Преди 20-ина години кифлата с мармалад и баничката със сирене бяха неоспоримите лидери в закуската на българина. През 1996 г. обаче тяхното господство беше сериозно застрашено, защото на пазара се появи луксозният вариант на кифлата - кроасан с шоколад. Продуктът беше произведен от "Чипита" и придружен с масирана рекламна кампания. В началото дружеството предложи "мини" и "миди" формат, с които достигна 95% пазарен дял. През 2007 г. компанията пусна линия за кроасани "макс", които бързо станаха най-продаваният й продукт. И докато присъствието в менюто на кифлите с мармалад трудно може да се измери (тъй като те се предлагат в малки пекарни топли, пресни и предимно до обяд), настъплението на по-дълготрайния продукт - кроасана, който е опакован под вакуум и може да се купи по всяко време, е видимо.
С вкус на шоколад
Пазарът на кроасани е средно около 8 млн. лв. и около 800 тона за двумесечие по данни на Nielsen Bulgaria за 2013 г., посочва Мина Асенова, ръководител на отдел "Маркетинг" в "Победа" - Бургас. Дружеството предлага кроасани с марките BUMI и Forza. Според Асенова "все още най-добре се продава единичният кроасан с по-голям грамаж (80 г)." По думите й по-изгодните групови и семейни опаковки заемат малък дял от пазара за разлика от Западна Европа, където големите опаковки с няколко кроасана в тях са доста популярни.
"Освен това в останалите европейски държави се търсят повече кроасани с плодови кремове, докато тук все още предпочитаме такива с какаов крем", отбелязва Асенова. Друга разлика са предпочитанията на западноевропейските консуматори към пресни кроасани, закупени от кварталната пекарна. В Източна Европа обаче се търсят повече опакованите кроасани, обобщава Мина Асенова.
Пазар с един лидер
"Чипита" продължава да държи първото място в тази категория с марките "7 days" и "Чипикао" - през всичките години досега пазарният дял на фирмата се движи над 90%. За останалите проценти се конкурират редица компании: МКБ – Пловдив (кроасани с марката "22 carats"), "Победа" - Бургас, "Хебър" – Пловдив, "НИКО-86" (подписа договор с "Антонели груп" и пусна на пазара кроасани без захар), PAIN D’OR и др.
Сладка легенда
Историята разказва, че кифлата от многолистно тесто във формата на полумесец (croissant) е изпечена за пръв път през 1686 г. по време на турската обсада на Виена. Според легендата местните хлебопекари предупредили охраната на града за промъкващите се в подземните канали турци, с което спасили града и обсадата била свалена. В чест на победата те изпекли сладкиш във форма на полумесец – един от символите в знамето на Османската империя. По-късно френските пекари усъвършенстват технологията, като налагат предварителното втасване на тестото и неколкократното му охлаждане и разточване с добавено масло. Така кроасанът се превръща в един от символите на френската кухня, а съставът му е доказателство за нейните три прочути тайни: масло, масло и още масло.Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"
Преди 20-ина години кифлата с мармалад и баничката със сирене бяха неоспоримите лидери в закуската на българина. През 1996 г. обаче тяхното господство беше сериозно застрашено, защото на пазара се появи луксозният вариант на кифлата - кроасан с шоколад. Продуктът беше произведен от "Чипита" и придружен с масирана рекламна кампания. В началото дружеството предложи "мини" и "миди" формат, с които достигна 95% пазарен дял. През 2007 г. компанията пусна линия за кроасани "макс", които бързо станаха най-продаваният й продукт. И докато присъствието в менюто на кифлите с мармалад трудно може да се измери (тъй като те се предлагат в малки пекарни топли, пресни и предимно до обяд), настъплението на по-дълготрайния продукт - кроасана, който е опакован под вакуум и може да се купи по всяко време, е видимо.
0 коментара