Шест проекта подобряват инфраструктурата на Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шест проекта подобряват инфраструктурата на Варна

Така ще изглежда бул. "Княз Борис I" след реконструкцията

Шест проекта подобряват инфраструктурата на Варна

За проектите са отпуснати 51 млн. лв. по инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите"

8101 прочитания

Така ще изглежда бул. "Княз Борис I" след реконструкцията


Занемарената инфраструктура бе многократно сочена като една от причините за изоставането на Варна в класациите по качество на живот и проблемите на туристическия бизнес.

В началото на тази година община Варна внесе за разглеждане от Междуведомствения съвет за оценяване на проекти по публичната инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" 15 проекта на стойност приблизително 150 млн. лв. Месец по-късно стана ясно, че отпуснатите средства по програмата ще бъдат едва една трета от поисканите – 51 млн. лв. Но въпреки това тяхното одобряване даде зелена светлина за реализация на няколко от най-мащабните проекти в града.

С 4.5 млн. лв. от отпуснатите средства ще бъде финансиран ремонтът на зала "Конгресна" в Двореца на културата и спорта – едно от най-представителните спортни съоръжения в България. Нейният ремонт трябва да бъде завършен до края на есента, тъй като тогава предстои да бъде определен градът, който ще партнира на София като домакин на европейското първенство по волейбол през 2015 г. Варна е кандидатът с най-големи шансове.
Медицинския университет в града ще получи 1.5 млн. лв. от одобрените средства, като парите ще се използват за строителство на факултет по фармация. Филиалът на института в Сливен пък ще инвестира 500 хил. лв. за подобряване на енергийната ефективност.

За проектирането на нов интермодален терминал във Варна са предвидени 15 млн. лева (виж карето). А близо 30 млн. лева, отпуснати на Министерството на правосъдието по проекта му "Инвестиционна програма за подобряване на работната среда за съдилищата", ще бъдат инвестирани за първия етап от строителството на нова Съдебна палата във Варна. Въпреки готовия проект строителството на сградата на съда вече години наред на може да започне поради липсата на финансиране. За цялостното й завършване обаче трябват още близо 90 млн. лева.

Пешеходен "ринг" и четири площада

През пролетта на тази година започна и обновяването на градския център. Проектът е на стойност около 5 млн. лв. и обхваща района Градска градина - площад "Независимост" - бул. "Княз Борис I" и ул. "Русе". Около 4.3 млн. лв. е финансирането на проекта от Европейския фонд за регионално развитие, 500 хил. лева се осигуряват от националния бюджет и 250 хил. лева - от общинския.

Първият етап от работата, която трябваше да бъде завършена до началото на туристическия сезон, но бе забавена заради некачествено изпълнение на заданието, обхващаше отсечката от централния градски площад "Митрополит Симеон" до кръстовището на булевардите "Сливница" и "Княз Борис I". В рамките на втория етап от реализацията на проекта трябва да бъдат обновени улиците "Преслав" и "Сан Стефано", както и пешеходната зона до входа на Морската градина във Варна, като така ще бъде затворен пешеходният ринг до археологическия комплекс "Римските терми". Средства за изпълнението на втория етап от обновяването на централната част на Варна ще бъдат търсени и от фондовете на ЕС през следващия програмен период. Проектът, който бе избран за изпълнение сред всички пет визии за създаването на т.нар. пешеходен ринг във Варна, е разработен от архитектурното обединение "Одесос 2012". Той предвижда обособяването на четири пространства, оформени като площади с различна тематична насоченост. Първият, наречен условно "Духовност", е разположен в парка зад Държавния архив и Окръжния съд във Варна. В настилката, която ще бъде положена там, трябва да бъдат вградени плочки с имената на всички православни храмове на територията на общината. Други плочки с имената на всички бележити варненци трябва да бъдат поставени на централния пл. "Независимост". Там туристите трябва да могат да получават и базова информация за културно-историческите обекти във Варна.
Третият площад трябва да се появи на кръстовището на бул. "Княз Борис I" и ул. "Михаил Колони". В неговата настилка според проекта трябва да бъдат вградени плакети, съдържащи информация за стоте национални исторически обекта. Последният площад ще бъде обособен на друго кръстовище – там, където бул. "Княз Борис I" се пресича с бул. "Сливница". Там в настилката трябва да бъдат "имплантирани" имената на всички световни столици.

През последните няколко месеца община Варна завърши частично и проект за рехабилитация на близо 9 хил. кв.м от тротоарите в града. Стойността на инвестицията е близо 1 млн. лв.

Един забравен булевард

През пролетта бе дадено и началото на ремонта на една от най-зле стопанисваните и амортизирани вътрешноградски магистрали във Варна – бул. "Трети март". Ремонтът се реализира по преработения проект от 2012 г. на стойност 9.8 млн. лв. Първият етап от рехабилитационните дейности обхваща трасето от бул. "Янош Хуняди" до бул. "Република", а инвестицията за него от 5.5 млн. е осигурена от общинския бюджет на Варна за 2014 г. С тези средства трябва да бъде укрепено "леглото на улицата", да бъдат положени нов водопровод, битова и дъждовна канализация, както и да бъде направен основен ремонт на пътните платна и тротоарите.

"За втория етап от ремонта на "Трети март" – от бул. "Република"  до ул. "Вяра",  ще бъдат търсено финансиране по оперативни програми на ЕС, но ако това се окаже невъзможно, ще бъдат заделени пари от общинския бюджет", каза преди време зам.-кметът на Варна Христо Иванов.

Занемарената инфраструктура бе многократно сочена като една от причините за изоставането на Варна в класациите по качество на живот и проблемите на туристическия бизнес. Сега обаче от бранша, който е структуроопределящ за региона, коментират, че все още е рано да се каже дали започналите промени са тенденция, или са само подготовка за кампанията преди изборите за местна власт през следващата година.

По суша, релси и вода

В началото на пролетта Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията обяви поръчка за проектиране на интермодалния терминал във Варна с прогнозна стойност е 12 млн. лв. без ДДС. Общо седем кандидата подадоха документи за участие в процедурата до края на юни, когато изтече срокът за участие. Изборът на изпълнител предстои. Строителството на интермодалния терминал във Варна ще включва преместване на пристанище Варна-изток и изграждане на нова железопътна гара в квартал "Максуда". Предвижда се първо да се изгради новата инфраструктура, която да поеме обема от товари, които сега обработва пристанище Варна-изток, и да се премести пътническият терминал. Новото съоръжение ще има специализирани кейове с дълбочина 12.5 м за обработка на зърно, като ще бъдат изградени пет корабни места за обработка на контейнери, зърно и смесени товари.
Занемарената инфраструктура бе многократно сочена като една от причините за изоставането на Варна в класациите по качество на живот и проблемите на туристическия бизнес.

В началото на тази година община Варна внесе за разглеждане от Междуведомствения съвет за оценяване на проекти по публичната инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" 15 проекта на стойност приблизително 150 млн. лв. Месец по-късно стана ясно, че отпуснатите средства по програмата ще бъдат едва една трета от поисканите – 51 млн. лв. Но въпреки това тяхното одобряване даде зелена светлина за реализация на няколко от най-мащабните проекти в града.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK