С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 юни 2015, 14:31, 33546 прочитания

Бизнес от Велико Търново на световна величина

Три истории на търновски компании и хората, които стоят зад успеха им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сладкият успех на "Престиж 96

"

В силно конкурентната среда на сладкарския бранш една великотърновска фирма успя да се наложи като лидер и да увеличава пазарния си дял с всяка изминала година. "Престиж 96" стартира през 1996 г. като много малка компания за търговия на сладкарски изделия, която впоследствие разкрива малко производство. "Буквално гаражно. А сега се конкурираме с мултинационални компании като Kraft и Nestle", казва Илия Георгиев, директор "Продукция" в "Престиж 96". Без излишна скромност той и колежката му Магдалена Сергиева, директор "Човешки ресурси", казват, че фирмата е "блестящ пример за успешно развитие". "От 5-10 души сега компанията наброява над 550 души. Всичко това се случва планомерно, стъпка по стъпка", казват двамата мениджъри. Те обясняват постиженията си с това, че поставят на първо място качеството и вкусът на продуктите си. "Не изневеряваме на качеството - следваме възможно най-високите стандарти за управление на процесите", казва Илия Георгиев. Доказателство за думите му са данните от компанията за маркетингови проучвания Nielsen, според която на пазара на тунквани бисквити продуктите "Мираж" и "Траяна" на "Престиж" имат дял от 17-18 процента, докато цялото портфолио на Kraft е с дял 13%. "Споко", "Хипер" и "Троя", всичките на "Престиж", са лидери в категорията на тункваните вафли. През 2012 г. контролният пакет акции от "Престиж 96" стана собственост на Citi Venture Capital International (част от Citigroup) и NBGI Private Equity (поделение на National Bank of Greece)
 - една от малкото сделки в България, при която финансов инвеститор придобива дружество за производство на храни.


Съществен дял - 80%, от търговията на "Престиж" е традиционна. "Малки традиционни магазини за бързооборотни стоки", уточнява Илия Георгиев. "20% от пазара е в големите търговски вериги. В това отношение Велико Търново и България са уникални, тъй като в други европейски държави делът на търговията в големите търговски вериги е от 50 до 80%" казва мениджърът. Като компания, която работи с държави от целия свят, "Престиж" не само че не е засегната от руското ембарго заради конфликта с Украйна, ами точно обратното. "След като Русия спря вноса, пазарът се пренасити със суровини и цените паднаха, което ни се отрази положително. Но за нас по-важен пазар е Европейският съюз. Регулациите са по-близки и експортът ни е съсредоточен предимно тук. Изнасяме за целия свят, включително за Близкия изток, където ситуацията е много нестабилна и не знаем с какво ще се сблъскаме. В Либия например приеха закон, според който държавата определя срока на годност на продуктите. Така се оказахме в ситуация, че продукт с определен от нас срок 6 месеца получава от държавата 9-месечен срок на годност", разказва Георгиев. Компанията изнася най-много изнася за Централна Европа - Унгария и Чехия, и което е по-интересно - за Турция. "Вафлата "Ния" стана вносен продукт Номер 1 в Турция - страна с много силна конкуренция, с производители като Ulker и др.", хвалят се мениджърите на компанията.
Освен с конкуренцията "Престиж" трябва да се справя и с предизвикателствата на пазара на труда у нас. "Засегнати сме от демографския срив и поредната емигрантска вълна. Служителите ни са предимно от Велико Търново, Горна Оряховица, Дебелец и от района. Но имаме проблем с квалифицираните кадри", казва Магдалена Сергиева. "На нас ни трябват инженери технолози, но трудно намираме хора, завършили технически специалности. Във великотърновските университети например няма такива. Затова разкрихме собствена стажантска програма, която е много успешна и е добър пример за сътрудничеството между бизнеса и образование. Имаме стажанти от Университета по хранителни технологии и сходни специалности, те ще участват и в проекти за иновации", казва дамата.

Израстването на компанията през последните години се дължи изключително на инвестиции в нови технологии, машини, оборудване и енергийна ефективност. "Производството ни е едно от най-модерните в България", казва Илия Георгиев. Миналата година заработи новата фабрика на "Престиж" край Велико Търново, в която са вложени около 50 млн. лв. и която беше отличена за сграда на годината. "Само за седем месеца завърши процеса по релокация в новата фабрика, и то без никакви сътресения, което е уникално. Всичко това се случи благодарение на хората, които работят за компанията, някои от самото й създаване досега", казват управителите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма" Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма"

Държавата насочва пари в магистралата, общините адресират проблема с боклука, а фирмите купуват машини

7 яну 2020, 1358 прочитания

Островът в центъра на Севера 5 Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

29 дек 2019, 4605 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
3D планетариума на Пловдив е готов. Предстоят тестове

Съоръжението, което е разположено в Регионалния природонаучен музей, е финансирано от общината

Още от Капитал
По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10