Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 26 юни 2015, 14:26, 2064 прочитания

Дълъг списък със задачи

Общината във Велико Търново ще трябва да се справи с много предизвикателства, за да развие потенциала на града

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато размахът, с който се развива бизнесът във Велико Търново, отдавна е надхвърлил границите на града и дори на държавата (вижте текста за успешните компании), общината леко изостава от този процес. Като изключим няколко големи инфраструктурни обекта, финансирани по оперативните програми , местната власт като че ли концентрира усилията си върху имиджови проекти, свързани с туризма, които обаче не допринасят съществено за подобряване на качеството на живот.
Екипът около кмета Даниел Панов (ГЕРБ) не споделят това мнения. "Велико Търново е град, който формира 47% от своя регионален брутен продукт на базата на туризма и свързаните с него индустрии – логистика, транспорт, хранителна индустрия, забавления, услуги", коментират от общината. По официални данни туристите в града са 500 хил. годишно, но според кметството те са два пъти повече. В действителност в града има огромен брой места за настаняване, заведения за хранене и магазини, но от друга страна, заплатите в сферата на услугите са сред най-ниските.

Любопитните проекти
Инвестициите в туристическа инфраструктура във Велико Търново през последните години са сериозни, а Царевец продължава да държи първото място в класацията за най-посещаван туристически обект в цялата страна. Някои от проектите на общината обаче будят недоумение у местните. Безспорно най-странният е този за фуникуляр (лифт, който се движи по релси) до върха на хълма "Трапезица". В съоръжението, което не е работило нито един ден и в момента е развалено, са вложени над 4 млн. лева от еврофондовете. Самият хълм Трапезица все още не е реставриран изцяло и наподобява строителна площадка. За мястото обаче има амбициозен проект, който ще се финансира от Азербайджан и по-точно от "Фондацията за културно и историческо наследство Гайдар Алиев". През май фондацията предостави 1.2 млн. евро на община Велико Търново за проекта й за Трапезица, който включва реставрация на крепостната стена, три църкви, довършване на експозиционен и посетителски център и др.
В рамките на проекта "Подобряване на туристическите атракции и свързаната с тях инфраструктура" за 6.5 млн. лв. беше изграден и мултимедийния посетителски център на града, по-известен като музея на восъчните фигури. За него местните са раздвоени – едните са на мнение, че това единствения модерен интерактивен и образователен център в града, а другите – че инвестицията във восъчни фигури не е оправдана. "На Царевец бих се връщала много пъти, но в музея с восъчните фигури едва ли ще отида втори път", казва момиче от града.


Вярна посока
Дори и с известни забележки Велико Търново все пак успява да инвестира успешно над 100 млн. лева, предимно субсидии от ЕС през последните години. Той е първият град, завършил заедно с още шест общини своята регионална система за управление на отпадъци за 33 млн. лева, хвали се заместник-кметът по финанси Снежана Данева. Тя допълва, че през октомври общината ще завърши проекта за реконструкция на онкодиспансера (над 10 млн. лв.). Пред завършване е първа фаза на проекта за реконструкция на ВиК мрежата на града (44 млн. лв.). Той е за подмяна на водопроводите и канализацията в централната и старата градска част на Велико Търново.
Втората фаза най-вероятно ще се финансира по новата програма "Региони в растеж". Програмата току-що беше отворена и още е рано да се прогнозира кои проекти ще влязат в инвестиционната стратегия на града. "Въпреки че сме средна по размер община, от този програмен период ще можем да кандидатстваме за финансиране и по механизмите JESSICA и JASPER", казва още Снежана Данева. Сред най-важните проекти тя откроява още тези за три изцяло нови парка и облагородяване на още три, новата спортна зала, реконструкция на стадион "Ивайло", подмяна на тротоарите по централни булеварди и др. Парите за тротоарите - 2 млн. лв., са осигурени целево от Министерския съвет. "За съжаление възможностите да инвестираме в уличната мрежа са ограничени", казва Данева. А нуждите от такива са очевидни, особено след всеки по-обилен дъжд, който оставя след себе си реки и разрушена пътна настилка. В момента общината избира финансова институция за заем от 2.4 млн. лева и може би част от него ще остане за пътни ремонти, освен за покриване на стари задължения.

Магистрали, летище, нов градски център
Изпълнението на ремонт на ВиК мрежата всъщност е един от поводите за недоволство срещу кмета Даниел Панов, тъй като реконструкцията оставя след себе си разкопан терена на бившето военно училище с площ 280 дка. Снежана Данева обясни, че в обхвата на проекта не е било включено възстановяване на инфраструктурата над тръбите.
Тя каза още, че общината има амбициозни планове за терена и в момента е възложено проектиране. "Седем проектантски екипа работят върху концепция за изграждане на втори градски център на терена на бившето военно училище", казва тя. "Там ще има зелени площи, обществени и частни сгради – нова модерна дигитална библиотека, музей на военното дело, модерна концертна сграда и др. В момента се работи върху общата визия", допълва Данева. Проектът ще се реализира като публично-частно партньорство, като от общината твърдят, че не могат да се оплачат от липса на инвеститорски интерес. Твърдението може да се приеме за вярно, тъй като още преди да се обяви концесията за летището в Горна Оряховица, американски инвеститор депозира интереса си към съоръжението, което ще се запази като международно летище и ще се развие като база за рециклиране на самолети.
Но най-очакваният проект за Велико Търново без съмнение е този за магистрала "Хемус", a вече и за магистралата Русе – Велико Търново, която ще продължава до Свиленград. При последното си посещение в града регионалният министър Лиляна Павлова обеща, че двете магистрали ще се пресичат на 15 км северно от града - при с. Поликраище. За две отсечки от магистрала "Хемус" в момента се избират изпълнители, а за магистралата Русе – Велико Търново тече конкурс за идеен проект. Двете магистрали без съмнение ще са най-големият катализатор за положителните промени в региона.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

#ЕКИПЪТ: Успех в строителството #ЕКИПЪТ: Успех в строителството

Инж. Николай Иванов, новият регионален мениджър на "Трейс Груп Холд" за област Стара Загора, разказва за инфраструктурните проекти на компанията

24 мар 2020, 1214 прочитания

"Собствениците на детски площадки са длъжни периодично да проверяват безопасността им" "Собствениците на детски площадки са длъжни периодично да проверяват безопасността им"

Казва Благовеста Шинева, управител на Център за изпитване и европейска сертификация - Стара Загора

19 мар 2020, 1040 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Бизнес от Велико Търново на световна величина

Три истории на търновски компании и хората, които стоят зад успеха им

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10