С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 27 мар 2013, 10:23, 16996 прочитания

А някой кара ко-ле-ло

Две пловдивски фирми за производство на велосипеди се разрастват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


100-110 хил.
велосипеда са продадени в България през 2012 г., сочи информацията на производителите
Компаниите изчакват Европейската комисия да излезе със становище за антидъмпинговите регулации на ЕС за следващите 5 години, преди да предприемат нови инвестиции.
Колелото е икономичен, удобен и все по-актуален начин за придвижване в града. Не замърсява околната среда, провира се лесно почти навсякъде и не изисква специални разрешителни за управление. И в това отношение България поизоствава от другите европейски страни, но е факт, че и тук все повече се използват велосипеди. Макар че не разчитат на местния пазар, за да разрастват своя бизнес, българските производители се възползват от положителната тенденция. Две от големите компании, които се занимават с такава дейност – "Макском" и "Лидер 96", се намират в Пловдивския регион.

Силна година


Миналата година в исторически план се оказва най-силната като количество продукция и приходи за "Макском", която е част от холдинга "Макс Европа" (виж карето). Произведени са близо 430 хил. велосипеда, което се приближава и до капицитетните възможности на фабриката. От продажбата на велосипеди компанията е реализирала приходи над 60 млн. лв., а заедно с "Чиполино", която се занимава с производство, продажба и внос на стоки за отглеждане на детето, оборотът на холдинга за 2012 г. надвишава 70 млн. лв. Това представлява ръст от над 35% спрямо 2011 г., отбелязват от компанията.

Николай Бояджиев, изпълнителен директор на "Макском", чиято основна марка е Sprint, обяснява резултатите с големите поръчки, които са изпълнявали основно за Франция и Испания. Той уточни, че търсенето в Европа не е толкова различно от година на година, но пловдивската фирма успява да спечели популярност сред търговците и потребителите. Миналата година Carrefour - Франция и Carrefour - Испания, са купили 70 хил. колелета, а тази година се водят преговори и с британската верига Tesco. През годините компания успешно работи и с Praktiker.

От България се изнася главно за страни от Европейския съюз, Русия и почти целия Балкански полуостров. Тези страни са предпочитани от производителите ни заради добре развития пазар на конкретни продукти и изградените традиции в предназначението на велосипеда освен като превозно средство и като средство за спортуване и отдих. Освен това като сравнително обемна стока транспортните разходи имат значение при изнасянето на велосипеди към по-далечните дестинации.



В другата пловдивска фирма "Лидер 96", чието производство се намира в пловдивското село Рогош, бизнесът също върви добре. Собственикът на компанията Петър Куршумов казва, че планират нови инвестиции. В момента производството им включва две поточни линии, на постоянен щат са 150 човека, при нужда се назначават още 50, но фабриката също работи почти на границата на капицетата си и има нужда и от нови складови площи.

Въпреки че компанията има собствена марка "Лидер", и те като другите български производители в сектора произвеждат по поръчка за други компании и брандове. "Лидер 96" например доставя велосипеди с марката на веригата Metro, но Куршумов отбелязва, че за българския пазар са произведени през 2012 г. едва 7 хил. велосипеда, докато другите до 150 хил. са били за износ. Основните пазари за компанията са Белгия, Германия, Италия и други страни, главно от ЕС.

Made in Bulgaria

Българските компании обаче не произвеждат всички части, които са необходими за сглобяването на отделния велосипед, и това е нормално - не е много ефективно производителите на велосипеди да се занимават и с производство на отделни части и възли за тях. За момента част от българските компоненти, които се ползват, са велосипедните джанти, профилите за тях, опаковките и спомагателните материали, но повечето части са внос.

Отделните производители се занимават предимно с монтаж, но са се специализирали и в няколко вида дейности и в последните години има и леко засилване на местното производство на някои компоненти. Страните, от които се внасят части, са различни за отделните производители, но най-често това са членки на ЕС, държави от Близкия или Далечния изток.

Велосипедите, произведени у нас, са конкурентни главно в средния ценови клас, тъй като при производството има множество специфични ръчни манипулации. Така българската продукция се конкурира с европейската със същото качество заради еднаквите доставчици на части, но дава по-ниски цени заради евтиния труд. Въпреки това обаче компаниите правят всичко възможно да се преместят и към скъпия сегмент, при това със собствени скъпи марки.

Затова през 2010 г. "Макском" се насочи към две италиански марки – Shockblaze и Ferrini, чрез които да навлезе по-сериозно на европейския пазар с продукти от по-високите ценови сегменти. Българската компания купи дялово участие в тях и за да се управляват и развиват по-лесно отделните й подразделения, компанията бе преструктурирана в холдинга "Макс Европа". В същото време създателят на тези марки и сега е техен съсобственик и продължава активно да участва в разработването на продуктовите линии, но производството на велосипедите е пренесено изцяло в Пловдив.

В средата на миналата година американската Dahon Group, която е глобален лидер в производството на сгъваеми велосипеди, сключи партньорство с българската "Макском" и премести производството си от Чехия в България. Така пловдивската компания стана европейският производствен хъб на Dahon.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма" Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма"

Държавата насочва пари в магистралата, общините адресират проблема с боклука, а фирмите купуват машини

7 яну 2020, 1435 прочитания

Островът в центъра на Севера 5 Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

29 дек 2019, 4761 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Износът спасява хранително-вкусовата промишленост

Секторът разчита повече на вносни суровини

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10