Регионален бизнес Пловдив: Кой е още по-богат?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Регионален бизнес Пловдив: Кой е още по-богат?

КЦМ е сред компаниите с ръст на приходите, освен това комбинатът излиза на печалба от над 67 млн. лв. през миналата година, за разлика от 2010 г., когато е бил на загуба

Регионален бизнес Пловдив: Кой е още по-богат?

Приходите на повечето големи фирми в Пловдивско растат, а с това и печалбата им

Весела Николаева
13052 прочитания

КЦМ е сред компаниите с ръст на приходите, освен това комбинатът излиза на печалба от над 67 млн. лв. през миналата година, за разлика от 2010 г., когато е бил на загуба

© Цветелина Ангелова


Пловдивските компании стават все по-богати. Това щяхме да напишем накратко, ако искахме просто да отбележим какво се е случило в областта през миналата година. По-интересни са обаче подробностите около "забогатяването". От 50-те най-големи в района (класирани по размер на приходите) увеличението на общия "оборот" е с 10% до над 5.8 млрд. лв. Трябва обаче да уточним, че в тази класация не влизат множеството малки и средни компании, а няколко от големите са доставчици на комунални услуги, които имат наследен естествен монопол – като двете електроразпределителни дружества на "ЕВН България", топлофикацията и "Водоснабдяване и канализация".

Възходящо развитие

Печалбата на първите 50 се е увеличила със 74%, надминавайки 267 млн. лв. общо. Сериозно е нарастването при финансовите резултати на "ЕВН Електроразпределение" и "ЕВН Електроснабдяване", както и при хранителния холдинг "Белла България". Производителят на хартия "Монди Стамболийски" също показва многократен ръст, но през 2010 г. дружеството тръгна от много ниска база. За един период преди това то дори беше пред закриване, след като икономическата криза сериозно засегна поръчките му. Ако се съди по отчета му обаче, възстановяване вече има и приходите му са нараснали с над 50 на сто.

Сред първите пет дружества с най-голям ръст на приходите е "Комбинат за цветни метали", който през март започна изграждане на нов завод за олово като част от инвестиционна програма за общо 100 млн. евро. Планира се в него да бъдат вложени около 80 млн. евро, а с останалите ще се модернизират другите производства на предприятието. Освен на повишени приходи компанията се радва и на висока печалба – 67 млн. лв. при над 8 млн. лв. загуба за предходната година. Планът впрочем е повече от оправдан, като се има предвид затварянето на ОЦК - Кърджали.

Колебания в печалбата

С над 100% увеличение на този показател са "Белла", производителят на прежди "Булсафил", пивоварната "Каменица", "Филкаб", "Метал трейдинг", "Монди", както и "Либхер транспортейшън системс Марица". За сметка на това по-голямото българско дружество на Liebherr - "Либхер хаусгерете Марица", има почти 30 пъти намаление на печалбата си. За "Белла" е интересно, че печалбата й се е увеличила при падащи приходи, което се дължи на свиване на разходите. Компанията е намалила похарчените пари за материали, външни услуги, както и тези за заплати, след като е съкратила част от персонала си.

Едно от дружествата на хранителния холдинг - "Фермата", също би могло да намери място в топ 50 на фирмите от област Пловдив, но то няма публикуван отчет за миналата година. Данни липсват още за "Сокотаб", което изкупува и преработва тютюн, за търговеца и производител на гориво "Инса ойл", производителя на ароматизатори "Дзобеле България" и "Захарен комбинат Пловдив".

Наследена традиция

Традиционните за регион Пловдив бизнеси – хранително-вкусовата и козметичната промишленост, не са много добре представени сред класацията на 50-те най-големи. Едната причина е, че вече липсват бившите соц. гиганти и наследниците им са по-скоро средни по размер фирми. Другата е посочената по-горе – за някои от най-големите данни липсват. Ако разширим малко сектора и включим търговията, тогава вече в топ 50 има няколко компании - "Табако трейд", "Табако венчърс" и "Макслогистик", които се занимават само с търговия с тютюневи изделия. Последното е създадено с капитал 5 хил. лв. и е дистрибутор на цигари на "Кингс табако" (бивша "Цигарена фабрика Пловдив"), официално негов собственик е Цветана Златанова. Всъщност и хранителният холдинг "Белла България" е с официален предмет на дейност търговия, но е трудно да се направи справка за производството му заради липсващия отчет на "Фермата" - месопреработвателното предприятие на "Белла" в с. Костиево.

Козметична компания в топ 50 изобщо няма – след закриването на "Ален мак" и "Българска роза Пловдив" през последните 20 години се развиват множество нови козметични производства, които обаче имат в пъти по-малък оборот от бившите държавни предприятия.

Пивоварната "Каменица", "Кооперация Симид 1000" и "Обединена млечна компания" са най-големите производствени компании от хранително-вкусовия бранш. В края на класацията е и "Брезово", което преработва гъши дроб и месо и работи основно за износ. И четирите имат ръст на приходите, но пивоварната е завършила миналата година със сериозно увеличение и на печалбата, докато ОМК има по-висока загуба. Производителят на хляб "Симид" изглежда слабо засегнат от намалената покупателна способност – при 34% ръст на продажбите печалбата му е скочила с близо 70 на сто. Повишение на финансовия резултат има и при "Брезово".

Сред компаниите с най-рязък скок на приходите се откроява ПИМК, която се занимава с тежкотоварен транспорт: над 80% по-голям оборот спрямо 2010-а, основно дължащ се на международните курсове.

Новите големи

Новите попълнения сред 50-те най-големи през 2011 г. са търговецът на горива "Лайт комерс", машиностроителните "СКФ Берингс България" и "АББ аутомейшън", производителят на помпи "Иксетик Пловдив", "Кооперация Симид", търговецът на земеделски торове "999-Ив. Асенов", "ЕВН България топлофикация", производителят на опаковки "Дунапак - Родина", транспортната "Петко Ангелов БГ", заводът за дограма "Профилинк" и ВиК - Пловдив.

Макар че производството на различни продукти – от машини до храни, е добре застъпено в региона на града, търговията явно също се развива добре – общо 21 от големите 50 компании са с основна дейност търговия, като при 14 има ръст на оборота за миналата година спрямо тази. Тоест в търговията 67% от дружествата са се разраснали, ако използваме оборота като показател за това. В общата класация точно 70% е делът на компаниите, за които миналата година е донесла повишение на приходите.

Пловдивските компании стават все по-богати. Това щяхме да напишем накратко, ако искахме просто да отбележим какво се е случило в областта през миналата година. По-интересни са обаче подробностите около "забогатяването". От 50-те най-големи в района (класирани по размер на приходите) увеличението на общия "оборот" е с 10% до над 5.8 млрд. лв. Трябва обаче да уточним, че в тази класация не влизат множеството малки и средни компании, а няколко от големите са доставчици на комунални услуги, които имат наследен естествен монопол – като двете електроразпределителни дружества на "ЕВН България", топлофикацията и "Водоснабдяване и канализация".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Ей това да се чува и за останалите големи райони в България, особено северната част...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK