С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 юни 2015, 14:31, 33145 прочитания

Бизнес от Велико Търново на световна величина

Три истории на търновски компании и хората, които стоят зад успеха им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Статията е част от приложението за регионалния бизнес във Велико Търново на "Капитал Daily". Всички текстове от приложението може да намерите в онлайн библиотеката на "Капитал"
Предприемач на годината, най-иновативно предприятие, най-голям пазарен дял - всяка от тези титли е принадлежала през годините на компании с адресна регистрация Велико Търново. В следващите редове ще разкажем историята на едни от най-ярко открояващите се фирми в региона, чиито амбиции и постижения отдавна са надминали границите на града и на България.

Торбички за кралските особи от "Екстрапак"

Милен Георгиев, управител на "Екстрапак"

Фотограф: Дневник

Въпреки работата си за най-големите търговски вериги в Европа и престижни марки от целия свят най-често задаваният въпрос от журналисти към Милен Георгиев - управител на "Екстрапак" и един от собствениците на компанията е: "Имате ли нова поръчка от някоя кралска особа." "Преди няколко години правихме рекламни торбички за принца на Монако и за краля на Швеция и сега всеки път ме питат", казва с усмивка Милен, който е в основата на успеха на "Екстрапак" - водещ производител на хартиени и полимерни чанти и опаковки с оборот за миналата година от над 54 млн. лева. Тази година компанията отпразнува своя 20-и юбилей и продължава ударно напред с планове за нова фабрика, която да заработи още от следващата година. Иначе Милен се гордее най-много с работата на компанията за олимпиадата в Атина през 2004 г. - "най-престижното спортно събитие", и за Формула 1.


В момента "Екстрапак" има два завода във Велико Търново с персонал от над 650 души. Около 70% от продукцията се реализира в Западна и Северна Европа - Норвегия, Швеция, Холандия, Исландия, "но практически навсякъде", казва Милен. Освен с хартия, полимер и биополимер компанията работи и с платове, а тази година е решила да инвестира във собствена фабрика за нетъкан текстил. Тя ще се намира непосредствено зад втория завод на "Екстрапак" в покрайнините на Велико Търново. Инвестицията се изчислява на около 16 млн. лева. Първият етап ще завърши догодина и по-голяма част от мощностите ще заработят. На втория етап компанията ще започне производство на текстилна суровина, която може да се влага в изработването на памперси, дамски превръзки и др. В новата фабрика ще заработят между 40 и 50 нови служители, тъй като почти всички процеси ще са автоматизирани, казва управителят на компанията.

"Екстрапак" има няколко патента за биоразградим полимер. Нейни са марките "Дегрален" и "Екоматер" - найлонови торбички, който могат да се изхвърлят в компоста. През 1999 г. "Екстрапак" е първата компания, която пуска на пазара чували за боклук със звездообарзно дъно, които са по-издръжливи и не пропускат. Последното им изобретение са DOS чантите - чанти от нетъкан текстил, чиито вътрешни страни имат антибактериално покритие от сребърни йони и могат да се ползват многократно. "За пръв път ги представихме този януари в Дюселдорф и оттогава се приемат много добре на европейския пазар, тъй като няма аналог", казва Милен.

"Длъжни сме да се развиваме, иначе нямаме шанс да оцелеем, в целия свят има десетки хиляди производители", казва съсобственикът на компанията, който има още четирима съдружници. Той е неизчерпаем източник на енергия и идеи, както казват за него служителите му, които се съмняват, че изобщо ляга да спи. Освен че е лично ангажиран с всеки процес в "Екстрапак", той е програмист и има собствена компания за софтуер. Правил е ERP системата на "Екстрапак" и продава софтуера за управление на бизнеса на други фирми. Предприемачът разработва и проект за производство на плат със слой от нановласинки, който ще му придаде филтриращи свойства. "Това е далечен проект", казва Милен, който се е опитал да го финансира през европейските програми, но се е отказал заради бюрокрацията. Той се занимава и с друго собствено начинание - порталът sourcing.bg, който подпомага български производители да намерят клиенти извън границите на страната.



"В България бизнесът ни донякъде се обезсмисли през 2012 г., когато екоминистерството въведе високата продуктова такса за всички найлонови торбички над определени размери", казва Милен. "На пръв поглед тази мярка може да изглежда полезна, но е точно обратното. Тя създаде сив сектор. Всички големи фирми се оттеглиха от пазара, защото нямаха сметка да продават торбички и да плащат продуктова такса. Тя унищожи и малките фирми. Таксата беше наложена след един негативен доклад на ЕК за отпадъците, но облагането с такса на найлонови торбички няма нищо общо с това, за което ни критикуваше ЕС -  старите незакрити депа за отпадъци. Освен това намаляването на употребата на найлонови торбички можеше да се регулира с чисто пазарни механизми, чрез насочване на потребителите към определени продукти и др. Но в крайна сметка тази такса ни отказа от пазара. А тя не може да се контролира. За миналата година е платена такса за 40-50 хиляди торбички - толкова произвежда една машина за една смяна", казва предприемачът. Той няма интерес от държавни поръчки, приватизация и др. Разчита единствено на собствените си умения, съдружниците и екипа си и се справя доста добре.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3396 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1065 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
3D планетариума на Пловдив е готов. Предстоят тестове

Съоръжението, което е разположено в Регионалния природонаучен музей, е финансирано от общината

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10