Закуска по всяко време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закуска по всяко време

Закуска по всяко време

Бисквитите продължават да са един от най-популярните десерти с пазар за над 124 млн. лв. годишно

Мара Георгиева
7472 прочитания

© Капитал


Думата бисквита произхожда от латинските bis - двойно, и coquere - готвене, и буквално означава изпечени, сготвени два пъти. Името идва от начина, по който са приготвяни първите бисквити - първо са били печени във фурна, а след това - сушени на бавен огън. Първите продукти са известни още от седми век, били печени в пещите след хляба и се използвали като дълготрайна храна. Персийците първи започнали да добавят към тестото масло и яйца, а след това мед, за да я подсладят.

През Х век арменските монаси разпространили джинджифиловите бисквити, които се приготвяли с мед или петмез, подправен с джинджифил. През Средновековието бисквитата не била аскетично тесто, а подсладена паста от готов хляб, изпечена за втори път. Бисквитите се превърнали в основно средство за прехрана и първостепенна необходимост за корабоплаването през средните векове, защото били едновременно дълготрайна, засищаща храна, която не заема прекалено много място. През 1588 г. дневната дажба на британския кралски флот била 450 г бисквити и един галон бира.

Леката калорична закуска продължава да е изключително популярна и до днес - с много разновидности, почитатели от всички възрасти и с цяла палитра от популярни брандове. Според Евгения Гелева, бранд мениджър на продуктова категория "Бисквити" в "Победа", този пазар се оценява средно на около 24 млн. лв., или по около 3000 тона на двумесечие по данни на Nielsen Bulgaria за 2013 г.  Бургаската "Победа" произвежда бисквити с марките "Закуска", "Чаени", "Еверест", "Изгрев", "Ревю", "Слънце", "Анелия", "Руми", "Навона", Gama, Super Bravo, "Детска закуска" и др.

Ралица Ангелова, асистент бранд мениджър "Бисквити" в "Монделийз България" (новото име на "Крафт фуудс България" ), уточнява, че пазарът само на сладки бисквити през 2013 г. е 14 980 тона, или 124 млн. лева годишно, според данни на Nielsen. "Монделийз" навлезе в продуктовата категория в средата на 2010 г. и предлага марките Belvita, Oreo, Tuc. По данни на компанията от миналата година бисквитите имат 11% дял в приходите на българското поделение.

"Като цяло това е стабилна категория за България с лек ръст за 2013 г., по-осезаем в стойност заради промените в ценовите нива", коментира Евгения Гелева. Ралица Ангелова обаче уточнява, че неблагоприятната икономическа ситуация дава отражение върху пазара на сладките бисквити – "след категоричен ръст от 9.1% (в стойност) през 2012 г. през 2013 г. тенденцията рязко се обърна и бе отбелязан 2.6% спад в стойност и 7.6% спад в обем спрямо 2012 г.".

С шоколадово покритие

Нетункваните и тункваните бисквити имат по 30% дял в стойност, посочва Евгения Гелева. По думите й сандвич-бисквитите са с около 14%, също толкова е и делът на солените. Тези с добавки държат около 11% дял, а бисквитиерите (асорти) - около 1%.

"Най-голяма промяна от миналата година има категорията на солените бисквити с ръст от около 30% в стойност", коментира Гелева. Ръст през 2013 отбелязва и категорията на бисквитите с добавки - около 14% в стойност. Свиване има при бисквитиерите и тункваните бисквити.

Ралица Ангелова уточнява, че специално при сладките бисквити с най-голям дял са обикновените с кувертюр – 27%, следвани от обикновените - с 25%. Бисквитите с пълнеж или добавки (ядки, плодове) са със 17%, а слепените (тип сандвич) – с 18%. Здравословните бисквити стават все по-силни и държат 13% пазарен дял в стойност, отбелязва Ангелова.

По-здравословно

Вкусовите предпочитания на потребителите в България и зад граница, както и навиците на потребление на бисквити се различават, отчитат представители на фирмите производителки.

"В Западна Европа като цяло се консумират много по-умерено пакетирани захарни изделия. Там рядко се закусва с такива продукти, хората залагат на пресни продукти и печива. Вкусовите предпочитания на наши клиенти от други европейски страни се различават и като ниво на сладост и сила на аромата, и като разфасовки и тип опаковане. Някои наложени там продукти се различават генерално и като технология от търсените у нас", посочва Евгения Гелева. Според нея "в България все още е водеща цената, а представата за качество е доста размита".

С големите си кампании за налагане на здравословни и диетични продукти производителите до голяма степен започнаха да изтъкват качествата на бисквитите.

"В последните години все повече хора започват да обръщат внимание и на хранителната информация и съдържанието на продуктите. Засилва се интересът към по-здравословен тип храни – с по-качествени съставки от естествен произход", подчертава Ралица Ангелова. Доказателство за тази тенденция е, че "здравословните" бисквити отбелязват значителен ръст – от 3.9% дял от пазара през 2009 г. до 12.6% през 2013 г. (Nielsen).

За всички възрасти

Бисквитите са масов продукт и са любими за всички възрасти. Определени видове обаче си имат верни почитатели. Голяма част от потребителите на обикновени нетунквани бисквити са на възраст над 45 години или са семейства с деца. Семейните предпочитат по-големи опаковки и обръщат повече внимание на съотношението грамаж - цена, докато несемейните и по-млади хора предпочитат бисквити с добавки, крем и шоколадова заливка, дава примери Евгения Гелева.

Бисквити се консумират със и без повод, по всяко време и навсякъде - за закуска, почерпка, десерт, на път, на работа и т.н. Лекарите често препоръчват консумацията на обикновени бисквити или на сухи продукти при някои здравни диети. "Забелязваме, че често едно от храненията на децата между 1 и 3 години е с бисквити "Закуска", които са водещият бранд в категория нетунквани бисквити. Те се използват и за приготвяне на торти", отбелязва Гелева. По думите й през зимните месеци се консумират много повече бисквити, отколкото през лятото.

По-чисти етикети

Производителите са спокойни за бъдещето на категорията. Въпреки силно динамичния пазар и променящи се предпочитания все още има топ продукти с утвърдени рецепти от повече от 30 - 40 години - "Чаени", "Изгрев", "Закуска", изброява Евгения Гелева. Според нея продажбите на бисквити с добавки и на солени бисквити ще се засилят. Все повече потребителите ще търсят и продукти с по-качествени и по-здравословни суровини и полезни добавки.

В Европа се развива бързо категорията на диетичните и на по-здравословните продукти (с бял етикет – без консерванти, трансмазнини, оцветители и т.н.). "България изостава малко от тази тенденция, а критерият "ниска цена" не дава много възможности на българските производители за инвестиции. Като цяло ние и останалите водещи производители предлагаме продукти в съответствие с изискванията и работим за постепенното изчистване на етикетите", казва Гелева.

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"

Думата бисквита произхожда от латинските bis - двойно, и coquere - готвене, и буквално означава изпечени, сготвени два пъти. Името идва от начина, по който са приготвяни първите бисквити - първо са били печени във фурна, а след това - сушени на бавен огън. Първите продукти са известни още от седми век, били печени в пещите след хляба и се използвали като дълготрайна храна. Персийците първи започнали да добавят към тестото масло и яйца, а след това мед, за да я подсладят.

През Х век арменските монаси разпространили джинджифиловите бисквити, които се приготвяли с мед или петмез, подправен с джинджифил. През Средновековието бисквитата не била аскетично тесто, а подсладена паста от готов хляб, изпечена за втори път. Бисквитите се превърнали в основно средство за прехрана и първостепенна необходимост за корабоплаването през средните векове, защото били едновременно дълготрайна, засищаща храна, която не заема прекалено много място. През 1588 г. дневната дажба на британския кралски флот била 450 г бисквити и един галон бира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    ''Леката калорична закуска''

    Как може една закуска да е едновременно 'лека' и 'калорична'?! А като се вземе предвид, че става въпрос за бисквити, то думата 'лека' е абсурдна. Смятам за много неправилно да се посвети цяла статаия на един продукт, който е напълно излишен от диетата на хората; който допринася много за неправилното хранене и за епидемията от затлъстяване, която застрашава страната ни. Особено е важно да се обърне внимание на факта, че бисквитите, които са наводнили нашия пазар, освен че са висококалорични, са произведени от ред, вредни за здравето, субстанции. Високо съдържание на захар, сол и мазнини (хидрогенирани растителни, палмово масло, маргарин -това са предимно мазнините, използвани в направата на бисквити); към това трябва да се прибавят и оцветители, консерванти и един Господ знае какви други химически 'нововъведения'.

    Най-добре е хората изобщо ДА НЕ КУПУВАТ бисквити от магазините, а ако толкова много им се иска да ги ядат, то най-добре е да си ги опекат у дома като използват чисто масло, олио от слънчоглед или зехтин. Като контролират количеството захар, което използват.

    Но съществува огромен ПРОБЛЕМ, а именно, че съставът на промишлените бисквити и други захарни изделия е манипулиран по такъв начин, че да доведе до ПРИВИКВАНЕ и все по-голяма консумация на тези продукти. Постепенно ВКУСЪТ НА ХОРАТА СЕ Е ПРОМЕНИЛ и те възприемат за нормални и дори вкусни чудовищно отвратителните 'сладкиши', които се продават по магазини и сладкарници! И техният сладък вкус и съдържание на мазнини ги правят неустоими и засилват желанието за още и още - а именно това е целта на производителите и продавачите - да увеличават все повече ПЕчАЛБИТЕ. За съжаление мнозинството от хората не си дават изобщо сметка за този процес и не знаят как да му противостоят.

    А човек, който е свикнал да приема ИСТИНСКА храна, бедна на захари, сол и мазнини, вижда във сладките 'лакомства' по нашите магазини единствено престъпно опасна за здравето химия, която отгоре на всичко е и с НЕПРИЯТЕН вкус.
    За съжаление става все по-трудно да се противодейства на масовата атака на 'хранителната' промишленост и дистрибутори, особено, когато държавата не привлича вниманието върху ИСТИНСКАТА СЪщНОСТ НА ПРОБЛЕМА ЗА ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО.

  • 2
    tedkamedka avatar :-|
    tedkamedka

    До коментар [#1] от "princess_x":

    О, как искам да Ви "наблъскам" 100 плюса за мнението. Моята мечта е българинът някакси да се осъзнае и да спре да купува и употребява боклуци като бисквитки, шоколадченца и тем подобние.....Ха дано, ама на дали......

  • 3
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    До коментар [#2] от "tedkamedka":

    Уви, такава е тенденцията в целия свят - хора, дрогирани от храната, която приемат, и безсилни да се изправят срещу мултинационалите, разпространяващи тази храна-отрова. А единственото, което здравните институции и правителствата правят е да повтарят рефрена за 'образоване' на населението по отношение на храненето. Ами като се 'образова' това население,

  • 4
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Продължение: като се 'образова' това население, а в същото време няма голяма алтернатива в избора на здравословни продукти, какво ще стане - ще се трови в пълно съзнание?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK