Дали удоволствието от истинското кафе намалява, или българският потребител все още се разминава с него заради дълго изграждания вкус към по-силното, остро и всъщност евтино кафе?
По данни на АС Nielsen, цитирани от "Mondelez България", през последните три години до 2013 г. пазарът на кафе пада в обем и през миналата година процентът е 2.2. В същото време обаче продажбите бележеха ръст в стойност, което означаваше, че потребителите търсят по-скъпо и качествено кафе. "За пръв път обаче през 2013 г. категорията намалява и в стойност – с 1.8% спрямо предходната", коментира Петър Согиндолски, старши продуктов мениджър категория "Кафе" в "Mondelez България". Пазарът на кафе през 2013 г. се оценява на 7584 тона в обем и 148 млн. лева в стойност според AC Nielsen. България е една от малкото страни в ЕС, в които се отбелязва значителен ръст и на "удобните" сегменти и такова солидно присъствие на разтворимото кафе и кафе миксовете (3 в 1, 2 в 1). През миналата година разтворимото кафе е достигнало 30% от общото потребление и продължава да бележи ръст, а делът на кафе миксовете е 15%. Макар и от много ниска база, тъй като засега заема едва 1% от пазара, ръстът на кафето в еднократни дози (капсули, падове) е двуцифрен – 25% в стойност и изпити чаши.Според Tchibo – България, е трудно да се каже, че пазарните дялове на брандовете са точно определени, тъй като в проучванията не са включени част от големите вериги и продажбите на насипно кафе. Освен това оборотите на заведенията, веригите бензиностанции, продажбите през вендинг машините и продажбите на кафе в малките павилиончета за цигари, където има малки полупрофесионални машини за кафе или капсули, не се мерят.
С Nova Brasilia и Nescafe на рафта
Вкусът на българина остава непроменен и през миналата година. Само в стойност 51.8% от продажбите се дължат на най-популярната марка мляно кафе - Nova Brasilia, като в продадени опаковки този дял е значително по-висок, тъй като марката е разположена на границата на най-ниския и средния ценови сегмент.
Остър вкус, висока доза кофеин, гъст каймак и плътност. Това в общи линии са изискванията на потребителите и те все още идеално се побират в по-евтиния сорт кафе – робуста, или в най-добрия случай в смесите между арабика и робуста. Марките 100% арабика, макар и често предлагани на регалите на големите магазини, не са толкова търсени не само заради по-високата цена, но и заради това, че в повечето случаи качественото кафе има леко кисел вкус. Тенденцията е насипното кафе да продължава да губи консуматори и обем и то вече не е значим фактор на пазара. Причината е, че клиентите са много по-добре информирани за преимуществата на пакетираното кафе. "Определено продажбите на непакетирано кафе в специализираните магазини намаляват, което се дължи както на богатото разнообразие на пакетирано мляно кафе в магазините за хранителни стоки, така и на по-високите изисквания на потребителите относно качеството", отбелязва Стефан Сайвански, управител на "Деливари Експрес", представител на кафе Melitta.За повечето компании е учудваща широката популярност на разтворимото кафе и кафе миксовете, които растат за сметка на мляното кафе. От една страна, те наистина са най-бързи и лесни за приготвяне, потребителят не се нуждае от машина за това и затова са много популярни, особено сред младите хора и жителите на градовете. В тази посока е насочена и рекламата на големите производители, които се конкурират в този сегмент – Nestle с Nescafe и Mondelez с Jacobs. От друга, разтворимите кафета и миксовете са крачка встрани от традиционния вкус и ритуал на пиене на истинското кафе и производителите опитват да заличат границата. "Създадохме ново поколение разтворимо кафе , което в най-голяма степен запазва аромата и вкуса на мляно кафе, през миналата година печелим позиции и достигнахме 24% пазарен дял", коментира Петър Согиндолски.
Кафенето на Lavazza
Заведенията в България са около 30 хил. и безспорен лидер при тях е кафе Lavazza, чийто генерален дистрибутор е "Софсток". По изчисления на търговеца делът им в заведенията е 80%, но конкурентите им считат, че той е по-малък.
По принцип начинът за работа с кафетата е еднотипен – компанията, производител на кафе, обикновено сключва дългосрочен договор за 2-3 години, като предоставя техниката, чашите, оборудва и брандира заведението, а то се ангажира с покупка на определено количество кафе на съответната цена. В ресторантите, кафенета и хотелите се предлагат различни брандове кафе - Bianchi, Illy, Buondi, Nescafe Alegria, Segafredo.Като цяло – и у дома, и навън кафето е ритуал – то се пие за минимум 20-30 минути и е повод за социален контакт и удоволствие за сетивата. Именно на това разчитат и големите компании, за да наложат своите брандове.
Аромат на лукс
Преди години директорът на световния лидер за пречистване на вода Brita отбелязва, че когато италианската фабрика МОАК влезе с продуктите си в България, българите ще започнат да пият кафе заради качеството му. И това наистина се случва. Най-бързо растящата марка кафе в Италия влиза първо в най-престижните заведения и хотели, а отскоро разпространява продуктите си и в големите офиси. Не на всяка цена – приготвянето и консумацията на кафе при МОАК е своеобразен ритуал, подчинен на петте М на италианското кафе изкуство (виж таблицата).
По думите на Михайлова през последните години на кризата в хорека канала и офисите има сериозен проблем. Става въпрос за сервиза и поддръжката на машините за кафе и оборудването. "Тази услуга се занемарява сериозно от много фирми. Това е лесно обяснимо, тъй като обикновено при първите индикации за намаляване на оборотите и продажбите намалението на този разход е най-безболезнено, поне за търговците и дистрибуторите", смята тя. Проблемът обаче е, че това пряко влияе върху качеството на кафето и отблъсква клиентите.
