичко, което правят. Може би затова не е изненада, че идеята за професионалист, който да управлява етажната ви собственост, или така наречения професионален домоуправител, идва именно от Германия. Там подобно на повечето държави от Европейския съюз поддръжката и управлението на имоти отдавна се е превърнало в сериозен и доходен бизнес. В страната такъв бизнес се развива от 2005 г., но набира скорост едва в последните няколко години.

Какво е професионалният домоуправител... и има ли почва у нас?

Към момента делът на етажните собствености в България, които са предпочели специализирани фирми пред фигурата на домоуправителя, е приблизително около 20% в сравнение с 5% година по-рано. Такава оценка направи Марио Понте, председател на Националната асоциация на мениджърите на етажна собственост (НАМЕС). "Не сме в състояние да се ангажираме с официална статистика (такава и няма), нашата оценка е на база на отправените запитвания, но е сигурно, че този процент ще нараства с много по-бързи темпове, когато проблемите в етажните собствености се задълбочат", коментира Понте.

По данни на НАМЕС само около 15% от домоуправителите могат да бъдат наречени наистина професионални. "Но дори и сред тях няма никой, който да е получил специално обучение, както става в повечето от останалите държави в ЕС, като това рано или късно ще трябва да се случи и тук", коментира Марио Понте. Асоциацията търси възможност за организиране на курсове за обучение на професионални домоуправители, но докато това не бъде поставено като задължително изискване за упражняване на тази професия, не очаква да има резултат. Към момента няма и регистър на легалните фирми домоуправители.

Според Понте голяма част от хората все още не осъзнават, че качественото професионално управление позволява упражняване на контрол, ясни и прозрачни цени и в резултат – по-качествена услуга, която спрямо резултатът струва по-малко, отколкото некачествена услуга на ниска цена. По данни към края на 2015 г. ценовият диапазон на месечните такси за професионалните фирми в панелните блокове варира между 3 и 7 лева на апартамент месечно. Варирането се дължи от типа услуга и оскъпяването идва от начина на събиране на месечните вноски - през банкова сметка, по гише или от врата на врата.

Платформи като Central Property улесняват следенето на средствата и плащането на сметки в жилищните сгради.

В услуга на живеещите и домоуправителите

Независимо дали етажната собственост се управлява от професионален домоуправител или някой съсед, прозрачността винаги е важна за живеещите в сградата. И както обикновено се случва, такава най-добре се постига чрез включването на технологиите.

От юни тази година живеещите в почти всяка жилищна сграда в Благоевград използват платформата на Central Property. "Продуктът управлява всички процеси, които се случват в менажирането на една сграда - плащане на сметки, разпределение на разходи, ако има повреда, тя да се разреши по най-бързия начин, и т.н. Тоест, вместо да се работи с лист хартия, да се пише в екселски таблици и да се звъни по телефона или на вратата, сега всичко е на разположение в обща система", разказва съоснователят на Centorida Христо Георгиев. Благодарение на разработения от екипа софтуер може да получите известяване за сметки и да ги плащате онлайн. "Опитваме се да улесним процеса от започването му - събирането на таксите, до разпределянето на разходите на сградата", казва Георгиев.

За живеещия в сградата има портал, в който може да се регистрира чрез SMS и да следи какви пари е платил и как се харчат, да пише на останалите съседи в сградата, да организира общи събрания и да решава някои въпроси онлайн. Мениджърът или домоуправителят може да наблюдава всички параметри в кооперацията или блока, да следи как се харчат парите от касиерите, за които от своя страна има специално пригодена апликация и мобилен принтер, за да дават разписки. От компанията са разработили различни пакети, единият от които - за до 200 жилища, е абсолютно безплатен. За големите професионални фирми има други планове с различни функционалности и форми за отчети.

