Бизнес от Велико Търново на световна величина
Три истории на търновски компании и хората, които стоят зад успеха им
Статията е част от приложението за регионалния бизнес във Велико Търново на "Капитал Daily". Всички текстове от приложението може да намерите в онлайн библиотеката на "Капитал". |
Торбички за кралските особи от "Екстрапак"
![]() |
Милен Георгиев, управител на "Екстрапак" Фотограф: Дневник
|
Въпреки работата си за най-големите търговски вериги в Европа и престижни марки от целия свят най-често задаваният въпрос от журналисти към Милен Георгиев - управител на "Екстрапак" и един от собствениците на компанията е: "Имате ли нова поръчка от някоя кралска особа." "Преди няколко години правихме рекламни торбички за принца на Монако и за краля на Швеция и сега всеки път ме питат", казва с усмивка Милен, който е в основата на успеха на "Екстрапак" - водещ производител на хартиени и полимерни чанти и опаковки с оборот за миналата година от над 54 млн. лева. Тази година компанията отпразнува своя 20-и юбилей и продължава ударно напред с планове за нова фабрика, която да заработи още от следващата година. Иначе Милен се гордее най-много с работата на компанията за олимпиадата в Атина през 2004 г. - "най-престижното спортно събитие", и за Формула 1.
"Екстрапак" има няколко патента за биоразградим полимер. Нейни са марките "Дегрален" и "Екоматер" - найлонови торбички, който могат да се изхвърлят в компоста. През 1999 г. "Екстрапак" е първата компания, която пуска на пазара чували за боклук със звездообарзно дъно, които са по-издръжливи и не пропускат. Последното им изобретение са DOS чантите - чанти от нетъкан текстил, чиито вътрешни страни имат антибактериално покритие от сребърни йони и могат да се ползват многократно. "За пръв път ги представихме този януари в Дюселдорф и оттогава се приемат много добре на европейския пазар, тъй като няма аналог", казва Милен.
"Длъжни сме да се развиваме, иначе нямаме шанс да оцелеем, в целия свят има десетки хиляди производители", казва съсобственикът на компанията, който има още четирима съдружници. Той е неизчерпаем източник на енергия и идеи, както казват за него служителите му, които се съмняват, че изобщо ляга да спи. Освен че е лично ангажиран с всеки процес в "Екстрапак", той е програмист и има собствена компания за софтуер. Правил е ERP системата на "Екстрапак" и продава софтуера за управление на бизнеса на други фирми. Предприемачът разработва и проект за производство на плат със слой от нановласинки, който ще му придаде филтриращи свойства. "Това е далечен проект", казва Милен, който се е опитал да го финансира през европейските програми, но се е отказал заради бюрокрацията. Той се занимава и с друго собствено начинание - порталът sourcing.bg, който подпомага български производители да намерят клиенти извън границите на страната.
"В България бизнесът ни донякъде се обезсмисли през 2012 г., когато екоминистерството въведе високата продуктова такса за всички найлонови торбички над определени размери", казва Милен. "На пръв поглед тази мярка може да изглежда полезна, но е точно обратното. Тя създаде сив сектор. Всички големи фирми се оттеглиха от пазара, защото нямаха сметка да продават торбички и да плащат продуктова такса. Тя унищожи и малките фирми. Таксата беше наложена след един негативен доклад на ЕК за отпадъците, но облагането с такса на найлонови торбички няма нищо общо с това, за което ни критикуваше ЕС - старите незакрити депа за отпадъци. Освен това намаляването на употребата на найлонови торбички можеше да се регулира с чисто пазарни механизми, чрез насочване на потребителите към определени продукти и др. Но в крайна сметка тази такса ни отказа от пазара. А тя не може да се контролира. За миналата година е платена такса за 40-50 хиляди торбички - толкова произвежда една машина за една смяна", казва предприемачът. Той няма интерес от държавни поръчки, приватизация и др. Разчита единствено на собствените си умения, съдружниците и екипа си и се справя доста добре.
Още по темата
Градът в Северна България свива рекордно безработицата си, но се сблъсква със следващия проблем - липсата на кадри
9 сеп 2016Турският хранителен холдинг Yildiz планира експанзия
Производителят на захарни изделия Pladis ще бъде обособен в отделна компания
9 юни 2016
Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България
6 дек 2019, 3396 прочитания

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"
6 дек 2019, 1065 прочитания
14 дек 2019, 10593 прочитания
14 дек 2019, 1292 прочитания
14 дек 2019, 1232 прочитания
14 дек 2019, 1098 прочитания
14 дек 2019, 1003 прочитания
Съоръжението, което е разположено в Регионалния природонаучен музей, е финансирано от общината