С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 2 апр 2014, 15:09, 10306 прочитания

Милиони шоколади

Пазарът се запазва в стойност, млечните вкусове са най-предпочитани

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
7.4 млн. тона шоколад на стойност 110 млрд. долара, което е с 2% повече от 2012 г., това е потреблението на една от най-големите категории пакетирани храни през миналата година според Euromonitor International. Консумацията само в ЕС е почти половината от световната - за близо 40 млрд. долара. Петте най-шоколадени пазара са Англия, Франция, Германия, Италия и Испания. България е една от държавите с относително ниска консумация на шоколад на глава от населението – 3.1 килограма на година. За сравнение - Румъния е с 1.6 килограма, а Англия - с над 10 килограма.

Шоколадът е спътник на целия ден - най-слабо е присъствието му по време на закуска, но оттам нататък консумацията нараства и е особено силна в късните часове на деня, по време на вечеря и преди лягане. "Шоколадът задоволява много жизнени и хранителни нужди и е подходящ за много поводи – споделяне, подаряване, самонаграда, освежаване и енергизиране, преодоляване на глада между основните хранения", коментира Надежда Иванова, старши продуктов мениджър "Локални марки шоколадови изделия" за България и Румъния в Monedelez.


Отново ръст

Според Иванова пазарът на шоколадови изделия в България се оценява на близо 408 млн. лева и на 30 134 тона годишно. Тя цитира данни, отчетени от Retail Index Service, на Nielsen за категориите шоколадови изделия, бонбони, шоколади и вафли&барове за 2013 г.

Времената на възход в продажбите на шоколад са от 2005 до 2008 г., когато агенциите за пазарни проучвания отчитат над 20% среден ръст в стойност. След 2008 г. обаче се наблюдава трайно намаление на потреблението. Като повечето импулсни стоки шоколадовите изкушения са едни от първите, които консуматорите ограничават. През 2011 г. е отчетена стагнация, но през 2012 потреблението на шоколадови изделия отново отбелязва ръст от 1.5%. През миналата година общият пазар по-скоро се запазва като стойност, но движението по сегменти е различно.



"Mondelez България" е безспорен лидер в категорията таблети (шоколад), която се оценява на 126.2 млн. лева за 2013 г. Компанията има пазарен дял в стойност от 77.1%, а марките й са в топ 3 на най-продавания шоколад в страната. Milka e лидер с 41.1% дял в стойност, следвана от "Своге" и "Млечен", посочва Надежда Иванова.

Млечен, с ядки

Предпочитанията на българските потребители на шоколад се доближават до тези на любителите му в останалите европейски страни - клиентите търсят качествени продукти с добра цена. Интересът към лимитирани серии шоколади и комбинации също е обща черта на купувачите в повечето европейски държави - Германия, Франция, Унгария, Чехия, Полша, Румъния, България, коментира Иванова. Вкус, който сближава скандинавските, немските и българските потребители, е предпочитанието към нестандартни комбинации като солено и сладко.

За разлика от западноевропейските страни, където повечето клиенти предпочитат по-горчивия, натурален вкус на какао (т.нар. черен шоколад), в България фаворит е млечният шоколад.

Най-предпочитан е обикновеният млечен шоколад с различни добавки (всички видове ядки). Млечният с пълнеж (ягода, лешник и други кремове) заема по-малка част, но делът му се увеличава. Плодовите вкусове се купуват най-вече през лятото (ягода, червени плодове и т.н.), посочват от "Nestle България".

"Вкусът на карамел например е един от най-популярните в България, но в съчетание с шоколад не е сред предпочитаните, докато в Полша, Чехия и Унгария тази комбинация е сред най-продаваните. Шоколади с плодови вкусове и пълнежи тип пудинг са едни от най-търсените в Германия и Полша например за разлика от България, където покупките им са по-скоро ограничени", коментира Надежда Иванова.

Между храненията

Шоколадът е най-често търсеното лакомство в похапванията между основните хранения, сочи анкета на "Mondelez България", проведена онлайн. Според нея 72.3% от хората похапват между закуската, обяда и вечерята поне един-два пъти седмично и шоколадът е на първо място в избора им с 42.8%. Следват го вафлите с 37.3%, печивата и бисквитите.
Всеки трети участник в анкетата похапва на работното си място, а всеки пети успява да го направи в движение, "на крак".

Българското начало

"Ваше величество, не забравяйте, че разговаряте с български офицер!" Репликата е на полковник Велизар Пеев, командир на полка в Севлиево, възразил на невъздържана обида, отправена от княз Фердинанд. Заради своята дързост 38-годишният Пеев е изпратен в запаса. С което се слага край на блестящата му военна кариера, започнала като отличник от Петербургската военна академия, преминала през гордия отказ да остане на служба в руската армия и продължила по време на Сръбско-българската война.

Както се казва - една врата се затваря, за да се отвори друга. През 1901 г. на ул. "Ломска" в София, в една почти порутена къща, инж. Велизар Пеев открива първата българска работилница за шоколад и захарни изделия. Шоколадовото изкуство той изучава във Франция и дори довежда със себе си френски майстор технолог, който да му помага в производството.

Началото на бизнеса е трудно. Шоколадът е непознат продукт в България и репликата "Как се яде? С лъскавата хартишка или без нея?" съвсем не предизвиква смях по онова време. Недоверието обаче бързо отстъпва пред възхищението на прехласнатите любители на шоколада.
Продуктите получават множество международни награди и отличия. "Царска" бонбониера в луксозна дървена кутия както и други вкусни неща подслаждат приемите в двореца, след като Велизар Пеев става придворен доставчик на шоколадови изделия за цар Фердинанд.

С времето Пеев сe превръща в основен производител на шоколад, като на него се падат две трети от производството на какаови продукти в България. Бизнесът се разраства много, търси се ново място за по-голяма фабрика. Тя е построена в Своге през 1924 г., започва работа с 300 работници и 170 машини и се превръща в акционерно дружество - "Индустрия за шоколад и захарни изделия Велизар Пеев". През 1935 г. тук се премества и софийското производство на шоколад и шоколадови изделия.

В началото на 30-те години на миналия век Велизар Пеев-младши поема ръководството на фабриката. Доставя какао от Холандия, купува машини от Германия (АЕГ), Италия ("Марели") и Австрия, които работят почти до края на 80-те години на миналия век.
На 23 декември 1947 г. фабриката е национализирана и семейство Пееви са принудени да предоставят бизнеса си на държавата. Дружеството е преименувано на завод за шоколадови изделия "Република" и е известно с това име до 15 ноември 1993 г., когато Kraft foods го купува от държавата.
 

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доктор Шоколад 2 Доктор Шоколад

Кофеинът и какаото са често използвани съставки в козметичните продукти

4 апр 2014, 3817 прочитания

Здраве на зърна 10 Здраве на зърна

Как истинските шоколад и кафе помитат стреса

4 апр 2014, 7849 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кафе" Затваряне
Хрупкав пазар

Продажбите на вафли се колебаят между отдръпването и увеличеното търсене

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10