"Има много малки разработки, които са по-скоро леко подобрен счетоводен софтуер, който покрива някои функции, но няма платформа, която да отговаря на всички нужди и реално да спестява време", посочва предимствата на платформата Христо Георгиев. Към момента клиентите на стартиращата компания са професионални, непрофесионални управители и хора, които управляват затворени комплекси. Също така някои от живеещи в сградите понякога предлагат използването на системата, защото за тях е важно да следят как се изразходват средствата им.

В Благоевград почти всяка сграда - между 80 и 90%, използва платформата на Central Property, тъй като почти всички се управляват от една и съща професионална фирма. В София пазарът е доста сегментиран и в столицата платформата се използва от няколко малки фирми. "Имаме клиенти в Стара Загора, Пловдив и Варна, Русе, малки градове като Пазарджик също се интересуват, Благоевград и Дупница", разказва съоснователят.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Жилищни имоти. Още текстове по темата може да откриете тук.
Ценовият диапазон на месечните такси за професионалните фирми в панелните блокове варира между 3 и 7 лева на апартамент месечно.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Това се случва основно сред новите блокове, в старите където най-много има нужда от професионално управление и поддръжка михлюзите се услушват, че не дай Боже да им се налага да плащат 5 лева за чистачката на месец плюс още толкова за поддръжка.

  • 2
    shneider avatar :-P
    Koba Stalin

    Какво е професионалният домоуправител... и има ли почва у нас?

    У нас също ще има почва, ако живущите се съгласят освен да плащат сметките и да изхранват "професионалиста". Лично аз не виждам как този професионалист ще намали разходите на живущите - но със сигурност ще ги увеличи. Второ - какво ни гарантира, че този "професионалист" ще е добросъвестен. Нищо! А това означава, че и той трябва да проверяван и контролиран от живущите. Колко от бабичките боравят с интернет за да се оправят с новата платформа? Вече чуя ли за нововъведения веднага си мисля, че някой силно е закъсал за пари.

  • 3
    mitko11 avatar :-?
    mitko11

    Интересно защо за сградите има професионално управление с професионален домоуправител, а за държавата няма? Каква е професионалната пригост за управление на държава на един военен пенсионер, който цял живот е изпълнявал чужди заповеди?

  • 4
    m_style avatar :-P
    m_style

    Цитирането на германски опит доказва за пореден път защо у нас няма да стане скоро така! Всеки германец знае какви са общите разходи и кой колко % е длъжен да дава! У нас нито някой прави законови общи събрания /по идеални части/, нито има адекватни отчети, нито консенсус за ремонти. Събираемостта е ниска, общо взето покриват се разходи за елктричество и това е! Реално няма как да принудиш някой да плаща, още повече навреме! А и на болшинството КОЧИНАТА ИМ ХАРЕСВА, стига да не се дават пари!

  • 5
    neut avatar :-|
    neut

    Полезни помощници - повече от година имаме такъв и в блока

  • 6
    shileto avatar :-|
    shileto

    С доста зор ги убедихме и вече от години и ние си имаме такъв домоуправител и нямаме грижи

  • 7
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    Нормално половината живущи в блока са писури, дето ни приемат, ни предават. Иначе законът не е лош, но как да изгонят от един вход половината обитатели, на всичко отгоре и собственици. Иначе когато преобладаващия брой са читави, няма никакви проблеми, даже и да няма никакъв домоуправител.
    В Германия е друго, там и законът е неумолим и хората не си правят илюзии, че могат да го заобиколят.

  • 8
    the_axel avatar :-|
    the_axel

    Хващам се за последното изречение на #7 - "В Германия е друго, там и законът е неумолим и хората не си правят илюзии, че могат да го заобиколят" ! - Това обяснява всичко - не само за етажната собственост, но и изобщо за държавата ни ! Там ,където законът е неумолим (т.е. спазва се безусловно) има държава , където не - има имитация !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

BOYANA TERRACE

BOYANA TERRACE

SoHome Residential Park

SoHome Residential Park

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK