С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 27 мар 2013, 11:53, 14669 прочитания

Износът спасява хранително-вкусовата промишленост

Секторът разчита повече на вносни суровини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Хранително-вкусовата промишленост (ХВП) винаги е била флагман на икономиката на Пловдивския регион. Налице са нужните природни дадености, има специализирани университети и традиции, но основната причина за концентрацията на сектора в Тракийската низина беше силно развитото и разнообразно земеделие и животновъдство.

Именно на тях години наред се е крепял просперитетът на предприятията от хранителната индустрия и точно проблемите в селското стопанство сега се оказват спънка за развитието ХВП. Сега ситуацията е коренно променена - без достатъчна суровинна база регионът губи най-голямото си конкурентно предимство.


Хранителната индустрия донякъде с право се смята за един от стабилните сектори на българската икономика, особено в условията на криза. Основната причина за това е, че продукцията на отрасъла задоволява основни нужди на потребителите и търсенето в по-малка степен зависи от цената - ако тя не задоволява клиента, той се насочва към по-ниския ценови сегмент, но храната е последното, от което се лишават българите. Разбира се, има разлика между подотраслите, дължаща се на цикличност и сезонност.

Бизнесът обаче вече започва да се задъхва заради проблеми, чието разрешаване се бави или отлага с години.

Липсват защитни механизми за вноса и износа на суровини  



Фокусът на местната власт изглежда е насочен повече към индустриалните зони и пътната инфраструктура, а хранително-вкусовата промишленост и селското стопанство като осигуряващо суровини за нея остават малко встрани. Разбира се, причина за това е и фактът, че държавата разполага само на хартия със стратегия за развитие на преработвателната промишленост, за да не изнасяме основно суровини с ниска добавена стойност.

Специално ХВП бизнесът се развива там, където е или пазарът, или суровината. За вътрешния пазар картината е ясна - демографската криза е налице, а стандартът на българина не се увеличава с бърз темп, за да дава някаква надежда за увеличение на потреблението. Остава суровинната осигуреност да е конкурентното предимство, на което да разчитат компаниите от бранша. И това обаче не е така, защото осигуряването със суровини от години е проблем за сектора. Но в съчетание с продължаващата няколко години икономическа криза резултатът е по-често затваряне на предприятия или преместването им в други държави. 

Износът - шанс за развитие в кризата

Добрата новина е, че доста компании се ориентират в кризата и търсят нови пазари, за да продължат развитието си. "Джем и Джем" е средно голяма компания за бранша, произвеждаща годишно около 3 хил. тона конфитюри и сладка, основно за България, но износът им постоянно расте и според собственика инж. Стойко Кировски, ако фирмите от сектора не се пренастроят към експорт, са обречени.

Той обясни, че компаниите от бранша се принуждават да стават и земеделци, за да си подсигурят суровина. По-честият случай обаче е внос заради по-евтиния и бърз вариант (виж карето). Към чуждите пазари се насочва и бутилиращата компания на минералната вода "Хисар". "Кризата удари джоба на българина и това естествено рефлектира и на пазара на бутилирана вода у нас.

Данните показват, че след пика на потребление от 2008 г. последва спад в продажбите, хората ограничиха разходите си до най-необходимото и отново сме свидетели на опашки пред чешмите за минерална вода не само в София, но и в цялата страна", обясни Димитър Консулов, собственик на фабрика за майонеза "Краси" и на две предприятия за бутилиране на минерална вода "Хисар".

"В последните 4-5 години ТПК "БК Хисар" изнася бутилирана минерална вода за Гърция, Кипър и Германия. Въпреки всичко вътрешният пазар остава основен за нас", добави той. За миналата година двете предприятия са увеличили бутилирането до близо 27 млн. литра. Гърция и Македония са чуждите пазари на майонезата "Краси", като очаквано основният остава вътрешният.

Въпреки трудностите компанията е приключила 2012 г. с ръст от 8% на приходите и се надява настоящата година да бъде още по-добра. "Кризата си е криза, но животът продължава. Той има своите специфични необходимости. Една от тях е водата, без която не можем и няма как да я заменим с химия или нещо по-евтино", добави той.

Експортът е в основата на бизнеса на известното предприятие "Филикон-97", което произвежда кетчуп и сокове. Защото, както казва собственикът инж. Борис Калибацев, "ако се надяваме само на вътрешния пазар, много бързо ще трябва да затворим фабриката". Приблизително две трети от продукцията се реализира зад граница и постоянно се правят нови инвестиции. Миналата година дружеството е увеличило продажбите си, но не може същото да се каже за печалбата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътища няма, ползвайте море Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

16 юни 2019, 1074 прочитания

Градска музика Градска музика

Платформата Urban Tapes на Самуил Петков и Боян Симеонов популяризира българската алтернативна музика

15 юни 2019, 1152 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Строеж на спортната площадка

Инвестициите в съоръжения ще позволят на Пловдив да бъде домакин на големи първенства

Как се режат рогата на "Биволъ"

Под патронажа на прокуратурата тече координирана институционална и медийна атака срещу журналистите Атанас Чобанов и Асен Йорданов

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век