Петте М на доброто еспресо
Приготвянето на добро еспресо е изкуство и в Италия включва така наречените 4 M елемента, към които неотдавна МОАК прибавя и пети:Miscela (смес)
Вкусът, ароматът и богатството на еспресото зависят от сместа.
Macinadosatore (смилане)
Съществуват два вида кафемелачки, като изборът на всяка от тях зависи от търсения резултат. От особена важност е машината да бъде в идеално състояние. Неправилното смилане на зърната би могло да повлияе на вкуса на кафето или да придаде на еспресото горчив послевкус.
Macchina (кафе машина)
За да сте сигурни, че еспресото получава правилния баланс, трябва да се избере най-подходящата машина в зависимост от желаните резултати и да се следват стандартите на налягането, температурата и количеството кафе, предписани от производителя.
Маnо (ръка)
Това означава, че опитът и уменията на бармана при приготвянето на еспресо играят важна роля в този процес.
Manutenzione (поддръжка)
Правилна поддръжка на машината. Редовното почистване на машината може да повлияе положително на вкуса и аромата на продукта.
Бумът на капсулите

Малка инвестиция в машина, бързо и чисто приготвяне, еднакво качество на кафето всеки път. Това са част от причините продажбите на кафето в еднократни дози да постигат забележителния ръст от 25% само за една година в сравнение с 2012. Като цяло обаче базата е ниска и в момента капсулите заемат едва 1% от общите продажби и около 5% от кафетата, изпити у дома.
Машината за капсули е сравнително опростена и евтина, а това е много силна страна. "Съвсем лесно човек може да смени смеската кафе или да избере дали то да е с кофеин или без. Друго съществено предимство е, че системата осигурява много бързо, лесно и чисто решение за консумация. Когато човек приготвя кафе по традиционен начин, във всички случаи има нужда да измие ръкохватката, да почисти машината, падат прашинки кафе при смилане", коментира Стойко Петков. По думите му капсулите са модерно, чисто и лесно решение, но значително по-скъпо от останалите брандове мляно кафе.Битката за чашата кафе в офисите все още се печели от мляното кафе, но на повечето работни места има монтирани машини за еднократни дози. Обикновено те са затворени системи – машината работи предимно с един вид капсули, което стеснява избора до продуктите само на една компания. Кафето на капсули има и още един "минус" – много малко са фирмите, които работят с хартиени дози или продукти, които са лесни за разграждане. В масовия случай става въпрос за метална капсула, което прави този продукт най-малко щадящия природата.
Зелена мода
Най-актуалната напитка в момента е зеленото кафе. Вълната на модата да се използват зърната от зелено кафе за отслабване тръгва от Калифорния преди няколко години и много бързо се настани в Европа.
В случая става въпрос не точно за кафе, тъй като зърната не се изпичат. "Те са много твърди и по конвенционален начин трудно могат да бъдат смлени. Затова се трошат на дребни частици и се варят. Най-разпространената рецепта е това да става за 20 - 30 минути, след което отварата преседява един час, чисто като изкисване, и тази вода се пие по схема. Това не е кафеена напитка, а модерна рецепта за отслабване, с използване на кафеените зърна, за да я наречем лечебна отвара", коментира Стойко Петков, управляващ директор на "Енко вендинг"."Продаваме доста големи количества зелени зърна. Това, което е важно да се знае, е, че не е хубаво всяко зелено кафе да се използва за напитката. Важно е да се подбират специално полирани – т.нар. wet polished зърна. Те са обработени под налягане с водна струя, която така полира зърната, че премахва всякакви остатъци от люспи, пръст, прах, сламки при събирането и изсушаване на реколтата", отбелязва Петков.
Друга съществена тенденция са разтворимите напитки със здравословни добавки или специални аромати. На пазара вече има кафе с женшен, с аромати на лешник и бадем. Те обаче само надграждат вкуса на кафето, внасят разнообразие, но основата е разтворимо кафе.
Дали удоволствието от истинското кафе намалява, или българският потребител все още се разминава с него заради дълго изграждания вкус към по-силното, остро и всъщност евтино кафе?
По данни на АС Nielsen, цитирани от "Mondelez България", през последните три години до 2013 г. пазарът на кафе пада в обем и през миналата година процентът е 2.2. В същото време обаче продажбите бележеха ръст в стойност, което означаваше, че потребителите търсят по-скъпо и качествено кафе. "За пръв път обаче през 2013 г. категорията намалява и в стойност – с 1.8% спрямо предходната", коментира Петър Согиндолски, старши продуктов мениджър категория "Кафе" в "Mondelez България". Пазарът на кафе през 2013 г. се оценява на 7584 тона в обем и 148 млн. лева в стойност според AC Nielsen.
3 коментара
“Машината за капсули е сравнително опростена и евтина, а това е много силна страна.”
Само където е “специфична” за всеки производител...
Машината за капсули е по-евтина (но не много по-евтина), но за сметка на това капсулите са на безбожни цени.
Браво някой да обясни, че кофеина е водноразтворим /то затова на италианците нищо има няма след 7-8 къси еспреси :) /мн. ч.//. Факта че се харесва робуста, някои хора отдават на БДС - едно време за качествено кафе се е смятало силното горчиво кафе което те удря в петите... Един бивш служител на ДС разправяше, че по комунизма пиели някакво Виетнамско кафе, на което му викали "ориднж", понеже било пръскано по виетнамската война с американски химии... Те го знаели ама го пиели понеже нямало друго...
Само нещо си мисля, че е объркано в статията за вкуса на арабиката - не смятам че е кисела... Може и да се бъркам?
Tschibo е супер - тъкмо пуснах една къса арабика на машинката :)