В очакване на звездно бъдеще
Летището в Стара Загора има реален потенциал да се превърне в международен хъб за карго превoзи
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
млн. лв. е прогнозната стойност на инвестицията, която би върнала летище Стара Загора към живот.
Дали Стара Загора ще се превърне в център на Вселената (по идея на Пламен Русев, сега евродепутат от ГЕРБ) е един сложен въпрос. Но централната локация на града без съмнение е предимство, от което Стара Загора може да се възползва най-вече в сектора на логистиката. Географското разположение на града е в основата на идеята, датираща отпреди пет години старозагорското летище да се преобразува в международен авиационен и карго център, свързващ Азия с Европа. Ако тази перспектива ви се струва нереалистична, замислете се над следните факти: локацията на летище Стара Загора позволява придвижване за три часа със самолет и 24 часа с автомобил до всички дестинации в Европа; намира се на по малко от 5 км от основните жп и магистрални пътища (които са и европейски коридори). В случай че се изгради тунелът под прохода "Шипка", ще лежи в центъра на 4-те оси Изток, Запад, Север, Юг. Освен това много от карго летищата в Европа (Франкфурт например) са изключително натоварени, а според анализатори Старият континент се нуждае от поне пет нови подобни съоръжения. Разбира се, България и Стара Загора в частност трябва да извървят дълъг път, преди да се превърнат в атрактивна алтернатива на западноевропейските карго летища, но началото вече е поставено.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
44 коментара
Стискам им палци! Но ЕС е пълен с примери за красиви powerpoint презентации показващи, доказващи стремително как ще се върви напред и нагоре….но са дефакто базирани върху несъществуващо, реално търсене. И когато свършат парите от ЕС проекта, ще се напишат красиви отчети…и с това ще се свърши.
Дано тук случая да не е такъв!
Силно съм скептичен към подобни прояви на местна мегаломания. Всеки български град претендира да е "център на Вселената".
Първо, твърдението, че от СЗ може да се стигне с автомобил за 24 часа до всяка дестинация в Европа е пълен булшит. За 24 часа може да се стигне, евентуално, до Берлин или Хамбург. До Лондон, Лисабон или Хелзинки са поне 36 часа и то ако се кара нон-стоп.
Другото е, че карго-терминал има в Горна Оряховица и, доколкото знам, не е особено натоварен. Карго превози се извършват епизодично и през другите провинциални летища - Пловдив, Бургас, Варна. За София да не говорим. Не виждам кой знае какъв потенциал за голям карго-терминал в СЗ още повечем че летището там не е поддържано и ще трябват инвестиции за да се възстанови.
В Източна Европа (Чехия, Полша, Унгария, Словакия) има поне 30 провинциални летища, които имат по-добра инфраструктура от това в Стара Загора и са по-близко до основните европейски дестинации. Не мисля, че летището в Стара Загора (или което и да е друго провинциално българско летище) има кой знае какви конкурентни предимства.
Ако изобщо си струва да се строи нов карго-терминал, то летищата във Видин или Русе са къде по-добри кандидати. И двете са в близост до оживени трансгранични артерии (двата моста на Дунав) и до действащи речни пристанища. В близост има и свободни икономически зони. Но дори и за тях трябва да се прави детайлен икономически анализ защото не са уникални - има поне няколко румънски и унгарски речни пристанища, които предлагат сходни условия.
До коментар [#3] от "Николай Николов":
Ооо, не, не и пак не. Видин и Русе са в Северна България - всъщност това не е България. Ние там пари не инвестираме.
Само АЕЦ-а там сме направили, ако стане нещо - да го продухат. Естествено тока в градове на ~км от АЕЦ-а (Видин, Монтана) не е по-евтин от тоя в Малко Търново да речем, ама това е отново, щото не ни дреме за Северна България. И така инвестициите в Северна България - може да помислим за някфо депо за съхранение на ядрени отпадъци, завод за вредни химикали и т.н., ама за реална инфраструктура и действаща икономика - не мерси.
"хъб" - център (на внимание, на дейност) ...
Най-много в ЗИН да почнат да правят USB-хъбове...
Ноооо ако гласувате за правилната партия, може космодрумът от Байконур да се премести в СтЗ...
Малко са им на старозагорците гадостите от утилизацията на снаряди от НАТО и американските ТЕЦове ами сега и товарни самолети да им бръмчат и оставят пушилка!
Ама пък на кой му пука ...и без това сме заден двор на ЕС !
Идеята не е лоша.
Забележете че интерес проявяват корейски и китайски инвеститори.
За тях БГ се явява наи-близката точка от която товарите за Западна Европа могат да тръгнат без митнически и други проблеми.
Да, има много подобни летища в Централна Европа, но това са поне още един полетен час на Запад и послед още един на връщане.
А полетния час на Б747-400 е около 14,000$, т.е. кацането в СЗ ще спести на корейска или китайска авиокомпания 28,000$ на полет.
Така че има хляб, само не знам дали тези хора имат ресурс да "продадат" идеята на правилния инвеститор...
До коментар [#3] от "Николай Николов": здравейте! Много логично най-вероятно вярно сте написали.
В ЕС финансирането (и без български елемент) има много примери за ефектно звучащи, но кухи като бизнес логика проекти: то са хъбове то са клъстери то специални зони то центрове на ръст. На хартия направо Васюки става Москва...DHL мести централата си в Стара Загора и т.н.
Но ако няма бизнес логика това си е загуба на време к средства!
До коментар [#8] от "gmc":
1 час полет спестен на фона на колко? От Китай до СтЗ със самолет колко отнема, че заради последните 10% да се включват още играчи в логистичната верига?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.