Милиони шоколади
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Милиони шоколади

Милиони шоколади

Пазарът се запазва в стойност, млечните вкусове са най-предпочитани

Мара Георгиева
10831 прочитания

© Капитал


7.4 млн. тона шоколад на стойност 110 млрд. долара, което е с 2% повече от 2012 г., това е потреблението на една от най-големите категории пакетирани храни през миналата година според Euromonitor International. Консумацията само в ЕС е почти половината от световната - за близо 40 млрд. долара. Петте най-шоколадени пазара са Англия, Франция, Германия, Италия и Испания. България е една от държавите с относително ниска консумация на шоколад на глава от населението – 3.1 килограма на година. За сравнение - Румъния е с 1.6 килограма, а Англия - с над 10 килограма.

Шоколадът е спътник на целия ден - най-слабо е присъствието му по време на закуска, но оттам нататък консумацията нараства и е особено силна в късните часове на деня, по време на вечеря и преди лягане. "Шоколадът задоволява много жизнени и хранителни нужди и е подходящ за много поводи – споделяне, подаряване, самонаграда, освежаване и енергизиране, преодоляване на глада между основните хранения", коментира Надежда Иванова, старши продуктов мениджър "Локални марки шоколадови изделия" за България и Румъния в Monedelez.

Отново ръст

Според Иванова пазарът на шоколадови изделия в България се оценява на близо 408 млн. лева и на 30 134 тона годишно. Тя цитира данни, отчетени от Retail Index Service, на Nielsen за категориите шоколадови изделия, бонбони, шоколади и вафли&барове за 2013 г.

Времената на възход в продажбите на шоколад са от 2005 до 2008 г., когато агенциите за пазарни проучвания отчитат над 20% среден ръст в стойност. След 2008 г. обаче се наблюдава трайно намаление на потреблението. Като повечето импулсни стоки шоколадовите изкушения са едни от първите, които консуматорите ограничават. През 2011 г. е отчетена стагнация, но през 2012 потреблението на шоколадови изделия отново отбелязва ръст от 1.5%. През миналата година общият пазар по-скоро се запазва като стойност, но движението по сегменти е различно.

"Mondelez България" е безспорен лидер в категорията таблети (шоколад), която се оценява на 126.2 млн. лева за 2013 г. Компанията има пазарен дял в стойност от 77.1%, а марките й са в топ 3 на най-продавания шоколад в страната. Milka e лидер с 41.1% дял в стойност, следвана от "Своге" и "Млечен", посочва Надежда Иванова.

Млечен, с ядки

Предпочитанията на българските потребители на шоколад се доближават до тези на любителите му в останалите европейски страни - клиентите търсят качествени продукти с добра цена. Интересът към лимитирани серии шоколади и комбинации също е обща черта на купувачите в повечето европейски държави - Германия, Франция, Унгария, Чехия, Полша, Румъния, България, коментира Иванова. Вкус, който сближава скандинавските, немските и българските потребители, е предпочитанието към нестандартни комбинации като солено и сладко.

За разлика от западноевропейските страни, където повечето клиенти предпочитат по-горчивия, натурален вкус на какао (т.нар. черен шоколад), в България фаворит е млечният шоколад.

Най-предпочитан е обикновеният млечен шоколад с различни добавки (всички видове ядки). Млечният с пълнеж (ягода, лешник и други кремове) заема по-малка част, но делът му се увеличава. Плодовите вкусове се купуват най-вече през лятото (ягода, червени плодове и т.н.), посочват от "Nestle България".

"Вкусът на карамел например е един от най-популярните в България, но в съчетание с шоколад не е сред предпочитаните, докато в Полша, Чехия и Унгария тази комбинация е сред най-продаваните. Шоколади с плодови вкусове и пълнежи тип пудинг са едни от най-търсените в Германия и Полша например за разлика от България, където покупките им са по-скоро ограничени", коментира Надежда Иванова.

Между храненията

Шоколадът е най-често търсеното лакомство в похапванията между основните хранения, сочи анкета на "Mondelez България", проведена онлайн. Според нея 72.3% от хората похапват между закуската, обяда и вечерята поне един-два пъти седмично и шоколадът е на първо място в избора им с 42.8%. Следват го вафлите с 37.3%, печивата и бисквитите.

Всеки трети участник в анкетата похапва на работното си място, а всеки пети успява да го направи в движение, "на крак".

Българското начало

"Ваше величество, не забравяйте, че разговаряте с български офицер!" Репликата е на полковник Велизар Пеев, командир на полка в Севлиево, възразил на невъздържана обида, отправена от княз Фердинанд. Заради своята дързост 38-годишният Пеев е изпратен в запаса. С което се слага край на блестящата му военна кариера, започнала като отличник от Петербургската военна академия, преминала през гордия отказ да остане на служба в руската армия и продължила по време на Сръбско-българската война.

Както се казва - една врата се затваря, за да се отвори друга. През 1901 г. на ул. "Ломска" в София, в една почти порутена къща, инж. Велизар Пеев открива първата българска работилница за шоколад и захарни изделия. Шоколадовото изкуство той изучава във Франция и дори довежда със себе си френски майстор технолог, който да му помага в производството.

Началото на бизнеса е трудно. Шоколадът е непознат продукт в България и репликата "Как се яде? С лъскавата хартишка или без нея?" съвсем не предизвиква смях по онова време. Недоверието обаче бързо отстъпва пред възхищението на прехласнатите любители на шоколада.

Продуктите получават множество международни награди и отличия. "Царска" бонбониера в луксозна дървена кутия както и други вкусни неща подслаждат приемите в двореца, след като Велизар Пеев става придворен доставчик на шоколадови изделия за цар Фердинанд.

С времето Пеев сe превръща в основен производител на шоколад, като на него се падат две трети от производството на какаови продукти в България. Бизнесът се разраства много, търси се ново място за по-голяма фабрика. Тя е построена в Своге през 1924 г., започва работа с 300 работници и 170 машини и се превръща в акционерно дружество - "Индустрия за шоколад и захарни изделия Велизар Пеев". През 1935 г. тук се премества и софийското производство на шоколад и шоколадови изделия.

В началото на 30-те години на миналия век Велизар Пеев-младши поема ръководството на фабриката. Доставя какао от Холандия, купува машини от Германия (АЕГ), Италия ("Марели") и Австрия, които работят почти до края на 80-те години на миналия век.

На 23 декември 1947 г. фабриката е национализирана и семейство Пееви са принудени да предоставят бизнеса си на държавата. Дружеството е преименувано на завод за шоколадови изделия "Република" и е известно с това име до 15 ноември 1993 г., когато Kraft foods го купува от държавата.

 

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"

7.4 млн. тона шоколад на стойност 110 млрд. долара, което е с 2% повече от 2012 г., това е потреблението на една от най-големите категории пакетирани храни през миналата година според Euromonitor International. Консумацията само в ЕС е почти половината от световната - за близо 40 млрд. долара. Петте най-шоколадени пазара са Англия, Франция, Германия, Италия и Испания. България е една от държавите с относително ниска консумация на шоколад на глава от населението – 3.1 килограма на година. За сравнение - Румъния е с 1.6 килограма, а Англия - с над 10 килограма.

Шоколадът е спътник на целия ден - най-слабо е присъствието му по време на закуска, но оттам нататък консумацията нараства и е особено силна в късните часове на деня, по време на вечеря и преди лягане. "Шоколадът задоволява много жизнени и хранителни нужди и е подходящ за много поводи – споделяне, подаряване, самонаграда, освежаване и енергизиране, преодоляване на глада между основните хранения", коментира Надежда Иванова, старши продуктов мениджър "Локални марки шоколадови изделия" за България и Румъния в Monedelez.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    domakinq avatar :-P
    Bramasole

    Приятна и "вкусна" статия!
    Моят предпочитан шоколад е натурален, с парченца кафе.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кенче енергия

Кенче енергия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK