С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
44 22 сеп 2014, 11:27, 11830 прочитания

В очакване на звездно бъдеще

Летището в Стара Загора има реален потенциал да се превърне в международен хъб за карго превoзи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
100
млн. лв. е прогнозната стойност на инвестицията, която би върнала летище Стара Загора към живот.
Дали Стара Загора ще се превърне в център на Вселената (по идея на Пламен Русев, сега евродепутат от ГЕРБ) е един сложен въпрос. Но централната локация на града без съмнение е предимство, от което Стара Загора може да се възползва най-вече в сектора на логистиката. Географското разположение на града е в основата на идеята, датираща отпреди пет години старозагорското летище да се преобразува в международен авиационен и карго център, свързващ Азия с Европа. Ако тази перспектива ви се струва нереалистична, замислете се над следните факти: локацията на летище Стара Загора позволява придвижване за три часа със самолет и 24 часа с автомобил до всички дестинации в Европа; намира се на по малко от 5 км от основните жп и магистрални пътища (които са и европейски коридори). В случай че се изгради тунелът под прохода "Шипка", ще лежи в центъра на 4-те оси Изток, Запад, Север, Юг. Освен това много от карго летищата в Европа (Франкфурт например) са изключително натоварени, а според анализатори Старият континент се нуждае от поне пет нови подобни съоръжения. Разбира се, България и Стара Загора в частност трябва да извървят дълъг път, преди да се превърнат в атрактивна алтернатива на западноевропейските карго летища, но началото вече е поставено.

Историята


"Бяхме почти на финалната права, преди на власт да дойде правителството на БСП и ДПС", коментира пред "Капитал" Митко Георгиев, управител на дружеството "Летище Стара Загора". "Имаме предпроектни проучвания, информационни пакети за инвеститорите, но от година и четири месеца всичко е в застой. Ще видим след изборите на 5 октомври какви ще са настроенията", казва още Георгиев по повод плановете за преустройството на затвореното от 13 години старозагорско летище.
Той припомня активизацията на идеята през 2012 г., когато корейският посланик Чън Би Хо лично разгледа летището след заявен интерес от четвъртия по големина карго оператор в света – държавната корпорация за управление на летищата на Република Корея. "Терминалът щеше да се изгради от южнокорейско–китайски консорциум. Интерес към проекта заявиха и инвеститори от Индия, Индонезия и Казахстан. Предишното правителство се въздържаше от действия в тази посока и сега моментът също не е подходящ, ще видим след изборите", казва още Георгиев.
Старозагорското летище е разположено върху площ от 6000 дка. Проектът за преустройството му се разработва още от 2009 г. и предвижда изграждането на две писти с дължина 4200 метра, обслужващи "Боинг 747" и "Еърбъс 380". Предварителни данни показват, че ориентировъчният капацитет на летището е 150-250 хил. тона товари годишно.

Бъдещето

Реализацията на тези планове ще окаже положително влияние върху пазара на труда в региона, коментираха пред "Капитал" от Министерството на икономиката и енергетиката, принципал на дружеството "Летище Стара Загора". Оттам потвърждават, че плановете са в застой, но не са отпаднали. "Към настоящия момент трудностите пред развитието на "Летище Стара Загора" ЕАД като карго терминал са свързани с окрупняването на допълнителни терени. Работата по създаване на модерен карго терминал ще продължи, при условие че все още съществува инвестиционен интерес за това. При липса на такъв ще се обсъдят възможностите за изграждане на модерна индустриална зона", отговарят от Министерството на икономиката и енергетиката.
Сериозните намерения за преустройството на летището, чиято дейност в момента е основно продажба на билети и домакинство на селскостопанското изложение "БАТА агро", си проличава и от Интегрирaния план за развитие на община Стара Загора, представен в края на 2013 г. В амбициозния документ е заложено реализирането на 240 проекта за над 782 млн. лв. до 2020 г. За сравнение - от градовете във второ ниво (Плевен, Велико Търново, Русе, Варна, Бургас, Пловдив, Благоевград, Стара Загора) единствено планът на Пловдив предвижда по-големи инвестиции за над 1.35 млрд. лв.
А най-големият проект в интергрирания план на Стара Загора е изграждането на логистична зона за карго превози на летището край града. Прогнозната стойност на инвестицията е за 100 млн. лв. В плана пише, че проектът ще се реализира с помощта на Национална компания "Индустриални зони" и чужд стратегически инвеститор. Преустройството ще се подпомогне и чрез схемите за финансов инженеринг по инструмента JEREMIE, а довеждащата инфраструктура може да се финансира от оперативна програма "Региони в растеж". Другите по-големи проекти в плана са изграждането на индустриален експо център в съседство с летището за 35 млн. лв., както и високотехнологичен парк също за 35 млн. лв.
Едно летище на 60 години
Летището в Стара Загора е открито през септември 1954 г., когато е пусната и първата вътрешна линия до София. През 1974 г. на летището се осъществяват първите международни товарни полети. Краят на 70-те година линията до столицата е закрита и отново е възстановена за кратко в края на 80-те. От 2001 г. на летище Стара Загора не е кацал голям самолет, а маневрите по пистата му са замразени заради изронената настилка и липсата на навигационна апаратура. През юни 2007 г. е отнет лицензът за експлоатационна годност на летището. Така през последните вече пет години то се използва единствено като място за изложения и демонстрации на селскостопанска техника.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3439 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1076 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Финансови проблеми застигнаха Раднево

Забавени концесионни плащания объркаха бюджетните сметки на местната власт

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10