Хапка удоволствие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хапка удоволствие

Хапка удоволствие

Шоколадовите бонбони са категорията с най-високи цени за килограм продукция

Мара Георгиева
10774 прочитания

© Капитал


Думата "бонбон" означава "вкусно приготвена храна", отбелязва сайтът "1001 рецепти". Приема се, че първите в света бонбони се появили в Египет - от фурми и мед. На Изток бонбони се приготвяли от бадеми и смокини, а в древния Рим варели орехи и маково семе с мед и ги поръсвали със сусам. В старо време в Русия пък бонбоните се правели от кленов сироп и мед.

Смята се обаче, че XVII век е рожденият век на бонбоните. Легенда разказва, че първият десерт, който комбинира бадеми и захарен сироп, е създаден в двора на Краля Слънце Луи XIV. Всеки сладкар приготвял бонбоните по своя рецепта, която се пазела в най-строга тайна. Обичайно било дори най-богатите и знатни аристократи по време на прием да скриват незабелязано в ръкавите си бонбони.

За пръв път кутията шоколадови бонбони е пусната като продукт на пазара през 1845 г. А Ричард Кедбъри създава първата декорирана бонбониера, на която изобразява дъщеря си – това се случва през 1868 г. за Свети Валентин.

Според германски психолози най-романтичните бонбони са тези с ягодов пълнеж. Решителните хора предпочитали пияните вишни като пълнеж, срамежливите - орехите, а творческите натури харесвали бонбони с кокос.

Най-несправедливо обвинените бонбони са шоколадовите. В Европа през XVI век на шоколада се приписвали магически и лечебни свойства. И когато те не се оправдавали, шоколадът веднага бил посочван като виновник за всички беди.

Мигът сладко удоволствие твърде често се свързва с празник, специален повод, благодарност, романтично изживяване и обикновено запазва солидно присъствие в покупките.

Пазарът на шоколадови бонбони се оценява на 128.25 млн. лв., посочва Надежда Иванова, старши продуктов мениджър "Локални марки шоколадови изделия" за България и Румъния в Mondelez. Тя цитира данни, отчетени от Retail Index Service на Nielsen за категориите шоколадови изделия, бонбони, шоколади и вафли&барове за 2013 г.

Лидери

"Mondelez България" е лидер в сегмента "Бонбони" за последните над десет години с марките Suchard, "Сезони", I Love Milka, Crispello - компанията има най-висок пазарен дял в стойност от 38.6%. "Най-силният играч на пазара са бонбоните с марката Suchard (с 21.1% дял в стойност), следвани от Меrci и "Сезони", посочва Надежда Иванова.

"Победа" запазва своите позиции сред петте топ производителя в страната с марката "Черноморец", която е на пазара вече над 40 години", коментира Светлана Йорданова, бранд мениджър на продуктова категория "Бонбони" в компанията.

В топ 5 производители на шоколадови бонбони в страната освен Mondelez и "Победа" са Nestle (с марките "Таралежки", "Простор", Nestle Plaisir), Storck Int. Germany (Merci, Toffifee), Lindt (Lindor), сочат проучванията на маркетинговите агенции.

Бариери

Шоколадовите бонбони са категория, която традиционно запазва най-високи цени за килограм продукция. И докато в Западна Европа производството на луксозните бонбони се е превърнало в изкуство, в България съществува ценова бариера за луксозните бонбони. "Тази чувствителност към цената ограничава възможностите за ефектни опаковки и налагане на нови тенденции във вкусовете", коментира Светлана Йорданова.

По думите й кризата е изострила вниманието на потребителите към цената. "През последната година категорията е стабилна и има добри продажби и на по-скъпи, и на по-евтини шоколадови бонбони, защото се купуват по различни поводи и от различни потребителски групи", отбелязва Светлана Йорданова. Според нея по-скъпите опаковки се купуват повече за конкретен повод и почерпка. При тях водещи при избора са броят на бонбоните и вкусът/марката, а не толкова съотношението грамаж - цена.

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"

Думата "бонбон" означава "вкусно приготвена храна", отбелязва сайтът "1001 рецепти". Приема се, че първите в света бонбони се появили в Египет - от фурми и мед. На Изток бонбони се приготвяли от бадеми и смокини, а в древния Рим варели орехи и маково семе с мед и ги поръсвали със сусам. В старо време в Русия пък бонбоните се правели от кленов сироп и мед.

Смята се обаче, че XVII век е рожденият век на бонбоните. Легенда разказва, че първият десерт, който комбинира бадеми и захарен сироп, е създаден в двора на Краля Слънце Луи XIV. Всеки сладкар приготвял бонбоните по своя рецепта, която се пазела в най-строга тайна. Обичайно било дори най-богатите и знатни аристократи по време на прием да скриват незабелязано в ръкавите си бонбони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кенче енергия

Кенче енергия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK