А някой кара ко-ле-ло
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

А някой кара ко-ле-ло

Българските производители се занимават най-вече с цялостния монтаж на велосипедите, но някои от тях произвеждат и части за тях. Повечето компоненти обаче са вносни.

А някой кара ко-ле-ло

Две пловдивски фирми за производство на велосипеди се разрастват

Христо Съйнов
17369 прочитания

Българските производители се занимават най-вече с цялостния монтаж на велосипедите, но някои от тях произвеждат и части за тях. Повечето компоненти обаче са вносни.

© Kрасимир Юскеселиев


100-110 хил.

велосипеда са продадени в България през 2012 г., сочи информацията на производителите
Компаниите изчакват Европейската комисия да излезе със становище за антидъмпинговите регулации на ЕС за следващите 5 години, преди да предприемат нови инвестиции.

Колелото е икономичен, удобен и все по-актуален начин за придвижване в града. Не замърсява околната среда, провира се лесно почти навсякъде и не изисква специални разрешителни за управление. И в това отношение България поизоствава от другите европейски страни, но е факт, че и тук все повече се използват велосипеди. Макар че не разчитат на местния пазар, за да разрастват своя бизнес, българските производители се възползват от положителната тенденция. Две от големите компании, които се занимават с такава дейност – "Макском" и "Лидер 96", се намират в Пловдивския регион.

Силна година

Миналата година в исторически план се оказва най-силната като количество продукция и приходи за "Макском", която е част от холдинга "Макс Европа" (виж карето). Произведени са близо 430 хил. велосипеда, което се приближава и до капицитетните възможности на фабриката. От продажбата на велосипеди компанията е реализирала приходи над 60 млн. лв., а заедно с "Чиполино", която се занимава с производство, продажба и внос на стоки за отглеждане на детето, оборотът на холдинга за 2012 г. надвишава 70 млн. лв. Това представлява ръст от над 35% спрямо 2011 г., отбелязват от компанията.

Николай Бояджиев, изпълнителен директор на "Макском", чиято основна марка е Sprint, обяснява резултатите с големите поръчки, които са изпълнявали основно за Франция и Испания. Той уточни, че търсенето в Европа не е толкова различно от година на година, но пловдивската фирма успява да спечели популярност сред търговците и потребителите. Миналата година Carrefour - Франция и Carrefour - Испания, са купили 70 хил. колелета, а тази година се водят преговори и с британската верига Tesco. През годините компания успешно работи и с Praktiker.

От България се изнася главно за страни от Европейския съюз, Русия и почти целия Балкански полуостров. Тези страни са предпочитани от производителите ни заради добре развития пазар на конкретни продукти и изградените традиции в предназначението на велосипеда освен като превозно средство и като средство за спортуване и отдих. Освен това като сравнително обемна стока транспортните разходи имат значение при изнасянето на велосипеди към по-далечните дестинации.

В другата пловдивска фирма "Лидер 96", чието производство се намира в пловдивското село Рогош, бизнесът също върви добре. Собственикът на компанията Петър Куршумов казва, че планират нови инвестиции. В момента производството им включва две поточни линии, на постоянен щат са 150 човека, при нужда се назначават още 50, но фабриката също работи почти на границата на капицетата си и има нужда и от нови складови площи.

Въпреки че компанията има собствена марка "Лидер", и те като другите български производители в сектора произвеждат по поръчка за други компании и брандове. "Лидер 96" например доставя велосипеди с марката на веригата Metro, но Куршумов отбелязва, че за българския пазар са произведени през 2012 г. едва 7 хил. велосипеда, докато другите до 150 хил. са били за износ. Основните пазари за компанията са Белгия, Германия, Италия и други страни, главно от ЕС.

Made in Bulgaria

Българските компании обаче не произвеждат всички части, които са необходими за сглобяването на отделния велосипед, и това е нормално - не е много ефективно производителите на велосипеди да се занимават и с производство на отделни части и възли за тях. За момента част от българските компоненти, които се ползват, са велосипедните джанти, профилите за тях, опаковките и спомагателните материали, но повечето части са внос.

Отделните производители се занимават предимно с монтаж, но са се специализирали и в няколко вида дейности и в последните години има и леко засилване на местното производство на някои компоненти. Страните, от които се внасят части, са различни за отделните производители, но най-често това са членки на ЕС, държави от Близкия или Далечния изток.

Велосипедите, произведени у нас, са конкурентни главно в средния ценови клас, тъй като при производството има множество специфични ръчни манипулации. Така българската продукция се конкурира с европейската със същото качество заради еднаквите доставчици на части, но дава по-ниски цени заради евтиния труд. Въпреки това обаче компаниите правят всичко възможно да се преместят и към скъпия сегмент, при това със собствени скъпи марки.

Затова през 2010 г. "Макском" се насочи към две италиански марки – Shockblaze и Ferrini, чрез които да навлезе по-сериозно на европейския пазар с продукти от по-високите ценови сегменти. Българската компания купи дялово участие в тях и за да се управляват и развиват по-лесно отделните й подразделения, компанията бе преструктурирана в холдинга "Макс Европа". В същото време създателят на тези марки и сега е техен съсобственик и продължава активно да участва в разработването на продуктовите линии, но производството на велосипедите е пренесено изцяло в Пловдив.

В средата на миналата година американската Dahon Group, която е глобален лидер в производството на сгъваеми велосипеди, сключи партньорство с българската "Макском" и премести производството си от Чехия в България. Така пловдивската компания стана европейският производствен хъб на Dahon.

<#text>

В ръцете на антидъмпинговите регулации

За българския пазар отиват под 10% от произвежданите велосипеди на "Макском". По думите на Бояджиев в България миналата година общо са продадени 100-110 хил. броя, а за същото време петте най-големи компании за производство на колела са произвели малко под един милион.

Велосипеди от България се изнасят главно за страни от Европейския съюз, Русия и почти целия Балкански полуостров
Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Бояджиев споделя, че бъдещите инвестиции на компанията ще зависят от продължаването на антидъмпинговите регулации на евросъюза. "Велосипедопроизводството в ЕС и в частност в България към момента се ползва с протекция спрямо вноса на готови колела от Китай. Това е може би единственият продукт в Европа, който е защитен с подобна мярка, но това определено благоприятства развитието на отрасъла." Така, ако се внесе в ЕС готов велосипед от Китай, се плаща 22% мито плюс антидъмпингово мито от 48.5%, което е доста сериозна спирачка за вноса.

Това не пречи обаче да бъдат използвани и немалко китайски части за произвежданите в Европа колела, като за европейския им произход има изисквания за максимален дял на частите от азиатски производители. Браншовата организация на българските производители е успяла да договори с правителството по-ниски мита за частите и докато през 2005 г. са били 8.7%, сега са 4.7%.

Тази година обаче ЕС ще преразглежда въпросните антидъмпингови регулации, което е и най-голямата заплаха пред българските компании. До края на юни Европейската комисия (ЕК) трябва да излезе със становище за следващия петгодишен период и в зависимост от него компаниите ще решават дали ще се разширяват, или ще свиват производството си.

От това зависи дали "Макском" ще реализира плановете си за ново бояджийско оборудване за висок клас карбонови и алуминиеви рамки, да строи нов склад от около 10 хил. кв.м за готова продукция и материали.

Следващата инвестиционна крачка на холдинга - линия за производство на алуминиеви рамки - също зависи от решението на ЕК. За момента само вносът на колела е с високи мита, но ако и частите бъдат по-сериозно обложени, тогава производството на компоненти ще стане много изгодно и проектът, за който компанията търси партньори, ще се възвърне много бързо. Общата му стойност е около 4 млн. евро и в него вероятно ще участват с дялове европейска и тайванска фирма.

Вечната липса на подготвени кадри

В компанията "Макском" работят общо 1000 човека, като извън производствената площадка в Пловдив в магазини и складове работят не повече от 40 души. Ръководството обаче се оплаква от липсата на качествена работна ръка. "Няма ги тези кадри, които да могат да сглобяват велосипеди на поточните линии. Това се отнася и за дизайнери, и за инженери и се налага да използваме наши програми за обучение", казва Бояджиев. Проблем за компаниите от бранша като износители се оказва и бавенето на ДДС-то от държавата, което ги принуждават да търсят допълнителни кредити от банките, отделно, че се забавят разплащания с доставчиците по цялата верига.

За "Макс Европа"

Производителят на велосипеди "Макском" е част от холдинга "Макс Европа", собственост на Максим Митков. Под неговата шапка са още "Макстек", която прави по-висок клас велосипеди Shockblaze и Ferrini, производителят на джанти и други части "Велотек", "Чиполино", която произвежда и продава аксесоари за отглеждане на детето. Свързана част от семейния бизнес е и фирмата "Спринт", която се занимава с търговската част на велосипедния бизнес.

Историята на холдинга започва от аксесоарите за отглеждане на деца. Първата компания е създадена през  1992 г. първоначално като вносител на детски колички. Велосипедите започват да се произвеждат едва от 1999 г., и то епизодично.

Фирмата "Чиполино" допринася с малко над една шеста от реализирания оборот на холдинга. Иван Илчев, мениджър маркетинг и продажби в компанията, смята, че компанията има потенциал за ръст, но само при поддържане темповете на нарастване на износа. Той обяснява, че демографската ситуация в страната пречи на компанията да увеличава производството за вътрешния пазар. Въпреки че пазарният дял на "Чиполино" расте, без поръчки отвън ще бъде невъзможно да се показват добри резултати, допълва Илчев. "Чиполино" има собствени търговски обекти, а заедно с тях точките им на продажба в страната са над 100. Илчев обаче коментира, че проучванията им показват промяна в

поведението на родителите, които дали заради икономическата криза или поради някакви други причини започват все по-често да купуват детски колички, столчета, кошари и др. подобни аксесоари втора употреба.

 

 

100-110 хил.

велосипеда са продадени в България през 2012 г., сочи информацията на производителите
Компаниите изчакват Европейската комисия да излезе със становище за антидъмпинговите регулации на ЕС за следващите 5 години, преди да предприемат нови инвестиции.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    plamen.iv.ivanov avatar :-|
    Plamen

    Браво!

  • 2
    atropin avatar :-|
    atropin

    Кой си купува колело от Карфур или Теско? Някой, който хабер няма от велосипеди. Ако искате качествени български колела вижте RAM или Dragomir.

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Браво! Добре, че има мита. Иначе глобализацията не прощава. Щяхме да я караме и тук само на внос.

  • 4
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Измислени фирми :) трябва да се възродят балканчетата !!!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    plamkata_76 avatar :-P
    Пламката

    До коментар [#4] от "Trollfest":
    Нееее. Потрошил съм 3-4 "згавайки" като малък.
    Последното беше от тези с облегалка на седалката от 145 лв.
    Скъса зе заварката точно там дето се събират двете части на рамката.
    Много паднах....

  • 6
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Карайте велосипеди произведени в България. Карайте като хора с бира в ръка, като вашите баби и дядовци, а не като модерните сексуално не мотивирани европейци с екипчета като на съзтезание.

  • 7
    niki2003 avatar :-|
    niki2003

    "Проблем за компаниите от бранша като износители се оказва и бавенето на ДДС-то от държавата, което ги принуждават да търсят допълнителни кредити от банките, отделно, че се забавят разплащания с доставчиците по цялата верига" - после прави бизнес в България и бизнес климата намалявал

  • 8
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Много добре. Остава да видим дали някой ще се наеме да прави частите. За добро или зло, заплатите в България не са много по-високи от китайските, така че роден инвеститор с някой лев и най-вече с акъл би могъл да произвежда на конкурентни цени, а не само да сглобява.

  • 9
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#8] от "КЛЮЧАРЪ":

    Сглобяването не е лош бизнес, защото точно там е голямата добавена стойност. То и ейпъл и фолксваген си внасят голяма част от частите, но голямото парче от баницата много често остава за този, който реализира крайния продукт.

  • 10
    chushka avatar :-|
    chushka

    Темата е интересна, но за да е питателна би било добре да се разучи бизнеса на Драгомир, Рам, Крос, Вивело ... Вивело снабдяват украинския национален отбор и др. частни, които се изявяват из Европа и света, РАМ печели все повече почитатели във висок и среден клас на МТБ, също участват в международни състезания, а бизнес модела им е много симпатичен.
    Всички сайтове са пълни с гневни коментари от работници в Макском, а в магазина на Каблешков 53 откъдето са кадрите, струи всеобщо объркване


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK