"Добър ден! С какво мога да помогна?"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Добър ден! С какво мога да помогна?"

Във Варна компаниите, работещи в сферата на дистанционното обслужване на клиенти, намират добре образовани млади хора с добра езикова подготовка

"Добър ден! С какво мога да помогна?"

Три от най-големите световни играчи в аутсорсинг бизнеса вече имат свои офиси за обслужванe на клиенти във Варна

2672 прочитания

Във Варна компаниите, работещи в сферата на дистанционното обслужване на клиенти, намират добре образовани млади хора с добра езикова подготовка

© Цветелина Николаева


Аутсорсинг индустрията е сред най-бурно развиващите се сектори в българската икономика. Само за миналата година тя е нараснала с около 20%, а според класацията на консултантската компания AT Kearney страната ни е сред първите 10 топ дестинации за развитие на този бизнес в света.

"Сайтел" в действие

На фона на тези новини не звучи никак изненадващо, че българският клон на един от водещите световни доставчици на решения в обслужването на клиенти - "Сайтел" (Sitel), откри във Варна втория си български офис. Той е разположен на площ над 1800 кв.м в "Мол Варна", като до момента в него са инвестирани над 2.2 млн. лв.

"Комбинацията на офисни площи и мол е доста добре позната като концепция и в София, каза Георги Узунов, регионален директор на "Сайтел" за Германия и Източна Европа. Това дава много добра възможност на нашите служители да ползват фуд корнърите, възможностите за спорт и развлечения. Освен това компанията "Райфайзен инвестмънт", която е собственик на "Мол Варна", е наш партньор и в София. Тяхната помощ беше много важна за това, което сме построили във Варна", обясни Узунов.

Според него не само "Сайтел", но и много други компании, които вече имат офиси в София, активно изследват възможността да "излязат" в други градове на страната. "В Източна Европа този бизнес започва обикновено от столицата, но в други краища на света с доказан успех се развива добре и извън нея. По тази причина се радвам, че в България за пръв път в Източна Европа откриваме втори офис и той е във Варна", каза Георги Узунов. В него вече са назначени 65 души, като плановете на компанията са до края на годината екипът във Варна да достигне 100 души, а през 2016 г. към тях да се присъединят още около 120. "Бизнес планът за развитието на "Сайтел" в България предвижда до края на 2017 г. броят на служителите в офиса във Варна да достигне 400 души", каза директорът му Дария Манева.

Вторият български офис на компанията ще работи по договор с германското телекомуникационно дружество "Мобилком Дебител", част от групата "Фрийнет". "Ние предлагаме услуга за немския пазар, която е свързана с дейността на нашия клиент, обясни Георги Узунов. Става дума за привличане и обслужване на клиенти, техническа поддръжка и др. Но офисът във Варна ще обслужва всички клиенти, на които "Сайтел" има възможност да предложи различни решения и услуги."

"Сайтел" е частно дружество, мажоритарна собственост на канадската компания Onex Corporation. В момента тя има 108 офиса в 21 държави и обслужва клиенти на 40 езика в 62 страни в Северна и Южна Америка, Европа, Африка и Тихоокеанския регион. "Сайтел България" започна дейността си през 2006 г. От офиса в София, където работят близо 800 души, се обслужват клиенти на над 15 езика, които покриват цяла Европа. В България компанията се занимава основно с привличане и обслужване на клиенти, техническа поддръжка и социални медии. Фирмата е в топ 7 на компаниите в аутсорсинг сектора у нас, като приходите й за 2013 г. са достигнали 18.8 млн. лв.

"Варна е привлекателна с факта, че тук има пет университета и добра мрежа от чуждоезикови училища, като резултатът от комбинацията на двете е големият брой млади хора с висше образование и добро владеене не чужд език, обясни Дария Манева. Според Георги Узунов динамиката на аутсорсинг бизнеса и спецификата на клиентите, които обслужва "Сайтел", са по-атрактивни за младите хора. Дружеството има собствена система за обучение на служителите си. Курсът за въвеждане в работата в офиса във Варна е тримесечен, като се води изцяло на немски език.

В момента "Сайтел" управлява клиентски програми от името на някои от най-известните марки в света, с глобални решения, които включват привличане и обслужване на клиенти, техническа поддръжка, както и програми за социални медии. Според бизнес проекта на българския клон на компанията след достигането на планираното й разширяване във Варна в рамките на две години най-вероятно ще се пристъпи към откриването и на втори център в града, съобщиха от компанията.

"Консентрикс сървисиз България" се разширява

На 1 октомври миналата година офис и кол-център във Варна откри и друг световен играч в аутсорсинга - "Консентрикс сървисиз България". Така дъщерното дружество на американската Concentrix Corporation също разшири присъствието си в България, след като разви основния си офис в София. Кол-центърът заема около 1000 кв.м площ в бизнес център "Варна тауърс". Също като "Сайтел" от "Консентрикс сървисиз България" твърдят, че новият им център във Варна има капацитет до 400 работни души. Те ще бъдат назначавани съобразно нуждите на клиентите, с които дружеството ще сключи договори за обслужване.

В момента със 100 служители варненският център на "Консентрикс" обслужва на френски език клиенти компанията Sears Canada. В същото време в глобален план клиенти на компанията са дружества от банковия и застрахователния сектор, търговията, автомобилната индустрия и др. През миналото лято българското дъщерно дружество получи сертификат за инвеститор клас А от Министерството на икономиката. Тогава беше обявено, че вложението е на стойност 2.5 млн. лв. "България е една от най-добрите локации за този вид бизнес, обясни Иван Динчев, изпълнителен директор на "Консентрикс сървисиз България". Освен относително ниското ниво на заплащане привлекателен факт е и членството на страната в Европейския съюз."

В момента Concentrix има над 45 хил. служители и над 300 клиента в цял свят. През миналата година компанията - майка на дружеството, SynnEx придоби бизнеса на IBM в сферата на глобалните бизнес услуги, а през май 2014 г. "Консентрикс сървисиз България" завърши придобиването на част от дейността на "Ай Би Ем глоубъл деливъри сентър България", като към момента IBM продължава да обслужва финансовите си клиенти.

Тaxback.com е най-отдавна на пазара във Варна

Още през 2001 г. център за обслужване на клиенти във Варна откри и ирландската компания за възстановяване на данъци Тaxback.com. В момента в центъра работят близо 600 млади специалисти, които възстановяват данъци от 16 страни по света и ДДС от 41 държави.

Офисът във Варна изпълнява ролята на международен център за връзка с клиенти, обработка на данъчни декларации и финансови документи, организиране на пътувания и визи. В международен мащаб компанията има близо 30 офиса в 20 държави. "Групата се разрасна изключително динамично след 2010 г., казва директорът "Човешки ресурси" на "Таксбек" Дърмът Хануей. Освен във Варна открихме офиси във Велико Търново и Шумен и така екипът ни в България достигна 1000 души." Компанията, започнала дейността си у нас с възстановяване на данъци, в момента работи в сфери от валутните и паричните трансфери до разработването на търговски промоции за водещите световни марки, сред които Procter и Gamble и Canon.

Във Варна има сериозна конкуренция за ресурси, твърдят от "Таксбек". Според мениджърите на компанията фирмите, които работят в сферата на дистанционното обслужване на клиенти, биха могли да установят по-активни контакти с университетите в града, за да развиват у студентите им умения, които да ги улеснят в началото на кариерата им. "Има още много работа, която имаме да свършим тук", казва Дърмът Хануей.

Аутсорсинг индустрията е сред най-бурно развиващите се сектори в българската икономика. Само за миналата година тя е нараснала с около 20%, а според класацията на консултантската компания AT Kearney страната ни е сред първите 10 топ дестинации за развитие на този бизнес в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK