В забързания бизнес ден ароматът на хубаво кафе прави чудеса. Затова сутрин, по обед или в късния следобед веригите за кафе се радват на приличен приток на клиенти. И макар във все повече офиси човек да има възможност да си направи приятно кафе, удоволствието от майсторски приготвеното и поднесено кафе трудно може да се замени. Именно това предлагат установилите се кафе вериги на българския пазар. В същото време обаче утвърждаването им променя потреблението на кафе, като все повече хора започват да наблягат и на т.нар. бели кафета, т.е. с мляко. Това разкриват някои от кафе веригите, до които "Капитал" се допита.
Много към едно
"Ако преди пет години хората си поръчваха основно еспресо и предложението за капучино вместо това им изглеждаше екзотично, сега ситуация е различна. Млякото се превръща във все по-важен фактор за пазара на кафе", каза един от собствениците на създадената преди четири години кафе верига Memento, Йоанис Зоис. Memento има вече три обекта в София. Тя предлага освен хубаво кафе и над тридесет вида чай, различни разновидности на кафето. "Искахме да направим модерно градско място за хубаво кафе и заедно с това да предложим по-богато разнообразие от продукти, базирани на кафето", пояснява той първоначалната идея за създаването на Memento. Сега новото предизвикателство за Memento е намирането на подходящото мляко за продуктите, базирани на кафе. По думите на Зоис не е лесно да се намери най-подходящият млечен продукт за истински хубаво капучино например. Той обаче не разкри какво в момента е съотношението на продаденото кафе спрямо мляко.
Преглед сред част от останалите вериги на пазара обаче показва, че то варира значително. Така например българската верига Onda, която залага на Lavazza кафе, е установила, че напоследък кафето спрямо млякото се продават в съотношение едно към четири. "Това и за мен беше изненадващо", сподели новият собственик и управител Ивайло Иванов. Onda е на практика първата българска верига, създадена още през 2003 г. Тя бе и лидер на пазара преди кризата като обекти и приходи, но след няколко трансформации в собствеността дейността й се сви драстично. В момента веригата има общо седем обекта, основно в офис сгради, и съвсем наскоро смени собственика си. Миналата година бе продадена от италианската компания Lavazza и финално бе придобита от местния предприемач Ивайло Иванов. Сега тече преструктуриране на веригата, но Иванов не крие, че иска да й върне старата слава. По тази причина в момента се оглежда за откриването на нови обекти, основно в централната част на София, които, както някога, да се превърнат в ключово място за срещи.
Нови обекти скоро предвижда и най-голямата в момента кафе верига на пазара - Costa Coffee. В момента тя има 20 обекта, основно в София, но и в Пловдив, Бургас, Варна, а скоро и в Слънчев бряг, като заведенията се намират както в централни градски зони, така и в търговски и офис комплекси и летищни терминали.
Costa също отчита значителен ръст в потреблението на мляко. "Ако на месец продаваме грубо около 1 тон кафе, то паралелно продаваното прясно мляко е около 10 тона", каза изпълнителният директор на Costa Coffee за България Клеантин Куртис. През компанията си "Кофи Лайф" той представлява международната верига Costa Coffee в България. И според Куртис има промяна във вкусовете на българите: ако преди клиентите са предпочитали повече еспресо, сега все повече потребяват производни на кафето като капучино или кафе лате. По думите му, когато Costa стъпи в България през 2006 г., около 60% от продажбите са били на еспресо, а сега са около 20-22% за сметка на т.нар. бели кафета.
Уникално еспресо
Собствен бленд от арабика пък предлагат от Memento. Както разказва Зоис, първата задача за най-младата кафе верига е била да предложи правилното като вкус и качество кафе. Наблюденията на Зоис са, че българите обичат по-горчиво кафе. В същото време обаче искат то да е и ароматно. Горчивото кафе е предимно сорт робуста, който обаче не е толкова ароматен. Истински ароматното кафе е сорт арабика. Затова екипът на Memento решава да заложи на по-висококачественото и ароматно арабика и създава собствен микс от 100% арабика кафе. "Смесихме различни типове арабика с произход от Африка до Южна Америка, за да успеем да предложим един много добър баланс между сладост, киселинност и горчивина", разказа Зоис. Признава, че е отнело време хората да бъдат научени да пият по-качествено кафе, тъй като те са изключително чувствителни. "Усещат и най-малката промяна на вкуса. В крайна сметка обаче инвестицията си заслужаваше", казва той. В тази връзка Memento скоро ще започне да предлага и кафе за вкъщи в капсули за стандартните машини на пазара, които ги използват. Цената на капсулата няма да се различава драстично от средното за пазара. Зоис я определи като логична за качеството на кафето в нея. Това ще са първите капсули за кафе на пазара, разработени не от производител на кафе, а от верига заведения, специализирала се в този продукт. Иначе Memento и сега продава собственото си кафе на едро, но оттук нататък смята да заложи и на вниманието към всеки клиент, като смила кафето за него според машината, с която той разполага вкъщи. Целта на проекта на Memento - Coffee at Home, или "Кафе за вкъщи", е да предложи на клиентите да удължат насладата от кафето им и в домашни условия.
В забързания бизнес ден ароматът на хубаво кафе прави чудеса. Затова сутрин, по обед или в късния следобед веригите за кафе се радват на приличен приток на клиенти. И макар във все повече офиси човек да има възможност да си направи приятно кафе, удоволствието от майсторски приготвеното и поднесено кафе трудно може да се замени. Именно това предлагат установилите се кафе вериги на българския пазар. В същото време обаче утвърждаването им променя потреблението на кафе, като все повече хора започват да наблягат и на т.нар. бели кафета, т.е. с мляко. Това разкриват някои от кафе веригите, до които "Капитал" се допита.
0 коментара