Работа за близо 10 000 човека
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Работа за близо 10 000 човека

Работа за близо 10 000 човека

Сектор "Текстил и облекло" заема второ място по брой на заетите в Русе

Мара Георгиева
12016 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Шивашката промишленост е бранш, който доминира в икономическия профил на община Русе и е представен от над 250 компании.

Традиции, страхотно оборудване - последна дума на техниката, добре обучени кадри. Това са трите плюса на шивашкия бранш в Русе според инж. Анастастия Симеонова, проектен мениджър в Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).

По думите й в града се намират едни от най-добрите шивашки фирми в страната. "Това са перфектни предприятия, които шият за световни брандове от най-висок клас. Не случайно 70-80% от чужденците отиват в Русенския регион, за да търсят бизнес партньори или да изградят свои фабрики", обобщава Симеонова.

Шивашките фирми в Русе са над 250. Една пета от тях осигуряват продукция за пазарите на ЕС и Средния изток. Сектор "Текстил и облекло" заема второ място по брой на заетите в града и осигурява работа на близо 10 000 души. Браншът е на трето място по значимост за региона след "тежките" металургия, машиностроене, металообработване и химическа индустрия. Това отчита специално разработена стратегия за инвестиционен и сити маркетинг на община Русе за 2014 – 2020 г.

Заетост, инвестиции, традиции

Сред най-големите работодатели в региона са "Делта текстил България" (над 660 работни места) и "БТБ България" (над 670 работни места), показват данните от официалната статистика. "БТБ България" – Русе, е основана е през 1998 г. от германския мениджър Ахим Байерл. Компанията осъществява цялостен цикъл на създаване и производство на дамско облекло - от развитие на продукта през доставка на материали до производство и логистика. Притежава едно основно производствено предприятие, три дъщерни фирми и възлага поръчки на различни подизпълнители в страната. Основни клиенти на "БТБ България" са Comma, s.Oliver (Women), Hallhuber (Donna), Esprit, Peek & Cloppenburg, Oui. Русенското дружество разработва и продава на българския пазар собствена колекция облекла под марка Vayana.

Чуждестранен собственик има и друга фирма, която, макар и не шивашка, е пряко свързана с бранша - "БелтАрт", с. Голямо Враново, Русе. Компанията произвежда дизайнерски дамски, мъжки, унисекс и детски колани от кожа и текстил, а също и модели по поръчка на клиента - ежедневни, спортни, класически, луксозни. Нейни клиенти и партньори са едни от най-големите производители на готово облекло в Европа. "БелтАрт" започва дейност през 1999 г. в гр. Валдбрьол, Германия. През 2000 г. собственикът и управител Франк-Андре Шнайдер решава да тества модела "Производство в чужбина", а през 2002 г. основава дъщерно предприятие "БелтАрт SRL" в Брашов, Румъния. През 2004 г. е открита и българската фирма, която е с капацитет от 80 хил. колана дневно, а годишно представя повече от 3500 собствени модела. От няколко години предлага и чанти, които се съчетават с колан. За 2013 "БелтАрт" отчита над 183% скок на приходите, което я поставя в топ 3 на най-динамичните компании в региона според годишната класация на "Капитал" "Гепард". От компанията обясниха този резултат именно с чуждестранния собственик, осигуряващ сигурност и пазари, както и с новите модели и новите клиенти.
В Русе има и доста шивашки предприятия, които са с изцяло български капитали. Фирмата за дизайн и производство на висококачествена дамска мода Ariston S има дългогодишна история - основана е през 1991 г. Компанията е официален представител на италианската марка дамски облекла Bobo Zander, развива собствена модна линия и предлага продукцията си в множество мултибранд и монобранд магазини в България и зад граница. В началото на 90-те започва дейност и "Индустрия мода Маркам". Днес дружеството е сред най-големите производители на висококачествени дамски облекла в България, които продава в Европа, Азия и Америка с марката Markam. Модната къща има свои представителства и зад граница. "Топ мен" - производител на мъжките облекла "Ричмарт", също е в топ 10 на големите работодатели в Русе. Компанията започва своята дейност през 2000 г. и за развитието си използва консултанти от България, Германия, Холандия, САЩ. Днес произвежда 200 хил. мъжки костюма годишно за водещи европейски модни марки. Освен това се специализира в предлагането на костюми по поръчка (Made to measure). "Съчетаването на индивидуалните предпочитания с възможностите на индустриалното производство позволява цената да бъде конкурентна и достъпна", обясни собственикът Мартин Йорданов и уточнява, че фирмата месечно изработва около 1000 костюма за български и чуждестранни клиенти. През 2013 фабриката се премести в нова сграда с 20 хил. квадратни метра площ, използва модерни технологии и дава работа на повече от 600 души. "Инвестицията в новото предприятия надхвърля 10 млн. лева", уточни Йорданов.

Отскоро фирмата предоставя производствените си мощности и своето ноу-хау за обучение на дизайнери от цяла Европа, които искат да разработват повече и по-често свои самостоятелни колекции. Идеята е след това те да й възложат изпълнението на моделите. "Нашата формула е клиент - дизайнер - фабрика. Страната ни има огромни възможности за това – модерни шивашки фабрики, къси разстояния. Бъдещето е в бързите услуги, а ние го можем – максимумът за изпълнение е две седмици", обяви Мартин Йорданов.

Не ходете боси

Русе е с дългогодишни традиции и в производството на чорапи. "Делта текстил България" произвежда чорапи за Nike, Wilson, Converse, Marks & Spencer, Hema и други световни компании. Дружеството е част от израелската "Делта Галил индъстрийз", която е специализирана в производството и търговията с чорапи и бельо. През 2011 г. компанията откри в Русе нов цех с модерни машини и патентована технология, с който затвори производствения си цикъл.

Друга известна компания - "Фазан", е наследник на първата българска чорапена фабрика, създадена през 1927 г. в Русе. Възниква като смесено българско-израелско дружество за производство на чорапи. Днес фирмата е публично дружество, чийто мажоритарен собственик е "Стара планина холдинг". Компанията има изградена дистрибуторска мрежа, покриваща територията на цялата страна, и е доставчик на чорапи за българската полиция и Министерството на отбраната. "Фазан" реализира над 90% от продукцията си зад граница. Сред важните клиенти на "Фазан" са TESCO, Woolworth's, PRIMARK във Великобритания, Dunne's в Ирландия, Carrefour, CECH, ARBO във Франция, OTTO VERSAND, C&A, Marktkauf, Kreissig, Globus в Германия. През 2015 г. компанията предвижда традиционно по-силно първо полугодие и прогнозира намаляване на годишния обем на продажбите с около 18% в сравнение с 2014 г. Това е записано в междинния доклад за дейността на дружеството през четвъртото тримесечие на 2014 г. Основната причина за тези очаквания е негативното влияние на ръстовете в цената на суровините, което ще повлияе върху конкурентоспособността на продукция и ще намали поръчките. "Фазан" предвижда нетните приходи от продажби за 2015 г. да достигнат 4.27 млн. лева.

"Феникс 94" е друга голяма фирма за производство на чорапи, разположена в централната промишлена зона на Русе. Дружеството извършва директни продажби, има мрежа от дистрибутори в страната и от агенти на международния пазар, както и собствени магазини.

Хронични проблеми

"Поръчките се завръщат, фабриките работят на пълна мощност", коментира ситуацията в целия бранш Радина Банкова, председател на БАПИОТ. "Имаме достатъчно клиенти, но нямаме обучени хора. Компаниите инвестираха в енергийна ефективност, в подобряване условията на труд, в квалификация на персонала и налагане на стандарти за професионално обучение. Въпреки това кризата с кадрите в бранша се задълбочава и това ни спира да се развиваме", обобщава Банкова.

"Оборотите ни растат, но не достигат хора. Явно шивашкото производство няма добър имидж, а е известен и манталитетът "Учи, за да не работиш". За ръководни позиции няма проблем, но има остър недостиг на редови персонал. В Русе има техникум, но той не работи в наша полза, защото подготвя дизайнери, които са далеч от идеята да работят в производството", обясни Даниела Симеонова, собственик на "Нова линия". Компанията произвежда по поръчка на възложители дамски облекла, притежава и собствена търговска марка "Линия" и обучава своите кадри на място.
Друг проблем за сектора е заплащането. "Моите работници очакват да получават за труда си европейски заплати, а възложителят на поръчките очаква от нас да работим на цени, които са по-ниски от китайските. За съжаление те успяват да получат тези нереално ниски цени заради сивата икономика. Има много фирмички, които не плащат осигуровки или работят почасово в различни гаражи и мазета с персонал от трима-четирима души. Тази нелоялна конкуренция убива нормалния бизнес", категорична е Даниела Симеонова.

Мартин Йорданов сподели, че представители на бизнеса в Русе вече са се обединили около стратегия за развитието на града и предлагат 5000 работни места за европейци. Проектът "Русе – едно добро решение" цели да утвърди града като индустриален център. Според Йорданов работа има достатъчно дори за чужденци, но мениджърите трябва да си свършат работата. Деан Манев, директор на "Менс фешън клъстер", пък  обяви, че клъстерът вече е създал над 100 възможности за успешен бизнес сред младите дизайнери в Европа и предстои да създаде партньорства с около 500 дизайнери, желаещи да развият своя потенциал на международната модна сцена.

Шивашката промишленост е бранш, който доминира в икономическия профил на община Русе и е представен от над 250 компании.

Традиции, страхотно оборудване - последна дума на техниката, добре обучени кадри. Това са трите плюса на шивашкия бранш в Русе според инж. Анастастия Симеонова, проектен мениджър в Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.