С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 апр 2013, 10:43, 6161 прочитания

По-близо до най-доброто

Робуста набира все по-голяма скорост срещу елитната арабика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Поредицата "Кафе" е част от специално издание на "Капитал". Всяка сутрин от 8 до 11 април ще можете да прочетете по няколко нови статии от нея. Всички тях ще намeрите на capital.bg/kafe.

 
 
Феновете на кафето би трябвало да бъдат доволни. Любимата им марка скоро може да стане по-евтина. Причината: сорт арабика се е обезценил с почти 50% от 2011 г. насам, което пък принуди напоследък големите производители да намаляват цените на дребно.  

Само за последната година сортът арабика (който е премиум и се използва предимно за еспресо) е загубил над 35% от стойността си. В същото време по-евтиният сорт робуста бележи ръст нагоре с над 10%. Много инвеститори следят внимателно свиващата се разлика в цената между двата сорта, която е най-малката от 2009 г. насам.


"Светът използва по-евтини сортове кафе, тъй като глобалната икономика се нуждае именно от такива по рафтовете в магазините", заяви пред Dow Jones Густаво Морети, трейдър в бразилската Ecom Agroindustrial Corp., една от най-големите компании за търговия с кафе. Робуста е нагоре заради нарасналото търсене на нововъзникващи пазари като Русия и Бразилия. В същото време потреблението на по-скъпата и качествена арабика на развити пазари като Европа и САЩ не се покачва особено.

Рекордно производство

Друга причина за спада на цените на арабика е производството, което ще достигне рекордни нива през настоящата година, свършваща през май. Според Международната организация за кафето продукцията ще е 90 млн. торби (от 60 кг), с 10.6% повече от 2012. Само продукцията на Бразилия е над 50 млн. торби. Според изследване на ICE Futures складовите запаси в САЩ са най-високите от март 2010 г. насам. От началото на годината големите глобални производители са намалили цените на дребно с над 5%.



"Не сме били свидетели на такива запаси от години. Дъното ще бъде достигнато около май месец. В момента производителите пълнят складовете и все някога ще трябва да започнат да продават по-активно, за да освободят място за новата реколта", заяви за Bloomberg Крисчън Волтърс, президент на щатския вносител Wolthers America. При тези тенденции на пазара през последната година запасите на арабика са нараснали със 72% до 2.6 млн. торби, което показва спадналото търсене. В същото време наличностите на робуста са се свили с 55%.

Като сигнал за нарастващото влияние на по-евтиния сорт борсовият индекс Rogers International Commodity Index смени арабика с робуста в кошницата си от борсови стоки, които следи.

"Потреблението се движи в тази посока и искаме да изпреварим събитията", заяви пред Wall Street Journal инвеститорът Джим Роджърс, който е създател на индекса. Друга причина за нестабилните цени са борсовите спекуланти. От години търговията на борсите ICE в Ню Йорк (арабика) и Liffe в Лондон (робуста) е движена основно от големите кафе компании и трейдъри като Louis Dreyfus Commodities. Но през последните години в играта се намесиха хедж и други фондове, които според някои наблюдатели са "виновни" за волатилния пазар.

Международната организация за кафето прогнозира, че търсенето на робуста ще расте с 6% годишно до 2095 г., докато това на арабика – само с 1% на година. Някои анализатори очакват дефицит на арабика през следващата 2013-2014 реколта и по тази причина инвеститорите може би ще бъдат по-внимателни след лятото.

Производители под напрежение

Страните производители са притиснати до стената. Най-големият от тях – Бразилия, обмисля да повиши минималната изкупна цена, за да подпомогне местните фирми. По независими оценки стопаните са изгубили над 10 млрд. реала (3.9 млрд. евро) през последната година. В страната дискутират и идеята производителите да продават кафеените зърна на правителството на фискирани към определена дата цени.

Спадът в цената на арабика удари и програмата за повторно залесяване на четвъртия най-голям производител в света - Колумбия. Властите в южноамериканската страна ще засеят 100 000 вместо първоначално планираните 120 000 хектара. Държавната програма е важна за индустрията, тъй като повечето от 570-те хиляди производители на кафе в страната са дребни фермери със земя под 5 акра. Колумбийските стопани произвеждат средно по 8.3 торби кафе на хектар, докато в Гватемала реколтата е 12.4 торби, в Коста Рика – 16, а в някои области на Бразилия – 22.

Международната организация за кафето предупреди, че сегашните ниски цени могат да принудят фермерите да преминат към по-печеливши селскостопански култури или да продадат земите си. "В Бразилия най-големият "противник" на кафето са портокалите и тръстиката, докато в Африка това са имотните предприемачи", отбелязва Роберио Оливейра Силва, изпълнителен директор на Международната организация за кафето. Все пак според него има и положителни новини – банките не спират да финансират производителите на кафе, особено в Бразилия.

 У дома и в офиса

Въпреки че консумацията на кафе на развитите пазари е в стагнация, потребителските тенденции се променят непрекъснато. Кафето е станало толкова важна част от ежедневието ни, че дори над 161 000 юзъри в бизнес социалната мрежа LinkedIn го определят като "умение". Естествено много от тях са професионалисти, работещи във фирми, свързани с индустрията.

В социалните мрежи има много дискусии и за тенденцията кризата да пренесе пиенето на кафе у дома и в офиса - от ценителите до масовите "пиячи" изместват предпочитанията си от заведения към консумацията на работното място или вкъщи. По държави единствено в Португалия консумацията на кафе е по-голяма в заведенията, отколкото у дома. Но "пиенето на кафе навън" има относително висок дял и в Япония, Гърция и Испания.

Вериги като Starbucks също мислят как да отговорят на пазарните тенденции и променят стратегията си, като разширяват бизнеса си извън заведенията. В САЩ компанията планира да отвори "брандирани локации" в колежи, хотели и болници.

"Има два начина да си успешен на пазара – или предлагаш възможно най-доброто качество, или възможно най-ниската цена. Не искате да сте по средата. Само големите играчи могат да си позволят да правят кафе с ниски разходи, защото могат да налагат условията си на доставчиците", казва пред WSJ Андреа Или, изпълнителен директор на illycaffе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доктор Шоколад 2 Доктор Шоколад

Кофеинът и какаото са често използвани съставки в козметичните продукти

4 апр 2014, 3818 прочитания

Здраве на зърна 10 Здраве на зърна

Как истинските шоколад и кафе помитат стреса

4 апр 2014, 7851 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кафе" Затваряне
Проф. д-р Донка Байкова, диетолог: Кафето повишава умствената и физическата активност

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10