Регионален бизнес: Проектът за обновяване на транспорта в Стара Загора вече е в режим "работен"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Регионален бизнес: Проектът за обновяване на транспорта в Стара Загора вече е в режим "работен"

Регионален бизнес: Проектът за обновяване на транспорта в Стара Загора вече е в режим "работен"

2805 прочитания

Ако не възникнат пречки, следващото лято в Стара Загора ще се движат нови тролейбуси, спирките ще са обновени, градът ще е опасан с велоалеи.

Следващото лято Стара Загора наред с останалите шест големи града в страната би трябвало да може да се похвали с по-ефективен и удобен градски транспорт. Из града би трябвало да се движат нови тролеи, а хората, използващи обществения превоз, да го изчакват на удобни обновени спирки, следейки в реално време разписанието на колите. Придвижващите се пък с велосипеди би трябвало да се доволни от новите велоалеи, свързващи централната част на града с основните жилищни райони и парка. Това би станало факт, ако общината успее в срок да изпълни дейностите по спечеления през лятото на 2012 г. проект за модернизация на градския транспорт на стойност 28.9 млн. лв. Проектът се финансира по оперативна програма "Регионално развитие", като безвъзмездната финансова помощ е 24.6 млн. лв. Към момента, макар и с обичайните спънки за повечето общини, изпълняващи европейски проекти - обжалвани търгове, върнати и спрени процедури, проектът, изглежда, все пак върви. Общината вече подписа първите договори по проекта, но остава да се изберат изпълнители за най-важните - доставката на новите тролейбуси и изграждането на информационната система за градския транспорт.

Четири договора през април

В края на април бяха подписани договори с избрани фирми изпълнителки по четири от заложените за изпълнение компонента. Най-големият като стойност - над 4.4 млн. лв., е този за  рехабилитацията на контактна мрежа на тролейбусния транспорт и изграждане на нова въздушно-контактна мрежа от общо 19.1 км. Избраният изпълнител - "Сатис" ДЗЗД, ще трябва да изпълни това за срок от 200 календарни дни. Това ще е първият основен ремонт на контактната мрежа на тролеите в Стара Загора от нейното изграждане през 1987 г. Рехабилитацията й ще доведе до намаляване на авариите по трасето, както и до намаляване на енергията, която тролейбусите консумират.

Консорциум "Хемус-Дизайн-Строй" пък е избраният изпълнител, който ще проектира и изгради заложените в проекта дейности по градската пътна мрежа. Договорът е за 2.13 млн. лв. Обединението на практика ще извърши всички строителни дейности по проекта - изграждането на мрежа от близо 8 км велоалеи, изграждане на рампи за хора с увреждания, както и рехабилитация на спирките на градския транспорт. Този етап от проекта трябва да бъде завършен до пролетта на 2015 г.

Останалите два договора са доста по-малки като суми - 100 хил. лв. и 85 хил. лв., и са съответно за ремонт и рехабилитация на тролейбусното депо в Стара Загора и доставка на оборудване. Изпълнител на ремонта на депото е "СТА Инженеринг" ЕООД, а "Евромаркет аутомотив" АД ще изпълни поръчката за доставка на оборудване.

Още пет компонента

До цялостното стартиране на проекта остава да бъдат избрани изпълнители за още пет компонента. С най-голяма стойност, а и най-важен сред тях е изборът на доставчик на новите тролейбуси (общо 14 на брой) и за доставка на специализиран автомобил за ремонт и поддръжка на контактната мрежа. Общата прогнозна сума за това е над 11.5 млн. лв. Въпреки че процедура за избор на доставчик за превозните средства беше обявена още през миналото лято, такъв все още не е избран заради обжалвания, спиране и връщане на поръчката. Така към момента на практика търга се намира отново в начален етап. Първоначално комисията по оценяване избра румънското обединение "Астра тайм 2013" (Astra Bus, Time Consult) за доставчик на новите тролейбуси. След постъпила жалба в общинското дружество "Тролейбусни превози" от консорциум СТГ–ЛАЗ (Лвовски автобусни заводи, "Сити транспорт груп", Киев) срещу избраната компания администрацията преразглежда документите за подбор и взима ново решение, че и двата кандидата не отговарят на зададените условия и търгът е спрян. Това решение обаче беше отменено от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), като регулаторният орган е установил, че СТГ–ЛАЗ е отстранен неправомерно. Нещо повече - КЗК върна и процедурата на етап разглеждане на документите за подбор, което ще проточи изборът на изпълнител.

С прогнозна стойност от близо 5 млн. лв. е друг елемент от модернизацията на транспорта, за който предстои избор на изпълнител. Това е изграждането на информационна система, която да подава данни за разписанията на превозните средства, трафика, да отчита автоматичното таксуване и т.н. Обществената поръчка по този компонент вече е затворена, но изпълнител все още не е избран. Участниците в търга са девет.

Все още не е проведен търг за избор на изпълнител за ремонта и рехабилитацията на токоизправителните станции на тролейбусната мрежа. Предстои и изборът на одит за проекта, и на строителен надзор за ремонта на тролейбусната мрежа.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK