Едно кафе … с мляко, моля
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едно кафе … с мляко, моля

Капучиното и другите т.нар. бели кафета стават все по-търсени на българския пазар

Едно кафе … с мляко, моля

Кафе веригите в България виждат промяна във вкусовете на българския потребител

Татяна Пунчева-Василева
10826 прочитания

Капучиното и другите т.нар. бели кафета стават все по-търсени на българския пазар

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


В забързания бизнес ден ароматът на хубаво кафе прави чудеса. Затова сутрин, по обед или в късния следобед веригите за кафе се радват на приличен приток на клиенти. И макар във все повече офиси човек да има възможност да си направи приятно кафе, удоволствието от майсторски приготвеното и поднесено кафе трудно може да се замени. Именно това предлагат установилите се кафе вериги на българския пазар. В същото време обаче утвърждаването им променя потреблението на кафе, като все повече хора започват да наблягат и на т.нар. бели кафета, т.е. с мляко. Това разкриват някои от кафе веригите, до които "Капитал" се допита.

Много към едно

"Ако преди пет години хората си поръчваха основно еспресо и предложението за капучино вместо това им изглеждаше екзотично, сега ситуация е различна. Млякото се превръща във все по-важен фактор за пазара на кафе", каза един от собствениците на създадената преди четири години кафе верига Memento, Йоанис Зоис. Memento има вече три обекта в София. Тя предлага освен хубаво кафе и над тридесет вида чай, различни разновидности на кафето. "Искахме да направим модерно градско място за хубаво кафе и заедно с това да предложим по-богато разнообразие от продукти, базирани на кафето", пояснява той първоначалната идея за създаването на Memento. Сега новото предизвикателство за Memento е намирането на подходящото мляко за продуктите, базирани на кафе. По думите на Зоис не е лесно да се намери най-подходящият млечен продукт за истински хубаво капучино например. Той обаче не разкри какво в момента е съотношението на продаденото кафе спрямо мляко.

Преглед сред част от останалите вериги на пазара обаче показва, че то варира значително. Така например българската верига Onda, която залага на Lavazza кафе, е установила, че напоследък кафето спрямо млякото се продават в съотношение едно към четири. "Това и за мен беше изненадващо", сподели новият собственик и управител Ивайло Иванов. Onda е на практика първата българска верига, създадена още през 2003 г. Тя бе и лидер на пазара преди кризата като обекти и приходи, но след няколко трансформации в собствеността дейността й се сви драстично. В момента веригата има общо седем обекта, основно в офис сгради, и съвсем наскоро смени собственика си. Миналата година бе продадена от италианската компания Lavazza и финално бе придобита от местния предприемач Ивайло Иванов. Сега тече преструктуриране на веригата, но Иванов не крие, че иска да й върне старата слава. По тази причина в момента се оглежда за откриването на нови обекти, основно в централната част на София, които, както някога, да се превърнат в ключово място за срещи.

Нови обекти скоро предвижда и най-голямата в момента кафе верига на пазара - Costa Coffee. В момента тя има 20 обекта, основно в София, но и в Пловдив, Бургас, Варна, а скоро и в Слънчев бряг, като заведенията се намират както в централни градски зони, така и в търговски и офис комплекси и летищни терминали.

Costa също отчита значителен ръст в потреблението на мляко. "Ако на месец продаваме грубо около 1 тон кафе, то паралелно продаваното прясно мляко е около 10 тона", каза изпълнителният директор на Costa Coffee за България Клеантин Куртис. През компанията си "Кофи Лайф" той представлява международната верига Costa Coffee в България. И според Куртис има промяна във вкусовете на българите: ако преди клиентите са предпочитали повече еспресо, сега все повече потребяват производни на кафето като капучино или кафе лате. По думите му, когато Costa стъпи в България през 2006 г., около 60% от продажбите са били на еспресо, а сега са около 20-22% за сметка на т.нар. бели кафета.

Уникално еспресо

За да разчитат на цялостен ръст в потреблението обаче, веригите залагат на качествено и уникално за тях кафе. Ако Onda се е доверила на известна марка за българския пазар - Lavazza, то Costa Coffee и Memento залагат на изцяло уникално за тях кафе. Costa използва специалния бленд, разработен за международната верига Costa Coffee. Той представлява баланс между робуста и арабика и се казва Mocha Italia. Веригата Starbucks пък предлага гама от кафе блендове, които могат да бъдат намерени в четирите и заведения в страната - три в София и едно в Бургас.

Собствен бленд от арабика пък предлагат от Memento. Както разказва Зоис, първата задача за най-младата кафе верига е била да предложи правилното като вкус и качество кафе. Наблюденията на Зоис са, че българите обичат по-горчиво кафе. В същото време обаче искат то да е и ароматно. Горчивото кафе е предимно сорт робуста, който обаче не е толкова ароматен. Истински ароматното кафе е сорт арабика. Затова екипът на Memento решава да заложи на по-висококачественото и ароматно арабика и създава собствен микс от 100% арабика кафе. "Смесихме различни типове арабика с произход от Африка до Южна Америка, за да успеем да предложим един много добър баланс между сладост, киселинност и горчивина", разказа Зоис. Признава, че е отнело време хората да бъдат научени да пият по-качествено кафе, тъй като те са изключително чувствителни. "Усещат и най-малката промяна на вкуса. В крайна сметка обаче инвестицията си заслужаваше", казва той. В тази връзка Memento скоро ще започне да предлага и кафе за вкъщи в капсули за стандартните машини на пазара, които ги използват. Цената на капсулата няма да се различава драстично от средното за пазара. Зоис я определи като логична за качеството на кафето в нея. Това ще са първите капсули за кафе на пазара, разработени не от производител на кафе, а от верига заведения, специализирала се в този продукт. Иначе Memento и сега продава собственото си кафе на едро, но оттук нататък смята да заложи и на вниманието към всеки клиент, като смила кафето за него според машината, с която той разполага вкъщи. Целта на проекта на Memento - Coffee at Home, или "Кафе за вкъщи", е да предложи на клиентите да удължат насладата от кафето им и в домашни условия.

В забързания бизнес ден ароматът на хубаво кафе прави чудеса. Затова сутрин, по обед или в късния следобед веригите за кафе се радват на приличен приток на клиенти. И макар във все повече офиси човек да има възможност да си направи приятно кафе, удоволствието от майсторски приготвеното и поднесено кафе трудно може да се замени. Именно това предлагат установилите се кафе вериги на българския пазар. В същото време обаче утвърждаването им променя потреблението на кафе, като все повече хора започват да наблягат и на т.нар. бели кафета, т.е. с мляко. Това разкриват някои от кафе веригите, до които "Капитал" се допита.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кенче енергия

Кенче енергия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK