С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 4 апр 2014, 10:37, 9866 прочитания

Кенче енергия

Пазарът на енергийни напитки е все още ненаситен и с потенциал за растеж

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малко над 12.5 млн. литра на стойност 84 млн. лева. Един процент спад в обем спрямо предходната година. Това е оценката за пазара на енергийни напитки за 2013 г., отбелязва Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

По думите й групата на т.нар. функционални напитки (енергийни и спортни) е с най-малкия дял в общото потребление на безалкохолните напитки в страната – 0.8%. Но консумацията е със стабилен годишен ръст, като от 2006 г. се отчита удвояване на пазарното присъствие.


Така България се вписва в глобалната тенденция на растящо потребление на енергийни напитки. Само за една година световният им пазар е нараснал с 15% като количество. Азия остава най-големият потребител, а с най-висока динамика през 2012 г. е регион Източна Европа, главно заради растежа на консумацията в Русия и Полша, обобщава Величкова.

Според данни на Zenith International през 2011 г. първите десет държави потребителки са САЩ, Виетнам, Китай, Великобритания, Тайланд, Мексико, Австралия, Германия, Полша и Саудитска Арабия.

Според информация от представителите на Red Bull за България енергийните напитки са една от малкото категории, които за последните три години показват стабилен ръст най-вече в обем и неосезателно в стойност.



В страната навлизат все повече нискоценови продукти от типа private labels (собствени марки на търговските вериги). Това логично води до ръст на продажбите именно в тези канали, който през 2013 достига 7% спрямо 2012 г.

Тамир Шабат, изпълнителен директор на "Куадрант бевъриджис" (енергийната напитка Rockstar), определя пазара като "силно конкурентен и с ясно разграничени сегменти: брандове, доставящи оборот (като Red Bull, Rockstar, Monster), и такива, залагащи на обем (като "Пит бул" и собствените марки на веригите)". По думите му този пазар е "много динамичен, но все още ненаситен и с потенциал за растеж" - например чрез увеличение размера на опаковките и чрез добавяне на нови вкусове. "Това би било успешен подход, тъй като е свързан с удоволствието, което енергийните напитки носят на потребителите, а не само с функционалните им предимства", коментира Тамир Шабат.

Образът на потребителите

Фенове на енергийните напитки са предимно младите и активни хора, които търсят ползи от продукта, свързани със забавление, издръжливост, спорт и постижения. Има и такива, които консумират, за да са част от определена социална група, защото е модерно, посочва Тамир Шабат. Според него това, което свързва различните типове потребители, е моментната търсена полза от потреблението на продукта, желанието да се "енергизират".

Целевата група на енергийните напитки са хората, които водят активен и интензивен живот и имат нужда да стимулират ума и тялото си, посочват представителите на Red Bull за България. Защото изпитото помага за увеличаване на концентрацията и бързината на реакциите, подобрява бдителността и помага да се чувствате по-енергичен. Затова тези напитки са предпочитани от хора, които работят активно, спортуват, информирани са, нямат време за следобеден сън, а понякога и за отмора през малките часове на деня. Любители са и тези, които се забавляват в нощни клубове и заведения, както и артисти, музиканти и DJ-и, които на свой ред са отговорни публиката да остане доволна. Фенове са и спортуващите, тъй като приемът на енергийна напитка преди, по време или след тренировка стимулира метаболизма в организма и по-пълноценното му възстановяване.

Напитките се харесват и на учещи и работещи, тъй като са подходящи за периоди на увеличени психически натоварвания. Типични консуматори са и шофьори, които при дълго пътуване имат нужда от концентрация и повече енергия.

Потребление според сезоните

Енергийните напитки се консумират предимно извън дома, което е пряко свързано с ползите, които носят, и причините, заради които се потребяват. Важни канали за категорията са т.нар. On the go и HORECA, посочва Тамир Шабат.

Според информация от представителите на Red Bull за България около 50% от продажбите се реализират в заведения, а останалите - в магазини и бензиностанции. Бензиностанциите обаче губят своята тежест в продажбите - като обем и повече като стойност.

Както и при другите газирани напитки, и при енергийните се наблюдава сезонност в потреблението, отбелязва Тамир Шабат. "Тя е свързана с по-голямата активност и мобилност на хората през топлите месеци на годината, когато потреблението нараства", уточнява той.

Представителите на Red Bull за България коментират, че сезонност в навиците на консумация не се наблюдава на ниво индивидуален потребител, но в летните периоди продажбите нарастват заради повечето пътувания и осезаемия приток на чужди туристи в страната, както и заради изпитните сесии.

Разфасовки, различни от класическите

Появата на по-големи разфасовки и повече вкусове, различни от класическите, са сред нововъведенията в този бранш.

"Иновация на пазара на енергийни напитки са и малките опаковки под формата на шотове. Те предлагат единствено функционална полза и заради това вероятно ще останат сравнително нишов продукт", смята Тамир Шабат.

Жана Величкова също коментира, че с нововъведенията производителите търсят повишена добавена стойност, включително чрез използване на нови комбинации от съставки (плодови аромати, сокове, природни натурални съставки), които разширяват възможностите на тези напитки да допринесат за хидратация, възстановяване, повишена бдителност, укрепване на имунната система и да отлагат стареенето.

Прогнозите са за запазване на устойчив интерес към енергийните напитки, казва Жана Величкова. И посочва, че до 2018 г. се очаква глобално средното им потребление на човек от населението да бъде повече от два литра (при стойности малко над един милиард литра към момента). Северна Америка ще продължи тенденцията на най-голямо увеличение на потреблението на човек от населението, а Азия ще остане водещ район по обем на продажби. Прогнозите са, че един от най-динамичните пазари с ръст ще бъде малкият за момента африкански пазар, обобщава Величкова.

Тамир Шабат очаква растеж на пазара на енергийни напитки в България, продиктуван от новите вкусове и от предложенията в по-големи разфасовки. Той прогнозира много сериозна ценова и промоционална конкуренция между основните марки. По думите му може да се очаква разширяване на пазара чрез появата на нови брандове, които ще се позиционират като по-евтини и достъпни за по-неплатежоспособните потребители.

Привърженици и противници

"Енергийните напитки се предлагат на пазара по целия свят в продължение на повече от 20 години и потребителите безопасно им се наслаждават. Използваните за производството им основни съставки (кофеин, таурин и глюкоронолактон) са оценени и потвърдени от европейските институции като безопасни", коментира Жана Величкова.

Според информация от представителите на Red Bull за България най-добрият пример за консумация на енергийни напитки е Австрия, където от 1987 започва продажбата на Red Bull. Днес това е основната кофеинова напитка там, повечето от хората го пият сутрин със закуска вместо кафе, твърдят от българския офис на Red Bull.

Някои хора обаче се страхуват от употребата на енергийни напитки. Двете "плашещи" съставки са кофеин и таурин. Представителите на Red Bull за България съобщават, че наскоро канадски учени са направили обхватен преглед на научната литература, свързана с кофеина (http://www.hc-sc.gc.ca/hl-vs/iyh-vsv/food-aliment/caffeine-eng.php). На базата на това изследване те заключават, че за здрави възрастни хора няма риск от възможни обратни ефекти от кофеина, ако консумират до 400 mg дневно. Въпреки това здравното министерство на Канада препоръчва на бременните жени да ограничат дневния прием на кофеин до 300 mg. Тази препоръка е потвърдена от властите за стандартизация на храните във Великобритания. (http://www.food.gov.uk/news/pressreleases/2001/oct/caffeinepregnant)

Тауринът е условно важна аминокиселина и се произвежда по естествен път в тялото, основно в мускулите, мозъка, сърцето и кръвта. Човек с тегло 70 кг има приблизително 70 г таурин в тялото си, посочват представителите на Red Bull за България. Казано другояче – човек с тегло 70 кг има по естествен път в тялото си 70 пъти количеството таурин, съдържащо се в една кутия Red Bull, коментират от българския офис на напитката. Тауринът се съдържа също в дневното ни хранително меню (миди, риба, домашно птиче месо) и в повечето бебешки храни. "Условно важна" означава, че в някои ситуации, или при определени условия, е необходимо да доставяш на тялото таурин. Относителна загуба на таурин може да възникне в ситуации на силен стрес и физическо натоварване, поясняват представителите на Red Bull.

В България и ЕС няма определени максимално допустими нива на кофеина в безалкохолните напитки, отбелязва Жана Величкова. Директива на ЕК изисква, ако концентрацията на кофеин в напитките е над 150 mg/l, на етикета да се изпише "Високо съдържание на кофеин", както и съдържанието на кофеин в mg/100 ml. Това е залегнало и в българската Наредба за изискванията за етикетирането и представянето на храните от 19.07.2000 г. и в кодекса на браншовата асоциация за етикетиране и маркетинг на енергийни напитки. За коловите напитки няма изискване да се отбелязва концентрацията на кофеин.

Националната и европейската безалкохолна индустрия е предприела редица доброволни инициативи, за да се осигури адекватна информираност на потребителя при неговия избор, казва Жана Величкова. И посочва, че децата, бременните и кърмещите жени представляват специфична група, за която не са предназначени енергийните напитки. Членовете на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България доброволно са се задължили и спазват допълнителни правила, засягащи етикетирането, представянето и рекламата на тези продукти. Част от тези инициативи са разполагането върху етикета на предупреждения за умерена консумация, за това, че напитката не е предназначена за специфичната група, недопускането на каквито и да е послания, насърчаващи смесването на напитката при употреба с алкохол, посочва Величкова.

Пазарът на безалкохолни напитки

Потреблението на безалкохолни напитки през 2013 г. е 1.547 млрд. литра, което е с близо 11 млн. литра повече от предходната година и се равнява на 0.7% ръст, съобщи Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

Ръст отбелязват групите бутилирани води, газирани напитки и студен чай. В посока надолу е потреблението на напитки от групите сокове и нектари; негазирани напитки; енергийни напитки. На глава от населението консумацията на безалкохолни напитки е нараснала от 208 литра през 2012 г. на близо 214 литра през 2013, или с 2.88%. Стойността на консумираните безалкохолни напитки от всички групи по цени на дребно през 2013 г. е 1.336 млрд. лева, което е с 21 млн. лева повече от предходната година, отчита браншовата асоциация.

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Доктор Шоколад 2 Доктор Шоколад

Кофеинът и какаото са често използвани съставки в козметичните продукти

4 апр 2014, 3804 прочитания

Закуска по всяко време 4 Закуска по всяко време

Бисквитите продължават да са един от най-популярните десерти с пазар за над 124 млн. лв. годишно

4 апр 2014, 7000 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Кафе" Затваряне
Здраве на зърна

Как истинските шоколад и кафе помитат стреса

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10