Оцвети ми това
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оцвети ми това

Shutterstock

Оцвети ми това

Боравенето с цветовете в интериора е от изключително значение за здравословна и устойчива среда на обитаване, е мнението на специалистите

3777 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Някои каталози с цветовете на бои могат да си съперничат със стихосбирки по поетичност и развихряне на въображението – от пустинно цвете и небесносиньо до дъх на слон, кожа на алигатор, а от тази година и има съвсем ново бяло, което е определяно като чаша, пълна с мляко, което е точно с 2% масленост. Безкрайните нюанси на цветовете объркват обикновените потребители. Американската компания за висококачествени бои Benjamin Moore например предлагат 72 вида червено. Те обаче не могат да се конкурират по креативност в названията с британската компания за луксозни бои Farrow & Ball, които не се страхуват да прибягват към имена като "мъртва сьомга"– тъмен цвят между розово и кафяво. Цветът на мъртвата сьомга е съвсем различен от цвета на 2019 г. според института на Pantone, който е жив корал. Живият корал беше излъчен след проучване на социалните, икономическите и политическите процеси през предходната година и основното обяснение на Pantone беше, че хората са преживели доста стрес и искат да виждат и усещат нещо, което би ги успокоило и дало солидна основа и чувство за подкрепа в ежедневието им, както и жажда за живот. И ако такива обяснения в момента се възприемат от модни дизайнери, архитекти, експерти, графични дизайнери като съвсем логично звучащи, то преди години на хората са им звучали странно.

От първата "Теория на цветовете", която е не на друг, а на самия немски поет Гьоте, до наши дни са направени множество научни проучвания как влияят цветовете на хората. Някои на границата на научното, други изцяло изкуствоведски и архитектурни като трактата на Василий Кандински върху психологическото въздействие на цветовете. "Тази година се навършват сто години от създаването на Баухаус школата, част от която е бил Кандински. Те поставят основите на съвременните ни модерни разбирания за интериорни цветове", казва изкуствоведът Васил Макаринов. Той обръща особено внимание на трите основни цвята - жълто, червено, синьо, които обвързва с геометрични фигури и им придава допълнителна символна натовареност. "Сгради, които са били по образци на Баухуас, са обръщали специално внимание на тези цветове, включително и къщата на Сирак Скитник на ул. "Борова гора" в София. Според него в момента има едно връщане към наситените цветове в интериора от тази епоха на модернизма и, разбира се, към бялото. "Апартаментът, в който аз живея, също е изцяло в бяло – един неутрален цвят, отделно модерен във всички конотации на думата." На българите им отнема време да се откъснат от така любимия им бежов или жълтеникав цвят и да посегнат смело към бялото.

Междувременно учените започват все повече да се занимават с багрите. Провеждат различни изследвания, които включват и дори замерване на пулса, ядрено-магнитен резонанс и всякакви други методи, за да се измерят показателите на хора, изложени на различни цветове. Резултатите за това как влияят цветовете помагат в множество сфери: вече знаем много повече от това, че зелените стени успокояват хората. Всъщност зависи кой точно нюанс на зеленото, защото синьо-зеленикавата светлина, която излъчват екраните на телефоните, често е смятана за причина за безсъние. Докато хората се взират в тази синьо-зелена светлина, организмът им забавя произвеждането на хормона на съня мелатонин, защото се заблуждава, че е ден.

От друга страна, хора с депресивни състояния, които са били подложени на терапия с наситената синя светлина, са се почувствали много по-добре. Оптимистичните резултати от изследванията в тази посока провокират японците да инсталират гарите на влака в Токио, където има най-много самоубийства, лампи с ярка синя светлина. Самоубийствата спадат драстично – със 74%. След тях и англичаните инсталират лампи със силна светлина на пероните, откъдето тръгват влаковете от летището "Гетуик".

Но ако синият цвят ни развеселява и изтръгва от меланхолия, той едва ли ще е най-добрият цвят за стените в спалнята. Оказва се, че един консултант по цветовете трябва да знае много повече от това кои са модните тенденции – трябва да притежава и наложилия се в последно време термин "цветова интелигентност". Според Pantone цветовата интелигентност означава да сте запознати с всички аспекти на багрите: от психологията на цветовете, културния контекст и асоциациите, които предизвикват, до най-новите тенденции. Един такъв консултант по цветове в Англия взима 320 евро на час, но в България все още трудно би могло да се намери и подобна дейност извършват интериорни дизайнери или архитекти.

"Светлосиньо е цветът за спалнята", съветва ни интериорната дизайнерка Руска Чакадия, която работи за едни от най-интересните проекти в Тбилиси. Тя споделя някои от съветите, които тя дава на грузинските клиенти, специално за "Капитал". Освен светлосиньо Руска препоръчва и други пастелни цветове – светлорозово, светлозелено и дори златно с розово. А що се отнася до десени – това са растения и цветя.

Но дори дребните неща като синя кафеварка, зелен стол или бяла ваза създават настроение. "Именно затова боравенето с цветовете в интериора е от изключително значение за здравословна и устойчива среда на обитаване", казва архитект Ивайло Томов. Той и колегата му Марио Мешков от Shuplla споделят наблюдението си от практиката с клиенти: "За щастие все по-често "класическата" и в този смисъл масова комбинация бежово с венге заедно с малко оранжево за цвят отстъпва място на все по-индивидуални и себеизразяващи комбинации." Напоследък българи се решават на по-интересни цветови решения и се обръщат към тях за интериорни решения - важен става самият материал като носител на текстура и цвят. Сивият цвят става модерен чрез популярността на бетона – ако е изпълнен качествено, той изведнъж от груб и студен първичен материал, свързван главно със строителството, се превръща в изключително приятен на допир, визуално богат на нюанси и текстура и непретенциозен за поддръжка.

И ако интериорните дизайнери и архитекти са оптимистични за избора на цветове, продавачите в магазини за боя казват, че все още българите масово избират бежово, цвят магнолия и нейни вариации. "От пет години работя тук и клиентите, които идват с дизайнери или проекти от тях, са много малко, въпреки че предлагаме много марки бои, включително и висок клас с голямо разнообразие, те все си избират в бежовата гама", казва Росен Харалампиев от Color Land на ул. "Раковски". Избирането по каталог е много забавно за хората и често се стига пак до името и тяхното сугестиране. Наблюдението на Росен ни връща към една от най-скъпите марки за бои в света - Farrow & Ball, които, след като кръщават обикновеното сиво "гръбче на мишка", успяват да го продават доста по-успешно от конкурентните брандове, които предлагат същия цвят. Според материал на The New Yorker за техните цветове – брандът им е толкова популярен, че боядисването на дома ви в техен цвят ви гарантира престижност. Или може би не името е било водещо в успеха им, а фактът, че Дейвид Камерън – бившият министър-председател на Великобритания, боядиса в цвят "гръбче на мишка" заслона в градината си, от който пише мемоарите си.

Pantone

Доставчикът на цветни системи и технологии за подбор и акуратно представяне на цветове Pantone има и цял институт за проучване на багрите. Всяка година те отделят време, за да анализират случващите се природни, икономически, социални и дори политически промени по света, за да излъчат накрая един цвят победител, който ще е цветът на следващата година. За 2019 г. това е живият корал - "цвят, който е топъл, естествен и солиден", цвят, "който вдъхва увереност" - PANTONE 16-1546 Living Coral. Това е цвят, който се намира в естествена среда и в природата, затова и носи уют и интимност. Изборът им цели и да привлече вниманието на хората към проблема със загиващите корали. Цветът на миналата година беше виолетовият, а през декември ще разберем и в какви багри ще e 2020 г.

История на българския цвят на годината

"Цвят на годината" е инициатива, която дава погледа на професионалната гилдия към възможностите за работа с цветовете. Вече четири поредни години "Оргахим" събира на едно място водещи интериорни дизайнери, блогъри, артисти за съвременното градско изкуство и избира цвят и тенденция, която ще повлияе върху предпочитанията в интериорния дизайн и архитектурата през следващите дванадесет месеца. "Формално ние сме компания, която произвежда лакове и бои, но в същността си "Оргахим" създава цветове. Цветовете присъстват навсякъде около нас и предизвикват различни усещания и преживявания у хората. Затова мога да кажа, че ние продаваме емоции и представи", отбелязва маркетинг мениджърът на "Оргахим" Емил Кунчев. Определянето на модния за България цвят задава локален тренд и подпомага потребителите в избора на бои и материали за декорация. За цвят на 2019 г. "Оргахим" избра органик - нюанс на зеленото. Цветът органик е нюанс на зеленото, който е с основно символно значение на растеж, развитие, природа, спокойствие, надежда, мир. От психологична гледна точка той бележи функцията "усещане" (функцията на действителното). В много култури зеленото е символ на късмет. Чистото зелено се смята за възможно най-спокойния и неутрален цвят. Добавянето на бяло и бежово в зеленото му придава пастелност и усещане за чистота и преходност. Този нюанс от символна гледна точка е мек, успокояващ и прохладен. Избирането му за цвят на 2019 говори за необходимостта от спокойствие, разсъдъчност, обръщане към себе си и създаване на чувство за надежда, растеж и развитие. Носи послание за мир и природосъобразен начин на живот. Тази година инициативата "Цвят на годината" се разширява чрез привличане на нови професионални общности и нови форми за представяне и интеракция с потребителите. Още на церемонията през януари беше подреден пъзелът "Цвета на 2019-та". "През годината са планирани още разнообразни и ефектни инициативи, които да правят ежедневието на хората по-цветно, по-приятно и свежо", допълва Емил Кунчев.

Някои каталози с цветовете на бои могат да си съперничат със стихосбирки по поетичност и развихряне на въображението – от пустинно цвете и небесносиньо до дъх на слон, кожа на алигатор, а от тази година и има съвсем ново бяло, което е определяно като чаша, пълна с мляко, което е точно с 2% масленост. Безкрайните нюанси на цветовете объркват обикновените потребители. Американската компания за висококачествени бои Benjamin Moore например предлагат 72 вида червено. Те обаче не могат да се конкурират по креативност в названията с британската компания за луксозни бои Farrow & Ball, които не се страхуват да прибягват към имена като "мъртва сьомга"– тъмен цвят между розово и кафяво. Цветът на мъртвата сьомга е съвсем различен от цвета на 2019 г. според института на Pantone, който е жив корал. Живият корал беше излъчен след проучване на социалните, икономическите и политическите процеси през предходната година и основното обяснение на Pantone беше, че хората са преживели доста стрес и искат да виждат и усещат нещо, което би ги успокоило и дало солидна основа и чувство за подкрепа в ежедневието им, както и жажда за живот. И ако такива обяснения в момента се възприемат от модни дизайнери, архитекти, експерти, графични дизайнери като съвсем логично звучащи, то преди години на хората са им звучали странно.

От първата "Теория на цветовете", която е не на друг, а на самия немски поет Гьоте, до наши дни са направени множество научни проучвания как влияят цветовете на хората. Някои на границата на научното, други изцяло изкуствоведски и архитектурни като трактата на Василий Кандински върху психологическото въздействие на цветовете. "Тази година се навършват сто години от създаването на Баухаус школата, част от която е бил Кандински. Те поставят основите на съвременните ни модерни разбирания за интериорни цветове", казва изкуствоведът Васил Макаринов. Той обръща особено внимание на трите основни цвята - жълто, червено, синьо, които обвързва с геометрични фигури и им придава допълнителна символна натовареност. "Сгради, които са били по образци на Баухуас, са обръщали специално внимание на тези цветове, включително и къщата на Сирак Скитник на ул. "Борова гора" в София. Според него в момента има едно връщане към наситените цветове в интериора от тази епоха на модернизма и, разбира се, към бялото. "Апартаментът, в който аз живея, също е изцяло в бяло – един неутрален цвят, отделно модерен във всички конотации на думата." На българите им отнема време да се откъснат от така любимия им бежов или жълтеникав цвят и да посегнат смело към бялото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK