Дестинация Пловдив

Градът отчита стабилен ръст на туристите и нощувките през 2014 г.

Туристическата индустрия на Пловдив е в подем - това показват резултатите за приходите на хотелите през 2014 г. Градът разполага с 4300 легла в 117 хотела и места за настаняване, които през отминалата година са регистрирали над 407 хил. нощувки. Това е с 18% повече от 2013 г., когато нощувките са били малко над 344 хил. По данни, изнесени от Общинско предприятие "Туризъм" в Пловдив, печалбите на хотелиерите само от нощувки са над 20 млн. лева. Според експерти от бранша обаче средната печалба от 49 лева за нощувка в Пловдив е твърде висока. Възможното обяснение е в това, че става дума за механичен сбор на печалбите на хотели с 3, 4 и 5 звезди, хостели и къщи за гости.

През 2014 г. в Пловдив са останали да нощуват 234 хил. туристи, или с 10% повече от 2013 г. Много по-голям поток от туристи обаче е преминал през града само за 1 ден, без да нощува тук. Около 300 хил. души - най-вече от Турция, Гърция и Сърбия, както и летовници на морето, преминават оттук с автобуси, разглеждат културните забележителности на града и продължават по маршрутите си.

Възходящата тенденция в туризма се запазва и в началото на тази година, като за традиционно на-слабият месец за индустрията януари отново е отчетен ръст както на посетителите, така и на нощувките.

Култура, история и събития

Едно от обясненията за положителния тренд е успешното популяризиране на Пловдив като водеща дестинация за културен, исторически и събитиен туризъм. Обявяването на града за "Европейска столица на културата за 2019 г." и всички стартирали проекти и събития, както и богатата културна програма, която се реализира, също са сред факторите, които осигуряват устойчив ръст на туристите.

Панаирният туризъм в Пловдив, ученическите екскурзии, туризмът през уикендите основно на български туристи също са в полезрението на хотелиерския и туристическия бранш в града. Всъщност точно на тези групи туристи се дължат и значима част от приходите на хотелиерите. Туристическата статистика трудно може да регистрира още един голям поток от хора. Става дума за работещите в Пловдив и пътуващи всеки ден над 20 хил. души. Те живеят близо до града, но в събота и неделя доста често идват със семейства и приятели на разходка, покупки и развлечение. Тази група не влиза в полезрението на хотелиерите, но търговците и ресторантьорите печелят добре от тях.

Среща в Стария град

Най-посещаваното място в Пловдив е Старият град, а най-посещаваният музей е Етнографският с 62 хил. посещения. Следващите по посещаемост известни места в Пловдив са паметниците на културата Римски стадион, Античен театър, Балабановата къща и къщата "Хиндлиян", като общият брой на туристите, които са ги разглеждали, е 130 хил.

Най-ценните забележителности на Пловдив могат да бъдат обходени пеша за около 3 часа. Туристическите маршрути обикновено са два. Първият започва от Малката базилика, преминава през Одеона, по пешеходната главна улица до Римския стадион и достига до Стария град. Вторият започва от Хисар капия в Стария град и се насочва към центъра на града. Културните различия на туристите също оказват влияние към това кои туристически обекти искат да посетят и разгледат. За западноевропейските туристи, а отскоро и за китайските най-привлекателни са Римският стадион и Старият град. За руските туристи - Альоша и Старият град.

Да посетя Пловдив

Издателството Lonely Planet включи Пловдив в списъка на Топ 10 от градовете в света, които препоръчва на читателите си да посетят през 2015 г. Градът е рекламиран като място на древна култура, а Старият град според съставителите на класацията е един от най-красивите в Европа. Пловдив е поставен на шесто място в листата, като след него остават британският Солсбъри и австрийската столица Виена. Класацията е съставена от експертите на издателство Lonely Planet, които препоръчват някои от градовете, защото смятат, че са незаслужено неоценени, а други - заради важни събития, които предстоят през годината.

Още от Капитал