Хрупкав пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хрупкав пазар

Хрупкав пазар

Продажбите на вафли се колебаят между отдръпването и увеличеното търсене

Мара Георгиева
13218 прочитания

© Капитал


След стагнация в потреблението през 2011 г. пазарът на шоколадови изделия отбеляза ръст от 1.5% през 2012 г. Част от този възход се дължи на шоколадовите барове и вафли.

През 2013 г. обаче продажбите им бележат значим спад - 4.7% в обем и 1.8% в стойност в сравнение с 2012 г., и достигат до 147.421 млн. лв., коментира Надежда Иванова, старши продуктов мениджър "Локални марки шоколадови изделия" за България и Румъния в "Монделийз". Тя цитира данни, отчетени от Retail Index Service на АС Nielsen за категориите шоколадови изделия, бонбони, шоколади и вафли&барове за 2013 г.

От "Нестле България" отчитат, че в последните няколко години предизвикателната икономическа обстановка на глобално и локално ниво е причина за промяна в пазарното поведение както на основните играчи, така и на потребителите. Експертите на компанията обобщават, че няма ясна посока в развитието на пазара на шоколадови вафли и десерти. Напротив – при тази продуктова категория има чести промени - покачвания и спадове в продажбите.

Обемът на "импулсните"

Пазарът на така наречените импулсни шоколадови продукти е разделен на четири подсегмента: вафли, шоколадови десерти, аерошоколади и продукти за деца, посочват от "Нестле България". Най-големият подсегмент са вафлите - продажбите им са за повече от 75 млн. лв. и повече от 10 хил. тона годишно. Следват шоколадовите десерти - с два пъти по-малка стойност като продажби и 3 хил. тона на година като тежест на опаковките. Продуктите за деца (на стойност 8 млн. лв. и с обем  200 тона годишно) и аерошоколадите (продажби на 140 тона продукция за 2.6 млн.  лв.) са с най-малък дял, коментират от "Нестле България".

По данни на компанията през 2013 г. спад отбелязват всички подсегменти с изключение на продуктите за деца, чиито продажби през последните няколко години непрекъснато се увеличават.

Фаворитите

И през 2013 г. "Морени" продължава да бъде вафла номер 1 в сегмента с над 17% пазарен дял, следвана от "Боровец" и "Троя", коментира Надежда Иванова.

KIT KAT е сред фаворитите в подсегмента на шоколадовите десерти. При аерошоколадите марката, която почти няма конкуренция за последните две години, е LZ, като тя е и основният двигател за развитието на тази категория, посочват от "Нестле България".

Българският потребител купува много повече вафли в сравнение с германския например, но предпочитанията са сравними със съседна Румъния.

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"

Фотограф: Капитал

След стагнация в потреблението през 2011 г. пазарът на шоколадови изделия отбеляза ръст от 1.5% през 2012 г. Част от този възход се дължи на шоколадовите барове и вафли.

През 2013 г. обаче продажбите им бележат значим спад - 4.7% в обем и 1.8% в стойност в сравнение с 2012 г., и достигат до 147.421 млн. лв., коментира Надежда Иванова, старши продуктов мениджър "Локални марки шоколадови изделия" за България и Румъния в "Монделийз". Тя цитира данни, отчетени от Retail Index Service на АС Nielsen за категориите шоколадови изделия, бонбони, шоколади и вафли&барове за 2013 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кенче енергия

Кенче енергия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK