Оцвети ми това

Боравенето с цветовете в интериора е от изключително значение за здравословна и устойчива среда на обитаване, е мнението на специалистите

Някои каталози с цветовете на бои могат да си съперничат със стихосбирки по поетичност и развихряне на въображението – от пустинно цвете и небесносиньо до дъх на слон, кожа на алигатор, а от тази година и има съвсем ново бяло, което е определяно като чаша, пълна с мляко, което е точно с 2% масленост. Безкрайните нюанси на цветовете объркват обикновените потребители. Американската компания за висококачествени бои Benjamin Moore например предлагат 72 вида червено. Те обаче не могат да се конкурират по креативност в названията с британската компания за луксозни бои Farrow & Ball, които не се страхуват да прибягват към имена като "мъртва сьомга"– тъмен цвят между розово и кафяво. Цветът на мъртвата сьомга е съвсем различен от цвета на 2019 г. според института на Pantone, който е жив корал. Живият корал беше излъчен след проучване на социалните, икономическите и политическите процеси през предходната година и основното обяснение на Pantone беше, че хората са преживели доста стрес и искат да виждат и усещат нещо, което би ги успокоило и дало солидна основа и чувство за подкрепа в ежедневието им, както и жажда за живот. И ако такива обяснения в момента се възприемат от модни дизайнери, архитекти, експерти, графични дизайнери като съвсем логично звучащи, то преди години на хората са им звучали странно.

От първата "Теория на цветовете", която е не на друг, а на самия немски поет Гьоте, до наши дни са направени множество научни проучвания как влияят цветовете на хората. Някои на границата на научното, други изцяло изкуствоведски и архитектурни като трактата на Василий Кандински върху психологическото въздействие на цветовете. "Тази година се навършват сто години от създаването на Баухаус школата, част от която е бил Кандински. Те поставят основите на съвременните ни модерни разбирания за интериорни цветове", казва изкуствоведът Васил Макаринов. Той обръща особено внимание на трите основни цвята - жълто, червено, синьо, които обвързва с геометрични фигури и им придава допълнителна символна натовареност. "Сгради, които са били по образци на Баухуас, са обръщали специално внимание на тези цветове, включително и къщата на Сирак Скитник на ул. "Борова гора" в София. Според него в момента има едно връщане към наситените цветове в интериора от тази епоха на модернизма и, разбира се, към бялото. "Апартаментът, в който аз живея, също е изцяло в бяло – един неутрален цвят, отделно модерен във всички конотации на думата." На българите им отнема време да се откъснат от така любимия им бежов или жълтеникав цвят и да посегнат смело към бялото.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал