Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 апр 2014, 17:24, 5341 прочитания

ОбиЧай

Въпреки богатата кафе култура, пиещите чай са солидна група, която има все по-голям избор от качесвени видове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"В Пакистан и Афганистан, преди да започнем работа с някого, ние изпиваме три чаши чай. На първата чаша той е непознат, при втората – почитан гост, при третата – член на семейството, а за своето семейство ние сме готови да сторим всичко - дори да умрем", репликата е от книгата "Три чаши чай" на Грег Мортенсън. За разлика от близкоизточните култури, в които чаят освен напитка е и важен социален символ, в България чаената култура има скромен брой последователи. 

По думите на Николай Гетов, управител на "Билкокооп" (една от големите компании производител на чай в България), все още културата на пиене на чай е малко позната и има слаба тенденция за развитие. Според мнението на повечето хора от бранша - произвеждащ и търгуващ с чайове, българинът използва напитката основно през зимата и когато е болен. Любителите на зелен или черен, билков или плодов чай са почти по равно разпределени (виж графиката с данни на Market Test TGI - България).


Култура на чая

Въпреки това не може да се отрече, че големите кафе вериги винаги предлагат и листа с качествени чайове и дават своя принос за развитие на чаената култура. Кафе веригата Memento отделя специално внимание на напитката. Освен че предлагат 30 вида, внесени от различни държави, мениджърите на заведението много държат и на детайлите при сервирането на чая. Напитката в заведението е насипна, запарва се в специални цедки в подходящи чаши. Memento много държи на правилното приготвяне на чая и затова при сервирането клиентът получава малък часовник, който засича колко точно минути трябва да се запари ароматната напитка. Ценителите знаят, че това е изключително важно.

Една от най-популярната верига в София - Costa, също има селекция чайове, като по техните думи най-голямата гордост в менюто им е любимата марка на английската кралица Harney&Sons. Този бранд има интересна история. През 1970 г. Джон Харни и неговият партньор купуват чаената компания на стария производител на чай – Стенли Мейсън. През следващите няколко години Стенли предава на Джон изкуството на чая. Той го учи, че хубавият чай се прави от наронени листа. Вдъхва му идеята, че ако иска да прави хубав пакетиран чай, то той трябва да бъде най-добрият, а за най-добрия чай трябват големи и ароматни листа.



През 1983 г. Джон създава собствената си компания и постепенно започва да променя чаената индустрия. Неговото мото е: "Цената на хубавия чай не трябва да му пречи да бъде достижим всекидневен лукс."

С течение на времето чаят с марка Harney & Sons е открит от големи хотелски вериги като Ritz Carlton. През 2007 г. марката е избрана от Бъкингамския дворец за чай на английската кралица. През същата година дегустатори присъждат на сервирания в хотел Дорчестър в Лондон чай Harney & Sons наградата Top London Afternoon Tea. Компанията Harney & Sons е една от четирите в света, които опаковат чая в копринени торбички.

Чай има и в Starbuсks. В края на 2012 г. най-голямата верига кафенета в света се договори да купи публичната компания Teavana, специализирана в продажбата на висококачествени чайове, за 620 млн. долара. След латето и фрапучиното Starbucks сега залага на това, че чаят ще бъде следващият голям хит, който ще движи ръста на продажбите, писа New York Times.

Истинските ценители обаче предпочитат бутикови заведения като Veda House (наричана още "Къща за мъдрост") и Tea House ("Чай във фабриката"). Още прекрачвайки прага им, се потапяш в друг свят на хармония и спокойствие. И на двете места има богат избор от по-екзотични за страната ни видове чай. Там чаят е философия, начин на живот и вдъхновение. Пие се в подходяща обстановка и по правилата.

Изстинал ръст

Основните производители на чай и подправки в България - "Биопрограма", "Билкокооп" и "Меркурий П&П", не отчитат ръст на продажбите през 2013 г. в сравнение с предходната година. Причина за този резултат е по-слабото търсене на чайове въпреки разнообразяването на асортимента. Управителят на "Билкокооп" Николай Гетов коментира, че в края на 2013 г. месеците октомври, ноември и декември тьрсенето на чай се е увеличило с 30% спрямо 2012 г. "Но, имайки предвид дългото лято и слабата реализация през летните месеци, резултатът е както през 2012 г.", обяснява Гетов.
Пазарен лидер в продажбите на чай е "Биопрограма". През 2013 г. компанията е отчела слабо увеличение на продажбите спрямо предишната година също заради кратката зима.
Българските компании, търгуващи с чай, компенсират по-слабия сезон в продажбите на местния пазар с износа на продукцията си, като лидер в експорта отново е "Биопрограма", а основните й външни пазари са САЩ и Русия.
Натуралните билкови чайове, както и някои екзотични видове чай като южноамериканското мате и южноафриканския ройбос са най-търсените продукти. През последните две години на пазара започва да се налага и чаят от български рози, който има традиционен и приятен аромат.
Неотдавна "Биопрограма" пусна на пазара нови продукти - хранителните добавки биоцитрин (екстракт от семки на грейпфрут), котешки нокът, палма сабал (соу палмето), пакетирани билки за аптеките.
Най-търсените чайове на "Меркурий П&П" са продукти за профилактика на различни заболявания, билковите чайове, обогатени с витамини и минерали "Биле" и "Цярь", както и натуралните плодови чайове "Горски плодове" и "Горска ягода" от серията "Биофрукт". 
"Билкокооп" предлага над 35 вида чай, сред които най-търсени са лайка, мента, планински, красиво тяло, бронхо, туристически както и мурсалски. С изключение на последния останалите попадат в ниския ценови сегмент.

"Билкокооп" и "Биопрограма" са двата най-големи производители за масовия потребител. "Меркурий" предлага малко по-скъпи и луксозни чайове, предназначени за средния потребител. Според представителите на бранша предпочитанията на потребителите са насочени към натуралните български чайове за сметка на ароматизираните вносни.
Най-купуваните вносни марки чай са Pickwick, Twinning и Ahmad tea. Чешката марка Vitax също се наложи на пазара. Сред най-големите клиенти в национален мащаб са веригите на "Метро кеш енд кери" и "Билла". В столицата се отчитат най-големи продажби. Предпочитани са плодовите чайове, особено горски плодове и ягода. Все по-предпочитан става зеленият чай.
Факт е, че българите пият чай само през студените месеци. Най-силните месеци в търговията с напитката са октомври, ноември, декември и януари. Според търговците и производителите на чай той трябва да се пие целогодишно - 30 минути след храна, без захар, с умерена температура (нито студен, нито горещ).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доктор Шоколад 2 Доктор Шоколад

Кофеинът и какаото са често използвани съставки в козметичните продукти

4 апр 2014, 3969 прочитания

Здраве на зърна 10 Здраве на зърна

Как истинските шоколад и кафе помитат стреса

4 апр 2014, 7958 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кафе" Затваряне
Шоколадови фантазии

Как да приготвим у дома няколко лесни сладкиша

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10