С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 фев 2015, 12:03, 8724 прочитания

Над 95% от продукцията на шивашката фабрика "Карина" са за износ

За България предприятието работи предимно по поръчка на клиента и шие най-вече униформени облекла

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един от символите на Карнобат е шивашката фабрика "Карина". Името на предприятието произхожда от старинното име на Карнобат - Каринабад. Фабриката е приемник на създаденото още през 1962 г. държавно индустриално предприятие "Васил Михалев". Днес фирма "Карина" АД е специализирана предимно в производството на мъжки ризи, макар че през последните години, най-вече заради икономическата криза и трудностите на международните пазари, разширява дейността си с производство на дамски облекла - рокли, поли, блузи.
"Съобразяваме се с търсенето на западния пазар и най-вече с интересите на германските потребители. За Германия заминава голяма част от нашата продукция", казва изпълнителният директор на предприятието Митрьо Митрев. Днес "Карина" работи за над 20 западни марки. Благодарение на това, че се е специализирало в производството на мъжки ризи и има богат опит, предприятието отговаря на изискванията на западните си партньори и няма рекламация на поръчките.
Кризата неизбежно се отразява на финансовите резултати на предприятието. В средата на миналата година за кратко фабриката дори прекъсва работа, но от началото на тази година натоварването отново е пълно. Осигурени са поръчки за четири месеца напред. "На пазара сега се търсят по-усложнени ризи с гарнитури, с редица детайли - райета, карета... Клиентите са капризни, но ние можем да отговорим на изискванията им. Шием по модели на клиента, но предлагаме и собствени модели, защото разполагаме с наше развойно звено", казва Митрев.
Според него чуждастранни клиенти не се печелят лесно, още повече че сега западните партньори търсят фирми, които работят евтино. "Трудно се издържа на цените на конкуренцията на Китай и Турция", обяснява Митрев.

Пазарите

97% от продукцията на "Карина" заминават за износ, едва 3% остават за вътрешния пазар. За България предприятието работи предимно по поръчка на клиента и шие най-вече униформени облекла. Основен клиент на карнобатското предприятие е немската фирма Seidensticker GmpH. С нея "Карина" има договор за две години напред. Карнобатското предприятие работи и за Gloriette - Австрия, за германската фирма Heinzmann-workfasshion, за италианската United Colors of Benetton, за канадската Ango Moda и в последно време за швейцарската фирма VEBA, която възлага на карнобатското предприятие екологични поръчки, изпълнявани при специални условия.


Работи се предимно с платове на клиента. В повечето случаи платовете са внос най-вече от Турция. Доскоро цял цех на "Карина" е работил изцяло за испанската фирма Induyco S.A. Така постепенно през последните години броят на работещите в "Карина" намалява и от 400 души през 2010 г. в момента в предприятието работят малко над 300. Независимо от трудностите обаче работниците получават редовно заплатите си и имат всички необходими условия за работа, казват от ръководството на "Карина".

Резултатите

И 2013-а, и 2014-а не са добри години за "Карина", като приходите от продажба на дружеството спадат. През миналата година предприятието регистрира загуба от 150 хил. лв. "Причините за по-слабите резултати се крият в това, че не успяхме да защитим добри цени и имахме и принудителен престой", казва Митрев. Надеждата му е, че 2015 г. ще бъде значително по-добра от предишната заради повечето поръчки, вече договорени за първите месеци. Месечно "Карина" произвежда 35 хил. ризи. Годишният капацитет на предприятието е 1 млн. броя облекла. Предприятието няма несъбрани вземания. Основните задачи на ръководството и през тази година ще бъдат свързани с разширяване на асортимента и намирането на нови, коректни партньори, най-вече зад граница.
Неубедителните финансови резултати през последните години не дават възможност за големи инвестиции. Един от проблемите според Митрев е, че парите по европейските програми за бизнеса трудно стигат до фирмите. От една страна, е усложнена процедурата по кандидатстване, от друга - парите са ориентирани към по-малки предприятия, а "Карина" спада към големите. Наскоро предприятието защитава проект на стойност 520 хил. лева към фонд "Енергийна ефективност". Сложена е нова дограма, положена е топлинна изолация на покрива, създадени са добри условия за работа. "Карина" е единственото промишлено предприятие на територията на Карнобат, което е газифицирано.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма" Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма"

Държавата насочва пари в магистралата, общините адресират проблема с боклука, а фирмите купуват машини

7 яну 2020, 1460 прочитания

Островът в центъра на Севера 5 Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

29 дек 2019, 4823 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Изпълнява се първата фаза от строителството на "Арена Бургас"

За цялостното изграждане на обекта трябват още 25 млн. лв., които общината ще търси от държавата

Още от Капитал
Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10