Здраве на зърна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здраве на зърна

Здраве на зърна

Как истинските шоколад и кафе помитат стреса

Десислава Николова
8182 прочитания

Удоволствие, мощно антиоксидантно действие, убиец на стреса, превенция срещу развитието на рак, инфаркт, инсулт, най-мощното средство за събуждането на хормоните на щастието, за повишаване на жизнеността и работоспособността. Това е шоколадът.

По подобен начин действат кафето и чаят и диетолозите препоръчват горещо умерената им употреба.

Съставът на продуктите и начинът им на употреба обаче все повече притесняват лекарите през последните години и затова те съветват потребителите да се вглеждат внимателно в съдържанието на продукта, да внимават как го приготвят и консумират и да знаят доколко помагат на тялото си или му вредят.

Как действа шоколадът?

На растителните полифеноли, молекули, които имат мощно антиоксидантно действие и се съдържат в шоколада се дължи подобряването на настроението, отделянето на ендорфини.

"Често пъти в качествените видове шоколад полифенолите достигат 20% от съдържанието и това повлиява благоприятно съдовете, предпазва от рак и действа освежаващо. Говоря за истинския, черния шоколад, с повишено съдържание на какао. Когато шоколадът не е качествен, а той често пъти изобщо не е, той всъщност е арена за вмешателство на различни производители с цел повишаване на печалбата, които влагат в блокчето некачествени продукти с добър вкус", коментира проф. д-р Донка Байкова, диетолог и ръководител на катедрата "Превантивна медицина" на Факултета по обществено здраве при Медицинския университет – София. По думите й шоколадът е източник на пълноценен растителен белтък от какаовото зърно, богат е на калий, магнезий, на витамини от група В. В шоколада се съдържат няколко аминокиселини, които действат съдоразширяващо, леко успокояващо, а една от тях е предшественик на хормона на щастието – серотонина, който също се образува след употребата на шоколад.  
"Ето защо и по време на по новите войни в историята – и войната в Персийския залив, и Втората световна война, шоколадът се е използвал за повишаване активността на войската и зареждане с енергия, с настроение. Шоколадът е своеобразно лекарство за хората, които учат или се занимават с тежък умствен труд, тъй като има меко психоактивно и ободряващо действие", отбелязва проф. Байкова. По думите й основният проблем при шоколадовите изделия през последните години е, че производителите им често влагат в тях хидрогенирани растителни мазнини - трансмазнини. "Това е един вид мастни киселини, които организмът на човека не е в състояние да ги обработи и те се натрупват в тялото, без да могат да бъдат ефективно излъчени. Те стават структурни елементи на клетката. Клетъчната мембрана се състои от дълговерижни мастни киселини и в случая, когато се филтрират такива трансмастни киселини, клетката променя своите физиологични елементи, а именно – наблюдава се удебеляване на клетъчната мембрана, което означава, че вносът на хранителни вещества към клетката и излъчването на разградни продукти на обмяната е затруднено. Това води до намаляване на имунната устойчивост на организма с редица други неблагоприятни ефекти - на първо място повишен общ холестерол, триглицериди, лош холестерол и ефект върху сърдечно-съдовото здраве", отбелязва проф. Байкова. Тя изтъква, че е особено важно да се консумира качествен шоколад.
"Четете етикетите. Евтините шоколади, без цената да е единственият индикатор за качество, често съдържат не само натурално какаово масло, а и хидрогенирани мазнини. Те се влагат не само за подобряване на вкуса, но са структуроопределящ ингредиент – предпазват шоколада от това да се разтече и му придават форма", отбелязва тя. Проф. Байкова припомня, че употребата на хидрогенирани мазнини е забранена в редица европейски държави. "Всички вериги, които произвеждат пържени картофки, филета, бургери, в Дания например не работят с хидрогенирани пържилни мазнини. Кроасаните там се правят без влагане на хидрогенирани мазнини, а в България един фабрично произведен кроасан съдържа 5.5 грама при максимална допустима дневна доза от 2 грама. Защо се прави това с шоколадите, бонбоните и шоколадовите десерти - защото са вкусни, придаващи форма и структура и най-вече защото са евтини за сметка на здравето", смята тя.

В края на 2014 г. с нова европейска директива производителите ще бъдат задължени детайлно да изписват съдържанието на продукта върху опаковката, както и да използват по-видим шрифт.

Колко шоколад?

Диетолозите препоръчват за помнене една лесна формула – 100 грама шоколад съдържа средно 550 калории, почти една четвърт от дневния прием.

"Когато предозираме, освен трансмастните киселини ще ни дойдат в повече и калориите заради съдържащата се захар. Принципно черният шоколад се използва не заради по-малкото калории, тъй като какаовото зърно е богат калориен източник, а заради биологично активните вещества. Затова моята препоръка е две малки блокчета шоколад, които можем да си хапнем с удоволствие, когато сме уморени, и общо съдържат 75 калории", отбелязва проф. Байкова.

В наредбата за физиологичните норми на хранене е записано, че най-много 1% от енергията за деня може да бъде за сметка на трансмастните киселини, т.е. това означава, че при 2000 калории енергийна потребност организмът може да обработи почти напълно два грама трансмазнини.

По думите й млякото в шоколада значително намалява антиоксидантната му активност, тъй като калцият "залавя" полифенолите. "Ако искаме шоколадът да стимулира имунната устойчивост на организма, да ни предпазва от съдови болести и инциденти, ще използваме предимно черния. Ако искаме той да бъде подкрепителна закуска за нас и децата ни, тогава той ще е млечен или с пълнеж", смята проф. Байкова. Освен диабетиците, които трябва да внимават с дозата захар в десерта, диетолозите обръщат внимание, че шоколадът е противопоказан за пациенти с бъбречни проблеми, тъй като повишава риска от образуване на песъчинки и камъни. Както и всички храни, съдържащи захар, шоколадът повлиява неблагоприятно и кожата, особено на пациентите, предразположени към акне.

Кофеинът в шоколада е в далеч по-омекотен вариант, отколкото при кафето, и затова десертът няма свръхвъзбуждащо действие. Въпреки всичко чистият шоколад не се препоръчва за употреба от много малки деца.

Кафе диета

Освен всеизвестното мощно антиоксидантно действие на кафеената напитка кофеинът в кафето има няколко особено полезни качества. Той стимулира отделянето на един хормон от надбъбречната жлеза – това е норадреналинът, който потиска апетита. Освен това кофеинът стимулира термогенезата – начинът тялото да генерира топлина и енергия от храната, която е приело. Следващото му важно действие е диуретичният ефект – загубата на течности от тялото след употребата на кафе.

"Счита се, че умерената консумация на кафе намалява риска от развитие на диабет, на болестта на Паркинсон, на жлъчни камъни, намалява риска от рак на простата и болестта на Алцхаймер", коментира проф. Байкова.
По думите й кафето стимулира централната нервна система и при свръхупотреба може да предизвика нервност, безсъние, повишено кръвно налягане. Освен това повече от четири кафета дневно подпомагат излъчването от тялото на ценни витамини и минерали и намаляват усвояемостта на желязото. "Важно е да помним, че кафето има много голямо приложение за намаляване на апетита и за отслабване, но води до хидратация. Затова всяко изпито кафе трябва да бъде придружено с чаша вода и голяма част от заведенията се съобразяват с това и без да питат, сервират вода към кафето", отбелязва Байкова. Тя припомня препоръчителните дневни дози кофеин – между 180 и 300 мг на ден, което съответства на 3-4 чаши мляно кафе.

Изключително важно е да се знае, че кофеинът е водно разтворим и колкото по-дълго е кафето, толкова повече кофеин съдържа. Освен това сортът робуста като цяло съдържа повече кофеин от сортовете арабика, които са много по-меки.

100

грама шоколад съдържа средно 550 калории, почти една четвърт от дневния прием.

Текстът е част от специалното издание "Кафе" на в. "Капитал".

Автор: Капитал

Удоволствие, мощно антиоксидантно действие, убиец на стреса, превенция срещу развитието на рак, инфаркт, инсулт, най-мощното средство за събуждането на хормоните на щастието, за повишаване на жизнеността и работоспособността. Това е шоколадът.

По подобен начин действат кафето и чаят и диетолозите препоръчват горещо умерената им употреба.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    today avatar :-P
    today

    Сигурно някой от редакцията е станал вносител на кафе и шоколад, цяла седмица четем само за кафе, какао и шоколад. Пуснете нещо и за телешкото шкембе :-)

  • 2
    subaru avatar :-|
    subaru

    До коментар [#1] от "today":

    В свинското шкембе също има "незаменими" мазнини.

  • 3
    manoll avatar :-|
    manoll

    Шкембе чорбата (стига да няма брашно в застройката) е сред най-полезните манджи у нас - богата на качествени животински мазнини и без кьорав въглехидрат. Дава енергия, ценен холестерол, влияе добре на хормоните, кожата, метаболизма изобщо и т.н.
    А феновете на Банкова може би е време да се запитат колко струват думите на диетолог, който очевидно има едни 25-30 килца в повече. Това важи и за журналята, които я лансират под път и над път

  • 4
    manoll avatar :-|
    manoll

    Упс, феновете на Байкова, разбира се...

  • 5
    kito avatar :-P
    Кито

    [quote#3:"manoll"]Дава енергия, ценен холестерол, влияе добре на хормоните, кожата, метаболизма изобщо и т.н. [/quote]

    Дава и дъх на чесън...

  • 6
    vdvdvd avatar :-P
    .!.

    Както за казали класиците:

    сутрин и вечер шкембенце яж,
    засища, дажа кураж!

  • 7
    mary777 avatar :-|
    mary777

    От два дни RSS емисията ми от Капитал е само за ядене и пиене -за какаото, шоколада,кафето, бисквитите...
    Да не би да сте станали кулинарен журнал?

  • 8
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    За съжаление вече рядко се намира истински шоколад. ВСИчКИ шоколади и шоколадови бонбони, произведени в България, съдържат растителни мазнини (било то хидрогенирани или не), краве масло, млечни мазнини. В шоколада трябва да има само какао, какаова маса, какаово масло и малко захар.

  • 9
    today avatar :-|
    today

    Вярно е. Купувам си Нутела от Германия, хем е по-вкусна, хем е по-евтина. В Булгаристан по-дебело и по-некачествено.

  • 10
    tedkamedka avatar :-?
    tedkamedka

    Гледай ти - а аз преди се чудех защо като пия кафе и започвам да се потя))) Ми то аз съм отслабвала....хахаха


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK